تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819490539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سد مدنی تبریز با مشکل تملک مخزن مواجه است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سد مدنی تبریز با مشکل تملک مخزن مواجه است
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تملک ملک مخزن سد شهید مدنی هنوز صورت نگرفته و این موضوع آبگیری این سد را با مشکلاتی مواجه کرده است.
محمدصادق پورمهدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در تبریز در رابطه با عدم آبیگری سد شهید مدنی با وجود افتتاح اظهار داشت: بهترین حالت بهره‌مندی از سد شهید مدنی این است که ما سد را آبگیری کنیم و در فصل مشخص به طور ناگهانی حجم قابل توجهی آب، مثلا 150 میلیون متر مکعب روانه دریاچه ارومیه کنیم که تاثیرگذاری بهتری هم داشته باشد که در حال حاضر به دلیل عدم تملک ملک مخزن، آب کم‌کم روانه و در دشت تبریز تلف می‌شود.
پورمهدی با بیان اینکه در مقطع کنونی مطمئن‌ترین آبی که می‌تواند به دریاچه ارومیه بریزد پساب تصفیه‌خانه تبریز است که سالانه 50 میلیون مترمکعب آب را می‌تواند روانه دریاچه کند افزود: در مورد پساب فاضلاب‌های سهند و بناب هم می‌توان اقداماتی صورت داد که در دست تکمیل هستند. وی با اشاره به اینکه برای انتقال پساب تصفیه‌خانه تبریز به پیکره آبی دریاچه، خریداری لوله برای مسیر 7 کیلومتری را انجام می‌دهیم اضافه کرد: مطالعات انتقال پساب تصفیه‌خانه عجب‌شیر هم اتمام یافته و این پروژه نیز نیمه اول سال 95 عملیاتی می‌شود.  سد شهید مدنی که در چهارم تیر 1390 با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد؛ از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و با حجم مخزن 361 میلیون مترمکعب است که برای آن یک هزار و 92 میلیارد ریال هزینه شده است. با بهره‌برداری کامل از این سد برای 8 هزار نفر اشتغال ایجاد شده و 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه دشت تبریز زیر پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت. هدف اصلی ساخت این سد مخزنی تامین آب کشاورزی دشت تبریز، حل مشکل شوری آب آجی‎چای با انجام تمهیدات لازم و کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات وارده است. احیای اراضی در سطح 25 هزار هکتار (زمین‌های نوآباد) و بهبود اراضی در سطح 15 هزار هکتار (تامین کمبود آب)، جلوگیری از گسترش شوری اراضی و اصلاح خاک‌های شور و قلیایی در سطح 16 هزار هکتار، ارتقای کیفیت آب رودخانه با اجرای طرح‌های کنترل شوری و افزایش میزان اشتغال به میزان 73 درصد (ایجاد 10 هزار شغل جدید به طور مستقیم از کشاورزی) از تاثیرات کلی اقتصادی ـ اجتماعی توسعه دشت تبریز است. نوع این سد سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج 277.35 متر است. ارتفاع این سد از بستر رودخانه 47 متر و عرض تاج آن هفت متر است. هزینه‌های کل پروژه‌های سد شهید مدنی، تاسیسات وابسته و سازه‌های کنترل و راه‌های دسترسی جایگزین (اجرایی ـ خرید اراضی ـ مطالعات و نظارت و بازرسی‌ها) تا پایان سال گذشته حدود یک هزار و 90 میلیارد ریال است.  این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) قرار گرفته است. سد ‌شهید مدنی پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده و با بهره‌برداری از آن علاوه بر متحول شدن چهره کشاورزی شهرستان تبریز، شرایط گردشگرپذیری کلان‌شهر تبریز نیز تغییر خواهدکرد. رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی 220 کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آبهای سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد. رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله 90 کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.

تخلیه روزانه 400 کامیون لجن‌کش به آجی‌چای تبریز معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در مورد تخلیه روزانه 400 کامیون لجن‌کش به آجی‌چای و ورود روزانه 70 تن ضایعات انسانی از «آخولا» به این رودخانه خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شهر اولین‌ها که کلی هم ادعایمان می‌شود جایی برای خالی کردن نخاله نداریم و هنوز هم زباله‌ها به صورت سنتی دفن می‌شود که اینها در شان ما نیست. این مسئول اظهار داشت: به هرحال برای تخلیه نخاله‌ها چندین مکان را در نظر گرفته‌ایم که معارض دارند و مقرر شده تا 2 هفته مکان‌یابی صورت گرفته و لجن‌ها را هم در کنار زباله‌گاه تخلیه کنند. پورمهدی افزود: ما گروه پسماند را فعال کرده‌ایم و به شکل جدی به این مقوله ورود یافته‌ایم؛ اداره کل حفاظت محیط زیست و مدیرکل امور شهری استانداری را هم مسئول پیگیری این امر قرار داده‌ایم؛ حتی اگر لازم باشد از قوه قضائیه هم کمک می‌گیریم تا این مسئله هرچه سریع‌تر سامان یابد.






تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن