واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مینوی خرد یک عمر پهلوانی شهرکرد-ایرنا-پهلوانی از همان ابتدا به معانی مردانگی بوده است ، نه مرد بودن ،بلکه مردانگی به مفهوم فتوت و جوانمردی است.
گاهی پهلوانان ایرانی از دل اسطوره های ادبیات، آن هنگام که حماسه می آفریندند،با کوه ها و بلند مرتبه ترین نقاط ایران زمین قیاس می شدند.
رسم پهلوانی، آیین داش مشتی نبود، بلکه آیین خردمند و خردورز بوده است که هر کس خردمندتر بود ،پهلوان همه میادین قلب ها لقب می گرفت.
دورانی که پهلوانان برای مقابله با هجوم مغول ها ،قد علم کردند و گرزه و شمشیر برداشتند ،هرگز کسی تصور نمی کرد در بین این پهلوانان ، زنان نیز در برابر دشمنان ، پا به پای مردان حرکت کنند.
پهلوانی نه به زور بازو ،که به غیرت عقلانی بود ،چه این که تعدادی از پهلوانان در دوره ای از تاریخ با غیرت عقلانی خویش در برابر ظلم و ستم ایستادند.
از طیب حاج رضایی تا مهدی عراقی گرفته و تا جوانمردان جوانی که بی نام و نشان بودند ،برای ایستادگی در برابر ظلم و جور و تجاوز دشمن به راحتی از جان خویش گذشتند.
تمدن ایران همواره با نام پهلوانان خویش عجین بوده چه این که شاهنامه به عنوان شناسنامه ادبیات ایران سرشار از رشادت پهلوانانه است.
در اصل پهلوانی، رادی و بخشندگی است و فردوسی رادی و درستی را شکل شناسی پهلوانان اساطیری خود می داند که ˈ همه مردمی باید آیین تو / همه رادی و راستی دین توˈ و این پهلوانی و عیاری،در خون ایرانی ها بوده است.
در کتاب ˈ مینوی خرد ˈ برای جوانمردی سه اصل خرد، درستی و رادی به عنوان ویژگی بارز یاد شده و در این کتاب جوانمردی مترادف با پهلوانی همراه با خرد و عقل نه فقط زور بازو است.
عنصر العمالی در کتاب خویش ویژگی های جوانمردی را نخست ˈخرد و داناییˈ ، و بعد نیز ˈ راستی ˈ و سوم ˈ مردمی ˈ بر می شمارد و آنها را از نشانه های رادمنشی و جوانمردی و عیاری می داند.
ˈعبدالرزاق کاشانیˈ در کتاب فتوت نامه نیز جوانمرد را انسانی آزاده و نیک سرشت می داند معتقد بود،ˈ برای رسیدن به کسوت جوانمرد باید راه های دشواری را طی کرد تا بر دیو نفس فائق و پیروز شدˈ.
برای رسیدن به کسوت جوانمردی در نزد ایرانیان سه اصل مهم ˈشریعتˈ، ˈطریقتˈ و ˈحقیقتˈ طی می شود تا جوانمردی و بخشندگی پا بگیرد.
یک محقق جامعه شناسی می گوید:فرهنگ پهلوانی از چهار هزار سال پیش در برخی متون کهن وجود داشته اما در هر دوره تاریخی ، به اسم و رسمی خاص شناخته می شد.
متیرا بهروز ،روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در شهرکرد افزود: البته در هر دوره ای در باره پهلوانان غلو و اغراق نیز می شد و حتی مردم ، وصف پهلوانان را در حد اسطوره و افسانه های غیر قابل تصور و دست نیافتی نیز بیان می کردند.
به گفته وی،به دلیل این که وسایل ارتباط جمعی در بین مردم رواج نداشت و بسیاری از مردم تنها اسم پهلوانان را شنیده بودند و تصویری از صورت او در ذهن نداشتند،تعدادی از نوچه های رانده شده از سوی پهلوانان در طول تاریخ،خود را در شهرهای دیگر به نام پهلوان اصلی جا می زدند و برای خود جای پا و جایگاه می ساختند.
وی گفت:از دیر باز، پهلوانان بازوبند بسته،جایگاه ویژهای در بین مردم داشتهاند و گاهی پهلوانان ملجا و پناهگاه مردم نیز می شد.
به گفته وی،تاریخ زورخانه ها نیز به 700 سال قبل باز می گردد و نخستین پهلوانی که زورخانه را برای همگرایی پهلوانان بنا کرد،پوریا ولی بود.
بهروز یادآور شد:پهلوانان دو دوسته بودند،پهلوانان شاعر و پهلوانان میدانی،که گاهی در بین پهلوانان شاعران و افراد مکتب رفته ، نیز افرادی وجود داشتند،قمه و شمشیر با خود حمل نکنند،که گاهی از سوی نوچه های پهلوانان میدانی ،مورد عتاب قرار می گرفتند.
به گفته وی،پهلوانان در مسیر ردا منشی و بزرگی گاهی از خانواده خود هم می گذشتند ،ولی در نهایت پهلوانانی که به مولا علی علیه السلام اقتدا می کردند ،نزدیک تر افراد نزد مردم بودند.
به گزارش ایرنا،دوازدهم مردادماه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است و فرصتی برای نگرشی جامع به این فرهنگ تمام ایرانی و عیاری است.
2097
12/05/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]