واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
قدر؛ شب رهایی از منیتها و کدورتها
شب قدر، شب بیدار شدن نه بیدار ماندن است؛ قدر به معنای رهایی از منیت و جدایی از کدورتهاست و درست زمانی که از همه منیتها خالی و تهی شدی، میتوانی با کولهباری سبک و دلی آرام سراسر نیاز بهسوی او روی بیاوری ...
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، امشب دومین شب از لیالی قدر است؛ در این شب مقدرات یکسال عاشقی بندگان پروردگار متعال رقم میخورد. «سبحانک ربی ارحمک»؛ پاک و منزه است پروردگار رحیم و مهربان و تنها اوست که به ندای ما گوش فرا میدهد؛ امشب شب دیگری است که در آن رحمت الهی جاری و ساری بوده و همه زیبایی شب قدر به این است که کولهبار نیازت را جمع میکنی و به درگاه او میبری. تو همه نیازی و او همه استغنا و چقدر فاصله میان این و آن است ... . شب قدر، شب بیدار شدن نه بیدار ماندن است؛ قدر به معنای رهایی از منیتها و جدایی از کدورتهاست و درست زمانی که از همه منیتها خالی و تهی شدی، میتوانی با کولهباری سبک و دلی آرام سراسر نیاز بهسوی او روی بیاورید. و چه لحظه نابی است این لحظه، لحظه رها شدن از آنهمه منیتها و چه رهایی عظیمی است که از قید و بند این همه منیت رها شوی و در خلوت پاک او با حضور قلب بخوانی «سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ یا أرْحَمَ الرّاحِمین».
*طنینانداز ندای «الْغَوْثَ الْغَوْثَ» در دماوند شهرستان دماوند نیز همپای دیگر آحاد ملت اسلامی، غرق در ذکر و زمزمه یا رب بود؛ فریاد «الْغَوْثَ الْغَوْثَ» فرشیان در سراسر مساجد و حسینیههای این شهرستان عرشیان را به تماشا کشاند. بسیاری امشب برات رهایی از آتش دوزخ را گرفتند؛ بسیاری جرعه توبه نوشیدند و تصمیم بازگشت به آغوش خداوند متعال را گرفتند و عدهای نیز با جرقهای که در وجودشان اتفاق افتاد، خود را برای روزهای آخر این ماه پربرکت آماده کردند. عبادت در شب قدر از عبادت هزار ماه برتر بوده و مقدرات یکساله انسانها در این شب رقم میخورد؛ در چنین شبی ملائک به زمین فرود آمده و مقدرات افراد را بر امام زمان (عج) عرضه میکنند؛ بر این اساس، احیای این شب و سپری کردن آن بر تلاوت قرآن و مناجات و راز و نیاز با خداوند در چنین شبی بسیار توصیه شده است. امام جمعه دماوند در این خصوص در گفتوگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار داشت: در فرهنگ تشیع اسلامی، شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه احتمال شب قدر در آن وجود دارد، از سال 40 هجری به بعد به عنوان شب شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) جایگاه ویژهای برای جهان تشیع دارد.
*شب قدر تا انتهای خلقت عالم ادامه داد حجتالاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی گفت: در این شب، همه مردم با مولای متقیان حضرت علی (ع) که شبهای قدر را احیاء میداشت، در مساجد حاضر میشوند و به احیای این شب میپردازند. وی افزود: شب قدر از ابتدای خلقت بوده و تا انتهای خلقت خواهد بود و فقط در اسلام، خصوصیات شب قدر بهواسطه نزول قرآن اهمیت بیشتری دارد. کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: به خاطر اینکه در شب بیست و یکم ماه رمضان، سید اوصیا حضرت امیرالمؤمنین در شبهای قدر سید شبهای ماه رمضان با قرآن سید کتب آسمانی و بهوسیله شهادت سید مرگها به شهادت رسیدند، این شب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاءالدینی یادآور شد: احتمال شب قدر بودن بیست و سوم ماه مبارک رمضان، از شبهای نوزدهم و بیست و یکم این ماه پربرکت به مراتب بیشتر است؛ چنانچه احتمال میرود که شب بیست و سوم ماه رمضان، شب نزول یکباره قرآن و تغییر تقدیر و سرنوشت بندگان باشد. وی خاطرنشان کرد: در این شبها، دعا برای شفای بیماران و یاد کسانیکه سال گذشته در میان بودند، اما امسال جایشان خالی است، باشیم و برای شادی و آرامش روحشان طلب مغفرت و غفران کنیم. به گزارش فارس، امشب میتوانیم به مغفرت از درگاه ایزد منان، مقدرات یک سال خود را رقم بزنیم و زیر سایه امام نخست شیعیان حضرت امیرالؤمنین (ع) زندگی راحت و آسودهخاطری را سپری کنیم. ============= گزارش از: نجمه نادری ============= انتهای پیام/67015/ذ40
94/04/19 - 00:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]