تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804729764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هتل کوبورگ؛ بزنگاه آخرين شانس آمريکا براي امتيازگيري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۱۱ق.ظ)
هتل کوبورگ؛ بزنگاه آخرين شانس آمريکا براي امتيازگيري موج - گروه اقتصاد سياسي
روز گذشته (پنجشنبه- 18تير) جان کري بعد از ديدار با همتايان ايراني و غربي خود به خبرنگاران گفت: همه ما بر کيفيت يک توافق مبتمرکز هستيم و اين چيزي است که در کار نهايي خود نيز بر آن متمرکز هستيم. حقيقت ساده اين است که عليرغم پيشرفت هاي واقعي که در مذاکرات به دست آورديم، هنوز برخي از موضوعات دشوار به صورت حل نشده باقي مانده است. جان کري افزود: مذاکرات بدون محدوديت ادامه نمي‌يابد. خيلي زود بايد به نتيجه برسيم و به اين ترتيب کار ادامه دارد.
از سوي ديگر وزير امور خارجه ايران نيز مجددا با تاکيد بر اينکه تحت فشار زمان نيستيم از ادامه تلاش ها براي حصول توافق خبر داد. بر همين اساس بود که پنج شنبه- 18 تير، «شين‌هوا» به نقل از يک مسئول ايراني در وين اعلام کرد آمريکا با زياده‌خواهي‌هاي خود مذاکرات هسته‌اي را به بن‌بست کشانده است.
تا روز گذشته (پنج شنبه- 18 تير) به نظر مي رسيد مهم‌ترين موضوع اختلافي ايران و غرب بر سر لغو تحريم هاي نظامي بوده است. تحريم هايي که بويژه روسيه بر روي لغو آنها حساب ويژه اي بازکرده است و به شدت سهم خود را از مذاکرات آينده در لغو اين نوع از تحريم ها مي داند. از سويي ديگر آمريکا که حساسيت بالايي به لغو تحريم هاي نظامي دارد، به نظر مي رسد در خوشبينانه ترين حالت طي يک بازه زماني در صدد پذيرش آن برآمده است. خبرگزاري ايتارتاس روز گذشته تصريح کرد که تحريم هاي تسليحاتي بر ضد ايران ممکن است به مدت دو تا هشت سال حفظ شود.
با اين وجود صحبت از باقي ماندن برخي مشکلات در روز گذشته از سوي وزير امور خارجه آمريکا باعث شد که برخي تصورات مبني بر اينکه توافق هسته اي در انتظار رفع چالش هاي مرتبط با تحريم هاي نظامي است؛ رد شود. يک منبع آگاه مستقر در وين در همين باره به موج گفت: پيچ مذاکرات از روز گذشته (پنج شنبه) صرفا محدود به لغو تحريم هاي نظامي نشده و برخي مسائل ديگر نيز به آن افزوده شده است.
افزوده شدن برخي مسائل پيش روي توافق هسته اي، گمانه ها را در خصوص امتيازگيري طرفين تقويت مي کند. از آنجايي که به زعم مقامات ايراني کار بر روي متن توافق، تقريبا به پايان رسيده است و از سويي ديگر علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نيز روز گذشته (پنج شنبه) بر پايان کار بر سر موضوعات فني تاکيد داشت؛ تنها مي توان گفت تاکيد طرفين بر کيفيت توافق خوب، هتل کوبورگ محل مذاکرات وين را به بزنگاه امتياز گيري تبديل کرده است.
يکي از خبرنگاران مستقر در وين در اين باره مي گويد: «تاکتيک ظريف براي طرح مساله تحريم تسليحاتي جهت يک گام به پيش در مذاکرات و گرفتن امتياز در حوزه هاي ديگر با پاتک آمريکايي ها روبرو شده که از اساس توافقات انجام شده در حوزه تحريم ها را منکر شده اند و به پيش از لوزان برگشته اند. دو طرف درگير جنگ شديد امتيازگيري دقيقه نودي شده اند و البته کاملا کنترل شده! هر دو هم مي دانند که مصالحه در ساعات آينده کاملا لازم است و شدني است.»
با اين حال به نظر مي رسد تاکيد ظريف بر لغو تحريم هاي نظامي صرفا در قالب امتيازگيري نمي گنجد. چرا که تاکيد مقامات ايران همواره بر لغو کامل تحريم هاي اعمال شده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل بوده که اين تحريم ها عمدتا در قالب قطعنامه 1929 قرار مي گرفت. وزير خارجه ايران قطعا به اين موضوع پي برده است که ناقص ماندن فرآيند لغو تحريم ها به بهانه موضوع تحريم هاي نظامي مي تواند زمينه بازگشت تمامي تحريم ها را فراهم کند. از سويي ديگر اعلام توافق ايران و 1+5 و همکاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي، ديگر بهانه اي را براي باقي ماندن تحريم هاي هسته اي فراهم نمي کند. از روي همين مسئله بايد به اين نتيجه رسيد که فشار براي امتيازگيري عمدتا از سوي طرف غربي مذاکرات اعمال مي شود.
روي آوردن طرف غربي و بويژه آمريکا بر عامل امتياز گيري را يک مقام بلندپايه ايراني به نقل از رويترز، بهتر تبيين مي کند. اين مقام ايراني مستقر در وين، آمريکا و ديگر قدرت هاي جهان را به تغيير مواضع خودشان در مذاکرات هسته اي با تهران متهم کرد و افزود برخي ها در اين مذاکرات در حال عدول از موافقتنامه موقت هستند که ماه آوريل در شهر لوزان سوييس بين ايران و قدرت هاي جهان به دست آمد. وي تصريح کرد ايران مشتاقانه در انتظار اين است که ببيند آيا آمريکا حاضر است از «فکر تحريم ها» دست بکشد يا خير.
در انتها بايد گفت تنها عاملي که مي تواند اميدواري به حصول توافق را تقويت کند، ادامه رايزني هاي فشرده و تمديد روزانه اين مذاکرات بوده است. شرايط حال حاضر مذاکرات نزاع سياسي و جنگ اراده ها است و در اين ميان اغلب کارشناسان معتقدند توافق در دسترس است اما آمريکا آخرين شانس خود را براي اعمال فشار بر ايران امتحان مي کند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن