تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799162222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطاي تلويزيون در «ارتباط با مخاطب»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خطاي تلويزيون در «ارتباط با مخاطب»
نویسنده : سيدناصر نعمتي 
يكي از نقاط ضعف صداوسيما كه مربوط به رويكردهاي بنيادين آن مي‌شود، وضعيت «ارتباط با مخاطب» است. ارتباط رسانه و مخاطب در عصر تنوع رسانه‌اي با پيچيدگي‌هاي خاصي روبه‌رو شده است.
ديگر زمان آن گذشته كه مخاطب براي فراغت خود مجبور باشد از ميان چند رسانه محدود، يكي را انتخاب كند. حالا صاحبان و برنامه‌ريزان رسانه‌ها براي تصاحب دقيقه‌ها و ثانيه‌هاي كوتاهي از زمان مخاطب با هم رقابت مي‌كنند و در مبارزه بر سر ثانيه‌ها، پيروز ميدان جذب مخاطب مي‌شوند. نگاهي به اين رقابت نشان مي‌دهد، رسانه‌هايي توانسته‌اند مخاطب را به خود وفادار سازند كه توجه بيشتري به علايق و نيازهاي او داشته‌اند، در اين بين اگر پيامي را هم براي انتقال تدارك ديده‌اند در پس رفع نياز و علايق مخاطب خود به او عرضه مي‌كنند.
امروز پس از يك ماه كار رسانه ملي در ماه رمضان بايد ديد صداوسيما كه مخاطب آن در يك ماه گذشته نياز يا علاقه بيشتري به برنامه‌هاي معارفي داشته است چه راهبردي براي ايجاد وابستگي مخاطبان در پيش گرفته تا آنها را وفادار و قانع سازد؟ نكته‌اي كه پيش از پرداختن به پاسخ اين سؤال بايد به آن توجه شود اين است كه صداوسيما امسال برنامه ديني تازه‌اي براي اين ماه تدارك نديده كه بخواهد آن را در طول سال ادامه دهد. تنها اتفاقي كه در ماه رمضان در رسانه ملي برجسته شد، تدارك ويژه برنامه‌هاي مناسبتي است كه با پايان يافتن اين ماه عمر آنها به اتمام رسيد. در چنين شرايطي رسانه ملي از بستر زماني رمضان بهره درستي براي برقراري ارتباط مستمر با مخاطب نمي‌برد.
برخي برنامه‌هاي ديني كه نگاه ژرف و محبوبي از جلوه‌هاي اجتماعي دين ارائه مي‌كنند و با اقبال مخاطب روبه‌رو بوده‌اند همچون «آينه خانه» در ماه رمضان تعطيل مي‌شوند و برخي برنامه‌هاي ديگر مانند «اين شب‌ها» در ماه رمضان به طور نامنظم پخش مي‌شوند؛ اين رفتار صدا وسيما نشان مي‌دهد كه تلويزيون، نگاه دقيقي به عنصر وفاداري مخاطب به برنامه‌هاي معارفي‌اش ندارد.
واقعاً نمي‌توان اين تلقي را داشت كه احتمالاً مخاطب دوباره اين برنامه‌ها را پس از ماه رمضان دنبال يا زمان پخش نامنظم آنها را به دليل علاقه‌اش جست‌وجو و پيگيري كند، اين تلقي تنها مي‌تواند ناشي از اين تصور باشد كه تلويزيون در ميدان رقابت با ديگر رسانه‌ها، يكه‌تاز، بى‌رقيب و تنهاست و مخاطب راهي جز انتخاب اين گزينه ندارد! حال اينكه مي‌توان كيفيت ارتباط مخاطب با رسانه ملي را حتي با برخي شبكه‌هاي اجتماعي مقايسه كرد و نتايج جالبي درباره زمان اختصاص يافته، كيفيت ارتباط و اثرگذاري آن به دست آورد.
آنچه گفته شد، درباره برنامه‌هاي معارفي صداوسيما بود وگرنه درباره ديگر حوزه‌هاي كاري اين سازمان كه با رقباي حرفه‌اي‌تري روبه‌روست، جاى بررسى جداگانه‌اي وجود دارد كه روشن شود رسانه ملي چه مى‌كند!  
نكته دوم در زمينه ارتباط رسانه ملي و مخاطب آن، نبود توجه كافي به نيازها و علايق تازه و به‌روزشده مخاطبان است. هنوز بسياري از برنامه‌هاي رسانه ملي به روش‌هاي گذشته محتوا را به مخاطب عرضه مي‌كنند و زحمتي براي به‌روزرساني به خود نمي‌دهند. دكورهاي جديد و بعضاً جذاب نمي‌تواند جاي خالي محتواي درست و جذاب را پر كند. اكتفا به آنچه مخاطب را در گذشته خشنود مي‌كرده جلوي توليد برنامه‌هاي جذاب براي مخاطبان برنامه‌هاي ديني را گرفته است.
با اين همه شايد بتوان گفت تجربه رسانه ملي براي توليد برنامه‌هاي ديني در سال‌هاي پس از انقلاب با هيچ رسانه ديگري قابل مقايسه نيست، اما نبود راهبردهاي كارشناسي و نوين در زمينه ارتباط با مخاطب مي‌تواند اينگونه برنامه‌سازي‌ها را در حوزه اقبال عمومي با مشكل روبه‌رو سازد. اتخاذ راهبردهاي اصولي، حرفه‌اى، سنجيده، به‌روز، ميدانى و بى سانسور و مبرا از منافع اين و آن و خود، چه درباره برنامه‌هاي كنوني و سابق و چه در بخش توليد برنامه‌هاي جديد مي‌تواند مسير كار را روشن و مشخص سازد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن