تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819302715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم خاش از برقرار کنندگان صلح و سازش طوایف قدردانی کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مردم خاش از برقرار کنندگان صلح و سازش طوایف قدردانی کردند زاهدان - ایرنا - قشرهای مختلف مردم شهرستان خاش از اقدامات و تلاشهای ارزشمند مسوولان، علما، معتمدان و ریش سفیدان و همه دلسوزان و برقرار کنندگان صلح و سازش بین طوایف درگیر در منطقه، قدردانی کردند.


یکی از فعالان فرهنگی شهرستان خاش با ارسال یادداشتی به ایرنا در مذمت اختلافات و درگیریهای طایفه ای خطاب به عموم همشهریان نوشته است: سرداران (بزرگان و سرطایفه ها)، علما، روشنفکران و همه مردم بیایید با هم پیمان بندیم که اختلافات مان را با گفتمان، قانون و شرع مقدس و برادری حل کنیم و همه بدانیم که در جنگ و خشونت هیچ سود و منفعتی وجود ندارد و در جنگهای طایفه ای و قبیله ای هیچ برنده ایی نیست!
بیایید به دست کودکان، نوجونان و جوانان قلم دهیم و در اندیشه آنان صلح و برادری بکاریم و به آنان بگوییم که از جوانمردی و مردانگی نیست که برادران خویش را به خاک و خون کشیم و به آن افتخار و مباهات کنیم! اندکی اندیشه کنیم که چقدر از این اختلافات آسیب دیده و چقدر از نظر اقتصادی و فرهنگی عقب مانده ایم؟
امامان جمعه شیعه و سنی، شماری از مدیران و مدرسان حوزه های علمیه اهل سنت، مسوولان و قشرهای مختلف مردمی شهرستان خاش از پیگیری ها و تلاشهای ارزشمند آیت الله سلیمانی نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان، استاندار، علما، مسوولان نهادهای امنیتی و انتظامی و معتمدان و ریش سفیدان طوایف به ویژه سران و معتمدان دو طایفه " براهویی و شهلی بر " که برای حل اختلاف و برقراری صلح و سازش میان این دوطایفه و ایثار قدردانی کردند.
امام جمعه خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نا امنی و اختلافات قومی و قبیله ای نتیجه ای جز تیره کردن روابط اجتماعی و انسانی و دور شدن منطقه از مسیر توسعه، هیچ ثمری ندارد.
حجت الاسلام محمدحسین میری افزود: برقراری صلح و آشتی میان دو طایفه درگیر براهویی و شهلی بر بعد از گذشت 15 سال نوید دهنده روزهای خوشی است و امیدواریم با این اقدامات ارزشمند شاهد سرمایه گذاری های عزیزان و در پی آن رشد و توسعه شهرستان باشیم.
وی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و تمامی مسوولان و معتمدان و ریش سفیدان که برای برقراری صلح و آشتی میان این دو طایفه تلاش کردند، تقدیر کرد.
مولوی محمدعلی شهنوازی امام جمعه مسجد جامع توحیدیه اهل سنت خاش نیز گفت: خداوند را شکر گزار هستیم که مذاکرات و رایزنی ها نتیجه داد و عزیزان ما در طوایف براهویی و شهلی بر با فداکاری و ایثار گری به صلح تن دادند.
مولوی محمدعثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل اهل سنت خاش نیز بیان کرد: به فضل پروردگار متعال نا امنی ها و اختلافات طایفه ای در این شهرستان رو به افول است و همگان امیدوار هستیم ریشه اختلافات کوچک دیگر نیز به همت مسوولان و مشارکت و دلسوزی مردم ما خشکانده شود.
وی افزود: برای برقراری صلح بین این طوایف تلاشهای مستمر و شبانه روزی از سوی دلسوزان منطقه صورت گرفت که از تمامی آنان تقدیر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: این صلح پایدار بماند و عزیزان دو طایفه ضمن پایبندی به تعهدات خود در زمینه تامین امنیت، برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان از یکدیگر سبقت گیرند.
مولوی محمدگل کرمزهی مدیر حوزه علمیه مخزن العلوم اهل سنت شهرستان خاش با شکرگزاری به درگاه ایزدمتعال برای برقراری این صلح و آشتی گفت: از تلاشهای تمام دلسوزان و در راس آنها آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه و مسوولان نهاد رهبری و سایر علما و مسوولان و معتمدان تشکر می کنیم.
مولوی یعقوب حسین بر رابط نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت شهرستان خاش نیز اظهار داشت: برقراری صلح و آشتی در میان طوایف براهویی و شهلی بر بعد از 15 سال اختلاف و درگیری سبب شادمانی مردم استان به ویژه شهرستان خاش شد و امیدواریم با این صلح و تلاش و همت مسوولان و سرمایه گذاران این منطقه در مسیر توسعه و آبادانی به شاخص های مطلوب و مورد انتظار برسد.
فرماندار شهرستان خاش نیز با ابراز خرسندی از صلح دو طایفه بزرگ و ریشه دار بلوچ گفت: برقراری صلح و آشتی میان طوایف و پرهیز از اختلاف و درگیری زمینه ساز توسعه، رشد و آبادانی استان سیستان و بلوچستان می شود.
محمداکبر چاکرزهی اظهار داشت: بروز برخی اختلافات و ایجاد نزاع و درگیری های طایفه ای تاثیر بسیار منفی بر روند شتاب گونه توسعه استان سیستان و بلوچستان داشته و متاسفانه اثرات منفی آن بر جامعه بخوبی نمایان است.
وی از تمامی کسانی که در برقراری صلح و آشتی میان این دو طایفه تلاش کردند، قدردانی کرد.
بخشدار مرکزی خاش نیز با قدردانی از تلاش و همت علما و مسوولان و معتمدان برای برقرار صلح و آشتی بین طوایف درگیر اختلافات و ناامنی ها در حوزه شهرستان و بخش مرکزی خاش بیان کرد: برنامه ریزی درست و شایسته در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی از مهمترین عوامل و دلایلی است که می تواند از بروز آسیب های اجتماعی و درگیری ها و برخی نزاع های پوچ استان جلوگیری کند.
مجتبی شجاعی افزود: نبود برنامه ریزی در بلندمدت ریشه حرکت های اصیل فرهنگی و اجتماعی را خشکانده و اجازه بارور شدن و رشد حرکت های فرهنگی خلاقانه را نیز کند کرده، این در حالی است که کم رنگ شدن روح فرهنگ در جامعه می تواند زمینه ساز رشد و بروز آسیب های گوناگون اجتماعی باشد و داشتن برنامه های هدفمند و عملی در مباحث فرهنگی (که بارها و موکدا رهبر معظم انقلاب آن را از جامعه مطالبه فرموده اند) چشم انداز روشنی در جامعه ترسیم خواهد کرد.
کریم بخش کردی فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در یادداشتی با عنوان " تقدیم به صلح" روز جمعه یکم مرداد را برای مردم شهرستان خاش روزی بیاد ماندنی دانسته و نوشته است: روزی که برادران بعد از 15سال جنگ و کینه و نفرت یکدیگر در آغوش گرفته و به جای گلوله شاخه های گل و محبت و برادری را به همدیگر اهدا کردند.
آری سالهاست که کودکان و زنان ما در عزای عزیزان خویش شیون می کنند.
بزرگان هر روز عزیزی را که بدست برادرش کشته شده به خاک میسپارند و نگران که این کشتار بی هدف و بی رحمانه کی به پایان خواهد رسید؟ و ما انسانهای این دیار چقدر در گلچین کردن و نابودی بهترینهای مان خبره شده ایم و بخاطر مسایل بسیار کوچک و پیش پا افتاده و قابل حل راه جنگ و خونریزی انتخاب می کنیم !
گویی معتمدین و ریش سفیدان و علمای دین که در گذشته رهبران صلح و آشتی بودند دیگر در جامعه ی ما نیستند و شاید ما اول آنها را هدف قرار داده ایم که امروز چنین سرگشته و حیرانیم ! و جوانان ما عنان را از خرد گرفته و بدست احساسات زود گذر و غیر منطقی جوانی داده اند!
همه ما پانزده سال شاهد و ناظر بودیم که دوطایفه 22 نفر از بهترینهای شان را کشتند و بیشتر از اینها را مجروح کردند .
دهها کودک را یتیم و محبت پدر را از آنها گرفتند، زنها را بیوه و مادران در عزای فرزندان دق مرگ و کمر پدران را شکستند! و سالهاست که این تراژدی در این سرزمین ادامه دارد! اگر در جایی به همت بزرگان شعله ایی از این آتش خاموش می شود در گوشه ایی دیگر یا آتشی زیر خاکستر است یا با یک اختلاف کوچک آبستن شعله ور شدن. و زندگی ما گویی فقط شده کینه و نفرت وبرادرکشی!
نمی دانم نسلهای آینده در باره ما چه خواهند گفت و تاریخ در باره ی ما چه خواهد نوشت ؟ سالهاست که مردم ما از فقر و محرومیت و عقب ماندگی فرهنگی رنج می برند و همین اختلافات و عدم امنیت ریشه همه ی بدبختیها و عقب ماندگی ماست.
امروز باید به همه عزیزانی که زمینه ساز این صلح و آشتی بودند آفرین و خدا قوت گفت.
امروز باید به همه آنهاییکه غم از دست دادن عزیزان شان را فراموش و راه صلح و آشتی و برادری را انتخاب کردند و دلهایشان را از کینه و نفرت پاک و در قلب شان دیگر جز محبت و انسانیت چیزی نیست درود فرستاد و در تاریخ امروز روز افتخار و سربلندی طوایف سرحد بود که راه درست را انتخاب کرده و به جامعه صلح و آرامش را هدیه کردند.
و اما سرداران، علما، روشنفکران و همه مردم بیایید با هم روزی پیمان بندیم که اختلافات مان را با گفتمان، قانون و شرع مقدس و برادری حل کنیم و همه بدانیم که در جنگ و خشونت هیچ سود و منفعتی وجود ندارد و در جنگهای طایفه ای و قبیله ای هیچ برنده ایی نیست! بیایید به دست کودکان، نوجونان و جوانان قلم دهیم و در اندیشه آنان صلح و برادری بکاریم و به آنان بگوییم که از جوانمردی و مردانگی نیست که برادران خویش را به خاک و خون کشیم و به آن افتخار و مباهات کنیم ! اندکی اندیشه کنیم که چقدر از این اختلافات آسیب دیدیم و چقدر از نظر اقتصادی فرهنگی عقب ماندیم ؟
به گزارش ایرنا با تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، مسوولان سیاسی، امنیتی، انتظامی، علما، ریش سفیدان، معتمدان و بزرگان قبایل و طوایف اختلاف و درگیری خونین دو طایفه براهویی و شهلی بر در سیستان و بلوچستان پس از 15 سال به صلح و سازش انجامید.
حاصل اختلافات و درگیری های این دو طایفه 22 کشته و 25 مجروح از دو طرف بوده است.
7310 / 6081 /1596












04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن