تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804002416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست خارجی اوباما در آزمون وین -آذین صحابی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سیاست خارجی اوباما در آزمون وین -آذین صحابی* تهران - ایرنا - اعلام دستاورد مذاکرات 18 روزه وین بین ایران و گروه 1+5 در روز سه شنبه (23 تیرماه) به عنوان مهمترین خبر جهان، افزون بر کشورهای طرف مذاکره در تمامی کشورها مورد توجه قرار گرفت و واکنش ها را برانگیخت و همزمان چگونگی موضع گیری کنگره آمریکا نیز در کانون توجه کارشناسان قرار گرفت.


همزمان با توصیف رسانه ها از دستاورد وین با تعابیر مختلفی از جمله «توافق تاریخی»، «بزرگترین پیروزی دیپلماسی پس از جنگ سرد» و «الگویی جدید در نظم نوین جهانی برای حل مشکلات بین المللی»، چگونگی واکنش کنگره آمریکا به نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 نیز مهم است.
اکثریت اعضای کنگره آمریکا را جمهوریخواهان تشکیل می دهند که کارنامه کلی آنها در سیاست خارجی این کشور حاکی از آن است بیش از آنکه به دیپلماسی و حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات تمایل داشته باشند، راه های سخت و پرهزینه تر مانند دخالت نظامی را در اولویت قرار می دهند.
طی چند ماه اخیر و به موازات افزایش احتمال دستیابی به توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5، تندروهای کنگره مخالف خوانی و تهدیدات علنی خود علیه توافق احتمالی را تشدید کردند.
باراک اوباما که اکنون در آستانه هفتمین سال حضور در کاخ سفید قرار دارد، در نخستین روزهای مسئولیت ریاست جمهوری خود اعلام کرد که راهبرد کلان سیاست خارجی واشنگتن متحول خواهد شد و یکجانبه گرایی و ضرورت دخالت نظامی جای خود را به چندجانبه گرایی، بهبود روابط با کشورهای مخالف و گشودن باب دیپلماسی خواهد داد.
فارغ از اینکه سیاست های اعلامی اوباما در این باره تا چه اندازه در عرصه عمل اجرا و موفق شده است، شواهد حاکی از آن است که رییس جمهوری آمریکا به شدت خواهان دستیابی به توافق با ایران بوده و همچنان برای به سرانجام رسیدن اقدامات گسترده تیم خود در این خصوص تلاش می کند.
رییس جمهوری آمریکا ساعتی بعد از اعلام بیانیه جمع بندی مذاکرات در وین، در نطق تلویزیونی از کاخ سفید، تاکید کرد هر مصوبه ای از سوی کنگره را که مانع توافق باشد، وتو خواهد کرد.
این رویکرد آشکارا و قاطع اوباما هر چند توسط برخی کارشناسان نشانه تغییر نگاه کلان کاخ سفید به جمهوری اسلامی ایران یا موفقیت اقدامات اعتمادساز ارزیابی شده است، اما بیشتر نشانه اهمیت حیاتی موفقیت دیپلماسی هسته ای تیم مذاکراتی آمریکا برای کاخ سفید است.
در واقع، عده زیادی از تحلیلگران اعتقاد دارند که فرجام موفقیت آمیز دیپلماسی واشنگتن در قبال برنامه هسته ای ایران دستاورد بزرگی برای شخص اوباما خواهد بود تا بتواند در کارنامه ریاست جمهوری خود بگنجاند و از سوی دیگر، ناکامی آمریکا در حصول نتیجه مرضی الطرفین، تبعات ناخوشایند داخلی و خارجی برای اوباما و تیم او خواهد داشت.
**توافق هسته ای موفق؛ دستاورد اصلی سیاست خارجی اوباما
استراتژی کلان سیاست خارجی آمریکا به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، بر اساس لیبرال دموکراسی تدوین و اجرا شده است و تیم روسای جمهوری مختلف با روش های مختلفی اهداف مرتبط با این استراتژی را در نقاط مختلف دنیا پیگیری کرده اند که اوباما نیز از این اصل مستثنا نیست و در مبارزات انتخاباتی خود علنا سیاست های تهاجمی جرج بوش را محکوم کرد و از تحول در سیاست خارجی به خصوص خاورمیانه خبر داد در حالیکه اوضاع کنونی خاور میانه حاکی از شکست سیاست های اعلامی رییس جمهوری آمریکا بوده است.
قدرت گرفتن جدی و گسترش قارچ گونه گروه های تروریستی تکفیری در منطقه، تداوم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بر خلاف وعده اوباما مبنی بر خروج نیروها، بحران های خونین سوریه و عراق، افزایش قابل توجه تعداد حملات پهپادهای آمریکایی در افغانستان و پاکستان و حمله اخیر سعودی ها به یمن و کشتار غیرنظامیان همگی نشان از محقق نشدن وعده های اوباما در خاورمیانه دارد.
اوباما همچنین بارها وعده داده است مناقشه هسته ای ایران را به گونه ای مسالمت آمیز حل و فصل کند. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند رییس جمهوری آمریکا آبروی سیاسی خود را دراین خصوص به قمار گذاشته است و بنا بر این قاطعانه به کنگره هشدار داده است.
در واقع، شاید دستیابی به توافق هسته ای یکی از در دسترس ترین فرصت های اوباما بوده است تا بتواند به یکی از وعده های اعلامی خود در قبال مسائل خاورمیانه عمل کند و از حجم انتقادات علیه خود بکاهد.
** هراس کاخ سفید از نارضایتی متحدان اروپایی
واشنگتن با 5 قدرت دیگر در مذاکرات ایران حضور داشته است که قدرت های اروپایی متحد رسمی آمریکا هستند و روسیه به رغم فراز و فرودهایی که در روابط خود با آمریکا داشته است، در قضیه هسته ای ایران تقریبا همسو با کاخ سفید رفتار کرده است.
از دیگر سو، چین نیز گرچه به عقیده بسیاری ناظر صامت گفت و گوها بوده است، از حل و فصل مناقشه سود می برد و مزایای موفقیت توافق می تواند بیش از شکست آن برای پکن سودآور باشد.
در نگاهی دیگر، با توجه به اینکه واشنگتن در جریان اعمال تحریم های ضدایرانی به اقتصاد اتحادیه اروپا آسیب زد و این کشورها از نفت و بازار ایران محروم کرد، شکست توافق، می تواند روابط واشنگتن را با سایر پایتخت های اروپایی نیز خدشه دار کند.
همچنین در شرایطی که روابط واشنگتن و مسکو پس از تحولات اوکراین تیره شده است، به نظر نمی رسد سردی احتمالی روابط آمریکا با شرکای اروپایی اش به نفع کاخ سفید باشد و آمریکا هم بخواهد روسیه از کاهش اعتبار جهانی رقیب خود بهره برداری کند.
**همراهی دموکرات ها با اوباما؛ مانع جمهوریخواهان
مخالفان دستاورد مذاکرات وین در کنگره که تاکید کرده اند که برای رد توافق تلاش خواهند کرد. مدت هاست مشغول لابی کردن هستند تا تعداد آرای کافی را برای باطل کردن وتوی اوباما گردآورند.
بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، رئیس جمهوری این اختیار را دارد که در صورت تشخیص خود و در جهت حفظ منافع ملی، مصوبات کنگره ایالات متحده آمریکا را وتو کند. از سوی دیگر، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز می توانند در یک رای گیری مجدد و تصویب آن مصوبه با دو سوم آرا، وتوی رئیس جمهوری را باطل اعلام کند که در چنین صورتی طرح قانونی کنگره لازم الاجرا خواهد شد و رئیس جمهوری نمی تواند از اجرای آن سرباز زند.
اکنون تعداد آرای مخالفان برای باطل کردن وتوی رییس جمهوری آمریکا کافی نیست و آنها در این راستا به همراهی تعداد قابل توجهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه نیاز دارند.
در واقع، به گفته سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا، لزوم کسب دو سوم آرا برای باطل کردن وتوی رییس جمهوری، چالش بزرگی برای مخالفان محسوب می شود و رییس جمهوری مهمترین چهره دمکرات و آشکارا حامی توافق است و برای این کار مذاکره کرده و با جدیت تلاش می کند.
نانسی پلوسی نماینده دموکرات و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز بعد از بیانیه وین گفت: توافق هسته ای تاریخی امروز حاصل سال ها رهبری سرسختانه و هوشیارانه اوباما بوده است. من رییس جمهوری را برای قدرتی که طی مذاکرات از خود نشان داد، تحسین می کنم.
**توافق هسته ای ایران و منافع ملی آمریکا
رییس جمهوری آمریکا به عنوان رییس قوه مجریه و فرمانده کل نیروهای مسلح از عالی ترین قدرت اجرایی در این کشور برخوردار است و هیچ لایحه ای بدون امضای شخص رییس جمهوری اجرایی نخواهد شد.
از سوی دیگر، بر پایه قانون اساسی نظام «کنترل و موازنه» در نظام سیاسی آمریکا از تمرکز قدرت در دست یک شخص یا نهاد جلوگیری می کند تا «منافع ملی» واشنگتن محور تعیین کننده سیاست های کاخ سفید در برابر منافع حزبی و جناحی و نفوذ گروه های های فشار، باشد. از این رو شاید بتوان لفاظی های تند مخالفان هسته ای و تهدیدهای متقابل اوباما را در قالب مفهومی که در زبان فارسی از آن به عنوان «جنگ زرگری» یاد می شود، درک کرد که واقعیت آن در 60 روز فرصت کنگره برای اعلام نظر روشن خواهد شد.
------------------------------------------------------------------------------
*کارشناس حوزه بین الملل - ایرنا



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن