تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819012655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشتی با سریال سازی و قهر با برنامه های گفتگومحور در رسانه ملی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
آشتی با سریال سازی و قهر با برنامه های گفتگومحور در رسانه ملی
تغييراتی كه به ضرر صداوسيماست؛
آشتی با سریال سازی و قهر با برنامه های گفتگومحور در رسانه ملی تغيير رويكرد رسانه ملی كه همزمان با تخطئه منتقدان از سوي دولت و برخي از مقامات بلندپايه دولتي انجام مي گيرد، اين شائبه را تقويت مي كند كه نكند صداوسيمايی كه قرار بود دانشگاه باشد، به عنوان ابزاری در دست اصحاب قدرت تبديل شود.


گروه اجتماعی فرهنگ نیوز-علی رجبی: پس از تغییر و تحول در مدیریت کلان رسانه ملی و رسيدن سکان‌داری آن به محمد سرافراز كه سابقه فعاليت در حوزه‌های خبري نيز داشت، این امید در دل اصحاب فرهنگ ایجاد شد که شاید با این تغییرات تلویزیون بار دیگر به میان خانواده‌ها آمده و بتواند با تولید برنامه‌های فاخر، اعتماد ازدست‌رفته خود را دوباره احیا کند.

در این مدت در حوزه فیلم و سریال، اگرچه کارنامه صداوسيما قابل‌توجه بوده و برخی سریال ها توانستند نگاه مردم را جذب خودکرده و موجب کم رونقی مخاطبان سریال های ضد ارزش ماهواره شوند اما تغيير رويكرد سازمان صداوسيما در اين زمينه نتوانسته آن‌چنان‌که بایدوشاید، موفق باشد.

صداوسیما در مابقی حوزه‌ها شاید نتوانسته عملکرد قابل‌توجهی از خود نشان دهد و همچنان به روند قبلی تولید برنامه‌های کم مخاطب، کم‌ارزش و یک‌طرفه مبادرت داشته و نیز مثل گذشته بابی توجهی به خواست مردم و نادیده گرفتن شعور مخاطبان اقدام به حذف برنامه‌های پربیننده می‌کند.يکي از اين حوزه‌ها، برنامه‌های گفتگو محوري است که از رسانه ملي به روي آنتن می‌رود.

اکنون و با مرور برنامه‌های گفتگو محور و تحليلي رسانه ملي مشاهده می‌گردد بهترين زمان ممکن در شبکه‌ها به برنامه‌هایی اختصاص  داده‌شده که به‌صورت یک‌سویه در خدمت ميهمان برنامه قرار می‌گیرد و به محلي براي گعده مجري و ميهمان تبديل می‌شود؛ برنامه‌هایی که با استقبال مسئولين هم مواجه می‌گردد و در آن حضوري پررنگ می‌یابند.

رسانه ملي در طول دوره مديريت محمد سرافراز اکثر قريب به‌اتفاق برنامه‌های گفتگو محور انتقادي را يا تعطيل نمود و يا با اختصاص دادن زمان نامناسب به آن از کيفيت برنامه و مخاطبان آن کاست. برنامه‌هایی نظير "ثريا"، "مناظره"، "شب آفتابي"، "مصیر"، "ديروز امروز فردا" و ... ، که همه يا تعطيل شدند و يا با تغيير ساعت به‌صورت خنثي درآمدند.  اين تغيير رويكرد رسانه ملي كه همزمان با تخطئه منتقدان از سوي دولت و برخي از مقامات بلندپايه دولتي انجام می‌گیرد، اين شائبه را تقويت می‌کند كه نكند صداوسيمايي كه قرار بود دانشگاه باشد، به‌عنوان ابزاري در دست اصحاب قدرت تبديل شود.

در آخرين اقدام صداوسيما هم مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما خبر از تعطيلي برنامه "هفت" که در حوزه سينما به‌عنوان يک برنامه انتقادي شناخته می‌شد و همچنين برنامه "حذف و اضافه" كه در حوزه دانشجويي و بررسي مسائل دانشگاه فعال بود، داد. وي  همچنين از تغيير ساعت برنامه پرمخاطب "متن، حاشيه" كه قرار بود به‌عنوان برنامه‌ای انتقادي روي آنتن برود، سخن به ميان آورد.

برنامه‌ای که یکشنبه‌شب‌ها پخش می‌شد و با ساختار جديد و مدل انتقادي خود توانسته بود در مدتی کوتاه هم مخاطبان عام را جذب نمايد و هم اينکه با رعايت کامل خطوط قرمز  با ديدگاه انتقادي و نه یک‌طرفه به بررسي مسائل موجود در کشور بپردازد و به يکي از برنامه‌های پرمخاطب در فضاي رسانه‌ای کشور تبديل گردد. اين اتفاقات هم در حالي بود که پیش از شروع ماه مبارک رمضان  داود نعمتي انارکی مدیرکل روابط عمومي رسانه ملي خبر از تعطيلي موقت اين برنامه‌ها داده بود و عنوان کرده بود  به‌محض پایان ماه رمضان این برنامه‌ها مجدد پخش خواهند شد.

حال این سؤال مطرح است که چرا وجود برنامه‌هایی که با استقبال مردم و رسانه‌ها مواجه شده یک‌باره تعطیل  و يا با تغيير زمان مواجه می‌گردد؟ آیا مدیران رسانه ملی نمی‌دانند که با کاهش اثر  چنین برنامه‌هایی از تلویزیون، مردم را به سمت شبکه‌های خبری ماهواره سوق می‌دهند و آن‌ها با این روش دانسته یا ندانسته موجب رونق این شبکه‌ها می‌شوند؟

به‌راستی آيا مسئولين صداوسیما خود دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند يا به خاطر انتقادات مسئولين برنامه‌های انتقادي خود را تعطيل و يا کم اثر می‌نمایند و به‌جای آن میز خطابه‌های رسانه ملي را در اختيار برنامه‌هایی مدح‌گو قرار می‌دهند.

سؤال بعدی از شورای نظارت بر سازمان و صداوسیماست. آیا این شورا تنها وظیفه تقدیر و تشکر از برنامه‌ها و مدیران تلویزیون و یا رصد شبکه‌های اجتماعی هنرمندان را دارد و یا پیگیری چنین رفتارهایی نیز شامل نظارت این شورا می‌شود؟!

درنهایت آنچه مشخص است، روند مداوم این اتفاقات در رسانه ملی، قطعاً موجب بی‌رونقی نگاه مخاطبان به برنامه‌های صداوسیما خواهد بود.
 


کلید واژه ها صدا و سیما سرافراز سریال برنامه های گفتگو محور



94/5/11 - 08:10 - 2015-8-2 08:10:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن