واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۵
سعید بیابانکی با بیان اینکه ادامه روند انتشار کتابهای شعر بیکیفیت با هزینه مولف در دراز مدت به نابودی و انحراف جریان شعر میانجامد گفت: در این شرایط برخی از ناشران به دکان و دکه تبدیل شدهاند. این شاعر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا درباره موضوع چاپ کتابهای شعر با هزینه مولف از سوی ناشران اظهار کرد: متاسفانه هفت هشت سالی است که این اتفاق در حوزه نشر شعر ما مرسوم شده است و ناشران با توجیهات اقتصادی با دریافت هزینه چاپ از مولف اقدام به چاپ کتاب شعر شاعران جوان که صاحبنام نیستند، میکنند. اما پس از انتشار این دست از کتابها مشخص نمیشود که چه اتفاقی برای آنها رخ میدهد، چون این کتابها نه خریده میشوند نه خوانده میشوند و نه دیده میشوند. او با بیان اینکه در نهایت این کتابها یا هدیه داده میشوند و یا بهصورت فلهای به ارگانها فروخته میشوند اظهار کرد: اینجا این سوال مطرح میشود که وقتی این کار بیهوده است، اصلا اینگونه کتابها چرا منتشر میشوند و چاپ این کتابها به این طریق به چه درد شاعر میخورد؟ بیابانکی افزود: در عین حال به نظرم چاپ کتاب شعر در پروسه عرضه ادبی و فرهنگی آخرین راه است. چون راههای دیگری مثل جهان مجازی، مطبوعات، حضور در کنگرهها، جشنوارهها و انجمنها پیش روی شاعران جوان برای عرضه شعر وجود دارند که کمهزینهترند. بنابراین معتقدم شاعر باید همه راهها را برود تا شعرش به مقبولیت عام برسد و برای خودش در جامعه ادبی علاقهمندی کسب کند؛ وقتی همه این اتفاقها رخ داد تازه باید به سراغ چاپ کتاب شعر برود. این شاعر گفت: مدلی که الان در چاپ کتاب شعر مد شده، اسمش انتشار کتاب شعر نیست، بلکه این کتابها حکم کارت ویزیت را دارند و تنها به محیط زیست ضربه میزنند و به قطع درختان کمک میکنند. او در ادامه درباره معمول شدن گرفتن هزینه چاپ کتاب شعر از سوی ناشران اظهار کرد: متاسفانه با بهوجود آمدن این وضعیت ناشرانی وقتی میبینند شرایط اینگونه است، نشر را به دکان و دکه تبدیل کردهاند، در صورتی که کار ناشر شبیه تهیهکننده سینما است. در سینما تهیهکننده موظف به سرمایهگذاری برای تولید یک فیلم است که گاهی ممکن است فیلم تولیدشده فروش داشته باشد و گاهی هم نه. کار ناشر هم شبیه به کار تهیهکنندگان سینماست.او برای انتشار یک اثر باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد و سرمایهگذاری کند. او باید به این فکر کند که ممکن است اثری که تولید میکند شکست بخورد و در آخر هم اگر شکست خورد نباید بهانه بیاورد؛ چون او باید کارش را بلد باشد نه اینکه منِ شاعر را استثمار کند. متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی ناشر مثل قارچ رشد کردهاند و معلوم نیست به چه دلیل از آدمهای بسیار گمنام کتابهایی در شکل و محتوا به شدت بیکیفیت و پرت و پلا منتشر میکنند. او درباره آسیبهای درازمدت انتشار اینگونه آثار بر روی حوزه ادبیات کشور نیز گفت: ادامه این روند در درازمدت به نابودی و انحراف جریان شعر میانجامد، کمااینکه تا اینجا هم این اتفاق افتاده است به طوری که ما الان مثل حوزه رمان با یک جریان زرد و عامهپسند در شعر مواجه شدهایم. در اینجا برخی از شاعران و ناشران دست در دست هم دادهاند و به این نابودی و انحراف دامن زدهاند و نوعی شعر تمامپسند را که مخاطب آن افراد زیر 20 سال است ترویج میکنند. در این آشفتهبازار چیزی که ضربه میخورد ابتدا شعر، ادبیات، زبان و در نهایت فرهنگ است. با این وضعیت به نظرم کسی باید بر این دکان که ناشران درست کردهاند نظارت و با آنها برخورد کند. چون اصلا کسی که توانایی مالی و قدرت تشخیص آثار را ندارد چرا باید انتشارات باز کند؟ انتهای ییام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]