تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844681420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیچ گاه خودم را مینی مال نویس نمی‌دانم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حضور شیوا ارسطویی در دهمین نشست خانه مینی مال نیاوران:
هیچ گاه خودم را مینی مال نویس نمی‌دانم
شیوا ارسطویی مترجم، شاعر و داستان‌نویس در دهمین نشست خانه مینی مال نیاوران در سال 94 پیرامون علل موفقیت مینی مال در جوامع پیشرفته سخن گفت.


به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران ارسطویی مینی مال را یکی از فرم‌های داستان‌نویسی عنوان کرد که جوامع در حال توسعه  به آن بیش از حد می‌پردازند و خاطر نشان کرد: به یاد دارم که گلشیری در یکی از محافل ادبی با اشاره به ترجمه داستان‌های ریموند کالبر توسط همسرش گفت: وای به روزی که این کتاب چاپ شود. من خیلی چیز‌ها از این مکتب فراگرفته‌ام. داستان مینی مال نوشتن به عنوان یک مانیفست و فقط یکی از هزاران رویکردی که به داستان نویسی وجود دارد می‌تواند به لحاظ فرمول داستان‌نویسی به دانش نویسنده کمک  کند. آدم‌های تجربه‌گرایی که می‌خواهند همه رویکرد‌های داستان‌نویسی را تجربه کنند مینی مال نوشتن برایشان تجربه‌ای بکر است. رویکرد من به داستان‌نویسی چیزی است که ممکن است از قواعد داستان مینی مال استفاده کنم اما خودم را هیچ گاه یک مینی مال نویس نمی‌دانم.


وی با طرح این سوال که چرا مینی مال در جوامعی مثل آمریکای شمالی این قدر موفق می‌شود ولی در جوامع در حال توسعه جواب نمی‌دهد ادامه داد: تاثیر پدیده سینما بر ادبیات به شکل‌گیری این جریان بسیار کمک کرد. خواننده قرار نیست داستان را بخواند بلکه او قرار است ببیند از این رو این عینی ترین رویکرد به داستان‌نویسی است. این محصول تاثیر سینما بر ادبیات است. به نظر همینوگوی سینما یک رقیب بسیار جدی برای داستان بود.


نویسنده مجموعه داستان‌های «آمده بودم با دخترم چای بخورم» و «آفتاب مهتاب» در ادامه صحبت هایش افزود: مینی مال یک قاعده گذاشت برای کسی که می‌خواهد داستان‌نویسی را تجربه کند و او را از کشف و شهود‌های شخصی خلاص کرد چرا که قانون می‌دهد. اگر مانیفست مینی مال نویسان را مطالعه کنید به حدودا دوازده قاعده می‌رسید که به شما چگونگی مینی مال نوشتن را شرح می‌دهد. مثل اینکه مثلا داستان نویس باید با اولین جمله موقعیت پردازی کند و... این کار نویسنده را راحت می‌کند. براحتی می‌توان بر اساس این قواعد داستان نوشت. ولی به نظر من باید صحبت های بسیاری در مورد آن صورت بگیرد. این که چرا این سبک داستان نویسی در جوامعی موفق می‌شود و در جوامعی جواب نمی دهد. یکی از عللی که شاهد موفقیت این گونه سبک‌ها در جوامع پیشرفته هستیم این است که نویسنده تجربه‌ها و آزمون خطاهای  فراوان را تجربه می‌کند تا می‌رسد به این گونه سبک‌ها اما در جوامع در حال توسعه همه خوشحالند که یک سری قانون وجود دارد که می‌توانند بنویسند و داستان‌نویسی تبدیل می‌شود به یک اتفاق سهل الوصول. این که ما فقط یک نوع رویکرد را اساس داستان نوشتن قرار دهیم اتفاقی بسیار بد و ناراحت کننده است. در بعضی از جوامع  به نظر من قواعد مینی مال نویسی بیشتر به درد ویراستارها می‌خورد در حالی که در اروپا مینی مال رویکردی فلسفی دارد.


ارسطویی با ذکر این نکته که از قواعد مینی مال‌نویسی استفده زیادی می‌کند اظهار داشت: چیزی که محدود می‌کند نویسنده را فرم‌هایی است که جلوی او می‌گذارند. مضامین، فرم‌های خودشان را پیدا می‌کنند. بعضی مضامین هستند که اقتضای آنها مینی مال نیست. در هیچ کجا اینقدر راجع به مینی مال و مینی مال‌نویسی اینقدر شور و اشتیاق وجود ندارد که در ایران وجود دارد. انگار مینی مال‌نویسی مد شده است. شما می‌توانی توصیفی بکنی که تا بحال هیچ کس شبیه آن ننوشته است و یا صفت‌هایی بسازی که هیچ کس تا به حال آن را نساخته  و یا استعداد‌های زبانی را طوری کشف کنی که حتی زیاد هم کم باشد ما با کلیشه مخالفیم.


در ادامه این جلسه  داستانهایی توسط حضار خوانده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 


گفتنی است؛ جلسه خانه مینی‌ مال نیاوران آخرین چهارشنبه هر ماه در فرهنگسرای نیاوران با حضور استادان و فعالان این سبک از داستان‌نویسی از ساعت 17 تا 19 برگزار می‌شود.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

شیوا ارسطویی، میهمان دهمین نشست خانه مینی مال نیاوران
نهمین نشست خانه مینی‌مال نیاوران با حضور علی عبداللهی




۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن