تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816783750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فساد بانکی معلول نگاه سیاسی به اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فساد بانکی معلول نگاه سیاسی به اقتصاد تهران - ایرنا - یحیی آل اسحاق رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران روز شنبه در یادداشتی که در روزنامه فرهیختگان منتشر شد آورده است :احتمال وجود لایه های فساد و حوزه انحرافی در اقتصاد همواره وجود داشته است، فقط شدت و ضعف احتمال بروز آن متفاوت است، اما آنچه مهم است ریشه یابی برای تقلیل هرچه بیشتر آن و استفاده از روش های بازدارنده برای مبارزه با آن است.


در این یادداشت می خوانیم : برای ارزیابی میزان فساد باید فضا و زمینه های انحرافی را شناسایی کرد. به نظر من یک سیستم فاسد سیستم سه ضلعی، شامل رانت، رانت خوار و رانت ساز است که خروجی آن را فساد اقتصادی تشکیل می دهد که بخش عمده آن نشات گرفته از بوروکراسی نظام بانکی است.
این فضای غیرشفاف تصمیم گیری و مجوز دادن ها و ارتباطات است که شرایط را در جهت سوءاستفاده و رشد افرادی مشابه بابک زنجانی آماده می کند. برای ریشه کن کردن این نوع از فساد تنها گیر انداختن مفسد کفایت نمی کند. این معضل مانند یک بیماری مسری و ویروسی است و ویروس اصلی باید درمان و ریشه کن شود. در 10 تا 20 سال گذشته به عناوین مختلف گفته اند و شنیده ایم که باید جلوی آلودگی اقتصادی گرفته شود و قاطعانه برخورد کنیم یا به اشد مجازات برسانیم.
بارها شاهد تلاش ها و پیگیری هایی برای رفع این آلودگی بوده ایم اما هنوز شاهد رشد فساد هستیم، به اعتقاد من نحوه برخورد با فساد تا به امروز مناسب نبوده است.
راه علاج تنها دستگیری رانت خوار و مفسد نیست بلکه مجموع فرآیند تاثیرگذار در حوزه مالی و پولی و نظام تصمیم گیری، باید اصلاح شود. به صورت کلی شرایط تسهیلاتی و بانکی به مثابه یک قفل عمل می کند که اگر وظیفه تطبیق این شرایط به افراد شایسته ای محول نشود و سرقفلی آن نیز به دست افراد معتبر واگذار نشود، می تواند فسادزا باشد.
اگر اختیارات در این زمینه محدود و مدیران پاسخگو نباشند وضعیت بغرنج تر می شود. اساسا اختیار بیش از حد فسادزا است. اختیارات باید سازماندهی شده باشند و این طور نباشد که بوروکراسی و ارتباطات شرایط آسانی را برای فرار از هزینه ها و وقت گیر بودن پروسه های بانکی در اختیار افراد سودجو قرار دهد.
مجوز، اختیار و امضا نه تنها در حوزه بانکی که در همه حوزه ها اگر از چارچوب منطق خارج شود فسادآور است.
بنابراین به حداقل رساندن بوروکراسی و روشمند و قانونمند کردن مجوزها یکی از راه های خروج از مهلکه فساد بانکی در هر کشوری است. به اعتقاد من در عرصه بانکی بسیاری از مجوز ها و تصمیم گیری ها بی جهت است و اگر مسیر آسان و راحتی در اختیار عام قرار گیرد تا حدودی ارتباطات برای دور زدن قانون را می توان کنترل کرد.
در نتیجه اگر می خواهیم حضور بابک زنجانی ها را در جامعه کم کنیم راه حل آن برخورد سیستمی، تسهیل روال سالم و قدرتمند سازی نظام اقتصادی است که دیگر نیازی به این کارها وجود نداشته باشد.البته باید تاکید کرد که فضای بانکداری و امور پولی کشور آن قدرها نیز تیره و تار نیست. با این حال به نظر من باید از نظر روحی و روانی نیز در جامعه فعالیت کرد و این انگاره که هیچ راهی جز ارتباطات پیچیده و پارتی بازی وجود ندارد، باید تصحیح شود.
به نظرم در حال حاضر پس از توافق ایران و قدرت های جهانی فرصت مناسبی در این زمینه فراهم شده است. ما به یک نگاه جامع در فضای اقتصادی نیاز داریم که برای اشتغال و کار لازم ظرفیت سازی کند و این شدنی است.
اقتصاد باید روابطی منطقی، عقلانی و شفاف به همراه امید و نشاط در خرید و فروش ها داشته باشد تا فرصت در اختیار سودجویان و دلالان قرار نگیرد. یکی از معضلاتی که در نظام اقتصادی با آن روبه رو هستیم نگاه سیاسی به اقتصاد است.
نگاه سیاسی باعث می شود که اعتبارات و تسهیلات در اختیار گروه های خاص و در جهت منافع افرادی اندک باشد. بنابراین راه خروج از این گردنه های فساد اقتصادی در نظر گرفتن منافع ملی به جای منافع فردی و اهمیت بیشتر دادن به پیشرفت و توسعه تمام کشور است.
منبع : روزنامه فرهیختگان
اول ** 1647



03/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن