تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798643803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت عکاسان کشور در ثبت جلوه های بازار تاریخی اراک آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رقابت عکاسان کشور در ثبت جلوه های بازار تاریخی اراک آغاز شد اراک - ایرنا - دبیر جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک گفت: رقابت 80 عکاس کشوری و استانی برای ثبت جلوه های هنری و ارزشی مجموعه تاریخی بازار کلانشهر اراک روز دوشنبه آغاز شد.


عادل عزیزی در گفت و گو با ایرنا افزود: در دوره حضوری این جشنواره ملی،شرکت کنندگان به مدت دو روز به ثبت تصویری آرایه های معماری و مستندات اجتماعی این اثر تاریخی می پردازند و نگاه خاص خود را به روایت دوربین برای ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ارایه می دهند.
وی با بیان اینکه این جشنواره ملی در سه بخش حضوری، غیر حضوری و جانبی در حال برگزاری است، توضیح داد: بخش غیر حضوری این جشنواره (ویژه عکس های ثبت شده در سال های 85 تا 94 توسط عکاسان) اوایل تیرماه با شرکت 90 عکاس برگزار شد که 808 قطعه عکس با پست الکترونیک به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
عزیزی عنوان کرد:برجسته سازی محورهای زیبایی شناسانه بافت تاریخی بازار اراک به عنوان تاثیرگذارترین میراث فرهنگی در جریان زندگی مردم درکلانشهر اراک، ایجاد زمینه مشارکت هنرمندان و عامه مردم به منظور همکاری برای عکاسی از این مجموعه تاریخی و آسیب شناسی و باز شناخت ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده بازار در زمینه حفظ و احیای هویت فرهنگی و کارکردهای اقتصادی و اجتماعی به عنوان اهداف این جشنواره ملی ترسیم شده است.
وی اظهار کرد: تصاویر عکاسان شرکت کننده در این جشنواره ملی توسط محمدمهدی رحیمیان، فرهاد سلیمانی و حمیدرضا مجیدی از استادان دانشگاه تهران و اراک داوری می شود.
نماینده و عضو هیات موسس انجمن عکاسان استان مرکزی گفت: در این جشنواره ملی به سه نفر از شرکت کنندگان برتر جوایز نقدی، تندیس و لوح اهدا می شود.
عزیزی افزود: اختتامیه جشنواره ملی عکس بازار اراک 31 تیرماه در بازار اراک برگزار می شود و همزمان با این آیین، نمایشگاه عکس از آثار شرکت کنندگان برپا خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: اصلی ترین هدف برگزاری جشنواره ملی عکس آماده سازی شرایط برای ثبت جهانی بازار اراک است.
سیدمحمد حسینی افزود: برگزاری جشنواره عکس بازار اراک و حضور عکاسان بومی و غیربومی در به تصویر کشیدن ویژگی های آن، گامی مهم در این زمینه است و می تواند یک برند در معرفی این اثر تاریخی باشد.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی یک اثر زمینه تخصیص اعتبار سالانه در راستای مرمت و نگهداری آ« را فراهم می کند، توضیح داد: استقبال گردشگران و معرفی داشته های بازار تاریخی اراک در تمامی سایت ها ی فرهنگی و گردشگری دنیا و در اولویت قرار دادن تورهای گردشگری جهانی از دیگر مزیت های ثبت جهانی این اثر ارزشمند است.
حسینی گفت: بازار تاریخی اراک به لحاظ آرایه های معماری و وجوه تاریخی خود یک اثر ماندگار است که یکی بودن قدمت آن با تاریخ تاسیس شهر اراک اهمیت آن را دو چندان می کند.
وی افزود: راسته مستقیم بازار از حیث معماری، طراحی و برنامه ریزی منحصربه فرد است و در هیچ بازار دیگری دیده نمی شود و در طراحی و ساخت آن ظرافت خاصی قابل مشاهده است.
مجموعه بازار تاریخی اراک در بافت قدیمی و مرکزی شهر واقع شده و اکنون نیز همچون گذشته از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است.
بنای اصلی بازار اراک در اوایل دوره قاجار و در زمان فتحعلی شاه، توسط یوسف خان گرجی سپهدار بنیان نهاده شد و به همراه سراها و تیمچه های وابسته از معماری جالب توجهی برخوردار است.
بنای کنونی بازار مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی – جنوبی به طول 880 متر و یک راسته شرقی – غربی به طول 600 متر است که در محل تقاطع آن ، چهارسوق زیبایی ساخته ا ند.
راسته شمالی – جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت یکصد متری، هر قسمت دارای 50 باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می گویند.
در دوره اخیر دو گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یکصد متر از جنوب راسته اصلی ، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
در سال های اخیر به علت بی توجهی، قسمتی از پوشش طاق و گنبدی این گذر فرو ریخته و همچنین سردر زیبای آن به هنگام احداث ساختمان بانک ملی از میان رفت که در سال 89 با ویژگی های معماری بنای اصیل آن بازسازی شد.
علاوه بر دو راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود بیست سرا و تیمچه وجود دارد که در آنها فعالیت های مختلفی در جریان است، 18 واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آنها سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و ساختمان آن دو طبقه است، سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار بوده و متشکل از یک تیمچه و سرای دو طبقه است.
مجموعه بازار تاریخی اراک در سال 1353 به شماره 1285 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ک/3
6991/6013/6012



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن