تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806944588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از ظروف یکبارمصرف؛ سرطان در همین نزدیکی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استفاده از ظروف یکبارمصرف؛ سرطان در همین نزدیکی روزنامه سیستان و بلوچستان ضمیمه روزنامه خراسان مطلبی با عنوان "استفاده از ظروف یکبارمصرف؛ سرطان در همین نزدیکی"منتشر کرده است.


در این مطلب آمده است: دنیای پر هیاهوی امروز، انسان ها را به سمت بی تحرکی و راحت طلبی سوق داده است. از طرفی مشغله های کاری و فکری سبب شده است تا افراد به سلامت خود و محیط زیست کمتر توجه کنند. از جمله این موارد افزایش استفاده از ظروف یک بار مصرف است.
یک متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره سرانه تولید ظروف یکبارمصرف در کشور می گوید: بر اساس آمارها سالانه از چندین تن پلاستیک در صنایع بسته بندی ایران استفاده می شود که مقدار قابل توجهی از آن به تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اختصاص دارد که همچنان در حال رشد است. از سال 1970 با شروع بحران نفت، بسیاری از کشورهای پیشرفته به تولید پلیمرهای هیدروکربنی اصلاح شده با اسیدهای چرب که به لحاظ دوام ویژگی های پلیمرهای نفتی را دارد روی آوردند. امروزه بسیاری از کشورها پس از سوزاندن ظروف یک بار مصرف از انرژی حاصل از آن در تولید برق استفاده می کنند. دکتر «علیرضا داشی پور» در ابتدا به مزایای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اشاره می کند و می گوید: مقاومت به قلیا، صرف انرژی کمتر برای تولید، قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی، طرح پذیری، شفاف و شکننده بودن و ارزان بودن از جمله عواملی است که مردم ترجیح می دهند از این ظروف استفاده کنند.
وی در ادامه به مواد سازنده این ظروف اشاره می کند و می افزاید: مردم باید آگاه شوند که ظروف یکبارمصرف از چه موادی ساخته می شود و دارای چه کاربردی است.
1- پلی اتیلن ترفتالات که اغلب در بسته بندی نوشابه، آب معدنی و محصولات مشابه استفاده می شود برای نگهداری ترشی مخصوصاً در مقابل نور خورشید و برای نگهداری مایعات داغ به هیچ وجه توصیه نمی شود.
2- پلی پروپیلن که از آن در بسته بندی انواع پفک، چیپس و محصولات مشابه استفاده می شود و ایمنی نسبتاً مناسب تری دارد.
3- پلی استایرن که در ساخت انواع ظروف یکبار مصرف فومی و غیر فومی مانند لیوان، بشقاب، ظروف در دار یک بار مصرف و... کاربرد دارد. این مواد از ترکیبات آروماتیک و سرطان زا محسوب می شود. طبق هشدارهای کارشناسان در درازمدت تاثیرات مضری بر سلامت انسان خواهد گذاشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به بیان نکاتی درباره استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می پردازد و تاکید می کند:
- از قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماکروویو پرهیز شود. - بطری های آب پلاستیکی در فریزر قرار داده نشود. امروزه حجم زیادی از آب های معدنی مصرف می شود. در مواقعی که بطری آب معدنی یخ ببندد یا جوشانده شود یا در مقابل نور مستقیم شدید خورشید قرار گیرد، ماده "مونیمر" آزاد و داخل بطری آب می شود که می تواند در دراز مدت سرطان زا باشد.
نگهداری آب در داخل بطری شیشه ای یا استیل بهترین روش نگهداری آب است. در ضمن نگهداری طولانی مدت آب معدنی نیز در ظروف پلاستیکی توصیه نمی شود.
- از پلاستیک ها به ویژه رنگی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده نشود.
- از لفافه و پوشش پلاستیکی در ماکروویو استفاده نشود.
دکتر داشی پور درباره مهم ترین معایب ظروف یک بار مصرف پلاستیکی هم می گوید: مشکل در بازیافت آنها و مخاطرات محیط زیست و انتقال مواد مضر (مونومر ها) به غذا در شرایط خاص و ایجاد بیماری هایی چون سرطان، عصبانیت، خستگی، بی خوابی، اختلال کروموزوم ها و کاهش پلاکت های خون از عمده ترین معایب استفاده از ظروف یک بارمصرف است که اغلب مردم از آنها بی خبر هستند.
وی تصریح می کند: پلاستیک ها به صورت ظروف اسفنجی و یا غیره تولید می شوند؛ 95 درصد این ظروف، از جنس پلی استایرن است. در ساختمان پلی استایرن همیشه مقداری استایرن آزاد وجود دارد و باید توجه کرد استایرن ماده ای است از انواع ترکیبات دارای حلقه آروماتیک که قادر است پلیمرهایی بر پایه PVC که دارای عوارض جبران ناپذیر است، ایجاد کند. این مونومرها هستند که خنثی محسوب می شوند و در فرآیند تولید، مقداری باقی مانده و مونومر با غذا وارد بدن شده و به مرور زمان تجمع پیدا می کند و از حد تراکم مجاز برای انسان فراتر می رود. بر همین اساس در برخی از سایت های خبری از آنها به عنوان قاتلان خاموش یاد شده است.
این مسئول ادامه می دهد: استایرن آزاد در تماس با موادغذایی چرب و دمای بالای 50 درجه به راحتی وارد مواد شده و باعث بیماری می شود. البته اگر در این ظروف مواد خشک ریخته شود ضرر کمتری به بدن می رساند ولی نوشیدن چای داغ و همچنین نوشیدنی های اسیدی مثل نوشابه ها می تواند خطرناک باشد چون ممکن است باعث آزادسازی مونومرها یا رادیکال های آزاد در غذا شود.
وی تاکید کرد: غذا نباید بیشتر از 2 ساعت در این ظروف باقی بماند زیرا ظروف پلیمری در مجاورت نور اکسید می شود و باعث از بین رفتن کیفیت اولیه وتسهیل آزاد سازی مواد مضر می شود.
وی هشدار می دهد: تجمع 350 نانو گرم استایرن ( ماده سازنده اغلب ظروف یکبار مصرف ) در یک گرم بافت چربی بدن باعث ایجاد مشکلات عصبی مثل خستگی مفرط، عصبانیت،کم اشتهایی و .... می شود و اگر میزان، بیشتر از 350 نانو گرم باشد، باعث ایجاد سرطان ریه، سرطان کبد و سرطان پروستات خواهد شد، لذا وزارت بهداشت در کشور اعلام کرده است که مصرف موادی که بالاتر از60 درجه حرارت دارند، در این ظروف ممنوع است.
دکتر داشی پور بیان می کند: توصیه نهایی اینکه غذاها به خصوص غذاهای حاوی روغن و چربی را در ظروف پلاستیکی در ماکروویو گرم نکنید چون گرما و پلاستیک و روغن با هم ترکیب می شود، که نتیجه آن تولید سم دیوکسین است بنابراین توصیه می شود از ظروف پیرکس و چینی استفاده کنید همچنین غذاهای فوری و آماده FAST FOOD باید از ظروف یک بار مصرف خارج و در ظروف دیگری گرم شود.
از کدام ظروف یکبار مصرف استفاده شود؟
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال می گوید: بر اساس گزارش مدیر امور پژوهشی سلولزی و بسته بندی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در کشور حدود 3 هزار واحد مجاز و غیر مجاز در حال تولید ظروف یک بار مصرف هستند که بیشتر از 3 نوع پلی استایرن تولید می کنند.
ظروف تجزیه پذیر گیاهی و پوسیدنی بهترین ظروف یکبار مصرفی است که مردم می توانند استفاده کنند.این ظروف بر پایه نشاسته ذرت و گندم و سیب زمینی است. حدود 91 درصد وزن این مواد تجزیه می شود و حدود حداکثر شش ماه به محیط بر می گردد این در حالی است که برای تجزیه ظروف یکبار مصرف غیر گیاهی 300 تا 500 سال زمان نیاز است و خطرات زیست محیطی را به دنبال دارد. ظروف گیاهی از لحاظ فیزیکی تا دمای 120 درجه مقاوم است و هیچ گونه تغییری در شکل ظاهری آنها ایجاد نمی شود.
این ظروف اگر چه کمی گران تر از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی است، اما نه تنها مواد سمی و شیمیایی ندارد بلکه طی چندین ماه در خاک تجزیه می شود و حتی قابل خوردن است.
به گفته وی در دهه 80 میلادی مطالعاتی در زمینه پلیمرهای گیاهی در اروپا و آمریکا آغاز شد. در آن زمان بحران نفت وجود داشت و اکثر کشورها به دنبال منابع غیروابسته نفت بودند. در سال 2001، آمریکا به عنوان نخستین تولید کننده انبوه (بیو پلیمر) بسپار طبیعی شروع به فعالیت کرد، اما در آن زمان بسپارهای طبیعی تنها به تولید و بسته بندی ظرف یکبار مصرف محدود می شد.
در سال 2003 تا 2004 سه کشور آلمان، ایتالیا و انگلستان نیز توانستند موفقیت هایی در این زمینه کسب کنند. آمریکا ظروف را از نشاسته ذرت تولید کرد و ایتالیا و انگلستان از نشاسته سیب زمینی استفاده کردند. در کشور ما نیز با توجه به فراوانی نشاسته ذرت از آن بهره گرفته اند. در هر حال این فناوری به گونه ای است که می توان از هر نوع نشاسته ای استفاده کرد.
وی تاکید کرد: این ظروف از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با نوع پلاستیکی ندارد و کاربردهای متعدد دارد.
غذاهایی با دمای 20 درجه تا 100 درجه سلسیوس را می توان در آن نگهداری کرد و مورد استفاده قرار داد. تفاوت دیگر ظروف گیاهی یکبار مصرف با نوع پلاستیکی این است که در مایکروفر نیز می توان از آن استفاده کرد.
وی درباره مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز گفت: پاکیزه نگه داشتن محیط زیست، سلامت و بهداشت جامعه، وابسته نبودن به صنعت نفت، توسعه بخش کشاورزی از جمله مزایای مصرف این ظروف است. دکتر داشی پور از مردم درخواست کرد که اگر به سلامتی خود و خانواده شان اهمیت می دهند و حفظ محیط زیست برای آنها اولویت دارد، از مصرف ظروف یکبارمصرف جداً خودداری کنند یا حتماً به موارد کاربردی آنها دقت کنند.
8006/6081



08/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن