تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798750057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبکه های مجازی و ارتباطات چهره به چهره ای که کمرنگ می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شبکه های مجازی و ارتباطات چهره به چهره ای که کمرنگ می شوند تهران- ایرنا- امروزه استفاده از شبکه های مجازی و اجتماعی نظیر فیس بوک، تویتر، واتس آپ، لاین و تانگو جای خود را به روابط میان فردی و گروهی داده است طوری که افراد نه تنها در خلوت بلکه در میان جمع های دنیای واقعی ترجیح می دهند مدام در جمع های مجازی که در آنها عضوند حضور یابند.


چه چیزی باعث شده ارتباطات چهره به چهره جای خود را به ارتباطات غیرحضوری یا همان ارتباطات مجازی بدهد؟
باید پرسید که توسعه این ارتباطات چه آسیب هایی را بر فرد و بنیان های خانواده که در فرهنگ ایرانی یک اصل اساسی شناخته می شود تحمیل می کند.
علی زمانی 20 ساله یکی از طرفداران برنامه های پر و پاقرص شبکه های اجتماعی نظیر ( واتس آپ و تلگرام) است طوری که خانواده اش می گویند: او به این شبکه ها معتاد شده است.
مادر علی می گوید: پسرم از زمانی که از خواب بیدار می شود تا موقعی که به خواب می رود گوشی در دستش است و مدام در این شبکه ها سرک می کشد و با دوستانش مطالب و عکس رد و بدل می کند.
وی افزود: وابستگی علی به این شبکه ها به حدی است که حتی سر سفره هم لحظه ای گوشی اش را زمین نمی گذارد طوری که اطلا نمی فهمد چه می خورد و زمانی که ما با او حرف می زنیم گویا در عالمی دیگر است و اصلا صدای ما را نمی شنود و برخی مواقع در حد یک آره یا نه به ما جواب می دهد.
شیوا راد 25 ساله یکی دیگر از دوستداران شبکه های مجازی و اجتماعی است او نیز در این خصوص می گوید: من در تمامی شبکه های مجازی نظیر فیس بوک، تویتر و شبکه های اجتماعی نظیر واتس آب، لاین و تلگرام عضو هستم و روزی بیش از دو تا سه هزار پیام، عکس، خبر و فیلم از این شبکه ها برایم ارسال می شود طوری که برخی از آنها را وقت نمی کنم باز کنم.
وی علت تمایل اش به این شبکه ها را متنوع و به روز بودن مطالب، جذابیت و سرگرمی عنوان کرد و ادامه داد: به نظر من زندگی کردن بدن گوشی و لپ تاپ محال است.
این فعال شبکه های مجازی و اجتماعی تصریح کرد: با استفاده از این شبکه ها توانستم علاوه بر افزودن اطلاعاتم بدون طی مسافت و با کمترین هزینه بسیاری از دوستان دوران دانشگاه ام را ببینم و دوباره با آنان ارتباط برقرار کنم.
امین درخشنده 29 ساله نیز در این خصوص گفت: من با این شبکه ها مخالف نیستم چون از طریق این شبکه ها اطلاعات جدیدی به دست می آورم ولی وابستگی ام به آنها مرا از کار و زندگی انداخته است.
همچنین آرزو رحمتی 33 ساله نیز در این خصوص گفت: زمانی که می توانم دوستانم را از نزدیک ببینم چرا از طریق شبکه های مجازی با آنان در ارتباط باشم.
وی با بیان اینکه من نیز همانند دیگران از این شبکه ها استفاده می کنم ادامه داد: من خانواده و جمع های گروهی را به این شبکه ها ترجیح می دهم.

** یک کارشناس رسانه : ایرانیان از شبکه های مجازی و اجتماعی برای سرگرمی استفاده می کنند
قائم مقام دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه در خصوص شبکه های اجتماعی و مجازی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر شبکه های اجتماعی و مجازی جزء امور روزمره مردم قرار گرفته و هر فرد بر حسب نوع استفاده و دسته بندی از آن ها استفاده می کند.
احسان پوری افزود: در کشور ما از این شبکه ها در غالب تفریح استفاده می شود ولی این شبکه ها در دنیا بیشتر کاربرد تجاری، اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی موبایلی و مجازی نظیر فیس بوک، تویتر، واتس آب و تلگرام دارای هویت شده اند و امروزه دانشگاه ها، سفارت خانه ها و موسسات بین المللی علمی و آموزشی برای ارایه برخی خدمات از ما می خواهند یوز و پسورد خورد را به آنان ارایه دهیم.
پوری با بیان اینکه در ارتباطات انسانی شبکه های مجازی و نرم
افزارهای تلفن همراه کانال های ارتباطی بشمار می آید، تصریح کرد: این کانال ها ارتباط را راحت تر و ساده تر کرده است.

** گسترش دایره ارتباطات با پیام رسان های اجتماعی
قائم مقام دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه افزود: جبر زمانه و فشارهای اجتماعی، کاری و بعد مکان باعث شده ارتباطات دورتر شود و ارتباطات ما به واسطه پیام رسان های اجتماعی صورت گیرد و دایره ارتباطات گسترش یابد.
پوری ادامه داد: باید قبول کنیم که با گسترش ارتباطات مصونیت کمتر می شود.
وی تصریح کرد: زمانی که یک شبکه اجتماعی بر روی موبایل نصب می شود حریم خصوصی خود را باز کرده و خود را در معرض عموم قرار می دهیم.
قائم مقام دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه افزود: با استفاده از این شبکه ها نوع پوشش، فرهنگ و گفتار ما تغییر می کند.
پوری ادامه داد: کنترل و نظارت به خود کاربر برمی گردد ما باید به این باور برسیم که در فضای اجتماعی حریم خصوصی خود را حفظ کنیم و هر نوع عکس و مطلبی را منتشر نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظارت و کنترل به صورت عینی در این فضاها وجود ندارد ما تصور می کنیم در محیط امن و بازی قرار گرفته ایم به همین سبب به راحتی حریم خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار می دهیم.
پوری با بیان اینکه شبکه های مجازی خاکستری هستند نه سیاه افزود: این شبکه ها دارای فضای خوب و جذاب با امکان توسعه ارتباطات هستند اما در این فضاها هم آدم های مختلفی وجود دارد و هر فرد باید مسوول کارها و پیوندهای خود باشد.

**برخورد ما با شبکه های مجازی شتاب زده است
قائم مقام دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه گفت: شبکه های مجازی و اجتماعی جذاب اند و ما در برخورد با این شبکه ها شتاب زده برخورد می کنیم ولی این جذابیت ماندگار نیست و این مساله با آگاهی بیشتر مخاطبان قابل تعدیل است.
پوری افزود: هیچ چیزی جای ارتباط حضوری را نمی گیرد و این نوع ارتباطات می توانند مکمل ارتباطات رودرو یا حضوری باشد.
وی ادامه داد: در بحث مذاکرات هسته ای و همبستگی ایرانی ها در حفظ نام خلیج فارس از شبکه های مجازی به صورت مثبت استفاده شد و نمی توان گفت که افراد صرفا از این شبکه ها برای تفریح و سرگرمی استفاده می کنند.
پوری اضافه کرد: شبکه های اجتماعی باعث به وجود آمدن و تسریع فرهنگ جهانی، برخوردهای بین فرهنگی و پیدایش مقوله چند فرهنگی شده است.
این کارشناس افزود: آنچه که در استفاده از این شبکه ها مضر به نظر می آید استفاده نابه جا و زیاد از حد از این شبکه ها و جایگزینی آنها به جای کنش متقابل و جهان را از این پنجره دیدن است که این موضوع می تواند در جامعه رو به گذار ایران که با سرعتی زیاد رو به مدرنیته می رود و شاید فرهنگ آن یارای مقابله با این هجوم را نداشته باشد به شدت مخرب باشد.

** فرهنگ سازی استفاده از شبکه های مجازی و اجتماعی به عهده رسانه ها است
قائم مقام دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه تصریح کرد: صاحبان رسانه های جمعی مسوول اشاعه سواد اطلاعاتی، رسانه ای و استفاده صحیح از شبکه های مجازی هستند.
پوری با تبیین اینکه فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی و اجتماعی و آموزش های مورد نیاز در این زمینه باید در بین مردم باشد ادامه داد: تجربه نشان می دهد هر موقع آموزش از سوی دولت بوده نتیجه معکوس شده است.

** یک کارشناس علوم رفتاری: استفاده بی رویه از فضای مجازی یکی از دلایل افت تحصیلی است
یک متخصص علوم رفتاری، رفتارشناس اجتماعی و بنیانگذار آسیب شناس اجتماعی نیز در خصوص شبکه های مجازی گفت: امسال طبق یک پژوهش علمی معدل امتحانات نهایی 80 درصد از یک میلیون 300 هزار دانش آموزان 12 تا 18 ساله کشور زیر 12 بوده که اصلی ترین علت آن استفاده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای بوده است.
دکتر مجید ابهری با بیان اینکه 20 میلیون دانش آموز در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به یک پژوهش انجام شده 40 درصد از این تعداد روزانه بیش از چهار ساعت با شبکه های مجازی و نرم افزار های تلفن همراه سر و کار دارند.
وی تصریح کرد: جوانان ایرانی در فیس بوک و شبکه های اجتماعی عضویت فعال دارند و از نگاه رفتارشناسی اعتیاد روحی به این فضا بدتر از اعتیاد به مواد مخدر است.

** پیامد های استفاده از فضاهای مجازی
این متخصص علوم رفتاری و رفتار شناس اجتماعی ادامه داد: انزوا و گوشه گیری، قطع روابط و تعاملات اجتماعی، دوستی های غیرمنطقی، غیرمجاز و ورود به گفت و گوهای غیراخلاقی در کنار عوارض ناشی از بازی های رایانه ای نظیر تیک های عصبی، پرخاشگری، خشونت کلامی و رفتاری، کم رنگ شدن هویت فرهنگی و دینی از نتایج فضای مجازی و بازی های رایانه است.
ابهری تصریح کرد: مهم ترین نتیجه اینگونه بازی ها به دلیل نداشتن کنترل قانونی بر روی پخش آنها این است که کاربران همیشه عادت به برد می کنند و در مقابل شکست های روحی و روانی ضعیف می شوند.
وی افزود: وقتی یک دانش آموز با پول جیبی خود می تواند به راحتی بازی های مورد نظرش را تهیه کند و خانواده و نهادهای آموزشی هیچ کنترلی روی او ندارند باید منتظر نسل جدیدی باشیم که توسط این بازی ها و شبکه های اجتماعی تربیت می شوند.

** شبکه های اجتماعی توسط سازمان های جاسوسی
متخصص علوم رفتاری و رفتار شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: اکثر شبکه های اجتماعی نظیر وایبر، واتس آپ و تانگو توسط سازمان های جاسوسی مثل موساد مدیریت می شوند که جذب جاسوس ارزیابی سلیقه های مخاطبان، القاء دورغ های دینی از عوارض اولیه این شبکه ها است.
ابهری با تبیین اینکه مدیران شبکه وایبر به راحتی وارد پروفایل کاربران شده و اطلاعات و عکس های مورد نیاز را جدا می کنند، افزود: متاسفانه گروه های تشکیل شده در این شبکه ها اکثرا غیراخلاقی و در راستای تخریب هویت دینی و فرهنگی فرزندان ما هستند.
وی ادامه داد: با توجه به امکانات این شبکه ها برای برقراری ارتباط رایگان، کلامی و تصویری و از آنجا که کاربران به طور برخط محصولات فکری خود را در معرض قضاوت و نگاه دیگران قرار می دهند در صورت فرهنگ سازی، ابزارهای خوبی برای استفاده بشمار می آید.
ابهری تصریح کرد: متاسفانه به علت عدم بسترسازی فرهنگی 80 درصد از کاربران روش های استفاده مطلوب از این شبکه ها را نمی دانند.

** آسیب های اجتماعی شبکه های اجتماعی و مجازی
همچنین یک پژوهشگر مسایل اجتماعی نیز در خصوص آسیب های شبکه های اجتماعی و مجازی اظهار داشت: ما نمی توانیم ابزارهای نوین را کنار بگذاریم ولی باید با آموزش و انتخاب آگاهانه از آنها درست استفاده کنیم.
افشین طباطبایی افزود: به علت اینکه افراد در شبکه های اجتماعی و مجازی گمنام هستند به راحتی کارهایی را انجام می دهند که در فضاهای واقعی انجام نمی دهند و قباحت دارد.
وی با تبیین اینکه بیشتر افرادی که در این شبکه ها فعالیت می کنند عکس هایی از خود در پروفایل هایشان می گذارند که با چهره واقعی آنان بسیار متفاوت است، ادامه داد: این افراد خطوط قرمزی را که در فضاهای اجتماعی رعایت می کنند را کنار می زنند و چهره واقعی خود را نشان می دهند.
طباطبایی تصریح کرد: هر انسانی نیاز به دیده شدن، نوازش های عاطفی و تایید دارد و زمانی که نیازهای روحی و روانی افراد در خانواده برطرف نمی شود آنها سعی می کنند با فعالیت در این نوع شبکه های به نیازهای خود پاسخ دهد.

** ارتباطات مجازی مقدمه آسیب های روحی و روانی
این پژوهشگر مسایل اجتماعی ادامه داد: هنگامی که افراد از فضای واقعی که کانون خانواده است دور می شوند در بسیاری موارد به روابط نامشروع و به موازات آن روابط عاطفی کشیده می شوند.
طباطبایی افزود: به افراد پیشنهاد می کنم ارتباطات رودرو با یکدیگر داشته باشند زیرا در ارتباطات غیرحضوری نه تنها ممکن است لحن و بار کلام به درستی منتقل نشود پیوندهای کاذب نیز شکل می گیرد که مقدمه آسیب های روحی و روانی است.
اجتمام**7364 **1418



03/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن