تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803612801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلگران عرب: توافق هسته یی وزن منطقه یی ایران را افزایش می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تحلیلگران عرب: توافق هسته یی وزن منطقه یی ایران را افزایش می دهد تهران- ایرنا-تحلیل توافق هسته یی ایران و گروه 1+5 یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در محافل رسانه یی جهان عرب در یک هفته ی اخیر بود. بسیاری از تحلیلگران عرب معتقدند که توافق هسته یی، وزن و قدرت منطقه یی ایران را افزایش خواهد داد.


در ادامه به برخی از مهمترین مطالب منتشر شده در روزنامه های جهان عرب اشاره می شود:

*** روزنامه «المنار» و نتیجه بخش بودن سیاست نرمش قهرمانانه
روزنامه «المنار» چاپ فلسطین بیست و پنجم تیرماه با انتخاب عنوان هایی مانند «شکست دیوار ایران هراسی» و «نتیجه بخش بودن سیاست نرمش قهرمانانه» به توافق هسته یی ایران و کشورهای گروه 1+5 پرداخت.
این روزنامه در گزارشی به قلم «محمد بکر» نوشت که توافق هسته یی به دست آمد و دیپلماسی ایران با شایستگی به پیروزی رسید و سیاست نرمش قهرمانه نتیجه بخش بود.
به نوشته ی این روزنامه، پیروزی هسته یی مایه ی افتخار، سربلندی و عزت مردم ایران است و دشمنان هرگز نتوانستند، خطوط قرمز آنان را نادیده بگیرند.
این روزنامه افزود: هنگام توافق هیچ نشانه ی پیروزی بر چهره «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا مشاهده نمی شد. همانگونه که وی با عصا در برابر خبرنگاران ظاهر شد کشورش و سیاست های آن هم در عرصه ی بین المللی با عصا نمایان شد و اراده و پایداری ایرانی ها به آمریکا لطمه وارد کرد و ایرانی ها آنچه را که به دنبال آن بودند، گرفتند و آیت الله خامنه ای میوه و ثمره را چید.
روزنامه المنار در گزارشی دیگر به قلم «سامی الاجرب» نوشت که در گفت و گوهای هسته یی پروژه ی ایران هراسی و شایعه پراکنی که از 36 سال پیش علیه ایران آغاز شده بود به شکست انجامید. از مهمترین این شایعه پراکنی ها تلاش برای نشر مذهب تشیع از طرف ایران و گسترش نفوذ این کشور بود. این در شرایطی است که هیچ اندیشه یی با وجود جنگ و درگیری قابل گسترش نیست.
به نوشته ی این روزنامه، اکنون ایران به عنوان کشور دارای انرژی هسته یی به زیر چتر جامعه ی بین الملل وارد می شود و دیگر ترس و نگرانی نسبت به ایران به عنوان دشمن غرب و کشورهای عربی وجود نخواهد داشت و این کشور دیگر به عنوان «محور شرارت» معرفی نمی شود.

*** روزنامه «الحیات» و پرداختن به بهبودی اوضاع اقتصادی ایران
روزنامه فرامنطقه ای «الحیات» هم تاثیر توافق هسته یی ایران و کشورهای گروه 1+5 را بر اوضاع اقتصادی ایران پررنگ کرد.
این روزنامه ی چاپ لندن بیست و چهارم تیرماه در گزارشی به قلم «محمد علی فرحات» نوشت: دستاوردهای توافق هسته یی به ایران فرصت می دهد تا زیر ساخت های فرسوده ی خود را به ویژه در عرصه ی ناوگان هوایی، پالایشگاه ها، بندرها، نیروگاه های برق و بنادر بازسازی کند.
به نوشته ی الحیات در این صورت ایران به مقصد شرکت های بزرگ جهانی تبدیل خواهد شد که در آن سودهای اقتصادی با منافع سیاسی با هم برخورد خواهند کرد.
افزون بر این، الحیات در گزارشی دیگر با عنوان «پایان تحریم ها علیه ایران با آغاز سال 2016 میلادی و وعده رویارویی با کنگره از طرف اوباما» نوشت: پس از 10 سال هیمنه ی بحران پرونده ی هسته یی ایران بر دیگر پرونده ی تنش های بین المللی و دغدغه های جهانی، ایران و کشورهای گروه 1+5 توافقی را امضا کرده اند که تاریخی قلمداد شده است. زیرا این توافق ایران را به جامعه ی بین الملل بر می گرداند و این کشور را زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و در آستانه ی پیوستن به باشگاه کشورهای هسته یی قرار می دهد.
به نوشته ی الحیات، در شرایطی که قرار است تحریم های اقتصادی، نفتی و مالی طی ماه های آینده از ایران برداشته شود این توافق زمینه ی ادامه ی تحقیقات هسته یی از طرف ایران را فراهم می کند.
همچنین الحیات در مطلب دیگری به قلم «داود الشریان» نوشت: توافق هسته یی بیانگر حقیقتی مهم است. ایران امروز به کشوری با عضویت کامل در جامعه ی بین الملل تبدیل شد به طوری که افزون بر آزادی اموال بلوکه شده و برداشتن تحریم ها از شرکت ها و شخصیت ها، تحریم های سازمان ملل و کشورهای غربی از این کشور برداشته می شود. پس از این توافق سخن از همکاری اقتصادی میان ایران و شرکت های خارجی می شود و مهمتر از این که پس از توافق هسته یی فرصت بهبودی اوضاع اقتصادی ایران و توسعه فناوری های هسته یی فراهم می شود.

** دستاوردهای ایران در آیینه ی روزنامه «الرای» کویت
روزنامه «الرای» کویت بیست و چهارم تیرماه در گزارشی به قلم «احمد امین» با دسته بندی دستاوردهای ایران به پیشواز توافق هسته یی ایران رفت. به نوشته ی این روزنامه، دستاوردهای ایران در توافق با کشورهای گروه 1+5 عبارتند از به رسمیت شناختن برنامه ی صلح آمیز فعالیت های هسته یی ایران، به رسمیت شناختن عضویت ایران در باشگاه هسته یی جهانی، برداشتن تحریم های اقتصادی، مالی، بانکی، تعطیل نشدن هیچ یک از تاسیسات هسته ای ایران و ادامه روند غنی سازی اورانیوم و ادامه کار تحقیق و توسعه بر روی تمام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران از جمله IR-4، IR-5، IR-6 و IR-8، باقی ماندن راکتور آب سنگین اراک و اجرای تعدیلات در این راکتور به کمک شماری از شرکت های اروپایی با مدیریت چین، کمک به ایران از طرف کشورهای هسته یی برای ساخت شمار دیگری از مراکز هسته یی و نیروگاهای برق اتمی، اجازه به ایران برای صادرات اورانیوم غنی شده و آب سنگین، لغو تحریم سلاح ها طی یک برنامه زمانی 8 ساله، برداشتن تحریم ها از دستگاه های 2 کاربرده، رفع تحریم ادامه تحصیل دانشجویان ایران در علوم هسته ای در دانشگاه های غرب و آزادی سازی همه سرمایه های بلوکه شده ایران در بانک های خارجی، لغو تحریم از 800 شرکت و مسوول ایرانی، برداشتن تحریم از بخش های نفتی، هواپیمایی و دیگر بخش های تجاری و اقتصادی.

***«السفیر» و نگاه به نقش آفرینی ایران در حل مسائل منطقه
روزنامه ی «السفیر» لبنان هم بیست و چهارم تیرماه با اشاره به تاثیر توافق هسته یی بر اوضاع منطقه و جایگاه منطقه یی ایران خبرهای مربوط به توافق هسته یی را پوشش داد.
این روزنامه نوشت: اوضاع خاورمیانه پس از توافق هسته یی با پیش از آن به طور کامل متفاوت خواهد بود و این حقیقت در ادبیات سیاسی منطقه پس از پایان گفت وگوهای طولانی هسته یی جا افتاده است.
السفیر با اشاره به تحلیل های ویژه از مرحله ی پس از توافق هسته یی نوشت: شماری به پرواز کبوترهای «صلح هسته یی» در آسمان خاورمیانه که با درگیری های خونین ملتهب است، خوشبین هستنداما برخی هم چندان خوشبین نیستند و مدعی اند که توافق هسته یی تغییرهای ژئوپلیتیک تازه یی را رقم خواهد زد اما می تواند به گشوده شدن جبهه های تازه یی هم منجر شود که با درگیری های کنونی متفاوت خواهد بود.
به نوشته ی السفیر، توافق وین ایستگاه محوری ترسیم نقشه ی تازه ی ژئو استراتژیک منطقه است و آمریکا به طور مستقیم و آشکارا اعتراف کرده که ایران یک قدرت بزرگ منطقه یی است و باید با آن در همه ی مسائل خاورمیانه هماهنگی کرد.

***روزنامه ی «النهار» لبنان و نگاه به خشم برخی کشورهای ناخرسند از توافق
روزنامه ی «النهار» لبنان هم بیست و چهارم تیرماه با نگاه به دیدگاه دشمنان و همپیمانان ایران درباره ی توافق هسته یی به سراغ این موضوع رفت.
به نوشته ی این روزنامه؛ پس از توافق هسته یی نقشه ی سیاسی جهان دیگر مانند پیش از آن نخواهد بود و چهره و نقشه ی منطقه نیز تغییر خواهد کرد و اولویت ها، هدف ها و ائتلاف ها نیز با تغییر روبرو خواهد شد.
النهار افزود: همپیمانان ایران این توافق را یک نقطه ی تحول در درگیری های با طرف های رودر روی می دانند که از جایگاه آنان پشتیبانی می کند و مخالفان هم چندین بارهمه ی تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی به توافق تکرار کردند.
به نوشته ی النهار، اکنون با توافق هسته یی راه فراری باقی نمانده است و ایران با به رسمیت شناختن 6 قدرت بزرگ به کشوری دارای فناوری هسته یی برای استفاده ی صلح آمیز و توانایی کامل غنی سازی اورانیوم تبدیل شده و به زودی با برداشتن تحریم ها اقتصاد این کشور هم شکوفا خواهد شد.

** روزنامه ی «الاخبار» و حق بهره برداری مردم ایران از دستاوردهای توافق
روزنامه «الاخبار» لبنان هم به نتیجه بخش بودن پایداری ها و فداکارهای مردم ایران اشاره کرد و نوشت: مردم ایران بیش از دیگران از این توافق بهره خواهند برد و این توافق نشان می دهد که در صورت مقاومت، استقلال دست یافتنی است.
این روزنامه بیست و چهارم تیرماه در گزارشی با عنوان «ایران برنده گفت و گوهای هسته ای و شعار مرگ بر آمریکا» نوشت: کشورهای عربی در انتظار و رژیم اسراییل دچار بیماری روانی شده است.
این روزنامه همچنین در سرمقاله یی به قلم «ابراهیم امین» نوشت: برای همه مهم است که نتیجه های توافق هسته یی میان ایران و کشورهای گروه 1+5 را پیگیری کنند اما مردم ایران حق بهره برداری از دستاوردهای بزرگ این توافق را دارند. مردم ایران رنج های بسیاری را تحمل کرده و در این راه فداکاری کرده اند و همه ی طیف های این کشور پیش از هر کسی در جهان باید از نتایج این توافق بهره ببرند.
وی تاکید کرد که ملت ایران از جمله دانشجویان، سربازان، کارگران ودانشمندان باید نتیجه های این موفقیت را پیش از هر طرفی دیگر در جهان احساس کنند.
این روزنامه افزود: پس از سر فرود آوردن غرب در برابر ایران ما عرب ها باید از ایرانی ها درس رویارویی با نظام استکبار جهانی را فراگیریم.
این روزنامه ی لبنانی نوشت که با توافق هسته یی «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا میراثی از خود برجای گذاشت تا به آن افتخار کند و ایرانی ها هم به موفقیتی بزرگ دست یافتند که قدرت آنان را افزایش می دهد و در هر حال همه منتظر چیدن میوه های این توافق هستند.
به نوشته ی الاخبار باید با تحلیل رخدادهای پیرامون به راحتی به این مساله پی برد که با این توافق، دوران هیمنه ی غرب وارد مرحله ی افول خود شده و استقلال مردم در دسترس است.
این روزنامه در گزارشی دیگر به قلم «ایلی شلهوب» نوشت: بالاخره پس از 2 سال گفت و گو، به 12 سال تنش بر سر مساله ی هسته یی ایران پایان داده شد.
به نوشته ی الاخبار، این توافق «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور را از بزرگ ترین در وارد تاریخ کرد.
به گزارش الاخبار، این توافق برای رییس جمهوری آمریکا به عنوان میراثی است و برای ایران نیز دستاوردی است که تقویت جایگاه تهران را در پی دارد.

** روزنامه «الوطن» و نگاه به مساله ی احترام متقابل
روزنامه ی «الوطن» عمان هم بیست و چهارم تیرماه با اشاره به بی نتیجه بودن دسیسه ها برای سرنگونی جمهوری اسلامی به جایگاه منطق گفت و گو در حل چالش ها اشاره کرد.
این روزنامه درسرمقاله ی خود نوشت: ایران در این گفت و گوها ثابت کرد که فقط با قدرت می تواند دیگران را به احترام متقابل و دخالت نکردن درامورداخلی دیگران وادارکند.
الوطن با اشاره به اینکه این توافق به سود منطقه و جهان است، نوشت: پس از چندین بار گفت و گوهای نفس گیر، ایران و کشورهای گروه 1+5، میزان بالایی از احساس مسوولیت و تعهد را برای به نتیجه رسیدن گفت و گوها از خود نشان دادند.
به نوشته ی الوطن، اهمیت این توافق در آن است که افزون بر احترام به اراده ی طرف های گفت و گو و اراده ی بین المللی برای خاموش کردن آتش تنش های بین المللی، افق های تازه یی برای تغییر گشوده شده است.
به نوشته ی این روزنامه ی عمانی، پس از این توافق دسیسه چینی های بی نتیجه برای زمین گیر کردن جمهوری اسلامی به زباله دان تاریخ انداخته خواهد شد، تفنگ ها ازدوش ها پایین می آید و منطق منافع مشترک و احترام متقابل جایگزین آن خواهد شد و مرحله ی تازه یی بر پایه احترام به دیگران آغاز خواهد شد.
الوطن افزود: به رسمیت شناختن حق دستیابی ایران به فناوری هسته یی و ورود این کشور به باشگاه هسته یی و بازارهای جهانی آثار بسیار بزرگی بر اقتصاد ایران و گشایش اوضاع اقتصادی و ثبات سیاسی و امنیتی مردم ایران دارد.

** خبرگزاری «فلسطین الیوم» و بهبود اوضاع اقتصادی ایران
تارنمای خبرگزاری «فلسطین الیوم» هم به آزاد سازی اموال بلوکه شده ی ایران و اثر گذاری آن بر اوضاع داخلی ایران به توافق هسته یی ایران و کشورهای گروه 1+5 وارد شد.
تارنمای خبرگزاری فلسطین الیوم بیست و چهارم تیرماه در گزارشی با اشاره به اموال بلوکه شده ایران در بانک های جهان نوشت: در صورتی که این اموال آزاد شود ایران با استفاده از آن اوضاع اقتصادی و صنایع خود را بهبود خواهد بخشید.
به گزارش این رسانه کارشناسان بر این باورند که آزادسازی اموال بلوکه شده ایران از بانک و موسسه های اعتباری جهانی راه مبادله های تجاری میان ایران و غرب را خواهد گشود و این مساله سبب می شود تا تهران با حل مشکلات سیاسی و اجتماعی داخلی چرخ اقتصاد خود را به حرکت در آورد و اوضاع صنایع خود را بهبود بخشد.
گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم ** 9278**2054



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن