محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830550146
يک ايراني چگونه سينماي هند را متحول کرد
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: يک ايراني چگونه سينماي هند را متحول کرد
جالب است بدانيد يک کارگردان ايراني نخستين فيلم بلند و ناطق سينماي هند را ساخت و واژه باليوود از ترکيب هاليوود و اول کلمه بمبئي آمده است و سبک «ماسالا» نيز براي فراموشي فقر ايجاد شده است.
خبرگزاري مهر: جالب است بدانيد يک کارگردان ايراني نخستين فيلم بلند و ناطق سينماي هند را ساخت و واژه باليوود از ترکيب هاليوود و اول کلمه بمبئي آمده است و سبک «ماسالا» نيز براي فراموشي فقر ايجاد شده است. حتي اگر در همه عمرتان يک فيلم هم از سينماي هند نديده باشيد اما واژه باليوود تصاويري از نمايي پرشکوه و با رنگهاي روشن در مکانهاي نامتعارف را در حالي که افراد در حال آواز خواندن هستند به ذهن متبادر ميکند، اما تاريخ سينماي ملي هند چيست و چگونه صنعت سينماي هند به يکي از قدرتمندترين و پرسودترين صنايع اين کشور تبديل شده است چنانچه هر ساله هند در توليد فيلم و جذب مخاطب يکي از کشورهايي است که به لحاظ آماري حرف اول را ميزند. سينما براي مردم هند خيلي اهميت دارد اگر در يک کشور خارجي مانند آمريکا ستاره سينما به رياست جمهوري ميرسد (رونالد ريگان)، ستارگان سينما در هند به خصوص در جنوب هند موقعيتهاي اجتماعي بالايي بهدست ميآورند و به راحتي به رهبران سياسي، نمايندگان کنگره و فرمانده ايالتها تبديل ميشوند. سينما بر زندگي و انديشه ميليونها هندي تاثير دارد. صنعت سينماي هند براي مردم اين کشور فرصت شغلي آورده است، کشوري که به دليل جمعيت زيادش واژه شغل در آن بسيار ارزش دارد. سينما بر زندگي مردم، مد، زبان ملي، معماري، دکوراسيون داخلي خانهها و ... اثر گذاشته است. براي نويسندگاني که پيش از رونق سينما درآمد خوبي نداشتند، فرصت شغلي خوب در پي داشته است. براي آوازه خوان ها، شعرا و طراحان حرکت که در ابتدا براي طبقه نخبه جامعه احترام نداشتند، احترام آورده است. سينما در سالهاي گذشته و پيش از عصر اينترنت و سايتهاي خبري به رونق مطبوعات کاغذي کمک کرده بود و همچنين بر رشد مراکز فرهنگي در شهرهاي بزرگ و کوچک تاثير گذاشته بود. مجلات سينمايي، منتقد فيلم و خبرنگار سينمايي براي طبقه بالاي جامعه احترام و اهميت داشت و در روزگاران دورتر آثار سينماگراني چون راج کاپور و ساتيا جيت راي سفير هند در دنيا شدند و براي ميليونها نفر در کشورهاي روسيه، آمريکا، خاورميانه، آفريقا و کشورهاي همسايه هند محبوبيت داشتند و سينماي هند تا امروز اين محبوبيت را حفظ کرده است.
ريشه ها
واضح است که کلمه باليوود بازي با کلمات هاليوود و شهر بمبئي (مومباي امروز) است. حرف اول B از پايتخت سينمايي هند يعني شهر بمبئي و باقي حروف از هاليوود (hollywood) مشتق شده است. اين اصطلاح از سال ۱۹۷۰ توسط يک ستون نويس شايعات مجلهاي اختراع شد گرچه درباره اين نکته که چه کسي نخستين بار از کلمه باليوود استفاده کرد اختلاف نظر وجود دارد. به هر صورت پيدايش سينماي هند به سال ۱۹۱۳ و نخستين فيلم بلند و صامت هندي برمي گردد؛ راج هاريش چاندرا به کارگرداني دادا صاحب پالکي که لقب پدر سينماي هند را دارد. فيلم روز سوم ماه مي۱۹۱۳ به نمايش عمومي درآمد. پالکي نقاش و عکاسي جوان بود که به فيلمسازي روي آورد. نخستين فيلم بلند سينماي هند، مبتني بر داستاني از اساطير هند ساخته شده بود. دو کتاب حماسي بزرگ رامايانا و مهابهاراتا، دو سرچشمه بيکران داستان هاي اساطيري هند هستند که تا امروز به شيوه هاي گوناگون بر سينماي هند تأثير گذاشته اند. دادا صاحب پالکي در خلال سالهاي ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۸ بيست و سه فيلم توليد کرد. برخلاف هاليوود توسعه سينماي هند در سالهاي ابتدايي بسيار کند بود.
سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰
در اوايل سال هاي ۱۹۲۰چندين کمپاني تهيه فيلم تاسيس شد و در اين دوران بيشتر فيلمهاي تاريخي ماهيت اسطورهاي داشتند. فيلمهايي که از هاليوود وارد ميشد- در ابتدا فيلمهاي حادثه اي- ميان مردم هند با استقبال شايان توجهاي رو به رو ميشد و به زودي توليد فيلمهاي حادثهاي هم در دستور کار قرار گرفت هرچند فيلمهاي اين دوران بيشتر بخشهايي از فصلهاي کتابهاي حماسي سانسکريت «رامايانا» و «مهابهاراتا» بود. اردشير ايراني از پارسيان مطرح هند و مدير شرکت فيلمسازي امپريال، در سال ۱۹۳۱ نخستين فيلم بلند و ناطق سينماي هند را به نام «عالم آرا» کارگرداني کرد .اردشير ايراني به اهميت صدا در سينما پي برده بود. اين فيلم روز چهاردم ماه مارس ۱۹۳۱ در سينما مجستيک شهر بمبئي براي نخستين بار نمايش داده شد. استقبال مردم از «عالم آرا» تا حدي زياد بود که پليس شهر براي کنترل جمعيت تماشاگراني که ميخواستند فيلم را تماشا کنند دخالت کرد. براساس گزارش آرشيو ملي هند فيلم «عالم آرا» گم شده است و در آرشيو ملي نگاتيوهاي آن وجود ندارد. اردشير ايراني در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) فيلم «دختر لر» را کارگرداني کرد که نخستين فيلم ناطق سينماي ايران است. فيلمنامه «دختر لر» و نقش اصلي آن به عبدالحسين سپنتا تعلق داشت. فيلم که در بمبئي به زبان فارسي تهيه شده بود، در سال ۱۳۱۲ در تهران روي پرده سينما رفت و با استقبال زيادي روبرو شد. اردشير ايراني که از خانوادههاي زرتشتي مهاجرت کرده از ايران به هند بود در کمپاني امپريال نخستين ستارگان را به سينما معرفي کرد از جمله محبوب خان و پريتويراج کاپور (پدر راج کاپور). ايراني در طول بيست و پنج سال ۱۸۵ فيلم توليد کرد. هر سال تعداد کمپانيهاي توليد فيلم در هند افزايش مييافت طوري که تعداد کمپانيها از ۱۰۸ تا در سال ۱۹۲۷ به ۳۲۸ تا در سال ۱۹۳۱ رسيد. رفته رفته فيلمهاي سياه و سفيد جايشان را به فيلمهاي رنگي دادند. در سينماي هند نخستين تلاشها براي توليد انيميشن صورت گرفت. کاخهاي بزرگ سينمايي ساخته شد و چهره و سر و وضع تماشاگران سينمايي هم تغيير کرد، به ويژه سينما رشد قابل ملاحظهاي در ميان طبقه کارگر جامعه داشت که در دوران فيلمهاي صامت بخش کوچکي از درصد فروش بليت به آنها تعلق داشت. در سالهاي جنگ جهاني دوم توليد فيلم کم شد که به دليل محدوديت واردات نگاتيو بود ولي تماشاگران سينماي هند هنوز وفادار بودند و هر سال بر رونق سينماهاي کشور ميافزودند.
تولد موج نوي سينما
تقريبا سال ۱۹۴۷ بود که صنعت سينماي هند دستخوش تغيير شد و در اين دوره است که سينماي مدرن هند متولد شد. داستانهاي تاريخي و اساطيري سالهاي پيش جايشان را به فيلمهاي اصلاح کننده اجتماعي دادند که نگاه انتقادي به سيستمهاي اجتماعي مانند سنت جهيزيه دادن، چندهمسري و ... داشتند. در سالهاي ۱۹۵۰ فيلمسازاني مانند بيمال روي و ساتيا جيت راي تمرکزشان را روي زندگي طبقه فرودست جامعه گذاشتند که تا آن سالها تقريبا داستانهاي فراموش شدهاي بودند. در سال هاي ۱۹۶۰ متاثر از تغييرات سياسي و اجتماعي و همينطور سينمايي در کشورهاي اروپايي و آمريکا، موج نوي سينماي هند به وجود آمد که بنيانگذارانش فيلمسازاني مانند مرينال سن و ريتويک گاتاک بودند. فيلمهاي اين دوران که به شدت ميخواستند بيش از پيش واقع گرايانه و درباره شناخت و درک آدمهاي عادي باشند متفاوت از توليدات تجاري بودند گرچه فيلمهاي تجاري بيشترين سود را به همراه داشتند. رفته رفته فيلمهاي تجاري به فيلم «ماسالا» تبديل شدند، ماسالا ترکيب ژانرهايي مانند اکشن، کمدي و ملودرام است و در هر فيلم از گونه ماسالا دستکم شش کليپ موسيقي وجود دارد. ژانر ماسالا شکل دهنده قالب فيلمهاي معاصر باليوودي است.
فيلم ماسالا، باليوودي که امروزه ميشناسيم
يکي از موفقترين فيلمسازان سالهاي ۱۹۷۰، منموهان دسايي که پدر فيلم ماسالا ناميده ميشود، از رويکرد خود به سينما چنين دفاع ميکرد: «من ميخواهم مردم فقرشان را فراموش کنند. ميخواهم آنها را به دنيايي رويايي ببرم که فقر ندارد، گدا وجود ندارد، دنيايي که سرنوشت مهربان است. خدا مدام به بندگانش رحمت ميبخشد.» آثاري که آميزه حادثه، رمانس،کمدي و صدالبته آيتمهاي موسيقي دارند هنوز صنعت سينماي هند را در يد قدرت خود دارند. گرچه در سالهاي اخير توجه بيشتري به پيرنگ، شخصيت پردازي و تنشهاي دراماتيکي شده است اما اين قدرت ستارگان سينماي هند است که در فروش فيلمهاي هندي سهم به سزايي دارد. پس از موفقيت فيلم «ميليونر زاغه نشين» ساخته دني بويل در مراسم اسکار که با بازيگران هندي و براساس داستاني هندي ساخته شد، سينماي باليوود وارد مرحله جديدي شد. حالا دست اندرکاران سينماي هند بيشتر به بازارهاي جهاني توجه دارند و تلاشهايي براي سهم خواهي بيشتر در بازارهاي جهاني انجام داده اند. اما سوالي که مطرح ميشود اين است که آيا فيلمهاي باليوود ميتوانند براي تماشاگران آمريکايي-که روزانه با فيلمهاي جديدي از هاليوود روبه رو هستند- جذابيت داشته باشند؟ قطعا فيلمهاي باليوود براي تماشاگران آسيايي مخصوصا هنديهاي مهاجر در اقصي نقاط جهان جذابيت دارند اما آنها هنوز براي رسيدن به اين هدف راه طولاني پيشرو دارند.
دوشنبه, 22 تیر 1394 ساعت 03:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد؟!
جالب است بدانید یک کارگردان ایرانی نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را ساخت و واژه بالیوود از ترکیب هالیوود و اول کلمه بمبئی آمده است و سبک ماسالا نیز برای فراموشی فقر ایجاد شده است اردشیر ایرانی و سینمای هند حتی اگر در همه عمرتان یک فیلم هم از سینمای هند ندیده باشید اما واژیک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد تاریخ انتشار یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 17 30 | شماره خبر 2015001174147181953 تعداد بازدید 18 پ پ جالب است بدانید یک کارگردان ایرانی نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را ساخت و واژه بالیوود از ترکیب هالیوود و اول کلمه بمبئی آمده است و سبچگونه پدر و مادر را قانع کنیم که به گزینه مورد علاقه مان برای ازدواج، رضایت بدهند؟
چگونه پدر و مادر را قانع کنیم که به گزینه مورد علاقه مان برای ازدواج رضایت بدهند جامعه > خانواده - مجله سپیده دانایی نوشت یک مشاور گفت این روزها ممکن است برای بسیاری از جوانان پیش بیاید که فردی را برای ازدواج بپسندند و مناسب ببینند اما خانوادهها با انتخاب&هند توقیف یک قایق ایرانی را تایید کرد
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۷ پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچم ایران بوده را در سواحل این کشور توقیف کرده است که احتمال میرود سرنشینان آن نیز ایرانی باشند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس پلیس ساحلی هند روز یکشنبه اعلام کرد یکارزآوری طلای سرخ ایرانی دو برابر هندوانه صادراتی
گزارش ارزآوری طلای سرخ ایرانی دو برابر هندوانه صادراتی از آنجایی که زعفران محصولی کم آببر است و کمبود آب تاثیری در میزان تولید آن ندارد ارزآوری خوبی نسبت به صادرات محصولات پر مصرف آب مانند هندوانه دارد به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز در سال 93 حدود 150 تن زعفران به ارزش 220 اژاپنیها «کیتی» را سینمایی خواهند کرد
ژاپنیها کیتی را سینمایی خواهند کرد کیتی شخصیت محبوب کودکان در سینما حضور پیدا خواهد کرد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران کیتی گر به ژاپنی که با پاپیون قرمز رنگش شهرتی جهانی دارد فیلم سینمایی خود را خواهد داشت کمپانی ژاپنمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران: حفظ چشمه بل توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسید
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران حفظ چشمه بل توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسیدمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت اجرای طرح حفظ چشمه بل در کردستان کاری شجاعانه و جسارتآمیز بود که توسط مهندسان توانمند ایرانی با موفقیت به سرانجام رسید به گزارش خبرگزاری فارهند سفر شهروندان ایرانی به این کشور را تسهیل میکند
هند سفر شهروندان ایرانی به این کشور را تسهیل میکند خبرگزاری پانا منابع هندی اعلام کردند چند ماه پس از سفر مشاور امنیت ملی دولت هند به ایران دولت این کشور قصد دارد سیاست سهل گیرانه تری را در خصوص اعطای روادید سفر به شهروندان ایرانی اتخاذ کند ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير ساعت 11 21 بهچگونه عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان به یک اثر ایرانی رسید؟
درنشست خبری عنوان شد چگونه عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان به یک اثر ایرانی رسید شناسهٔ خبر 2848881 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ فرهنگ > کتاب نویسنده کتاب آشپزی مدرن پانیذ که در مسابقات جهانی گورمند عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان را از آن خود کرد درباره نحوه کسب این موفقیتاسماعيلاگيچ: هندباليستهاي ايراني سطح بالايي ندارند!
اسماعيلاگيچ هندباليستهاي ايراني سطح بالايي ندارند عرفان اسماعيلاگيچ سرمربي جديد تيم هندبال كشورمان ديروز در مشهد روبهروي خبرنگاران نشست و از برنامههايش براي پيشرفت هندبال ايران صحبت كرد او گفت هندباليستهاي ايراني سطح بالايي ندارند البته در ادامه اشاره كرد كه صعود به المپيكهاشمی: ایرانیها دارند درس امام علی(ع) را پس میدهند
هاشمی ایرانیها دارند درس امام علی ع را پس میدهند آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد به گزارش آنا آیتالله هاشمیرفسنجانی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران گفت حضرت علی ع به امام حسن ع و امام حسین ع وصیتی ت10 نوآوری تکنولوژی برتری که پزشکی را متحول خواهند کرد
10 نوآوری تکنولوژی برتری که پزشکی را متحول خواهند کرد با آماده سازی و برنامه ریزی ما این فرصت را داریم تا آگاهانه و هدفمند سیستم بهداشت و درمان را بخش به بخش مجدد طراحی کنیم و در این امر تکنولوژی های جدید به یاری ما خواهند آمد به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگبوفالوي هندي در سفره ایرانی!
بوفالوي هندي در سفره ایرانی اگربا ولع به سمت سوسيس و كالباس حملهور ميشوید بدانید که گوشت بوفالوي وارداتي از هند براي توليد غذاي مورد علاقهتان در نظر گرفته شده است مجله سیب سبز - سارا میرشجاعی اين روزها با خبر واردات گوشت بوفالو از هند جنجالها و ابهامات زيادي درباره بهداشتفارس گزارش میدهد غفلت از اهمیت هویت و سیمای شهری / شهر اسلامی ـ ایرانی، چرا و چگونه؟
فارس گزارش میدهدغفلت از اهمیت هویت و سیمای شهری شهر اسلامی ـ ایرانی چرا و چگونه ضروری است برای بسط و توسعه مدل شهرسازی اسلامی کارهای تحقیقاتی گستردهای صورت گیرد و در عمل نیز این تحقیقات به کار بسته شود و بدون شک شهر قم با توجه به ظرفیتهای موجود میتواند یکی از شهرهای پیشروتوقیف یک قایق ایرانی در آبهای هند
به اتهام قاچاق توقیف یک قایق ایرانی در آبهای هند گارد ساحلی هند از توقیف یک قایق ماهیگیری ایرانی و بازداشت ۱۲ خدمه آن خبر داد به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز مقامهای محلی در ایالت کرالا جنوب غربی هند گفتهاند گارد ساحلی آن کشور یک قایق ماهیگیری ایرانی را توقیف و ۱۲راه يافتن ۶ فيلم کوتاه ايراني به جشنواره هندوستان
۲۱ تير ۱۳۹۴ ۱۴ ۳۴ب ظ راه يافتن ۶ فيلم کوتاه ايراني به جشنواره هندوستان موج- از ميان فيلمهاي ارسالي پايگاه حمايت از فيلم کوتاه مستقل به جشنواره بين المللي INSIGHT HALF هندوستان ۶ فيلم به بخش مسابقه اصلي اين جشنواره راه يافتند به گزارش خبرگزاري موج فيلمهاي راهيافته به اين جگارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد |اخبار ایران و جهان
گارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند توقیف کرد کد خبر ۵۱۴۹۰۸ تاریخ انتشار ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ - 06 July 2015 گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند ت-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها