تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803716719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهای خوش به صنعت چاپ و نشر باز می گردد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزهای خوش به صنعت چاپ و نشر باز می گردد تهران - ایرنا- صنعت چاپ و نشر در سال های گذشته روزگار خوشی نداشت اما اکنون به نظر می رسد با لغو تحریم ها بار دیگر روزهای خوش به این صنعت بازگردد.


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، کارشناسان می گویند صنعت چاپ و نشر یکی از مهمترین نهادهایی است که با لغو تحریم ها، چرخه رونق اقتصادی این صنعت با ورود مواد اولیه چاپ و کاغذ به حرکت در می آید.
تحریم ها در چند سال اخیر موجب شده تا بخش های مختلف صنعت چاپ با شرایط خاصی مواجه شوند، به طوری که بسیاری از ناشران به دلیل گرانی کاغذ و مواد اولیه چاپ از رسالت اصلی خود که انتشار کتاب است، دست برداشته و به بسته بندی و غیره روی آورند.
گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد،40 هزار واحد تولیدی در امور چاپ و نشر فعال هستند و سالانه 70 هزار عنوان کتاب منتشر، علاوه بر این در سال 25 میلیون شمارگان کتاب، هزاران محصول فرهنگی، نشریات، تابلوهای تبلیغاتی، بسته بندی های سلولزی و برچسب ها تولید می شود.
همچنین در حال حاضر ایران رتبه بیست و نهم را در حوزه صنعت چاپ و نشر در دنیا برخوردار است.

** لغو تحریم ها دروازه ورود شرکت های خارجی به ایران
برخی از کارشناسان امور چاپ بر این باورند که در 10 سال گذشته، ذخیره مواد اولیه آنها حدود 20 برابر زمان حال بوده است، اما در شرایط کنونی نه تنها امکان ذخیره مواد اولیه وجود ندارد بلکه حتی خرید آنها به منظور رفع نیاز زمان حال نیز با مشکل مواجه است.
به گفته آنان، لغو تحریم ها دروازه ورود شرکت های خارجی به ایران را باز کرده و می تواند یک فرصت برای صنعت چاپ تلقی شود، ورود نمایندگی برندهای معتبر، امکان وارد کردن ماشین آلات به روزتر و تامین مواد اولیه با کیفیت تر از جمله آثار مثبت برداشتن تحریم هاست.

** استفاده از کمک های نرم افزاری کشورهای پیشرفته
ساعد صفری، کارشناس امور چاپ در این زمینه می گوید: با لغو تحریم ها می توانیم استفاده بهینه تری از وقت و امکانات خود داشته باشیم، می توان از کمک های نرم افزاری کشورهای پیشرفته بهره ببریم.
وی ادامه می دهد: علاوه بر این چاپخانه هایی که با ماشین آلات دست دوم کار کرده و از مواد اولیه چینی استفاده می کنند، نوسازی شده و بهره وری آن ها هم افزایش خواهد یافت.
صفری با بیان اینکه لغو تحریم ها، رقابت را نیز میان ناشران و چاپخانه داران داخلی ایجاد می کند، می افزاید:در حال حاضر تولید داخلی کاغذ پاسخگوی صنعت چاپ و نشر نیست، تحریم ها باعث بازار داغ دلالان شده و کاغذ و مواد اولیه را با بهای زیاد می فروشند.
این کارشناس امور چاپ تصریح می کند: همچنین لغو تحریم ها باعث می شود سرمایه گذاری های موازی در صنعت چاپ انجام شود و این صنعت به سمت شکوفایی اقتصادی پیش رود.

** ورود به سیستم تجارت جهانی
بابک عابدینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران نیز در این باره می گوید:از بین رفتن تحریم ها، یک فرصت است ، از این نظر که بستر برای جهانی شدن و ورود به سیستم تجارت جهانی در صنعت چاپ فراهم می شود.
وی ادامه می دهد: همچنین مبادلات منطقه ای در صنعت چاپ توسعه پیدا می کند و امکانات و تسهیلات بانکی مشترک برای سرمایه گذاری های کلان در صنعت چاپ ایجاد می شود.
عابدینی با بیان اینکه رفع تحریم ها نیز یک تهدید محسوب می شود ، اظهار می دارد:زمینه برای ورود تجار و تولیدکنندگان خارجی و کشورهایی با تسهیلات بسیار مناسب بانکی و منابع بسیار زیاد مالی، به بازار داخلی کشورمان فراهم می شود و در این صورت بازار داخلی را به انحصار خود در می آورد.
وی تصریح می کند: باید ضمن رفع تحریم ها، برنامه ریزی مناسبی برای حمایت تولید داخلی و سرمایه گذاری مناسب برای توسعه و ترویج واحدهای تولیدی داخل کشورمان صورت گیرد، در این زمینه الگوهای متعددی در خارج از کشور وجود دارد که لازم است در داخل کشورمان از آنها بهره مند شویم.

** افق روشن صنعت چاپ
کمبود نیروی متخصص، نبود دسترسی به قطعات یدکی مورد نیاز در چاپخانه ها، نبود اپراتورهای آموزش دیده، دسترسی نداشتن به تکنولوژی های جدید، برخوردار نبودن از تسهیلات مناسب برای سرمایه در گردش، هزینه های بالای سوخت و انرژی در واحدهای تولیدی و همچنین بالابودن بهای مواد اولیه صنعت چاپ از مهم ترین مشکلات این صنعت است.
صنعت چاپ و نشر می تواند بخشی از اشتغال کشور را برطرف کند از این رو رسیدگی به این صنعت یکی از ضرورت ها محسوب می شود. در صورتی که صنعت چاپ کشور در بخش صادرات تقویت شود بدون تردید درآمد حاصل از صادرات صنعت چاپ زمینه را برای ایجاد سرمایه گذاری های جدید در کشور فراهم می کند.
به نظر می رسد لغو تحریم ها، افق روشن را در عرصه چاپ ونشر کشور ترسیم می کند و با تبادل اطلاعات و دانش با کشورهای مطرح در این عرصه، تجهیز امکانات و مواد اولیه لازم، می توان امیدوار بود که ایران به جایگاه ویژه ای در این صنعت دست یابد.
فراهنگ **9022 ** 1569



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن