واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بررسی سیر تحول وحی در «انکار قرآن»
نویسنده کتاب «انکار قرآن» با بیان اینکه این کتاب نتیجه پژوهشهایی از تفسیرهای متفکران مختلف است، گفت: «انکار قرآن» سیر تحول وحی از فارابی و ابنسینا تا ملاصدرا و اقبال لاهوری را بررسی میکند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب«انکار قرآن» با حضور عبدالله نصری نویسنده کتاب، غلام رضا نوعی دبیر بخش مکتوب نمایشگاه قرآن، اعظم پویازاده عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مهدی باقری قائم مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی و علی اکبر اشعری عضو هیات مدیره و مدیر مسئول مجله فرهنگ اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد. در ابتدای این مراسم، عبدالله نصری نویسنده این کتاب درباره آراء گردآوری شده، گفت: برای نگارش کتاب «انکار قرآن» مطالعات گستردهای بر عقاید و آراِی به جا مانده از متفکران مختلف انجام دادم. در نهایت در این کتاب سیر تحول وحی را از فارابی و ابن سینا نقل کردم تا به ملاصدرا و اقبال لاهوری رسیدم. وی با بیان اینکه بخش عمدهای از کتاب «انکار قرآن» به نقد آرای عبدالکریم سروش و حامد ابوزید اختصاص دارد، افزود: در واقع با مطالعه، نقد و بررسی عقاید و آرای متفکران عرب کوشیدم حرفها و به اصطلاح تحقیقاتی که متفکران در تحلیل وحی ارائه دادند جمع آوری کنم. چاپ این کتاب نتیجه همه مطالعات و پژوهشهایی است که تفسیرهای متفکران مختلف از وحی و قرآن کریم و همچنین انکار آن را بررسی میکند. در ادامه نشست اعظم پویازاده عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در باب نقد و بررسی کتاب انکار قرآن گفت: حجم زیادی از این کتاب در نقد آرای عبدالکریم سروش است به همین دلیل روی آرای ایشان تمرکز میکنم. مهمترین نکتهای که در این کتاب آمده این است که هر چه وارد زمین و طبیعت شود ویژگیهای طبیعت و تاریخ و زمین را به خود میگیرد. وی با بیان اینکه وحی هم یکی از مواردی است که چون از آسمان به زمین میآید ویژگیهای زمین، طبیعت و تاریخ را به خود می گیرد، خاطر نشان کرد: این سه موضع یعنی زمین، طبیعت و تاریخ به بعد زمینی بودن و نه آسمانی بودن اشاره دارد. پویا زاده با اشاره به تقسیمبندی دین در بخشهایی از این کتاب، گفت: همانگونه که آیات به دو بخش ذاتی و عرضی تقسیم میشوند در این کتاب دین هم به دو بخش ذاتی دین و عرضی اشاره شده است. ذاتی یعنی اگر ایدهها وجود نداشته باشند دین دیگر وجود و معنا نخواهد داشت و عرضیات به این معنا است که هر آنچه که هست میتواند جور دیگری هم باشد. یعنی اتفاقات منعکس شده در قرآن میتوانست جور دیگری حادث و جور دیگری ثبت شود. عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران با بیان اینکه در کتاب انکار قرآن احکام دین به عنوان عرضیات مطرح می شود، افزود: در حوزه اعتقادات این واقعیت که آدمی خدا نیست بلکه بنده است جزو ذاتی دین محسوب میشود. پویازاده با اشاره به بخشهایی از کتاب که به وحی از دیدگاه عبدالکریم سروش میپردازد، اظهار داشت: عبدالکریم سروش وحی را تجربه نبوی میداند که نویسنده کتاب انکار قرآن به شدت این دیدگاه را نقد میکند و میگوید تجربه نبوی یک کشف و شهود تام است و با تجربه عارفان تفاوت دارد. انتهای پیام/
94/04/20 - 15:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]