تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837248985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از یوسف سلحشور تا رستاخیز درویش


واضح آرشیو وب فارسی:الف: از یوسف سلحشور تا رستاخیز درویش
بخش تعاملی الف - امین میرزائی


اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
صاحب این قلم نه از موافقان فیلم رستاخیز است و نه از مخالفان آن. فیلم ِ پر خرجِ ده فرمان را دیده ام و چارلتون هستون ِ سیسیل ب دو میل را نسخه علی البدل موسی نمی دانم. بین ارجمندِ میرباقری و مالک اشتر علی، و بین ذوالفقاِر ِ علی با شمشیر دو شاخه مصطفی عقاد هم فرق قائلم. دختران شعیب رقاصه نبوده اند، جناب مالک جوانتر بوده، و دوالفقار علی هم نگین داشته! درباره فیلم درویش هم مشابه همین امر(یعنی تفاوت مثنوی مولانا با قرآن) وجود دارد. در طول زمان به شاخ و برگ حوادث افزوده اند و صدو اندی شهیدِ کربلا را به کمتر از صد نفر فرو کاسته اند.یکسال و نیم پیش (اسفند ۹۲) نوشته ای نوشتم و در یکی از سایت ها نشر کردم. از آنجا که معضل همچنان باقی است، بخشی از آن نوشته را می آورم. خوانندگانی که بخشی از این نوشته را تکراری می یابند، به بزرگواری خود ببخشند.نوشتم:یک دو جین سریال مذهبی از این و آن شبکه تلویزیونی پخش می شود و عزیزان تازه به صرافت می افتند که درویش چهره اهل بیت را به نمایش گذاشته است. آقای سلحشور که از منتقدان فیلم درویشند چهره ایّوب و یعقوب و یوسف و جبریل امین را به تصویر می کشند، امّا اعتراضی برنمی‌خیزد. اردلان شجاع کاوه همزمان کمدی و جبرئیل را به نمایش می گذارد، امّا کسی اعتراض نمی‌کند. عیسی علیه السلام را در قالب سیمایِ ترسناکِ بازیگری محترم نمایش می‌دهند، مدّاحی به خروش نمی افتد. اگر نشان دادن اهل بیت مورد ایراد است، نشان دادن سایر ذوات معصوم همین حکم را دارد.مدّاحان محترم از نمایش چهره نامناسب حضرت "قاسم" گله دارند. مدّاح محترمی از زیبایی فوق العاده حضرت قاسم سخن گفته اند و از اینکه ابا عبدالله -علیه الصلوة و السلام -چهره قاسم را از شدّت زیبایی می پوشانده اند. چرا مدّاحان محترم، بارقه ای از این زیبایی را در چهره ژولیده خود به نمایش نمی گذارند یا از جناب سلحشور نمی‌خواهند که صدای ز‌نگدار یوسف را، به صدایی بم و گیرا و گویا بدل کنند؟! اگر گله‌ای هست - که هست - به طریق اولی متوجّه تعزیه است. متوجه مردان تنومندی که با پوشیدن حجاب، نقش زینب را بازی می کنند. منتقدان محترمی که از پخش صدای زینب کبری در "رستاخیز" آشفته اند، درباره پخش صدای ثامن الأئمّه در هیبت "فرّخ نعمتی" (البته صوتی نسبتا خوب) چه نظری دارند؟!منتقد محترمی از تحریفات "رستاخیز" سخن گفته اند. آقای سلحشور یادشان رفته که در اثر خود دچار چه تحریفاتی شدند؟! زلیخای جوانِ حرمسرایِ فوطیفار، به پیرزنی فرتوت تغییر ماهیت داد تا دست آخر به روایت مجعول برخی آثار ادبی جوان شود. یا فاصله چهارصد ساله بین آمن هوتب و یوسُف (یا به اصطلاحِ من درآوردیِ ذبیح الله منصوری از کتاب مجعول "والتاری" یوزارسیف) که به همّت سیاهچاله فضایی جناب سلحشور در زمان واحد مجتمع شدند! از تبلیغ فرقه کیسانیه - معتقدین به مهدویت محمّد بن حنفیه - در سریال مختار چیزی نمی گویم و از رواج دیدگاه غُلات در آن مجموعه چشم می پوشم. منتقدان تنها با نمایش چهره ابوالفضل العبّاس مشکل داشتند!سخن دیگر نکته ای ظریف و دین پژوهانه است. مورد خطاب من در این بخش، آن دسته از منتقدان عالمی هستند که از سر دلسوزی و آگاهی از اثر ناقصِ درویش ایراد گرفته اند. امّیدوارم تجربه سه دهه دین پژوهی و آشنایی کافی با فقه و حکمت و عرفان دینی به کارم بیاید و سخنم را به گوش مراجع محترم برساند.حضرات آیات عظام و علمای اعلام می دانند که جبرئیل امین در صورت "دِحیه کلبی" ( مرد خوش چهره مکّی) بر نبی مکرّم اسلام نازل می شدند و آن حضرت- جز چندباری- آن بزرگوار را به چهره حقیقی و ملکوتی خود ندیدند. اگر تمثّل جبرئیل امین (بر پیامبر به صورت "دحیه کلبی" و بر مریم عذراء سلام الله علیها به صورت "بشری سَوی") جائز باشد، امکان برداشت فقهی مبنی بر جواز نمایش چهره معصومان به صورتی مَجازی وجود دارد. اگرچه بین مثال و مُمَثَّل تفاوت فراوان باشد. تنها شرط لازم برای جواز، تناسب صدا و چهره و اندام، و عدم تحریف تاریخ است.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن