تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813302693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدالت در انسداد چاههای غیرمجاز رعایت شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عدالت در انسداد چاههای غیرمجاز رعایت شود قزوین – ایرنا – نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: تبعیض در انسداد چاههای غیرمجاز جایز نیست و در این خصوص باید قانون و عدالت رعایت شود.


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی روز یکشنبه در جلسه اتاق فکر آب استان که با حضور جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی و کارشناسان در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد، افزود: متاسفانه به دلیل قرابت برخی از مالکان چاههای غیرمجاز با برخی مسوولین، از حاشیه امن برخوردار هستند و همچنان اضافه برداشت از منابع آبی استان دارند.
وی هشدار داد در صورت ادامه این روند طرح مسدود کردن چاههای غیرمجاز با شکست مواجه خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی تصریح کرد: بسیاری از روستاییان تنها راه امرار معاش زندگیشان از تولید محصولات کشاورزی است که باید با اتخاذ تدابیر لازم، زمینه فعالیت برای آنها فراهم تا از مهاجرت بی رویه جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: برای مدیریت صحیح بر منابع آبی در اختیار، باید از طرح ها و ایده های جدید همچون اجرای سیستم آبیاری نوین، مدیریت اصلاح الگوی مصرف و رعایت الگوی کشت استقبال کرده و در این بخش پیشرو باشیم.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلسه های اتاق فکر آب استان بهترین فرصت برای رفع مشکلات این بخش است و می تواند با دستیابی به راهکارهای کارشناسانه و اتخاذ تدابیر لازم، مشکلات کمبود آب در استان را تا حدودی مرتفع کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی اضافه کرد: تامین منابع آب یکی از مسایل حایز اهمیت است زیرا با مسایلی از قبیل کاهش سطح آبهای زیرزمینی، رشد جمعیت و کاهش بارش باران و برف روبرو هستیم، بنابراین مدیریت مصرف آب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین نیز در ادامه به وضعیت منابع آبی استان قزوین اشاره کرد و گفت: تخصیص های صادر شده وزارت نیرو برای استان قزوین از حوزه سفید رود برابر 3/356 میلیون متر مکعب است که اکنون این رقم 3/319 میلیون متر مکعب داده می شود که این کسری شامل 12 میلیون متر مکعب از تخصص حقابه پایین دست سد طالقان و 25 میلیون متر مکعب از تخصیص شاهرود می باشد.
حمید قزوینی افزود: تغییر اقلیم، افزایش توسعه کشاورزی، افزایش دو برابری برداشت در بالا دست سهم استان قزوین باید با توجه به ظرفیت استان مورد بررسی قرار گرفته و در تخصیص آب به استان قزوین لحاظ شود.
وی میزان تخصیص سهم حقابه استان قزوین از سد طالقان را 310 میلیون متر مکعب، سد پورمانک 3/21میلیون متر مکعب و رودخانه شاهرود را 25 میلیون متر مکعب عنوان کرد.
قزوینی بیان کرد: مصارف استان از منابع آبهای سطحی و زیر زمینی 3/175 میلیون متر مکعب عنوان شده از سال های خیلی دور به صورت حقابه قدیمی منطقه به طور سنتی و بدون توسعه اراضی کشاورزی برداشت می شده است که این حقابه ها تنها راه امرار معاش کشاورزان آن ناحیه از استان قزوین می باشد که ضروری است این حقابه ها در مصارف سایر استان ها به عنوان آب قابل برنامه ریزی در سهم استان لحاظ شود که در سهم استان منظور نشده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آبی شاهرود 48 درصد و قزل اوزن 64 درصد کاهش یافته، افزود: یکی از دلایل کاهش آورد رودخانه شاهرود، تراکم جمعیتی، خشکسالی های اخیر و تغییر اقلیم است.
قزوینی بیان کرد: با توجه به موقعیت استان قزوین و رشد جمعیت و کمبود آب شرب و صنعت استان قزوین و آلودگی منابع آب شرب که مورد تایید شرکت آب و فاضلاب کشور قرار گرفته افت آبخوان دشت قزوین، تامین آب مورد نیاز تنها از طریق انتقال آب از حوزه های همجوار امکان پذیر است .
وی تاکید کرد: تنها راه نجات استان از وضعیت بحرانی در پیش رو انتقال آب از حوزه سفید رود استان می باشد، این در حالی است که سالانه چهار هزار میلیون متر مکعب از حوزه های آبریز استان گیلان به دریای خزر می ریزد که بسیار فراتر از نیازهای زیست محیطی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با تاکید بر اینکه دشت قزوین با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر با کمبود شدید آب مواجه است، گفت: 176 طرح مطالعاتی و در دست بهره برداری در حوزه قزل اوزن و سفید رود وجود دارد که تنها یک طرح کوچک مطالعاتی مرتبط با استان قزوین می باشد.
قزوینی در پایان افزود: اصلاح الگوی کشت، مصرف بهینه آب کشاورزی و استفاده مناسب از منابع آبی با توجه به کمبود منابع آبی ضروری است.
گفتنی است در این جلسه تعدادی از کارشناسان مطالبی را در خصوص وضعیت آب استان قزوین ارایه کردند.
7390/ 6128



11/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن