تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816854411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادی از خلیفه میرزا آغه غوثی به مناسبت سالگرد درگذشت این عارف کُرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یادی از خلیفه میرزا آغه غوثی به مناسبت سالگرد درگذشت این عارف کُرد سنندج - ایرنا- خلیفه میرزا آغه غوثی متولد 1307 در شهر سنندج، محله جورآباد است وی در خانواده متدین و مذهبی و عارف به دنیا آمد و از نوجوانی نزد پدرش استاد حاج غوثی به سیر و سلوک تصوف و فراگیری مداحی و دف نوازی پرداخت و تا پایان عمر به مداحی مذهبی و دف نوازی مشغول بود.


به گزارش خبرنگار ایرنا خلیفه میرزا آغه غوثی همیشه در جشنواره ها با نوه اش بر روی صحنه حاضر می شد، هر دو دف می نواختند و با صدای خوش ذکر می گفتند، ذکر آنها از مرحله آرام و ابتدایی شروع می شد و سپس اوج می گرفت همراه با ذکر، اشعاری از حافظ، سعدی، مولانا، شیخ عبدالقادر گیلانی و... را با ریتم های مختلف می خواندند.
مرحوم آغه غوثی به همراه فرزندانش در بسیاری از جشنواره های مختلف از جمله در جشنواره های ذکر و ذاکرین، فجر ، هفت اورنگ ، آئینه ، میراث فرهنگی ، سوره جرگه عشاق ، ایرانگردی و جهانگردی کیش شرکت کرد.
شرکت وی در جشنواره معروف آوینیون فرانسه در سال ‎ 70 مورد استقبال بی نظیر مردم آن کشور قرار گرفت و از طرف اساتید لقب «پرنده نادر» به او داده شد.
مرحوم آغه غوثی همچنین در کشورهای مختلف از جمله در ترکیه، کلمبیا، پرو ، پاناما ، اکوادور ، یونسکو (در پاریس) ، مراکش، امارات، ایتالیا، اسپانیا ، هلند و اسکاتلند برنامه هایی در مدح حضرت رسول (ص) اجرا کرد.
مراسم ذکری که آغه غوثی و دیگر دراویش آیین قادریه اجرا می کردند، از معدود طریقت های درویشی است که مراسم ذکر آنها با از خود بی خود شدن حاضران در جمع همراه است. مراسمی که در آن دراویش در تکیه و خانقاه دور هم جمع می شوند تا به رهبری خلیفه ذکر بگویند.
دف آغه غوثی، عالی ترین ساز مراسم و عضو جدایی ناپذیر آن به حساب می آمد، قدرت صوتی این ساز در برانگیختن حال و ایجاد هیجان نقش مهمی ایفا می کند، همچنین این ساز دارای جنبه های نمادین بسیاری نیز هست از جمله اینکه تعداد حلقه های زنجیر آن که 101 عدد است با تعداد صفات خداوند مطابقت دارد.
مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی در خاطرات خود آورده است: " 55 سال است که خلیفه هستم و روزهای جمعه هر هفته مراسم ذکر و قرائت قرآن مجید و مداحی و سماع در تکیه دارم."
او در ادامه گفته است: «هدفم دعوت مردم به راه خدا و پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و اولیا است چون اولیا وسیله و راهنمایی موثر برای راه دین و شریعت و تصوف هستند و خداوند سبحان می فرماید "الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون (سوره یونس)" آگاه باشید که دوستان خدا هرگز هیچ ترس و اندوهی در دل آنها نیست.»
خلیفه میرزا آغه غوثی در سال 1386 به هنگام عزیمت به مکه معظمه دچار سکته مغزی شد و تیرماه دار فانی را وداع گفت.
فرزندان مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی اکنون راه پدرشان را ادامه داده اند و با احیای تکیه آن محوم هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان عاشقان و دلداران رسول الله (ص) هستند و با برگزاری آیین های ذکر و سماع به اجرای برنامه های معنوی می پردازند.
فرزندان آن محروم می گویند خلیفه میرزا در دوران حیات خود با عشق و علاقه وافر شریعت اسلام و سنت رسول الله (ص) را در قالب مدیحه سرایی و دف نوازی ترویج می داد و باید نام او را برای معرفی به نسل های بعد ماندگار کرد.
علیرضا غوثی از مسوولان خواست یکی از اماکن شهر سنندج را به نام مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی نامگذاری کنند تا نام آن مرحوم ماندگار شود.
او همچنین گفت: آن مرحوم علاوه بر ترویج دین مبین اسلام همواره به کُرد بودن خود افتخار می کرد و با لباس کُردی در جشنواره های خارجی حضور پیدا می کرد و می گفت "می خواهم فرهنگ ملت کُرد را به تمام دنیا معرفی کنم."
او با بیان اینکه تاکنون کتابی با عنوان "نجوای ماندگار" که شرح حالی از زندگی مرحوم خلیفه میرزا آغه است منتشر شده است گفت: کتاب دیگری حاوی اشعار او در دست انتشار است.ک/3
3033/1904









30/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن