تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799445967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فروش 30 کیلو برگ سبز چای دستمزد یک کارگر را تامین نمی کند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
فروش 30 کیلو برگ سبز چای دستمزد یک کارگر را تامین نمی کند
درحالی که قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای سودی ندارد و زحمات کشاورز را جبران نمی کند ، در فصل برداشت چای ؛چای های سنواتی به نام چای تولید داخل از سوی سودجویان وارد و عرضه می شود


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک  2180 تومان ،و درجه دو 1200 تومان ، این نرخ گذاری  برای کشاورز مقرون و به صرفه نبوده است و تاثیر زیادی بر بهبود وضعیت زندگی چایکاران ندارد .

براساس این گزارش ؛ با واردات چای قاچاق و سنواتی در چرخه تولید تنها کسی که لطمه دیده ، کشاورز چایکار و زحمتکشی است که تاب و تحمل تورم هر ساله را ندارد وامور معاش او فقط از فروش همین  برگ های سبزچای تامین می شود براین اساس؛ حدود 85 درصد چای موجود در بازار کشور خارجی بوده که از این میزان حدود 45 هزار تن واردات رسمی و مابقی آن به صورت قاچاق و غیر رسمی وارد کشور می شود.

 چای خارجی که به ارزش حدود 200 میلیون دلار به کشور قاچاق می‌شود عمدتا رنگ و اسانس است که مردم ایران آن را با رغبت می‌خرند و چای طبیعی را به خارجی‌های صادر می کنند. در حالی که درآمد کشور از صادرات چای ۲۰ میلیون دلار است، سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برای واردات چای هزینه می‌شود با واردات سودآور و نبود حمایت از چایکاران داخلی بسیاری از باغات چای در وسعت زیاد رها شده ،واین صنعت مورد بی توجهی مسئولان واقع شده است.

از آنجایی که برخی از چای های خارجی با کیفیت و برخی هم بی کیفیت با اسانس مصنوعی هستند چای خالص تولید داخل به هیچ عنوان با چای خارجی قابل قیاس نیست.

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در گفتگو با خبرنگار کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان افزود : متاسفانه برخی از سوجویان با عرضه چای های سنواتی در بازار  به تولیدات داخلی لطمه وارد می کنند وی با بیان اینکه صادرات چای در کشور ما محدود است تصریح کرد : از 130هزارتن مصرف سالیانه چای در کشور ،60 الی 70 تن به تولیدات داخلی اختصاص دارد. و ما همچون نیازمند به واردات چای هستیم .

هوسمی تصریح کرد : عدم برنامه ریزی صحیح و کاهش انگیزه چایکاران و خسارات وارد شده به آنان؛ باعث افت تولیدات چای شد و تولید چای در سال  گذشته به حدود 14 هزارتن رسید و امسال هم دلیل آفتاب زدگی باغات در تابستانه سال قبل  بیش از 10 هزارتن تولید چای پیش بینی نمی شود.

وی یکی از دلایل افت تولید چای در کشور را  مناسب نبودن قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای دانست و افزود: نرخ گذاری قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای برای کشاورزان مقرون و به صرفه نیست و هزینه های تولید آنان بیش از درآمد است .

رئیس اتحادیه چایکاران با بیان اینکه خوشبختانه کیفیت چای تولید داخل مطلوب است گفت : باغات چای به دلیل کمبود ریزشهای جوی دچار خشکسالی شده ،بسیاری از باغات چای در سال های گذشته رها شده اند.

وی گفت : خوشبختانه بازار فروش چای تولید داخل مطلوب است و باقی مانده در انبارها وجود ندارد و برخی از چای های وارداتی بدون پرداخت عوارض گمرکی و بعضاً با وجود برخی از آلودگی ها بدون نظارت سازمان حفظ نباتات وارد و عرضه می شوند.

وی یادآور شد : 50 هزارتن چای سنواتی تاریخ گذشته بسته بندی شده در انبارها در طی یکماه اخیر در استانداری گیلان شناسایی و توقیف شده است.

  بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بابیان اینکه مصرف چای وارداتی بیشتر جنبه تجملاتی دارد افزود :یکی دلایل واردات چای ،سودآور بودن برای وارد کننده است

وی گفت : متاسفانه در سال های گذشته سطح زیر کشت چای داخلی درکشورمان به دلیل اینکه صرفه اقتصادی نداشته و در انبارها نگهدار ی شده قابلیت مصرف خود را از دست داه و بعضا دور ریخته شده و یا به خوراک دام رسیده است عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد : چنانچه حمایتهای لازم از صنعت چای در کشورانجام نشود چندهزار هکتار باقی مانده از مزارع چای شمال هم از بین خواهد رفت و مقصر کسانی خواهند شد که با تسهیل در.واردات به کشاورزان چایکار فشاروارد کردند .

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی ما قابلیت رقابت و صادرات را دارد یادآورشد : با  پرداخت به موقع مطالبات چایکاران و افزایش قیمت تضمینی برگ سبز چای ،انگیزه کشاورزان در تولید و افزایش سطح زیر کشت بیشتر خواهد شد نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد :تا وقتی که چای خالص بدون افزودنی های مصنوعی  در کشورمان وجود دارد این  توانمندی ها را  نباید صرف تعرفه واردت چای کرد.

عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلش شورای اسلامی در ادامه این گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود :  یکی دلایل گرایش به مصرف چای خارجی ،سیاست گذاری غلط دولت در سال های گذشته بوده است که قیمت خرید تضمینی چای بدون دخالت میزان کیفیت برآورد شد.

 در تحلیل این گزارش باید اضافه کرد چرا دلار کشور باید صرف واردات چای خارجی شود که از نظر کیفیت،عطر،طعم و اسانس مصنوعی قابل رقابت با چای تولید داخل نیستند و با قیمتی بیش ازچای ایرانی در بازار به فروش می رسند البته ناگفته نماند که ما به واردات چای هم نیازمند هستیم اما این واردات نباید تبدیل به فرهنگ مصرفی چای خارجی نشود و با تغییر ذائقه مصرف کننده ایرانی بازار داخلی را تصاحب کند کمااینکه ای اتفاق به وفور قابل دیده می شود .

چایکاران داخلی نیازمند به حمایت هسستند که این  حمایت ، با خرید به موقع محصول ،افزایش نرخ خرید تضمینی و جلوگیری از واردات سودآور چای خارجی ، در سایه مدیریت و نظارت مسئولان تحقق خواهد یافت .

گزارش : مریم جلیلی پور

انتهای پیام/



اخبار مرتبط

قیمت 7 گروه غذایی کاهش یافت/ افزایش قیمت لبنیات و میوه نسبت به هفته گذشته
افزایش قیمت 7 کالا/ قیمت برنج 0.2 درصد کاهش یافت
کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ / افزایش 1 درصدی قیمت گوشت قرمز
گوشت قرمز 0.2 درصد افزایش یافت/ ثبات در قیمت لبنیات، چای و روغن نباتی




۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن