تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798354502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم اندازتوسعه مازندران- مظاهر سلیمان پور*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چشم اندازتوسعه مازندران- مظاهر سلیمان پور* حضور هیات تجاری و اقتصادی استان مازندران به سرپرستی استاندار این استان در کشور قزاقستان همزمان با تصویب توافق وین در شورای امنیت و توفیق درمذاکرات هسته ای به نظر می رسد بیش از همه کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران مشترکات فرهنگی و مذهبی و سرزمینی دارند را به وجود آورده است.


ربیع فلاح استاندار مازندران هفته گذشته در سفری چهار روزه به بندر آکتائو استان منگستائو کشور قزاقستان در مراسم افتتاح نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد و با مسوولین این استان مذاکراتی برای توسعه روابط تجاری و اقصادی و فرهنگی داشت و در قالب همین مذاکرات تفاهم نامه هایی نیز بین مسوولین دو طرف در بخش های اقتصادی و گرشگری مبادله شده است.
کشورهای منطقه خزر با اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی، دارای بیش از 300 میلیون نفر جمعیت، منابع طبیعی هنگفت و نیروی انسانی کارکشته و فعال در امر اقتصاد هستند و می توانند با این سرمایه عظیم ، زمینه ساز همکاری در حوزه های مختلف برای توسعه اقتصادی کشورهای پیرامون این دریا باشند.
روابط اقتصادی ایران با کشورهای روسیه ،آذربایجان،قزاقستان و ترکمنستان از طریق هوایی، دریایی و از مرز زمینی بخصوص با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود جاده های ترانزیتی و راه آهن وجود داشته و تداوم دارد.
ایران در میان همسایگان خود در خزر، بیشترین مراوده و مبادلات را با روسیه داشته و سهم قابل توجهی از 12 میلیون تن کالای حمل شده به ایران از روسیه بوده و در زمان حاضرنیز زمینه خوبی برای صدور مواد غذایی محصولات کشاورزی، دامی ، طیور، لبنیات ، میوه ، آجیل ، گل و گیاه از ایران به این کشور فراهم شده است.
در سال های اخیر واردات غله از قزاقستان نیز آغاز شده و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از مسیر ایران برای ترانزیت کالا ، انرژی برق و مواد سوختی بهره می گیرند.
در بخش انرژی، ایران با 980 کیلومتر ساحل استراتژیک و قرار داشتن در مسیر انتقال 75 درصدی مخازن نفت و گاز جهان ،کوتاه ترین مسیر در زمینه انتقال نفت و گاز است و این مزیتی است که می تواند مورد استفاده کشورهای حاشیه خزر و واردکنندگان انرژی قرار گیرد. در جهت تسهیل در حمل و صادرات نفت و گاز خزر ،منابع سوختی این دریا می تواند از شمال ایران وارد خط لوله شود و در خلیج فارس تحویل مشتریان گردد.
استاندار مازندران در گذشته نیز در سفری به کشور قرقیزستان بر توسعه روابط با اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر که مازندران 338 کیلومتر مرز آبی با این دریا دارد تاکید داشته و برنامه هایی را نیز برای ادامه و گسترش این مراودات تجاری و فرهنگی مد نظر دارد.
تبادل نظر و امضا تفاهمنامه در زمینه های اقتصادی مرتبط با ظرفیت های موجود در مازندران از جمله در زمینه غلات، فولاد و صنایع فلزی، محصولات و فرآورده های باغی و کشاورزی، انواع فرآورده های مربوط به آبزیان و مرغ و سوآپ فرآورده های نفتی از مهم ترین دستاوردهای سفر استاندار مازندران به کشور قزاقستان بود.
در قالب تفاهم نامه ای که با طرف قزاقستانی امضا شده آماده سازی تجهیزات و ارتقا سطح ارائه خدمات متقابل دو استان به منظور سرمایه گذاری مشترک در بندر آکتائو استان مانگستائو و بندر امیرآباد استان مازندران و مناطق ویژه اقتصادی تابعه و توسعه تجارت و تبادل تجربیات و فناوری ها در زمینه های اقتصادی، انرژی، نفت، گاز، فرآورده ها و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، خودروسازی، کشتی سازی، تعمیر کشتی ها، صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی و دامی (مرکبات، مرغ، خوراک دام و طیور)، ساختمان و صنعت آب از جمله آب شیرین کن مورد توافق قرار گرفت.
همچنین ایجاد و توسعه همکاری های علمی شامل تبادل استاد و دانشجو، آموزش و تحقیقات کشاورزی از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی، تبادل هیأت های ورزشی و برگزاری هفته های فرهنگی ، حمایت از بخش خصوصی دو استان در جهت گسترش خدمات گردشگری بویژه تردد دریایی، گردشگری سلامت و برقراری خطوط پروازی بین ساری و آکتائو و توسعه مسیرهای پروازی با بهره برداری از ظرفیت رسانه های گروهی ملی و محلی و تبادل همکاری های تجاری و سرمایه گذاری و توسعه همکاری های نمایشگاهی از طریق مبادله اطلاعات و برگزاری نمایشگاه های دائمی بخشی دیگر از مفاد این تفاهم نامه مهم است.
بر اساس مواد دیگر این تفاهم نامه ارائه تسهیلات و تأمین ملزومات توسط استانداری مانگستائو جهت حضور شرکت های استان مازندران برای ارائه و توسعه خدمات فنی و مهندسی در حوزه های کشاورزی و ساختمان در استان مانگستائو، تبادل تجربیات و سرمایه گذاری دو جانبه در حوزه شیلات و آبزی پروری و صنایع وابسته، بررسی مسئله تأمین زمین دارای آب کشاورزی از سوی استانداری مانگستائو در چارچوب قانون جاری جهت ایجاد مزارع نمونه شیلاتی، دامی، باغی، زراعی و گلخانه ای و پایانه های لجستیکی توسط شرکتهای استان مازندران در استان مانگستائو، برگزاری مطالعات آبی ژئولوژیکی زیرزمینی برای توسعه دام پروری و زراعی، استانداری مانگستائو و تشکیل کمیته پیگیری و اجرای مفاد این تفاهم نامه به نحوی که اعضای کمیته های دو طرف هر ماه یکبار نتیجه اقدامات انجام شده را به اطلاع استانداران مانگستائو و مازندران برسانند از دیگر موارد این تفاهنامه همکاری اقتصادی ، علمی و فرهنگی است.
یکی از مهم ترین ظرفیت های زیرساختی و اقتصادی مازندران وجود سه بندر فعال امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و پایانه نفتی نکا می بادش که در این بین اتصال بندر امیرآباد به شبکه سراسری راه آهن نیز از مهم ترین فرصت های تجاری در عرصه بین الملل مطرح است.
همچنین با توجه به افزایش توجه کشورهای حوزه CIS به بهره برداری از ذخایر نفت و گاز دریای مازندران در سال های اخیر، انتقال نفت و فرآورده های نفتی از مسائل مهمی است که در صورت بهره برداری از فرصت های حمل و نقلی موجود در مازندران و به ویژه امیرآباد، جهت دسترسی به آب های آزاد بین المللی و ترانزیت به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا محقق خواهد شد.
وجود این فرصت های اقتصادی از یک سو و گشایش های سیاسی اخیر دولت تدبیر و امید در عرصه بین الملل برای ایران که لغو تمامی تحریم ها را در پی داشته و خواهد داشت، ضرورت بهره برداری از این فرصت های اقتصادی مهم و موجود در مازندران را برای تبدیل این استان به منطقه ای تاثیرگذار در اقتصاد و ترانزیت کالاها به سایر کشورها دو چندان کرده است.
ربیع فلاح استاندار مازندران پس از بازگشت از کشور قزاقستان در محل فرودگاه دشت ناز ساری به خبرنگاران گفته که در تمامی نشست ها و انجام توافقات مسوولان دولتی و بخش خصوصی به ویژه استاندارمنگستائو با جدیت و با شوق زیادی آمادگی خود را برای توسعه روابط اقتصادی با ایران اعلام کردند.
وی با بیان اینکه تاثیر گذاری و اهمیت توافق هسته ای برای مسوولان و مردم قزاقستان برای هیات اقتصادی مازندران قابل لمس بوده است، تصریح کرد: مسوولان قزاقستان زودتر از ما خوشحالی خودشان را از تصویب توافق هسته ای در شورای امنیت ابراز داشتند.
فلاح خاطر نشان کرد: به طور یقین تحریم هایی که علیه ایران وجود داشته است علاوه بر اینکه خسارت زیادی به ایران زده به کشورهای طرف ایرانی در مبادلات اقتصادی ،ضربه سنگینی وارد کرد.
استاندار مازندران از انعقاد قرارداد مبادلات تجاری تجار وبازرگانان مازندران با طرف قزاقی به ارزش بیش از 100میلیون دلار در این سفر خبر داد و گفت : ارایه خدمات فنی و مهندسی در زیر ساخت های بخش های کشاورزی مازندران به قزاقستان یکی از مهمترین دستاوردها بوده است.
وی افزود: دامپروری، آبزی پروری و مرغداری، گل گیاه و صادرات انواع مصالح ساختمانی شامل سیمان، کاشی ، سرامیک و سنگ و محصولات کشاورزی نظیر مرکبات و کیوی از دیگر دستاورهای مهم این سفر بوده است،
استاندار مازندران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قزاقستان در مرحله توسعه طرح های عمرانی قرار دارد نیاز آنان علاوه بر انواع محصولات کشاورزی ،به مصالح ساختمانی نیز زیاد است.
وی از احیا طرح سوآپ ( معاوضه فرآورده های نفتی ) در بندر نکا خبر داد و گفت : نشست های خوبی دراین خصوص با مسوولان ارشد حوزه انرژی قزاقستان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه با از سر گیری طرح سوآپ در بندر نکا با کشور قزاقستان بیش از 5میلیون تن انواع فرآوده های نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان انجام خواهد شد، اظهار داشت: تمامی زیر ساخت این طرح در بندرنکا استان مازندران مهیا است.
استاندار مازندران با بیان اینکه قزاقستان علاقه زیادی برای سفر با هدف استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی به ایران دارد، گفت: از آنجاییکه مقوله گردشگری سلامت یکی از روش های درمانی جدید در دنیا است، توسعه گردشگری سلامت مازندران مورد توافق با کشور قزاقستان صورت گرفته است.
فلاح با بیان اینکه سهولت در تردد یکی از شاخص های مهم توسعه روابط بین المللی است، گفت: به همین دلیل در آینده نزدیک خط پروازی اکتائو - آستارا و ساری برقرار خواهد شد.
استاندار مازندران با بیان اینکه هر ماه باید دستاوردها و توافقات صورت گرفته در این سفر بین دو استاندار مازندران و منگستائو مورد بررسی و تبادل اطلاعات شود، گفت: مسوولان اتاق بازرگانی این دو استان نیز موظف شدند تا هر شش ماه به صورت حضوری و انجام سفر به ساری و اکتائو نتیج و دستاوردهای این سفر را گزارش بدهند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز گفت: قزاقستان سالانه بیش از هشت میلیون تن گندم مازاد بر مصرف برای فروش وجود دارد که جمهوری اسلامی می تواند نیاز گندم خود را از طریق دریای خزر وارد استان مازندران کند.
محمد محمد پور با بیان اینکه بندر امیر آباد مازندران توانایی حمل و نقل و ذخیره گندم مورد نیاز کشور را دارد، تصریح کرد: خط کشتی رانی نیز در دریای خزر برای انتقال گندم مورد نیاز کشور وجود دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه در این سفر بخش خصوصی مازندران نیز خرید گندم از قزاقستان با هدف تبدیل به آرد را رایزنی کرده است، اظهار داشت: از آنجاییکه بیش از نیمی از ظرفیت کارخانجات آرد استان مازندران خالی است، بخش خصوصی می تواند با خرید گندم تبدیل به آرد ، این محصول استراتژیک را به کشورهای عراق و افغانستان صادر کند.
وی با بیان اینکه امروزه زمینه همکاری اقتصادی بازرگانان با کشورهای مختلف دنیا در حال گسترش است، اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات یک دهه اخیر انتقال ارز بوده است که با انجام توافقات هسته ای و برداشته شدن تحریم این مشکل حل می شود.
محمد پور با بیان اینکه بازرگانان و مسوولان دولتی در نشست های مختلف ضمن تبریک انجام توافق هسته ای و تصویب آن در شورای امنیت ، اظهار داشت: آمادگی و استقبال بازرگانان قزاقستانی نشان می دهد که ارتباط آنان با جمهوری اسلامی در بین کشورهای منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه زمینه برای صادرات انواع اداوات و محصولات کشاورزی از جمله لبنیات ،کیوی، پرتقال و گل و گیاه ، مصالح ساختمانی به ویژه انواع سنگ های تزئینی، کاشی و سرامیک، آجر سفال، سیم و کابل و لوله و پروفیل بوجود آمده است، خاطر نشان کرد: در این سفر قرارداد بیش از 100میلیون دلار صادرات محصولات مازندران به قزاقستان منعقد شده است.
محمد پور از واگذاری 50 هکتار زمین کشاورزی با هدف انجام طرح های تحقیقاتی و خدمات فنی ومهندسی مازندران به قزاق ها خبر داد وگفت: تامین گوشت قرمز با کیفیت از کشور قزاقستان از دیگر تفاهم نامه های این سفر بوده است.
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران به وجود پیمان گمرگی کشورهای عضو اوراسیا (قزاقستان، روسیه ، بلاروس ، ارمنستان و قرقیزستان ) اشاره کرد و اظهار داشت :اگر جمهوری اسلامی بتواند با این اتحادیه گمرگی قراردادی منعقد کند بسیاری از مشکلات گمرگی بازرگانان حل و فصل و از مشوق های تجاری نیز برخوردار خواهند شد.
شواهد و قراین نشان می دهد که با لغو تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران به طور خاص استانهای شمالی بویژه مازندران می توانند در شکوفایی اقتصاد منطقه ای و روابط تجاری و فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند و افق روشنی از گسترش مبادلات تجارت و فرهنگی و گردشگری به نمایش بگذارد.
* رییس ایرنا استان مازندران



11/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن