تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798626648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رکود بازار کار کشور/بيشترين نرخ بيکاري زنان جوان در مناطق شهري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۳۰ق.ظ)
رکود بازار کار کشور/بيشترين نرخ بيکاري زنان جوان در مناطق شهري است موج - ساير رسانه ها؛ بالا بودن نرخ بيکاري زنان جوان در کشور در حالي است که وقتي وارد مناطق شهري مي‌شويم شرايط بازار کار براي زنان بدتر مي‌شود، به‌طوري که سه استان ايلام، چهارمحال و بختياري و همچنين لرستان با نرخ بيکاري بالاي 80 درصد زنان جوان مواجه مي‌باشند.
ايرنا نوشت:
در حال حاضر زنان جوان در 20 استان کشور با بيکاري بالاي 40 درصد مواجه هستند، 9 استان داراي نرخ بيکاري بيش از 40 درصد، 6 استان با بيش از 50 درصد، سه استان ديگر با بالغ‌بر 60 درصد و 2 استان هم داراي نرخ بيکاري زنان جوان بالاي 70 درصد هستند.
بر اساس گزارش نتايج آمارگيري زمستان 93 که از سوي مرکز آمار ايران انتشار يافته، استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري با نرخ بيکاري بالاي 70 درصد مواجه هستند.
همچنين استان‌هاي ايلام، فارس و مازندران با نرخ بيکاري بالاي 60 درصد زنان جوان 15 تا 24 ساله مواجه مي‌باشند.
بالا بودن نرخ بيکاري زنان جوان در کشور در حالي است که وقتي وارد مناطق شهري مي‌شويم شرايط بازار کار براي زنان بدتر مي‌شود، به‌طوري که سه استان ايلام، چهارمحال و بختياري و همچنين لرستان با نرخ بيکاري بالاي 80 درصد زنان جوان مواجه مي‌باشند.
بيکاري معضلي است که وقتي به لايه‌هاي مختلف اجتماعي و مکان‌هاي متفاوت رجوع مي‌کنيم ابعاد سنگين آن بيشتر احساس مي‌شود.
نرخ بيکاري جوانان همواره از اهميت بالايي برخوردار است؛ زيرا کار براي جوان به مثابه زندگي و نبود کار به مثابه گسست با جامعه است. در جامعه‌اي که جوانان آن نرخ بيکاري بالا را تجربه مي‌کنند، بايد شاهد ظهور آسيب‌هاي اجتماعي نه در سطح خرد، بلکه در سطح بسيار وسيع بود.
در مناطق روستايي، يک خانواده به مثابه يک واحد اقتصادي عمل مي‌کند و همه اعضاي خانوار در اين واحد تا حدود زيادي به کار اشتغال دارند، اما؛ در مناطق شهري به‌طور عام به اين‌گونه نيست و اعضاي خانواده هرکدام به تنهايي عهده‌دار يک مسووليت اجتماعي هستند.
به دليل يادشده نرخ بيکاري در مناطق روستايي همواره کمتر از مناطق شهري است و بالطبع اين نرخ براي زنان در مناطق روستايي کمتر از مناطق شهري است.
نرخ بيکاري زنان جوان در مناطق شهري 54.5 و در مناطق روستايي 24.8 درصد است. زنان جوان در شهرها در شرايط نامطلوبي به لحاظ اشتغال قرار دارند.
آنچه مسلم است، توسعه ابعاد گوناگوني دارد، اما؛ يک وجه مهم توسعه‌يافتگي زنان هستند. جامعه‌اي که بستر را براي حضور زنان در بازار کار فراهم نکند توسعه در آن رؤيايي بيش نيست که فقط بر قلم‌ها جاري مي‌شود.
جامعه‌اي که به توليد ثروت بپردازد نياز به نيروي انساني توانمند دارد و در صورت تحقق ايجاد ثروت است که ابعاد توسعه خود را نمايان مي‌کند.
ابوالحسن فيروزآبادي قائم‌مقام وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نرخ مشارکت اقتصادي زنان را 12.7 اما همين نرخ را براي زنان تحصيل‌کرده 30 درصد عنوان کرد.
وي بيان داشت: تفاوت اين دو نرخ نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري بر تحصيل تا چه ميزان پاسخگو بوده است.
هم اکنون ورودي‌هاي دانشگاه‌هاي کشور داراي نسبت 60 به 40 به نفع زنان است اما با توجه به اينکه متأسفانه با برنامه‌ريزي بيگانه هستيم اين‌گونه مي‌شود، نيروي انساني تربيت مي‌کنيم اما آنان را بکار نمي‌گيريم و به قولي در جامعه رها مي‌کنيم.
زهرا کريمي، عضو هيات علمي دانشگاه مازندران، معتقد است: کار نکرده در ايران بسيار است و زنان در مناطق مختلف کشور مي‌توانند در عرصه‌هاي گوناگون از جمله حفاظت از محيط زيست نقش ارزنده‌اي ايفا کنند.
متأسفانه آنچه باعث نافرجامي مي‌شود کاهش قيمت نفت نيست. نافرجامي از نبود برنامه‌ريزي ناشي مي‌شود، از استفاده نکردن از سرمايه‌هاي عظيم انساني که هر روز به هرز مي‌روند و ما در انتظار آن مي‌مانيم که با افزايش سن گروه‌هاي مختلف اجتماعي از سنين فعاليت خارج شوند تا زماني برسد که نرخ بيکاري ديگر افزايش نيابد.
دختران و زنان کشور از توانايي بالايي بهره‌مند هستند و شايد در بسياري از موارد در مقايسه با نيروي کار مردان قانع‌تر و پرکارتر باشند، اما؛ ما چه مي‌کنيم با اين نيروي پرتوان؟
دختر جواني که در يکي از شهرهاي استان کردستان در عرصه خبرنگاري فعاليت داشت، اعلام کرد: عليرغم تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد در يکي از دانشگاه‌هاي دولتي هم اکنون با دستمزد ماهانه 160 هزار تومان کار مي‌کند.
ليلي دانشمند، رئيس يکي از کاريابي‌هاي خصوصي در تهران، بيان داشت: زنان بيش از مردان شغل‌هاي پيشنهادي را عليرغم دستمزد پايين و راه دور مي‌پذيرند و پايداري آن‌ها در شغل بيشتر از مردان است.
بازار کار کشور دچار رکود است و اين رکود براي زنان بيش از مردان مي‌باشد.
توسعه از دل چاه‌هاي نفت بيرون نمي‌آيد. توسعه اجتماعي، اقتصادي و تحقق عدالت اجتماعي در دستان توانمند نيروي انساني است که زنان يکي از بازوان توانمند آن محسوب مي‌شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن