تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816696079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکوسیستم جنگل ابربا حضور انبوه گردشگران در معرض تهدید است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس منابع طبیعی و آبخیز داری شاهرود: اکوسیستم جنگل ابربا حضور انبوه گردشگران در معرض تهدید است شاهرود - ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود می گوید: انبوه گردشگرانی که بدون توجه و رعایت نکات زیست محیطی در جنگل ابر شهرستان حضور می یابند، اکو سیستم پوشش گیاهی این منطقه را تهدید می کند.


حسین شوکتی نیا روز چهارشنبه به مناسبت هشتم مرداد روز جنگل به خبرنگاران افزود: تعدادی از گردشگران بدون آگاهی پا به عرصه طبیعی می گذارند و با کندن بوته و شکستن شاخه درختان و تردد وسایل نقلیه در منطقه به پوشش گیاهی و طبیعت آسیب وارد می کند.
وی می افزاید: تردد این وسایل علاوه بر از بین بردن پوشش سطحی خاک ، زمین را فشرده و هم زمینه بروز فرسایش بادی و آبی را در منطقه فراهم می کند و مانع زادآوری طبیعی گیاهان منطقه می شود.
وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی هر سال اقدام به مسدود کردن راههای فرعی جنگل می کند تا از ورود وسایل نقلیه به داخل جنگل جلوگیری کند.
شوکتی نیا اضافه کرد: متاسفانه گردشگران با روشن کردن و رها ساختن آتش در عرصه های گیاهی سبب می شوند هر سال شاهد آتش سوزی هایی در عرصه های طبیعی به ویژه جنگلی باشیم.
این مسوول افزود: همچنین آنان هنگام خروج از جنگل انبوهی از زباله را در محیط به جای می گذارند که این اداره با امضا تفاهم نامه ای مشترک با دهیاری روستای ابر اقدام به جمع آوری و انتقال زباله از جنگل می کند.
وی تاکید کرد: همه این آسیب ها موجب می شود اکوسیستم حساس و شکننده جنگل ابر در معرض خطر قرار گیرد.
به گفته این مسوول علاوه بر حضور بیش از حد گردشگرانی که به طبیعت احترام نمی گذارند، تغییر آب و هوا و بروز خشکسالی پیاپی ادامه حیات پوشش گیاهی و جانوری را در جنگل ابر با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرد.
جنگل ابر شاهرود در استان سمنان با 35 هزار هکتار وسعت، یکصد و چهاردهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.
این جنگل، بخشی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که در بیشتر مواقع فضای آن را اقیانوسی از ابر فرا گرفته و از این رو به همین نام مشهور است.
85 نوع گونه گیاهی مانند راش، بلوط ، ممرز، افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه های کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر همچنین گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار جنگل ابر را به موزه ای طبیعی تبدیل کرده و در کنار این به عنوان یکی از بانک های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است.
همچنین خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار، کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول در این جنگل از جمله گونه های جانوری هستند که در این جنگل ماوا گرفته اند
شوکتی نیا می افزاید: هشتم مرداد با عنوان"روز جنگل رمز حیات" به عنوان روزی نمادین برای آغاز حرکت اجتماعی و فرهنگی برای حفظ جنگل های طبیعی کشور تعیین شده است. همچنین با توجه به نقش جنگل ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، شعار "نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد" برای این روز انتخاب شد.
حفاظت از منابع طبیعی به ویژه حفاظت از جنگل ها با توجه به اینکه قسمت اعظم کشور برخوردار از آب و هوای خشک و نیمه خشک است، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. خوشبختانه 110هزار و 478هکتار از مساحت شهرستان شاهرود جنگل است، هر شهروند در هر جا هست، هر حرکتی را می تواند برای حفظ جنگل ها انجام دهد، فرقی نمی کند شغل و حرفه و عنوان ما چیست.
مهم این است که نسبت به طبیعت پیرامون خود بی تفاوت نباشیم و به آنچه در آن رخ می دهد حساس باشیم. این قدم اول حمایت ما از منابع طبیعی است.
بشر در قرن بیست و یکم با سه چالش عمده؛ تغییر اقلیم،کمبود آب شیرین و بیابان زایی مواجه است و حفظ جنگل به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار به شمار می آید.
حفاظت ازجنگل ها به عنوان سرمایه ملی یک وظیفه عمومی است که تحقق این مهم قطعا با مساعدت و همراهی آحاد ملت ایران و مسئولان دستگاههای حاکمیتی و دولتی محقق می شود.
جنگل ابر همچون نگینی سبز در فاصله 45 کیلومتری شمال شاهرود در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته است.
جنگل ابر از معدود مناطق جنگلی قابل دسترسی شهرستان است که دارای جاذبه ها و مناظر طبیعی بدیع و کم نظیری است.
جنگل هیرکانی ابر در پیشانی جنگلهای شمال کشور و در تقابل با ناحیه گرم و خشک جبهه جنوبی البرز قرار گرفته و همین امر سبب شده که اکوسیستم منطقه بسیار شکننده باشد همین موضوع حساسیت امر حفاظت از این موهبت ارزشمند الهی را بر ما آشکار می سازد.
گستره منابع طبیعی شهرستان بسیار وسیع است که کار حفاظت از این عرصه ها بس دشوار است، شوکتی نیا از مردم خواست برای استفاده بهینه از عرصه های طبیعی نکات ایمنی و زیست محیطی لازم را رعایت کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بلافاصله موضوع را از طریق شماره تلفن 24-02332222023و تلفن گویای امداد جنگل و مرتع 1504 و تماس با یگان حفاظت موارد تخلف را سریعا گزارش کنند.
جنگل ابر در 45 کیلومتری شمال شاهرود در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهر قرار دارد که از طرف شمال به جنگلهای گلستان و از طرف شرق به منطقه اولنگ از طرف جنوب به کوه قاسم و کوه ابر و قطری و از طرف غرب محدود به کوه "یخام" و "تکیانو" است.
میزان بارندگی در این ناحیه بیش از 400 میلی متر و متوسط دما 20درجه سانتی گراد است.
منطقه جنگل ابر در بیشتر فصول سال پوشیده از ابر است و وجه تسمیه این جنگل وجود ابرست که در کرانه های خزر توسط جریان باد به ارتفاعات کوهستان هدایت می شوند.
غلظت ابر در اغلب فصول سال در این جنگل باعث پوشش گیاهی جالب و متبوع شده است وجود ابر در قسمتهای پایین دست در آبخیز شمالی، زیبایی این جنگل را دو چندان کرده است.
در این منطقه در قسمت شرقی و غربی به دلیل ارتفاعات بلند باعث شده تا ابرها که بوسیله باد به سمت ارتفاعات رانده می شوند، در قسمت میانی فشرده شده و از این کریدور اصلی و چند کانال فرعی ابرها به سمت جنوب رشته کوه البرز هدایت شده و ضمن ایجاد جنگلهای پراکنده با تنوع گونه های درختی و درختچه ای آب و هوای شهرستان را نیز به نحو مطلوبی پاکیزه و پراکسیژن و مرطوب کرده است.
این منطقه در حد فاصل بین دو کلان اقلیم خشک و نیمه خشک و مرطوب و نیمه مرطوب واقع شده که این امر باعث ایجاد تنوع گیاهی و جانوری شده است.
این منطقه از معدود مناطقی است که رشته کوه البرز در این ناحیه به حداقل عرض خود رسیده و تقریبا از یک شاخه اصلی تشکیل شده است.
جنگل ابر دارای چشمه سارهای متعددی است که از آن جمله می توان به چشمه آلوچال، آب شرش، آبشار و چشمه مورد نظر اشاره کرد.
وسعت منطقه جنگلی ابر و قطری حدود 14 هزار هکتار بوده و از نوع جنگلهای خزری یا هیرکانی است.
ارتفاع از سطح دریای این جنگل از 800 متر در روستای شیرین آباد در حوزه آبخیز شمالی و به ارتفاعات کوه قاسم با دو هزار و 650 متر ارتفاع در شرق منطقه کوه تکیانو با ارتفاع دو هزار و 896 متر از غرب منطقه امتداد یافته و تا قسمت میانی دامنه جنوبی البرز به صورت جنگلهای پراکنده و در ختچه زارها به همراه سوزنی برگهای بومی منطقه مانند ارس و پیرو ادامه دارد. ک2
7358/2047/



07/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن