واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
دومین همایش پژوهشی «قرآن کریم و هنر» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش ایسنا، در ابتدای این همایش که در قالب دو پنل اجرا شد، مجید سرسنگی - دانشیار دانشگاه تهران و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - بهعنوان دبیر علمی این همایش در سخنرانیای با عنوان «رابطه ابدی انسان و نور در هنرهای اسلامی» اظهار کرد: اولین همایش پژوهشی «قرآن کریم و هنر» را با بسماللهالنور شروع کردیم. در آن دوره که در مرداد سال 1391 برگزار شد، محور همایش «هنر بر پایه معیارهای قرآنی» تعریف شد. انسان و نور سوژه اصلی هنرهای اسلامی بوده و هست. اصطلاح «اسلامی» در اینجا نهتنها به مذهب، بلکه به فرهنگ غنی و متنوع مردمی که در سرزمینهایی که آیین اسلام در آن رواج دارد نیز اشاره میکند. این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه آن دسته از مفاهیم و موارد هنری که در درون جوامع اسلامی تحت تأثیر عوامل منطقهای و فرهنگ بومی بهوجود آمده نیز هنر اسلامی است، بیان کرد: در فرهنگ ایرانیاسلامی، انسانهای گمشده در تاریکی وجود، به ضالین تعبیر شدهاند. گویی این انسانها نه به واسطه تفکر ناصحیح که بهخاطر گرفتاری در ظلمات است که به عقوبت نامیمون گرفتار میشوند و این تنها با نمود روشنی در دل انسان باورمند به ذات اقدس الهی قابل تفسیر است. سرسنگی گفت: این همان چیزی است که در قالب «انالحسین مصباحالهدی و سفینه النجاه» بیان میشود. اینجا حسین تنها به مثابه فرزند حضرت علی (ع) و فاطمه (س) درک نمیشود. حسین به مثابه مصباح هدایت، الگوی انسانی در جوامع گذشته تا امروز است که فقط و فقط به واسطه نور درونیاش، محیط انسانی پیرامون را روشن میکند و از ظلمات متمایز میسازد. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تأکید بر این موضوع که از میان هنرها تقریبا در تمام رشتهها نمود این نگاه اسلامی دیده میشود، ادامه داد: شاید یکی از مهمترین نمودهای هنر اسلامی، معماری باشد، بویژه مساجد چهار ایوانی و ستواندار که معرف هنر و معماری اسلامی هستند. این عمارتهای با شکوه میتواند تأثیر فرهنگهای متفاوت در درون تمدن اسلامی را نشان دهد. صنایع مستظرفه یکی دیگر از این هنرها است. خوشنویسی بارزترین هنر اسلامی است، خوشنویسی را میتوان شاخصترین هنر در پهنه سرزمینهای اسلامی دانست و آن را به مثابه زبان هنری مشترک برای تمام مسلمانان تلقی کرد. سرسنگی با بیان اینکه هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان اهمیت خاصی داشته، زیرا در اصل، آن را هنر تجسم کلام وحی میدانستهاند، گفت: شعر اسلامی از وجوه برجسته هنری در فرهنگ اسلامی بهشمار میآید که در سه زبان عربی، فارسی و ترکی به اوج رونق خود رسیده است. بهجز اینها به قالیبافی، منسوجات، سفالگری، کاشیکاری و هنرهای نمایشی نیز میتوان اشاره کرد. علاوه بر انواع هنرهای مختلف نمایشی، تعزیه در ایران یکی از نمونههای بارز هنرهای نمایشی سنتی در جهان اسلام است. هرچند از دیدگاه زبانشناسی و فقهاللغه در میان آیات قرآن یا تعالیم شخص پیامبر اسلام به موارد کمی درباره هنر برمیخوریم، اما چیزی که غیرقابل انکار است قدرت هنر باری تعالی در تصویرسازی و فراهمسازی زمینه تجسم در محتوای آیات است. وی در جمعبندی برگزاری همایش پژوهشی قرآن کریم و هنر، اظهار کرد: پس از سه سال، در محورهای پنجگانه تصمیم به برگزاری دوره دوم همایش گرفته شد. در واقع همین فاصله زمانی بیش از پیش ضرورت پرداخت به هنرهای معاصر را نمایان میکرد؛ رویکردهای هنرهای اسلامی نوین در دوره معاصر، رشتههای مختلف هنری معاصر(مانند سینما، عکاسی، انیمیشن، مستند و ...) در مواجهه جوامع اسلامی با قرآن کریم در هنر دوره معاصر، هنر انقلاب، مقاومت و پایداری یا هنر ظلمستیز از دیدگاههای اسلامیقرآنی و هنر، صلح و قرآن کریم، سرفصلهای کاری ما در این دوره بوده است. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه پرداختن به هنرهای معاصر اسلامی را آن هم در زمانهای که ستیزه بر سر اسلام و مسلمانان باریدن گرفته است، از بدیهیات و ضروریات دانست و گفت: هنرمندی که در جامعه مسلمان زیست میکند انعکاس فضای انسانی را در یک اثر هنری رقم میزند و این علاوه بر ارزش ثبت تاریخی، فعالیت در جریان تولید هنرهای اسلامی محسوب میشود. موضوعات پرداختهشده در این همایش اعم و اخص هنرهای اسلامی را در بر گرفته است. در ادامه این همایش، دو پنل به ریاست دکتر بهروز محمودی بختیاری و دکتر اسماعیل بنیاردلان برگزار شد و در آنها، محمدکاظم حسنوند با عنوان «تجلی مفاهیم قرآنی در نقاشی انقلاب اسلامی»، زهرا رهبرنیا با عنوان «گونههای متنوع بیان هنری صورت و معنای والای قرآن کریم»، سعید شاپوری با عنوان «تجربهای بر سرگذشت یحیای تعمیددهنده در تئاتر معاصر»، محمدجواد ادبی با عنوان «تجلی خلاقیت نگارگری در آیات قرآن»، اسماعیل بنیاردلان با عنوان «هنر مصحفسازی (قرآنآرایی) از گذشته تا امروز» و بهروز محمودی بختیاری با عنوان «مجلس شبیهخوانی هابیل و قابیل، بازمانده از دوره قاجار» به سخنرانی پرداختند. این همایش از سوی معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران با همکاری انجمن علمی هنر اسلامی ایران، 21 تیر در تالار استاد جلیل شهناز برگزار شد و دبیری اجرایی سیدمیثم مطهری بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]