تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805449362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمايه گذاري خارجي، ابزار چين در رينگ رقابت هژموني ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ تير ۱۳۹۴ (۱۵:۲۵ب.ظ)
سرمايه گذاري خارجي، ابزار چين در رينگ رقابت هژموني ها گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
بعد از وستفالي تاريخ ديپلماتيک، سنگيني يک کشور ابر قدرت را در هر دوره اي بر پيکره خود احسان کرده است. در يک دوره فرانسه، در دوره هاي بعدي انگليس و در آخر آمريکا با 140 سال سابقه هژموني سنگيني هايي هستند که بيشتر کشورها در عرصه بين الملل پيش از هر چيز بايد اهداف و الگوهاي خود را با اين کشور تنظيم کنند.
كاكس در خصوص هژموني مي‌گويد: «من از واژه هژمون به منظور اشاره به ساختاري از ارزش‌ها و ادراك‌ها درباره سرشت نظمي كه كل نظام بازيگران دولتي و غيردولتي را در برگيرد استفاده مي‌كنم. اين ارزش‌ها و ادراك‌ها در نظم هژمونيك نسبتا ثابت و پذيرفته شده هستند و از نظر بيشتر بازيگران به عنوان نظم طبيعي شناخته مي‌شوند».
در يک دهه گذشته هژموني آمريکايي با ظهور قدرت هاي هم سطح با افول روبرو بوده است و در صدر اين کشورها چين با ابزار منحصر به فرد خود در صدد پشت سر گذاشتن نظم ابر قدرتي آمريکا در عرصه بين الملل برآمده است.
براي اولين بار در مدتي بيش از 140 سال، آمريکا عنوان بزرگ ترين اقتصاد جهان را از دست داده است. صندوق بين المللي پول مي گويد اکنون اين عنوان به چين تعلق گرفته است.
طبق تخمين صندوق بين المللي پول، ارزش اقتصاد چين اکنون معادل 17.6 تريليون دلار است که از ارزش اقتصاد آمريکا؛ يعني 17.4 تريليون دلار، اندکي بيشتر است.
چين با جذب 128 ميليارد دلار خود را به عنوان نخستين مقصد سرمايه گذاران خارجي در سال 2014 معرفي و براي نخستين بار از سال 2003 جايگاه اول آمريکا در مقصد سرمايه گذاري مستقيم خارجي را به خود اختصاص داد.
با نگاهي به اقدامات آمريکا بعد از جنگ هاي اول و دوم متوجه مي شويم، اين کشور در عرصه بين الملل براي اثبات خود در پي تشکيل نهادهاي بين الملل بر آمده است و با توسل به همين نهاد هاست که توانسته است خود را به عنوان هژموني در جهان معرفي کند.
ناتو به عنوان سازمان نظامي، بانک جهاني و صندوق بين المللي پول که آمريکا بيشترين درصد از لحاظ سرمايه و نفوذ را در آنها به خود اختصاص داده است، سازمان هاي اقتصادي و سازمان ملل که مقر آن در اين کشور قرار دارد به عنوان سازمان حقوق بشر، نهادهايي هستند که به همراه سرمايه گذاري، قدرت سياسي و تدوين الگوهاي اقتصادي نوليبراليسم آمريکا را براي رسيدن به هژموني بين المللي ياري کردند.
اما؛ چين در راستاي مقابله اي به ظاهر صلح آميز با رقيب ابر قدرت خود، ابزار اقتصادي و به خصوص سرمايه گذاري را در اولويت سياست هاي کلان خود قرار داده است.
سرمايه گذاري براي بسياري از دولت هاي براي جلوگيري از مواجه با کمبود نقدينگي و اقتصاد آشفته، يک ارجحيت محسوب مي شود.
شن دان يانگ، سخنگوي وزارت بازرگاني چين، هجدهم ژوئن در نشست خبري گفت: در پنج ماه اول امسال، سرمايه گذاران چيني در 146 کشور و منطقه جهان در 3426 شرکت سرمايه گذاري کرده اند و مبلغ سرمايه گذاري آنها به 278 ميليارد و 360 ميليون يوان رسيد که در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته 47.4 درصد افزايش داشته است.
يانگ در ادامه گفت: در پنج ماه اول امسال، سرمايه گذاري چين در اتحاديه اروپا، اتحاديه کشورهاي آسياي جنوب شرقي، هنگ کنگ و آمريکا رشد سريعي داشته و به ترتيب به 367.8 درصد، 78.4 درصد ، 66.7 درصد و 37.4 درصد رسيد.
رشد اقتصادي سالانه چين حدود هفت درصد است. رقمي که به نسبت سال‌هاي قبل کم شده، اما؛ همچنان براي بيشتر کشورهاي توسعه يافته مثل رؤيا مي‌ماند.
به تناسب اين رشد اقتصادي، سرمايه‌گذاري خارجي ساليانه چين هم در يک دهه گذشته هشت برابر شده. سال 2013 اين رقم چيزي بيش از 140 ميليارد دلار بود. سال 2014 کمي افت داشت که عمدتا به خاطر کاهش سرمايه‌گذاري اين کشور در بخش انرژي بود.
چيزي که چين بيش از هر چيز نياز دارد، منابع است. به ويژه آن‌که پيش‌بيني مي‌شود انرژي مصرفي اين کشور تا سال 2050 سه برابر شود.
از همين روست که سرمايه‌گذاري چين در بخش انرژي از سال 2005 به مراتب بيش از بخش‌هاي ديگر بوده و به حدود 400 ميليارد دلار رسيده؛ رقمي که براي تامين مصرف جمعيت 1.4 ميليارد نفري اين کشور لازم است.
در چند ماه گذشته در اخبار بين الملل، رقم هاي نجومي سرمايه گذاري هاي چين در مناطق مختلف جهان امري بود که بسيار به چشم مي آمد، با وجود آنکه امري تازه نيست، اما؛‌ هر ساله در حال افزايش است که نشان از اهميت سرمايه گذاري اين کشور در مناطق مختلف و در حوزه هاي متعدد دارد.

آسيا
چين، بزرگ ترين شريک تجاري هند است که حجم کلي روابط دوجانبه تجاري دو کشور در سال 2014 ميلادي، 71 ميليارد دلار بوده‌است كه اين دقيقا به چالش كشيدن دلار به عنوان پول رسمي است كه به موازات به چالش كشيده شدن آن بوسيله يورو در اروپاست. اين نمونه‌ها چالش براي فرايند نهادسازي نظم هژمونيك امريكا را نمايش مي‌دهد.
ديگر شريک آسيايي چين، پاکستان است که در سفر يک ماه پيش شي جين پينگ، رئيس جمهور چين، به اين کشور دو کشور اسنادي را مبني بر سرمايه گذاري هاي 46 ميليارد دلاري چين در پاکستان امضا کردند. گفتني است؛ اين رقم بيش تر از سرمايه گذاري هاي آمريکا در اين کشور است.
ژاپني ها را هم بايد رقيب چيني ها در سرمايه گذاري ها در آسيا دانست. ژاپن اعلام کرد: 100 ميليارد دلار در طرح‌هاي زيربنايي قاره آسيا سرمايه گذاري مي‌کند. اين رقم معادل سرمايه بانک زيرساخت سرمايه گذاري آسيا است که به ابتکار چين در حال شکل گيري است و تاکنون 56 کشور براي عضويت در آن اعلام آمادگي کرده‌اند.
از نکات جالب در اين زمينه سرمايه‌گذاري ناچيز چين در ژاپن است، چيزي حدود 1.6 ميليارد دلار. دليل اين امر مي‌تواند تنش‌هاي سياسي دو قدرت بزرگ اقتصادي جهان باشد، دو قدرتي که اخيرا جايشان در رده‌بندي بزرگ‌ترين اقتصادهاي جهان عوض شد (چين دوم، ژاپن سوم).

اروپا
اما در اروپا، مقصد مورد علاقه سرمايه چيني بريتانياست. نيمه اول سال گذشته، سرمايه‌گذاري چين در بريتانيا به 24 ميليارد دلار رسيد و با سرمايه‌گذاري آن کشور در آمريکا برابر شد. اين رقم بيش از دو برابر 11 ميلياردي است که چين در دوره مشابه در فرانسه سرمايه‌گذاري کرد.
طي 5 سال گذشته، دولت هاي اروپايي با سرمايه گذاران چيني برخورد گرمي داشته اند. مي توان گفت: چين در جايي که کشورهاي بدهکار به دنبال کمک مالي هستند، از اين موقعيت استفاده کرده است.
در پرتغال،21.3 درصد سهام شرکت ملي توزيع برق اين کشور را چين خريداري کرده است. در ايتاليا، در سال 2014 ، مجموعا 3 ميليارد يورو سرمايه گذاري در بخش انرژي از طريق قراردادهاي چندگانه صورت گرفته است که شامل خريد سهام آژانس ملي توزيع برق ايتاليا از سوي چين نيز هست. در لندن نيز انبوهي از سرمايه گذاري هاي چيني صورت گرفته است به ويژه در بخش املاک و در فرانسه، مِد کلاب، شرکت 65 ساله تفريحي، تقريبا يک ميليارد دلار توسط گروه فوسان مستقر در شانگهاي دريافت کرده است. همچنين يک کنسرسيوم چيني ديگر 49.9 درصد فرودگاه تولوس فرانسه را خريداري کرده است.

آفريقا و آمريکاي جنوبي
چين اکنون بزرگترين شريک تجاري و دومين مجري طرح هاي سازندگي در قاره آفريقا است و آفريقا نيز چهارمين مکان سرمايه گذاري براي چين محسوب مي شود.
چين با داشتن بيش از سه هزار و 200 ميليارد دلار ذخيره ارزي در روابط با آفريقا پيشتاز است. چين طي سال هاي 2010 تا 2012، 86 پروژه زيرساختي را در آفريقا با موفقيت به پايان رسانده است.
تبادل تجاري چين و قاره آفريقا سال 2014 بالغ بر 210 ميليارد دلار بود.
دومين اقتصاد بزرگ جهان تا کنون در 34 کشور آفريقايي سرمايه‌گذاري کرده. بيش از همه در نيجريه (21 ميليارد دلار)، بعد در اتيوپي و الجزاير (هر کدام بيش از 15 ميليارد دلار) و بعد آنگولا و آفريقاي جنوبي (هر کدام نزديک 10 ميليارد دلار). اين در حالي که آمريکا نيز سال گذشته با اعلام سرمايه گذاري 33 ميلارد دلاري در آفريقا در صدد حفظ منافع خود در آفريقا است.
ناگفته پيداست که اين حجم عظيم سرمايه‌گذاري بيش از هرچيز به خاطر منابع طبيعي سرشار آفريقاست. همان چيزي که چيني ها را به آمريکاي جنوبي کشانده است.
چين از سرمايه گذاري 250 ميليارد دلاري خود در 10 سال آينده در کشورهاي آمريکاي لاتين خبر داد که که براي ساخت طرح هاي عظيم در کشورهاي منطقه هزينه خواهد شد.
علاوه بر سياست هاي کلان برزيل و چين به عنوان اعضاي بريکس، مراودات بسيار خوبي با يکديگر دارند. در سفر دو ماه پيش نخست وزير چين به برزيل، پکن متعهد به سرمايه گذاري 50 ميليارد دلاري در اين کشور شد.
چيني ها در سال هاي گذشته اولويت خاصي به اجرايي کردن طرحاي عظيم داده اند که شامل خطوط راه آهن منطقه آمريکاي لاتين مي شود که قرار است توسط چيني ها راه اندازي و سواحل غربي آمريکاي لاتين را به سواحل شرقي اين قاره متصل کند.
علاوه بر آن خط انتقال گاز روسيه به چين که با سرمايه 400 ميليارد دلاري در حال احداث است.
پروژه هاي اجرايي در کشورهاي حاشيه جاده ابريشم، از سوي چين را نيز بايد به سرمايه گذاري ها و ايده هاي جديد و ابتکاري چيني ها افزود.
هو هواي بانگ رئيس هيات مديره بانک ملي توسعه چين با تاکيد بر سرمايه گذاري چيني ها و همکاري بين المللي گفت: ما مي توانيم وام هايي را براي اجراي پروژه ها عرضه کنيم و يا سرمايه در اختيار بانک هاي کشورهاي مربوط قرار دهيم تا به اجراي طرح هايي براي بهبود زندگي مردم در کشورهاي مربوط ياري شود.
وي تاکيد کرد: البته، ما همچنان به همکاري چند جانبه ادامه خواهيم داد. در حال حاضر، ما با همکاري با طرف ها، يک گروه از داده ها که شامل حدود 900 پروژه اقتصادي در 64 کشور جهان است، ايجاد مي کنيم. مبلغ کل سرمايه گذاري آن ها نيز به 890 ميليارد دلار مي رسد.
چيني‌ها در يک دهه گذشته بيشترين سرمايه‌گذاري را در آمريکا کرده‌اند، به خصوص از سال 2012 که سرمايه‌گذاري در آمريکا ناگهان اوج گرفت. چيني ها فقط در سال 2014 حدود 17 ميليارد دلار در ايالات متحده آمريکا سرمايه گذاري کرده اند که اين رقم براي سومين سال متوالي رکورد محسوب مي شود.
مطمئنا روسيه نيز بعد از تحريم هايي که از سوي غرب به اين کشور تحميل شده است به گزينه جديد سرمايه گذاري هاي چيني ها تبديل خواهد شد.
مسکو و پکن بر افزايش مبادلات بازرگاني دو جانبه تا رقم100 ميليارد دلار تا سال 2015 و 200 ميليارد دلار تا سال 2020 توافق کرده اند.
چيني ها در داخل کشور خود نيز در صدد سرمايه گذاري براي ساخت طرح هاي عظيم هستند که اختصاص 130 ميليارد دلار براي احيا و ساخت خطوط راه آهن از نمونه هاي بارز اين امر است.

علي دادخواه













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن