واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۱۶ب.ظ)
جيراني و لطيفي براي جذب مخاطب رقابت مي کنند موج-پخش دو مجموعه از دو کارگردان باسابقه به اين شبهاي تلويزيون رونق داده است.
به گزارش خبرگزاري موج، علي رضايي گفت: پخش دو مجموعه «تعبير وارونه يک رؤيا» به کارگرداني فريدون جيراني و «تنهايي ليلا» ساخته محمدحسين لطيفي به اين شبهاي تلويزيون رونق داده است. رقابت دو کارگردان که سابقه سينمايي هم دارند، براي مخاطب جذاب است.
آن هم در دورهاي که بيشتر مجموعهها در جذب مخاطب موفق نيستند و تلويزيون به رسانهاي کم بيننده تبديل شده است. پس از پايان ماه رمضان، که تنها «پايتخت ۴» برگ برنده تلويزيون بود،مديران اين رسانه با آغاز پخش دو مجموعه تازه تلاش کردند حال و هوايي تازه به شبکههاي داخلي بياورند.
«تنهايي ليلا» را کارگرداني ساخته که در کارنامهاش مجموعههاي پربيننده «صاحب دلان» و «دودکش» را ميتوان ديد و فيلمهاي «روز سوم» و «دختر ايروني» را کارگرداني کرده. لطيفي در «تنهايي ليلا» به سراغ فضايي تازه رفته و در دل درامي عاشقانه، مسائل معنوي را مطرح کرده است. فرم روايت و شکست زمان در بيان رويدادها امتياز «تنهايي ليلا» است.
اين که نويسنده در بخش اول يکي از مهمترين شخصيتهايش را حذف ميکند، چالشي بزرگ بر سرراه روايت و پيشبرد قصه است. بايد ديد حامد عنقا توانسته بدون يکي از مهمترين شخصيتهاي قصه (بهروز شعيبي) جذابيت و کشش درام را تا انتها براي بيننده حفظ کند؟
برگ برنده «تنهايي ليلا» حضور مينا ساداتي در نقش اصلي اين درام زنانه است.
بهروز شعيبي کارگردان فيلم دوست داشتني «دهليز» و مجموعه قابل قبول «پرده نشين» هم با نقشي به تلويزيون برگشته که با وجود تفاوتهاي آشکار، يادآور فيلم «طلا و مس» و نقش سيد رضا، طلبه جوان است.
در اين قصه که به نظر ميرسد عشق زميني را به تحول معنوي پل ميزند، حضور زوج ساداتي و شعيبي از عناصري است که مخاطب را پاي «تنهايي ليلا» نگه ميدارد. سام قريبيان در نقشي خاکستري و پيچيده يکي ديگر از عناصر جذاب مجموعه تازه لطيفي است که بخشي از ماجراهايش در طبقه مرفه روايت ميشود و به همين واسطه لوکيشنهاي زيبا و مجلل و تصاويري چشم نواز دارد.
اما «تعبير وارونه يک رؤيا» نامي دارد که تداعي کنننده مجموعه قبلي فريدون جيراني است.
«مرگ تدريجي يک رؤيا» داستان مردي مذهبي و روشنفکر بود که دل به دختري از طبقه و فرهنگي ديگر ميبست. درامي عاشقانه که تم حادثهاي مييافت و حالا «تعبير وارونه يک رؤيا» درامي پليسي معمايي با گوشه چشمي به ماجراي ترور دانشمندان هستهاي ايران است.
امير جعفري در نقشي ويژه و جدي،در همين يکي دو قسمت حضوري خيره کننده داشته.
بازي در سکوت و استفاده درست از ميميک را در بازي او و پانتهآ بهرام در همين بخشهاي محدود ديده شده ميتوان به وضوح ديد و از آن لذت برد. قطعن با پيش رفتن قصه و پس از معرفي کامل شخصيتها، بازيگران اين مجموعه بازيهاي درخشانشان را رو خواهند کرد.
ترکيب بازيگران اثر تازه جيراني که در سينما فيلمهاي پرفروشي ساخته و سابقه کار مطبوعاتي هم دارد، بيشتر از «تنهايي ليلا» وسوسه کننده است. بازيگران باسابقه تئاتر مثل فرزين صابوني، نگار عابدي و پانتهآ بهرام در کنار چهرههايي مثل داريوش ارجمند، فرهاد قائميان، انديشه فولادوند و امير جعفري تيمي رؤيايي را رقم زدهاند. تيمي که هر يک از ستارههايش ميتواند برگ برنده يک مجموعه يا فيلم باشد.
جيراني به روايت قصههاي پر تعليق علاقه دارد و «تعبير وارونه…» از اين قاعده مستثني نيست.
در کنار اين امتياز محتوايي و مضموني، ساختار سريال، تصويربرداري و تيتراژ و ترانه آن امتيازهايي است که نميتوان به سادگي از کنارش عبور کرد.
با انتخاب دو مجموعه ديدني که در فاصله يک ساعت هر شب روي آنتن ميروند، اوضاع ملالآور تلويزيون کمي بهبود يافته است.
آنچه باقي ميماند اين که مديران اين رسانه بايد گاهي به سراغ چهرههاي سينمايي بروند به هر حال حضور کارگردانها و عوامل سينمايي سطح مجموعه سازي را ارتقا داده و بينندگان بيشتري را پاي شبکههاي تلويزيون مينشاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]