محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798293065
چرا «پایتخت» همچنان محبوب است؟/ طناب تنابنده به این سادگی پاره نمیشود!
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چرا «پایتخت» همچنان محبوب است؟/ طناب تنابنده به این سادگی پاره نمیشود! بی سامانی نقی معمولی، بیکاری ارسطو عامل، کلاهبرداری های مکرر بائو و سرگردانی فامیلی در نداشتن شغل و ساختمان سازی غیر قانونی آینده خطرناکی را پیش روی دیدگان جامعه مردان ایرانی قرار می دهد.
به گزارش فرهنگ نیوز ، هر فصلی از مجموعه پایتخت، مخاطبانش نسبت به فصل قبلی افزایش چشم گیری دارد. برخی منتقدان معتقدند، فصل چهارم پایتخت فیلمنامه ای لاغر و نحفیف دارد و سریال لبریز از جزئیات شخصیت محور است. اگر با همین پیش فرض ها در مورد فصل چهارم پایتخت قضاوت کنیم، بازهم به این نتیجه می رسیم که فیلمنامه سریالی در بسیاری موارد نیاز به قصه ای مدون ندارد.
برای مخاطبان تلویزیون پسند اگر فصل های آتی سریال پایتخت همچنان برمدار کل کل و چالش نقی و ارسطو پیش برود بازهم این تقابل آنقدر جذاب است که پشتوانه دراماتیک روایتگر ضرورت چندانی نخواهد داشت. همین که هر شب نقی و ارسطو را بینیم که«بچه مچه وار» باهم قهر و آشتی می کنند کافیست، حتی اگر سریال بر مدار روایتگری نچرخد. هر چند در اغلب موافقت و مخالفت ها پشتوانه محتوایی سریال دستمایه تحلیل نیست. اگر درصد اندک «نخبه نمای» ظاهری و نخبه گرای واقعی روی خوش به سریال نشان می دهند،تنها دلیلش بازتاب نمایشی از آینده بحران زده ای است که شاید در اثر سوء تدبیر به واقعیت انجامد.
پایتخت و قصه اش بر اساس نمایش واقعی زندگی شکل می گیرد اما در هر فصلی از سریال بحران های اجتماعی از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرد و منجر به درک مخاطب از زیست حقیقی و تهدیدات اجتماعی می شود. قبل از هر تحلیلی در مورد پشتوانه محتوایی سریال این پرسش را مطرح کنیم که آیا محبوبیت پایتخت ریشه در قصه ای مدون دارد یا منحصر به فرد بودنش، خلاصه می شود به نمایش سبک زندگی جاری در واحدهای اجتماعی کوچک!
کافیست فرهنگ آمریکایی و سریال هایی که نسبت مستقیم با «فرهنگ عامه» آمریکایی را دارند را تحلیل کنیم. آیا سریال های مدرنی مثل دوستان و یا مجموعه های Dirty comedy آشنایی با مادر،خانواده مدرن دارای قصه های منحصر به فرد با لابیرت های روایی پیچیده هستند؟
«پایتخت» هیچگاه سریالی نبوده که اتکای روایی داشته باشد. شاید ماجرای های سریالی در متن آن گنجانده شده، اما برای حفظ مخاطبانش با واقع گرایی منحصر به فرد از موقعیت هایی بکر با شخصیت هایی که بیش از سه سال است با آنان زندگی می کنیم هشداری صریح را از متن زندگی در جریان را به مخاطب ارائه می کند.
در دوران مدرن سریال سازی در تلویزیون قصه گویی به شیوه کلاسیک سینما افتادن در دام کلیشه هاست. خصیصه و ویژگی سریال های روتین هر شبی که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می کنند به دلیل سرگرم کنندگی قصه محور نیست، «پایتخت» در بازتاب زندگی واقعی، از کلیشه های مرسوم تلویزیونی فاصله می گیرد و به توصیفی آسیب شناسانه از سبک زندگی ایرانی بدل می شود با نقصانهایی که زندگی ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد. سازندگان بدون آنکه اصرار به نمایشی اغراق آمیز از این وضعیت داشته باشند سعی می کنند شرایط زیستی شهروندان از دریچه ای کلان تحلیل کنند که بشدت در معرض خطر قرار دارد.
آنچه که از درونمایه قصه و روایت سریال پایتخت قابل استنباط است وضعیت بغرنجی است که جامعه شیرگاهی (علی آبادی) در آن گرفتار هستند. فصل چهارم پایتخت را مسئولان سیاسی با ملاحظه و دقت بیشتری تماشا کنند و پایتخت برایشان نباید مجموعه ای لبریز از سرگرمی، با کلی تکیه کلام های دوست داشتنی باشد.
مسئولان محترم دقت کنند، در جامعه شیرگاهی همه مردان جملگی شغل های معتبری ندارند یا اگر داشته اند مشاغل خود را از دست داده اند و وارد مشاغلی جعلی شده اند و زنان نقش پر رنگ تری به خود گرفته اند. حتی سطح قدرت سیاسی جامعه نصیب جامعه نسوان شده است و به تدریج اراده مردانه در هدایت جامعه کوچک و جامعه بزرگ رنگ باخته است.
بی سامانی نقی معمولی، بیکاری ارسطو عامل، کلاهبرداری های مکرر بائو و سرگردانی فامیلی در نداشتن شغل و ساختمان سازی غیر قانونی آینده خطرناکی را پیش روی دیدگان جامعه مردان ایرانی قرار می دهد. در واقع مخاطب به تراژدی آینده می خندد و بلایی که در اثر اهمال کاری مدیریتی و رکود کلان اقتصادی ممکن است بر سرش بیاید.شاید در اثر حفظ توازن اجتماعی آنچه بر سر مردم علی آباد آمده ،روزی بر سر مخاطبان پایتخت بیاید. سیر غلط کنونی، عدم توازن شغلی و شرایط اقتصادی شاید آینده ای را رقم بزند که مردان فرصت های شغلی را از دست بدهند و زنان چرخ های اقتصاد خانواده ها را به حرکت درآورند،با این حساب باید از این پیام آینده نگرانه اجتماعی بشدت ترسید. از این منظر پایتخت تمثیلی از آینده اجتماعی چندان دور از دسترسی است که ممکن است اتفاق افتد و نیمی از جامعه مردان مفر معاش خود را از دست بدهند. با این توصیف به همان اندازه که از دیدن پایتخت لذت می بریم به همان اندازه وحشت می کنیم. آنچه در این سطور مطرح شد مصداق های نمایشی عینی در پایتخت دارد.
نقی چند وقتی است که بیکار است، ارسطو اشتیاقی به کار ندارد، تولید ملی که قابلیت صادر شدن دارد (یعنی همان محصولات تبلیغاتی تاژ) روی دست ارسطو و نقی مانده است، عمده تلاش های نقی برای کسب درآمد سرانجامی نداشته است و پاسدار محیط زیست – بهبود – نیز به یک سفر توریستی بی سرانجام رفته است. رقیب انتخابی هما «آقای بائو» تلاش می کند با حقه بازی وارد مجموعه شورای شهر شود اما نیت او حتی پس از ناکامی هم به سادگی روشن است. جامعه شیرگاهی افسار اقتصادش رها شده است و مردان این جامعه برای کسب موفقیت های اقتصادی اقدام به ساختن بنایی غیرقانونی می کنند. اما در کنار ساختمان نیمه کاره ارسطو و بهبود، منزلی ساخته شده است که کاملا در دسترس شهرداری شیرگاه است اما کسی به این ساختمان کاری ندارد و مجریان بند کرده اند به ساختمان نیمه کاره نقی و ارسطو. قانون فقط برای ساختمان کناری حکم مادر و برای نقی و ارسطو حکم زن بابا را دارد.
تمام این استباط های برآمده از سریال مفرحی است که خیلی ها نقدهای دراماتیک بیهوده بدان وارد می دانند در صورتیکه نبوغ تنابنده است که با محدودیت های فراوان رسانه ملی منظور اجتماعی خود را به مخاطبان می رساند. شاید اگر مسئولان و متولیان فرهنگ و اقتصاد با ملاحظه بیشتری سریال را تماشا می کردند و به جای درک کمدی محض پایتخت،تراژدی لایه دوم سریال را درک می کردند جوش و خروش افزون تری از خود نشان می دادند.درک پیام ثانویه خالق سریال، این نوید را به مخاطبان می دهد که هر فصل پایتخت نویدبخش دیدگاهی انتقادی اجتماعی است و طناب دراماتیک تنابنده به این سادگی های در چینش قصه های چند منظوره پاره نخواهد شد.
منبع: مشرق
94/5/4 - 14:59 - 2015-7-26 14:59:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
چرا اکبر عبدی مقابل تنابنده حاضر نشد؟ / نقل قول بازیگر سریال پایتخت از شهید مطهری
چرا اکبر عبدی مقابل تنابنده حاضر نشد نقل قول بازیگر سریال پایتخت از شهید مطهری فرهنگ > سینما - محسن تنابنده کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی گینس میگوید که ابتدا قرار بوده اکبر عبدی نقش غنچه را در این فیلم بازی کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم کمدی «گاظهارات تنابنده درباره سينما ، «گينس» و «پايتخت» / نقد عاری از دلسوزی به يك غرغر تبديل میشود
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهارات تنابنده درباره سينما گينس و پايتخت نقد عاری از دلسوزی به يك غرغر تبديل میشود اگر نقد همراه با یک دلسوزی و یک همراهی و میل به پیشرفت برای سینما نباشد به یک یادداشت و یا غرغر تبدیل میشود و نمیتوان بیش از این در مورد آن حرف زدتنابنده: مردم از پایتخت راضیاند؛ خودیها ناراضی!
منبع خبرگزاری فارس دانلود لینک را کپی کنید دانلودیکشنبه 21 تیر 1394 11 30چرا کسی به گَرد «پایتخت» نمی رسد ؟ / زندگی ها را به پایتخت نزدیک کنیم
نگاهی به مجموعه پایتخت 4 چرا کسی به گَرد پایتخت نمی رسد زندگی ها را به پایتخت نزدیک کنیم سری های قبلی سریال پایتخت مورد توجه بسیاری از مخاطبین صدا و سیما قرار گرفته بود تا جایی که رهبری پایتخت را اثری ایرانی دانستند و فرمودند که راوبط سالم خانوادههای ایرانی و فرهنگ ایرانگلایه های تنابنده از خودی های ناراضی/ عدهای دوست دارند پرونده «پایتخت» بسته شود
گلایه های تنابنده از خودی های ناراضی عدهای دوست دارند پرونده پایتخت بسته شود محسن تنابنده با اشاره به رضایت مردم از پایتخت 4 گفت فکر میکنم ما مردم بسیار راضی داریم ولی خودیهای ناراضی داریم بیشتر دیده میشود اهل فن و این حرفه علاقمند هستند و تلاش می کنند زود پرونده یک کادر گفت و گو با فارس عنوان شد گلایه های تنابنده از خودی های ناراضی/ عدهای دوست دارند پرونده «پایتخت»
در گفت و گو با فارس عنوان شدگلایه های تنابنده از خودی های ناراضی عدهای دوست دارند پرونده پایتخت بسته شودمحسن تنابنده با اشاره به رضایت مردم از پایتخت4 گفت فکر میکنم ما مردم بسیار راضی داریم ولی خودیهای ناراضی داریم بیشتر دیده میشود اهل فن و این حرفه علاقمند هستند و تلاش مگله محسن تنابنده از منتقدان «پایتخت»
گله محسن تنابنده از منتقدان پایتخت محسن تنابنده گفت مردم از سریال پایتخت توقع بالایی دارند که حق آنهاست و این کار ما را سخت تر می کند مطمئنا اگر حمایت مردم نبود پایتخت هم ادامه پیدا نمی کرد به گزارش فرهنگ نیوز محسن تنابنده بازیگر و سرپرست نویسندگان سریال پایتختبه ایسنا گفتتازهترین سخنان بازیگر ارسطو درباره محسن تنابنده و «پایتخت5» /اندک هوشی کافی بود تا به لودگی نیافتیم
تازهترین سخنان بازیگر ارسطو درباره محسن تنابنده و پایتخت5 اندک هوشی کافی بود تا به لودگی نیافتیم فرهنگ > تلویزیون - احمد مهرانفر بازیگر نقش ارسطو در سریال پایتخت4 ساخته سیروس مقدم تاکید کرد این مجموعه و گروهش به یک هماهنگی قابل قبول رسیدهاند به گزارش خبرگزارچرا اکبر عبدی مقابل تنابنده حاضر نشد؟
چرا اکبر عبدی مقابل تنابنده حاضر نشد محسن تنابنده کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی گینس میگوید که ابتدا قرار بوده اکبر عبدی نقش غنچه را در این فیلم بازی کند خبرآنلاین محسن تنابنده کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی گینس میگوید که ابتدا قرار بوده اکبر عبدی نقش غنچه را در این فیپایان «پایتخت۴»؛ همچنان بیرقیب اما ناامیدکننده!!
پایتخت همچنان بیرقیب است اما انتظارها را بالا برده است و تماشای یک پایان باسمهای و هزاران بار کلیشهشده در پایان آن قابلقبول نیست پایتخت 4نسخه چهارم از پربینندهترین سریال این سالهای تلویزیون ایران دیشب به پایان رسید پایانی تقریبا ناامیدکننده برای سریالی در حد و اندازهروابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد: «ماه عسل» همچنان محبوب است/ ۷۵درصد مخاطبان از تلویزیون راضیاند
روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد ماه عسل همچنان محبوب است ۷۵درصد مخاطبان از تلویزیون راضیاند فرهنگ > تلویزیون - روابط عمومی سازمان صدا و سیما میگوید بر اساس یک نظرسنجی ۷۵ ۵ درصد مخاطبان تلویزیون از عملکرد رسانه ملی در ماه رمضان رضایت داشتهاند به گزارش خبرگزارویدئو /محسن تنابنده از پایتخت میگوید
ویدئو محسن تنابنده از پایتخت میگوید دانلود لینک ۰۳ ۰۵ ۱۳۹۴ - ۲۳ ۰۶«پایتخت4» محبوبترین سریال رمضانی شناخته شد/ کاربران خبرآنلاین انتخاب کردند
پایتخت4 محبوبترین سریال رمضانی شناخته شد کاربران خبرآنلاین انتخاب کردند فرهنگ > تلویزیون - کاربران خبرآنلاین پایتخت4 به کارگردانی سیروس مقدم را به عنوان محبوبترین سریال رمضان 94 انتخاب کردند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سه مجموعه «پایتخت4» «در گفت و گو با فارس عنوان شد مقدم: ساخت پایتخت بدون حضور تنابنده ممکن نیست/ تنابنده: تا زمانی که زندگی ادامه د
در گفت و گو با فارس عنوان شدمقدم ساخت پایتخت بدون حضور تنابنده ممکن نیست تنابنده تا زمانی که زندگی ادامه دارد پایتخت پتانسیل ادامه دار شدن داردسیروس مقدم گفت اگر برای ساخت پایتخت محسن تنابنده به هر دلیلی حضور نداشته باشد از نظر ایده و محتوا سریالی تحت عنوان پایتخت نمیتواندروایت کارگردان «پایتخت» از سختگیریهای «نقی»: تنابنده اشک نویسندگان سریال را درمیآورد
روایت کارگردان پایتخت از سختگیریهای نقی تنابنده اشک نویسندگان سریال را درمیآورد فرهنگ > تلویزیون - تسنیم نوشت کارگردان «پایتخت» گفت محسن تنابنده آنقدر نسبت به کیفیت فیلمنامه پایتخت وسواس و حساسیت داشت که گاهی از سختگیری زیاد اشک نویمقدم: پایتخت بدون تنابنده ممکن نیست
مقدم پایتخت بدون تنابنده ممکن نیست سیروس مقدم گفت اگر برای ساخت پایتخت محسن تنابنده به هر دلیلی حضور نداشته باشد از نظر ایده و محتوا سریالی تحت عنوان پایتخت نمیتواند شکل بگیرد به گزارش فرهنگ نیوز عصر چهارشنبه مراسمی با حضور عوامل سریال «پایتخت» و اهالی رسانهچرا سارقان مجسمههای پایتخت هیچگاه شناسایی نشدند؟
چرا سارقان مجسمههای پایتخت هیچگاه شناسایی نشدند تاریخ انتشار يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۴۵ با گذشت حدود ۱۸۰۰ روز از سرقت سریالی مجسمههای چندصدکیلویی از میادین و پارکهای تهران هنوز سارقان نامرئی این آثار هنری نهتنها دستگیر که حتی شناسایی هم نشدهاند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها