تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799203126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايد نظارت بر اسباب‌بازي ارشادي و آموزشي باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۳:۲۵ق.ظ)
بايد نظارت بر اسباب‌بازي ارشادي و آموزشي باشد موج- يک پيشکسوت در زمينه طراحي اسباب‌بازي مي‌گويد که در جهان يک استاندارد براي طراحي يا توليد اسباب‌بازي وجود ندارد؛ چراکه اسباب‌بازي طبيعت خاص خودش را دارد و با ماشين‌سازي و ساختمان‌سازي فرق مي‌کند.
به گزارش موج، يک طراح اسباب‌بازي و پيشکسوت اين حوزه، در مورد تفاوت اسباب‌بازي با صنايع ديگر، تاکيد دارد که وقتي ماشيني مي‌سازيد، مي‌گوييد رنگش اين باشد، سرعتش اين باشد، مصرفش اين باشد و غيره، بعد از ۱۰يا ۱۵ سؤال، سوال‌هاي اصلي را تمام کرديد. درحالي‌که براي اسباب‌بازي سوال‌ها بيش از اين است که بشود داخل يک استاندارد نگاهش داشت.
او توضيح مي‌دهد که اين سوال‌ها از لحظه‌اي که کسي به طرح اسباب‌بازي فکر مي‌کند تا زماني که کسي آن را به صورت يک محصول به کار مي‌برد، ادامه دارد.
اين طراح پيش‌کسوت کانوني مي‌گويد که امروز ديگر اسباب‌بازي را به عنوان وسيله کودکان نمي‌شناسيم و سن ندارد: به کساني که بيماري دارند اسباب‌بازي مي‌دهند، به کساني که ناتواني اندامي دارند اسباب‌بازي مي‌دهند، براي ترميم مفاصل اسباب‌بازي مي‌دهند، به کساني که دچار آلزايمرند اسباب‌بازي مي‌دهند، براي کساني که دچار استرس‌اند، اسباب‌بازي طراحي مي‌کنند.
او حتي به کساني اشاره مي‌کند که حيوانات اهلي و خانگي دارند و براي آن حيوان نيز اسباب‌بازي‌هايي طراحي و توليد شده است.
بنياب درباره استانداردهاي فني و سلامت اسباب‌بازي در جهان نيز مي‌گويد: در وسايلي که بچه‌ها، بزرگ‌ترها، يا به‌طور کلي انسان‌ها از آن استفاده مي‌کنند به مناسبت کاربردش بايد از مواد استاندارد استفاده شود که متاسفانه در ايران اين را محدود داريم. نه اين که استانداردش نيست، عمل نمي‌شود، چون نوع نظارت ما ارشادي نيست. او در توضيح اين ضعف، مي‌گويد: کسي که مواد پلاستيکي دست دوم به کار مي‌برد سواد و درکش را ندارد که اين مواد چه خطراتي براي انسان دارد. چه بسا بچه خودش را به بيماري‌اي آلوده کند که قابل جبران نيست.
اين طراح اسباب‌بازي معتقد است که ما نظارت را گذاشته‌ايم روي اين مساله برويم يک کارگاه را کنترل کنيم و اگر خطا کرد در آن را ببنديم، درحالي‌که اين نوع کنترل کمکي نمي‌کند: آن‌چه که ما نياز داريم يک فرهنگ جامع است که به مردم بگوييم اين به نفع خود شما و خانواده شما است که اين مسائل را رعايت کنيد. از جايي که کالاي غيراستاندارد مي‌فروشد خريد نکنيد. به مردم بگوييم استاندارد چيست. به مردم بگوييم که سلامت، کجاها در خطر قرار مي‌گيرد. بگوييم که اگر تناسب وسيله بازي رعايت نشود و چيزي که مي‌خريد مناسب بچه نباشد چه بسا بر بدنش، روحش و رفتارش اثر منفي بگذارد.
او تاکيد دارد که ما بايد آموزشي کار کنيم، اما گاهي تنها شعار مي‌دهيم.
بنياب مي‌گويد که براي رسيدن به استانداردهاي فني و بهداشتي اول بايد مردم آگاه شوند، هرچند که هم‌زمان مي‌شود رفت سراغ توليدکنندگان.
او درباره توليدکننده نيز مي‌گويد که نبايد با زور و چماق او را کنترل کرد: استاندارد وقتي خوب است که قدرش را بدانيم، کاربريش را بفهميم.
اين طراح اسباب‌بازي به کانون پرورش فکري نيز اشاره مي‌کند و مي‌پرسد: چرا کانون اين‌قدر طرف‌دار دارد؟ براي اين‌که کار دلي کرده است، هنرمند از زندگي‌اش گذشته و براي دلش آمده با بچه‌ها کار کرده است.
بنياب مي‌گويد: الان زمينهٔ آموزش مديران براي بالا بردن کيفيت محصولات، کاهش هزينه‌ها و جذب سرمايه فراهم است. اگر افق را درست نشان بدهيم و به هر کسي آموزش بدهيم که چه‌طور مي‌تواند بر اساس توانايي‌اش به طرف آن افق حرکت کند آن‌ها حرکت خواهند کرد.
وي تصريح دارد: بايد اقتصاد دنيا را براي توليدکننده‌ها توجيه و متوجهشان کنيم که اگر کالاي اسباب‌بازي بر اساس آن‌چه که درست است توليد شود دنيا را درمي‌نوردد، ‌ کما اين‌که خيلي از کارهاي خوب دنيا به ايران مي‌آيد.
بنياب به کپي‌کردن از آثار خارجي هم اشاره دارد و معتقد است که کپي کردن، به خودي خود بد نيست، اما بايد درست و باکيفيت باشد.
وي به اطلاعات گردآوري‌شده در شوراي نظارت بر اسباب‌بازي نيز اشاره کرده و مي‌گويد که بايد اين اطلاعات را بر اساس نظم مشخصي به توليدکنندگان بدهند و کمکشان کنند.
نخستين جشنواره ملي اسباب‌بازي از ۱۲ تا ۱۶ مرداد، با برگزاري نشست‌هايي تخصصي به بررسي نکات مختلف مربوط به طراحي و توليد اسباب‌بازي مي‌پردازد. در کنار اين نشست‌ها، به مدت پنج‌روزه نمايشگاهي از توليدات و همچنين عروسک‌ها و بازي‌هاي سنتي و بومي ايراني در معرض ديد عموم در خيابان حجاب تهران قرار خواهد گرفت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن