تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830852336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا مردم با مجموعه​های شعر آشتی کرده​اند؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > ادبیات  - آرش شفاعی درباره ی رفتارشناسی مخاطبان ادبیات ، پژوهشی علمی و سنجیده انجام نشده است . هیچ کس نمی تواند به طور دقیق گرایش یا بی​رغبتی مخاطبان را به گونه​ای از ادبیات، تحلیل یا پیش​بینی کند. به همین دلیل هر حرفی درباره چرایی این رفتار ، به مشاهدات، قراین و تحلیل های شخصی وابسته​است و به نظر می​رسد تا زمانی که فاصله​ی نیاز ادبیات و رویکرد دانشگاهی و علمی به آن زیاد باشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.جدای از این مقدمه لازم ، قراین و شواهد نشان​دهنده​ی این است که رکود اقبال نسبت به مجموعه های شعر در میان مخاطبان اندک اندک در حال فروکش کردن است و خرید قابل توجه مجموعه های شعری جدید در قالب​های مختلف و مطرح شدن نام های تازه در عرصه​ی ادبیات - به شهادت دست اندرکاران بازار کتاب- می تواند نشانه​ی امید بخشی از این تغییر فضا باشد.نخستین مساله​ای که باید به آن توجه داشت، این است که اگرچه پیش از این مردم کمتر کتاب شعر می​خریدند،اما علاقه ی آنان به اصل هنر شعر تغییری نکرده بود،یعنی در واقع کم شدن مشتری مجموعه شعر​ها در بازار کتاب،ربطی به کاهش علاقه مردم برای خواند شعر خوب نداشت . اگر کسی به کنگره​ها و نشست​های مردمی شعر در سال​های اخیر رفته​باشد ، شاهد بوده​است که انبوهی از شنوندگان برای شنیدن تازه​های شعر معاصر به این گونه نشست​ها می​آمدند . در واقع شعر مخاطب داشت،اما به عنوان یک کالای فرهنگی درست در بازار عرضه نمی​شد تا به دست مخاطبانبان و خواهندگان برسد. ترس و بی رغبتی ناشران به انتشار مجموعه های شعر دلیلی برای این فاصله افتادن بود که به لطف تغییر فضای جدید، خبرهایی از تغییر رویکرد ناشران به​خصوص ناشران بخش خصوصی در این حوزه به گوش می​رسد.بخش عمده ای از این تغییر فضا به تغییر نگرش مخاطبان شعر باز می گردد. گسترش طبقه متوسط شهری که دارای تحصیلات دانشگاهی است و گروه عمده ای از آنان را زنان تشکیل می دهند فضای تازه ای برای ادبیات فراهم آورده است . مخاطبان جدید شعر بر خلاف مخاطبان گذشته ، چندان درگیر قالب​ها و تعریف​های سنتی از شعر و نامداران و نام​آوران این عرصه نیستند، بلکه بیشتر از نام ها و قالب ها به اصل شعر می​اندیشد.سال​ها بود که شاعران ،شعر سپید می گفتند و به مخاطبان عرضه می​کردند اما گروه عمده​ای از مخاطبان تربیت لازم برای بهره مندی زیبا شناسانه از این قالب نداشتند، اما امروز شاعران این گونه ی شعری در کنار شاعرانی که در قالب های سنتی شعر می​گویند با اقبال مخاطبان روبرو شده​اند .چون نسل امروز خریدار ادبیات جدی است که زیبایی شناسی خاص خود را دارد و لیاقت بهره مندی از گوهر شعر را یافته​است .نکته ی مهم دیگر این است که  نسل جدید  از توانمندی های رسانه ای و شخصی خود برای گسترش و تبلیغ ادبیات و علایق زیبایی شناسانه ی خود به شکل خلاق استفاده می​کند و نسبت به گستردن چتر علایقش متعهد است. این مساله ، ناکارآمدی رسانه های سنتی در تزریق شوق به ادبیات را تا حدود زیادی جبران کرده است .امروز بخش مهمی از تبلیغ وانتشار شعر معاصر برعهده ی شبکه های اجتماعی است که بدون داشتن تکلیف و تعهد بیرونی ، دایره ی شعر را خاموش و آرام، وسیع کرده و باعث شده ناشرانی که با شنیدن نام کتاب شعر تب می کردند ، فراخوان انتشار مجموعه های تازه بدهند.در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که خود شاعران نیز اندک اندک رویکردهای تازه تری را در شعر وارد کرده​اند و برج عاج نشینی حداقل بخشی از شعرا و بی اعتنایی آن​ها به تحولات و رویدادهای اجتماعی و سیاسی که جامعه را تحت تاثیر قرار می​دهد ، پایان یافته است. به عبارت دیگر کارکرد رسانه ای شعر تحت تاثیر گسترش دایره ی نفوذ رسانه​ها باردیگر احیا شده و شاعران در اتفاقات و حوادثی که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، ساکت نیستند ،همین مساله باعث می شود که در میان گروه های اجتماعی که به دنبال سخنگویانی برای بازگویی دیدگاه​های خود هستند ، طرفداران تازه​ای پیدا کنند.با همه​ی این نوشته​ها ،لازم است تاکید شود که هنوز فاصله ی میان نقطه​ی مطلوب و جایگاه فعلی استقبال از شعر معاصر ایران ، زیاد است و نباید به وضعیت امروز دل خوش داشت، بلکه باید با اصلاح بیشتر راه​های عرضه​ی شعر به مردم، به​خصوص در حوزه​ی نشر و پخش کتاب ، به این شوق روزافزون پاسخی در خور داد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 356]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن