تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798354220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محصولات کشاورزي لرستان جزو سالم‌ترين‌ها در کشور هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ تير ۱۳۹۴ (۱۳:۴۸ب.ظ)
رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق خرم‌آباد: محصولات کشاورزي لرستان جزو سالم‌ترين‌ها در کشور هستند موج - خرم آباد - رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد در جلسه‌ اين کميسيون که پيش از ظهر امروز با موضوع بررسي موانع صادرات محصولات کشاورزي لرستان برگزار شد، گفت: بر اساس آمار موجود، محصولات کشاورزي لرستان جزو سالم‌ترين‌ها در کشور هستند.
به گزارش خبرگزاري موج، مرتضي هادي‌پور با تقسيم‌بندي موانع صادرات محصولات کشاورزي لرستان به سه بخش: قبل از توليد، حين توليد و بعد از توليد، گفت: عدم توليد متوازن و يکنواخت به دليل نداشتن برنامه‌ کشت از جمله مشکلات پيش از توليد ماست که باعث شده توليدات استان ما نوساني باشند.
وي افزود: همين مسأله باعث شده در برخي سال‌ها با مازاد محصولات توليد شده مواجه باشيم و در مواقع ديگر با کمبود آن، که بر همين اساس قيمت محصولات هم نوساني مي‌شود.
هادي‌پور از نبود انجمن‌ها و تعاوني‌هاي خريد محصولات کشاورزي در استان به عنوان يکي ديگر از مشکلات پيش از توليد لرستان نام برد و عنوان داشت: بحران کمبود آب هم در همين حوزه قابل بررسي است که متأسفانه در سال‌هاي اخير شدت هم يافته است.
در حوزه‌ موانع حين توليد هم، رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد به ترکيب نامناسب کودهاي شيميايي توسط کشاورزان و مشکلات ناشي از اين مسأله اشاره کرد و بيان داشت: از نظر مقدار مصرف سموم کشاورزي در ايران و جهان بر اساس آمارهاي موجود، در توليد محصولات کشاورزي استان ما از کم‌ترين ميزان سموم استفاده مي‌شود که همين مسأله باعث شده محصولات کشاورزي لرستان جزو سالم‌ترين‌ها در کشور باشند.
مرتضي هادي‌پور بالا بودن هزينه‌ توليد محصولات کشاورزي در کشور و به تبع آن در استان لرستان را از جمله ديگر موانع و مشکلات حين توليد دانست و گفت: عدم کاربرد ماشين‌آلات، سوءمديريت و همچنين بالا بودن هزينه‌ تأمين آب مورد نياز محصولات کشاورزي از جمله دلايل بالا بودن هزينه‌ي توليد مي‌باشد.
وي در ادامه به موانع و مشکلات پس از توليد اشاره کرد و عنوان داشت: نداشتن اطلاعات بازارهاي هدف محصولات کشاورزي به دليل نبود بازرگانان قوي در استان يکي از موانع پس از توليد محسوب مي‌شود.
هادي‌پور گفت: در زمينه‌ بسته‌بندي و فردوري واقعاً مشکل داريم؛ به صورتي که مي‌توانيم بگوييم اصولاً در حوزه‌ محصولات کشاورزي استان بسته‌بندي نداريم.
رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد با تأکيد بر اين که در زمينه‌ فراوري محصولات صيفي و سبزي در استان هيچ کاري صورت نگرفته است، تصريح کرد: در واقع ما توليدکننده‌ مواد خام استان‌هاي ديگر هستيم که محصولات خودمان را با بسته‌بندي مناسب دوباره به بازار استان خودمان عرضه مي‌کنند.

لرستان بيشترين قابليت توليد محصولات سالم را دارد
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان هم در اين جلسه با اشاره به اين که در استان لرستان استعدادهاي طبيعي فراواني وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس بررسي‌هايي که سازمان جهاد کشاورزي انجام داده، استان لرستان بيشترين قابليت توليد محصولات سالم کشاورزي را دارد.
حسين پيرحياتي بيان داشت: در همين زمينه، برخي از محصولات استان بي‌آنکه کسي دنبالش بوده باشد، به صورت کاملاً سالم و ارگانيک توليد مي‌شوند.
وي با اشاره به غلط بودن الگوي مصرف آب در توسط کشاورزان لرستاني گفت: از آنجا که همواره آب فراواني در اختيار آن‌ها بوده، به فکر شيوه‌هاي استفاده‌ي بهينه از آن نبوده‌اند و مشکلاتي که اخيراً در زمينه‌ي کمبود آب شدت گرفته، باعث گرديده کشاورزي اين استان شرايط ناپايداري پيدا کند.
پيرحياتي با تأکيد بر اين که نبايد منتظر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هايي باشيم که از تهران ابلاغ مي‌شوند، عنوان داشت: بايد خودمان در زمينه‌ برطرف نمودن مشکلات و موانع صادرات محصولات کشاورزي استان برنامه‌ريزي کنيم.
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان با اعلام اين خبر که در سال گذشته مصرف کود شيميايي در استان کاهش چشمگيري داشته، بيان داشت: اين کاهش در شرايطي اتفاق افتاده که محدوديتي در عرضه‌ کود نداشته‌ايم و خوشبختانه 8 هزار تن در انبارها به صورت توزيع‌ نشده باقي مانده است.
حسين پيرحياتي با اشاره به اين که در حوزه‌ مصرف سموم هم شاهد اين کاهش بوده‌ايم، ادامه داد: بر اساس دستورالعملي که از تاريخ 21 مرداد به اجرا درمي‌آيد، تمامي کارگاه‌هاي توليد کود شيميايي و واردکنندگان اين محصولات موظف به ثبت مشخصه‌ توليدات‌شان مي‌شوند و دقيقاً از سه ماه بعد از اين تاريخ، کنترل و نظارت بر اين توليدات آغاز خواهد شد و محصولاتي که ثبت نشده باشند، قاچاق قلمداد خواهند شد.
وي افزود: در زمينه‌ مصرف سموم هم يک کد 16 رقمي تدارک ديده شده که روي همه‌ محصولات کشاورزي کشور درج مي‌شود و بر اساس آن مشخص مي‌شود که دقيقاً در کدام نقطه از کشور توليد شده و توسط چه کسي.
پيرحياتي در بخش ديگري از سخنانش گفت: از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد هم انتظار داريم به دنبال جذب سرمايه‌گذار، کارآفرين و بازارياب محصولات کشاورزي باشد.
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان افزود: از انجمن ارگانيک لرستان هم مي‌خواهيم براي محصولات سالم استان بازار مناسب پيدا کند تا ساير توليدکنندگان محصولات کشاورزي هم به اين سمت گرايش پيدا کنند.

بايد علوفه‌ي دانه‌اي را جايگزين علوفه‌ي خَشَوي کنيم
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزي لرستان هم در اين جلسه با اعلام اين نکته که در حال حاضر ميزان توليد گوشت قرمز در استان 32 هزار تن مي‌باشد، اظهار داشت: سرانه‌ توليد گوشت قرمز ما به 18 کيلو رسيده که با توجه به اينکه اين رقم در سطح کشور حدوداً 12 کيلو مي‌باشد، با مازاد 10 هزار تن در اين زمينه مواجه هستيم که مي‌توانيم در حوزه‌ صادرات آن را مورد توجه قرار دهيم.
ناصر نجيب‌زاده به صادرات 69 هزار رأس دام در سال گذشته از استان لرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه اين ميزان صادرات از طريق گمرک لرستان صورت نگرفته و پس از حمل به استان خوزستان به کشورهايي مانند کويت صادر شده است.
وي افزود: در همين زمينه ضروري است جلسه‌اي با مسوولان گمرک استان داشته باشيم تا در اين زمينه بتوانيم چاره‌انديشي کنيم.
نجيب‌زاده به صادرات شير از استان هم اشاره کرد و بيان داشت: در زمينه‌ توليد شير در استان نسبت به سال گذشته با افزايش 54 درصدي از نظر حجمي مواجه بوده‌ايم که عمده‌ آن به کشور عراق صادر شده است.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزي لرستان ادامه داد: در همين حوزه سرانه‌ شير در استان 134 کيلو مي‌باشد که با توجه به ميزان سرانه‌ي کشوري که کمتر از 100 کيلو است، وضعيت مناسبي داريم.
ناصر نجيب‌زاده عنوان داشت: در زمينه‌ توليد عسل با اينکه ميانگين سرانه‌ي ما از کشور پايين‌تر است اما از نظر کيفيت جزو چند استان برتر کشور هستيم.
وي با بيان اين که در بخش طيور از نظر شرايط کشتارگاهي با مشکلات و کمبودهايي مواجه هستيم، اظهار داشت: در حال حاضر برخي کشتارگاه‌هاي استان به سيستم سورت‌بندي مناسبي مجهز شده‌اند که اميدواريم اين اتفاق در مورد بقيه‌ي کشتارگاه‌ها هم بيفتد.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزي لرستان در پايان با تأکيد بر اينکه توليد علوفه‌هاي خشوي مستلزم مصرف آب فراواني است، گفت: بهتر است در اين زمينه به سمت استفاده از علوفه‌هاي دانه‌اي وارداتي برويم که به‌صرفه‌تر است و شايد بتوانيم از آن به "واردات آب" تعبير کنيم.

در برنامه‌ريزي و هدفگذاري براي صادرات هيچ‌گونه تعللي جايز نيست
دبير کميسيون بازرگاني اتاق خرم‌آباد هم که به منظور طرح مشکلات صادرکنندگان استان در اين جلسه حضور داشت، گفت: اساساً در حوزه‌ صادرات بايد به فکر محصولاتي باشيم که مزيت رقابتي دارند.
سپيده کوشکي با تأکيد بر اينکه ممکن است مزيت رقابتي در اشکال مختلفي وجود داشته باشد، اظهار داشت: برخي محصولات کشاورزي استان به صورت ذاتي داراي مزيت رقابتي هستند و در اين زمينه لازم نيست کار خاصي روي آن‌ها صورت بگيرد.
وي با اشاره به اين که صادرات پايدار، اتفاقي نيست و هدفگذاري و برنامه‌ريزي لازم دارد، بيان داشت: در گام نخست ضروري است به يک شناخت کامل و جامع از وضع موجود برسيم و پس از آن، کشورهاي هدف را مشخص کنيم.
کوشکي با بيان اين که سازمان جهاد کشاورزي به تنهايي قادر به انجام اين مهم نيست، تصريح کرد: در گام بعدي لازم است محصولات مورد نظرمان را با الزامات کشورهاي هدف تطبيق بدهيم.
دبير کميسيون بازرگاني اتاق خرم‌آباد با تأکيد بر اين که لازم نيست روي همه‌ محصولات استان در بحث صادرات تمرکز کنيم، گفت: اولويت با محصولات مزيت‌دار و برطرف کردن مشکلات و موانع پيش روي صادرات آن‌ها بايد باشد.
سپيده کوشکي به جاي خالي آموزش در نزد توليدکنندگان محصولات کشاورزي استان هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه هم در حوزه‌ي توليد و هم در حوزه‌ي برداشت محصولات، دست‌اندرکاران امر، آموزش‌هاي لازم را نديده‌اند و همين مسأله بعضاً باعث مي‌شود از کيفيت توليدات کاسته شده و آسيب‌پذير شوند.
وي مشخصاً به محصول انار لرستان اشاره کرد و گفت: اين محصول داراي مزيت رقابتي خوبي است اما اگر در هنگام برداشت و بسته‌بندي محصول کمترين ضربه‌اي به آن وارد شود، مقدمات فساد آن فراهم مي‌شود و ممکن است پيش از رسيدن به دست مصرف‌کننده‌ نهايي، از بين برود.
کوشکي افزود: فسادپذيري محصولات داراي مزيت رقابتي استان (مثل انجير) باعث مي‌شود عمده‌ تمرکزمان را بر روش‌هاي بسته‌بندي و سرعت بخشيدن به زمان ارائه‌ي آن به بازار بگذاريم تا فرصت‌هاي موجود در اين حيطه را از دست ندهيم.
دبير کميسيون بازرگاني اتاق خرم‌آباد، از شفاف و واقعي نبودن اطلاعات موجود در زمينه‌ محصولات کشاورزي لرستان هم به عنوان يکي ديگر از مشکلات پيش روي صادرات اين محصولات ياد کرد و بيان داشت: متأسفانه اين اطلاعات هم واقعي نيست و هم به‌روز، و همين باعث مي‌شود صادرکنندگان محصولات کشاورزي آگاهي کاملي از وضع موجود نداشته باشند تا بر اساس آن بتوانند نسبت به انجام برنامه‌ريزي مناسبي اقدام کنند.
سپيده کوشکي با بيان اين که در برنامه‌ريزي و هدف گذاري براي صادرات هيچ‌گونه تعللي جايز نيست، زيرا رقبا به راحتي بازار را از آن خود مي‌کنند، گفت: اتاق بازرگاني خرم‌آباد اين آمادگي را دارد که با سازمان جهاد کشاورزي در زمينه‌ي هدفگذاري همکاري نمايد و تجربيات صادرکنندگان را در اختيار توليدکنندگان قرار دهد.
وي؛ ارائه‌ اطلاعات شفاف و به‌روز، ساماندهي و نظارت بر توليدات، ايجاد ارتباط بين کشاورزان و صادرکنندگان و اتاق بازرگاني، کمک به ايجاد تشکل‌ها و اتحاديه‌ها در مناطق توليد محصولات داراي مزيت صادراتي، کمک به ايجاد تشکل‌ها و اتحاديه‌ها در مناطق توليد محصولات داراي مزيت صادراتي و همچنين تسريع در بهره‌برداري از ظرفيت گلخانه‌هاي استان را از جمله انتطاراتي دانست که در همين زمينه از سازمان جهاد کشاورزي لرستان وجود دارد.

بازرگان به ثبات بازار نياز دارد
نايب‌ رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد هم در ادامه‌ي اين جلسه با ذکر اين نکته که: بازرگان به ثبات بازار نياز دارد، گفت: بخشي از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزي استان، مربوط به ميزان توليد است که اگر کم باشد، طبيعتاً مقرون به صرفه نخواهد بود، چون پاسخگوي هزينه‌هايي مانند بسته‌بندي و بازاريابي و... نخواهد بود.
سميه قرباني با تأکيد بر اين که عمده‌ مشکلات اين حوزه ناشي از عدم ارتباط مناسب ميان کشاورزان و بازرگانان مي‌باشد، اظهار داشت: کيفيت محصولات توليدي براي صادرات و سرعت ارائه‌ آن به بازار هم در اين ميان نقش تعيين‌کننده‌اي دارند.
وي، در بخش ديگري از سخنانش به بحران آب اشاره کرد و افزود: در کنار اين مسأله، خرده‌پا بودن کشاورزي و کوچک بودن مساحت زمين‌هاي زراعي هم باعث گرديده امکان انجام کشاورزي مکانيزه وجود نداشته باشد که همين امر باعث افزايش قيمت تمام‌شده‌ محصولات مي‌شود.
قرباني به ضرورت تغيير الگوي کشت در لرستان هم اشاره کرد و عنوان داشت: براي اجراي تغيير الگوي کشت ضروري است بازارهاي هدف محصولات را هم در نظر داشته باشيم و البته يکپارچه‌سازي زمين‌هاي زراعي هم اگر در دستور کار قرار بگيرد مي‌تواند تأثير به‌سزايي در کيفيت محصولات کشاورزي و پايين آمدن قيمت تمام‌شده‌ي آن‌ها داشته باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن