تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816209881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يک توصيه اخلاقي يا يک ضرورت راهبردي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۳۲ق.ظ)
الجار ثم الدار: يک توصيه اخلاقي يا يک ضرورت راهبردي موج - همه ما بايد اين واقعيت را بپذيريم که زمان بازي هاي با حاصل جمع صفر تمام شده و ما همه با هم يا برنده و يا بازنده ايم.
در سنت ديرين منطقه ما و در دينِ حنيفِ اسلامِ همه ما (که همه ما را به هم پيوند مي دهند)، توصيه حکيمانه اي وجود دارد: الجار ثم الدار. در جهان امروزما اين توصيه اخلاقي ژرف نگرانه که 14 قرن قبل به ما ابلاغ شد، يک ضرورت غيرقابل انکار است: رفاه و امنيت تنها در محيطي برخوردار از اين دو نعمت بزرگ دست يافتني است.
اولويت اول ايران از ابتدا داشتن روابطي خوب و مستحکم با همسايگانش بوده است و اين موضوع به ويژه از ابتداي روي کار آمدن دولت جديد ايران به صراحت اعلام و پيگيري شده است. سفر منطقه اي من به سه کشور همسايه شامل کويت، قطر و عراق بلافاصله بعد از توافق تاريخي هسته اي ايران و پنج عضو دائمي شوراي امنيت و آلمان در وين، بر همين راهبرد و اهتمام در سياست خارجي ايران تاکيد دارد.
در حال حاضر، منطقه ما در ناآرامي به سر مي برد و خطرات جدي بنيان هاي جامعه، و فرهنگ بسياري از كشورهاي مسلمان اين منطقه را به شدت تهديد مي کند. هر چند ايران، با تكيه بر يک جمعيت منعطف و در عين حال مقاوم در برابر سلطه گري و با ارائه افق هاي جديدي از تعامل سازنده، به لطف خدا در ثبات و امنيت به سر مي برد، ولي نمي تواند نسبت به ويراني هاي عميق اطراف خود بي تفاوت باشد. تجربه به ما مي گويد كه بي ثباتي و ناآرامي مرزي نمي شناسد. امروز امنيت هيچ کشوري در اين دنياي جهاني شده، نمي تواند در محيطي ناآرام تضمين شود.
توافق وين يک شروع ضروري براي منطقه بود و نه تنها به ضرر هيچ يک از همسايگان ما ما نيست، بلکه دستاوردي براي تمامي منطقه است، چرا که به يک تنش غيرضروري و دوازده ساله که بيش از همه منطقه ما را تهديد مي کرد، خاتمه داد. اينک زمان پرداختن به كارهاي مهمتري است که در راس آنها جستجوي راهکارهايي است که به ايران و ديگر كشورهاي منطقه براي ريشه کني عوامل بي اعتمادي و تنش در منطقه کمک کند. تأسيس يك مجمع گفتگوي منطقه اي در خليج فارس و در مرحله بعدي بين کشورهاي مسلمان خاورميانه به منظور تسهيل تعاملات، نيازي اساسي است كه مي بايست از مدت ها قبل به آن پرداخته مي شد. اين گفتگوي منطقه اي بايد بر اساس اهداف مشترك و برخي اصول عمومي پذيرفته شده بين کشورهاي منطقه صورت گيرد كه مهمترين آنها عبارتند از: احترام به حاكميت، تماميت ارضي و استقلال سياسي تمامي كشورها؛ مرزهاي غيرقابل نقض؛ عدم دخالت در أمور داخلي ساير كشورها؛ حل و فصل مسالمت آميز اختلافات؛ ممنوعيت تهديد يا استفاده از زور؛ و اشاعه صلح، ثبات، پيشرفت و سعادت در منطقه.
همه ما بايد اين واقعيت را بپذيريم که زمان بازي هاي با حاصل جمع صفر تمام شده و ما همه با هم يا برنده و يا بازنده ايم. امنيت پايدار از طريق نا امن كردن ديگران به دست نمي آيد. هيچ ملتي نمي تواند به منافع خود دست يابد، بدون اين كه منافع ديگران را نيز در نظر گيرد. چه بخواهيم و چه نخواهيم اين سرنوشت محتوم همه ماست. وَ لَا تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَ تَذْهَبَ رِيحُكمُ‏ وَ اصْبرِواْ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابرِينَ(انفال: 46)
البته اين همکاري اجتناب ناپذير، يک ضرورت تلخ تعامل با دشمنان نيست، بلکه يک روند شيرين اصلاح و دوستي ميان برادران و اعضاي يک خانواده است که چند صباحي از هم فاصله گرفته اند که إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَينْ‏ أَخَوَيْكمُ‏ (حجرات: 10)
در هيچ نقطه اي از دنيا اهميت اين ساز و كارها مشهودتر از منطقه خليج فارس و بعد از آن خاورميانه اسلامي نيست و نياز به يك ارزيابي هوشمندانه از پيچيدگي هاي منطقه و اتخاذ سياست هايي پايدار به منظور مواجهه با آن غيرقابل انکار است. مبارزه با ترور يك نمونه از اين موارد است. هيچ كس نمي تواند با گروههايي خشن و افراطي نظير به اصطلاح دولت اسلامي- كه نه دولت است و نه اسلامي- در عراق مبارزه كند، در حالي كه همزمان در حال گسترش موثر آنها را در يمن و سوريه است.
اگر قرار باشد كه يك موضوع را از ميان فجايع جاري منطقه براي شروع مباحثات جدي انتخاب كنيم، يمن يك نمونه خوب خواهد بود. ايران يك رهيافت معقول و اجرايي براي حل اين بحران دردناك و غيرضروري ارائه داده است. طرح چهار ماده اي ارائه شده ايران خواستار آتشربس فوري، كمك هاي انساندوستانه براي غيرنظاميان يمني، تسهيل گفتگوهاي گروه هاي يمني داخل كشور و سرانجام هدايت آنها به سمت تشكيل يك دولت فراگير گسترده وحدت ملي است. طرح مشابهي هم دو سال قبل و پس از مشورت با برخي همسايگان و ديگر کنشگران براي بازگرداندن صلح و ثبات به سوريه پيشنهاد شده است که به موازات تلاش براي حل و فصل بحران يمن ، مي تواند با همکاري ديگر کشورهاي اسلامي و تحت نظارت ساز و کارهاي سازمان ملل متحد در دستور کار قرار گيرد.
همزمان مي توان اين گفتگوهاي راهبردي را براي اتخاذ گام هاي مشخص و ايجاد درک بهتر براي حل و فصل و بررسي مسائلي همچون تروريسم و افراط گرايي ، جلوگيري از بروز جنگ فرقه اي و طايفه اي و همچنين تنوع بخشيدن به همکاري هاي علمي و صنعتي و توسعه و ارتقاي روابط بين کشورهاي اسلامي منطقه به کار گرفت.
همکاري هاي هسته اي صلح آميز مي تواند يک نمونه بارز از اين گونه همکاري ها باشد. دستيابي به فوائد فناوري صلح آميز هسته اي بر اساس مقررات بين المللي حق ايران و همه کشورهاي مسلمان خاورميانه است . همکاري تمامي کشورهاي منطقه براي دستيابي به چنين اهدافي ضروري است. از موارد قابل پيگيري در اين همکاري ها مي توان به موارد زير اشاره کرد: استفاده از امکانات غني سازي به عنوان مرکز منطقه اي براي توليد سوخت اتمي با همکاري کشورهاي اسلامي منطقه در بعد فني و همچنين تشديد تلاش هاي بين المللي براي ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه در بعد سياسي.
سخن پاياني اين که، ما کشورهاي مسلمان منطقه خليج فارس و خاورميانه، با داشتن مشترکات فراوان و متنوع ديني، فرهنگي، سياسي، جغرافيايي تمامي لوازم ضروري براي يک همکاري سازنده و مفيد براي همه مردم منطقه و جهان را در اختيار داريم. چالش هاي فراوان موجود در منطقه ما آن چنان مهم و جدي است که نبايد با بحث هاي فرقه اي و اختلافات شخصي، بيش از اين از شروع شجاعانه و آينده نگرانه اين همکاري حياتي براي برخورد با ريشه هاي ناآرامي در منطقه خاورميانه اسلامي و به ويژه منطقه خليج فارس طفره برويم و به اميد حل مشکلاتمان توسط ديگران باشيم که خود نقشي اساسي در ايجاد اين مشکلات داشته اند. اين فرصتي يگانه براي تعامل است و مردم ما به حق از ما انتظار دارند که آنرا به هدر ندهيم. وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيرَى اللَّهُ عَمَلَكمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ (توبه 105)

*محمد جواد ظريف













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن