تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805785817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هم نوا با نجواهای شبانه مولا علی(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: هم نوا با نجواهای شبانه مولا علی(ع) قم - ایرنا - بیست و یکم ماه مبارک رمضان شب قدر و شب شهادت امام علی(ع) است مردی که عبادت ها و نجواهای شبانه او در عشق بازی با معبود خویش در حافظه تاریخ به یادگار مانده است و به یاد مظلومیت هایش با او هم نوا می شویم.


به گزارش ایرنا، مناجات با خداوند در خلوت و تنهایی، درد و دل گفتن با چاه و در آوردن تیر از پای به هنگام نماز از جلوه های عبادت امام علی(ع) است که تاریخ به روایت گری آن پرداخته است از این رو در عزای شهادت مولای متقیان هم نوا با نجواهای مولا به یاد مظلومیت ایشان باید گریست و از راز و نیازهایش با معبود درس گرفت.
در این شب که دعای انسان به عرش خدا می رسد و خدا به ندای درونی و زمزمه های عاشقانه مخلوقاتش پاسخ می دهد و برایشان مقدر می سازد آنچه که روزیشان است. تاریخ این شب را به یاد دارد زمزمه ها و عبادت های عارفانه علی(ع) را که در مقابل جفاهایی که در حق 25 ساله امامتش به ایشان شد.
مردی که به دلیل جفای حاکمان زمانش خانه نشین شد و با جمع آوری قرآن و نجواهای عاشقانه اش به خداوند توکل کرد و در پنج ساله حکومت ظاهری اش در مسیر غیر قوانین الهی قدم نگذاشت و با عدالت گستری اش در مسیر حق حرکت کرد.
زندگانی امام علی(ع) دارای زوایای مختلفی است تولدی در کعبه خانه خدا و شهادتی در دل مسجد کوفه و در ماه مهمانی خدا اینها جلوه هایی از زیست عابدی دلدار و عاشق است که زندگانی اش سراسر توکل و عبادت با معبود بود.
درباره عبادت های شبانه امام علی(ع) میثم تمار از یاران نزدیک امام علی(ع) نقل می کند، شبی از شب ها مولای من امیرالمومنین علی(ع) با من به بیرون از کوفه آمد و در مسجدی که آن جا بود چهار رکعت نماز گزارد، بعد از سلام نماز و گفتن تسبیح به راز و نیاز با خالق پرداخت و بعد از دعا سر بر خاک نهاده سجده کرد و یک صد مرتبه گفت: العفو، العفو، آن گاه برخاست و بیرون رفت، من به دنبال حضرت به صحرا رفتم.
حضرت خطّی برایم کشید و فرمود: مبادا از این خط بگذری! آن گاه خودش تنها رفت، شب تاریکی بود با خودم گفتم: تو مولای خود را رها کردی با آن که او دشمنان بسیار دارد، در پیشگاه الهی و نزد پیامبر او چه عذری خواهی داشت، به خدا که دنبالش خواهم رفت و مراقب او خواهم بود، گرچه از فرمان او سرپیچی کنم.
به همین جهت، دنبال حضرت حرکت کردم، مقداری که آمدم دیدم حضرت سر را تا نصف بدن درون چاهی فرو برده و با چاه سخن می گوید و چاه نیز با حضرت سخن می گوید، که ناگاه حضرت متوجه من شده فرمود: کیستی؟ گفتم: میثم. فرمود: آیا نگفتم از آن خط عبور نکنی؟ عرض کردم: ای مولای من! از دشمنان بر شما ترسیدم دلم آرام نگرفت فرمود: آیا از حرف های من چیزی شنیدی؟ عرض کردم: نه، فرمود: ای میثم! در سینه عقده هایی است که وقتی سینه ام از آن تنگ می شود با دست زمین را گود می کنم و اسرار خود را برای آن بازگو می کنم.
همچنین درباره عبادت امام علی(ع) در میدان های جنگ آمده است، هنگامیکه جنگ صفین و در لیله الحریر، در بحبوحه جنگ، هنگام ادای نماز، بین دو صف جایی برای حضرت علی (ع) مهیا شد تا نماز بخوانند، آن حضرت در حالیکه تیرها از طرفین وی عبور می کرد و بر زمین فرود می آمد، بدون هیچ تزلزلی به نماز مشغول شد از این رو بهترین زمان برای در آوردن تیر از پای حضرت زمان مشغول بودن ایشان به نماز بود چراکه ایشان آنقدر غرق در عبادت بود که از غیر خدا غافل می شد.
ابو درداء یکی از اصحاب پیغمبر(ص) می گوید در شب تاریکی ‏از نخلستانی عبور می کردم آواز کسی را شنیدم که با خدا مناجات می کرد چون نزدیک شدم دیدم علی(ع) است و من خود را در پشت درخت مخفی کردم و دیدم که او با خوف و خشیت تمام با آهنگ حزین مناجات می کرد و از ترس آتش سوزان جهنم گریه می کرد و به خدا پناه برده و طلب عفو و بخشش می نمود و آنقدر گریه کرد که بی حس و حرکت افتاد! گفتم شاید خوابش برده است نزدیکش رفتم چون چوب خشگی افتاده بود او را تکان دادم حرکت نکرد گفتم حتما از دنیا رفته است شتابان به منزلش رفتم و خبر مرگ او را به حضرت زهرا(س) رسانیدم فرمود مگر او را چگونه دیدی؟ من شرح ما وقع گفتم، فاطمه(س) گفت او نمرده بلکه از خوف خدا غش کرده است.
ابن ابی الحدید هم درباره جایگاه عبادی امام اول شیعیان گوید عبادت علی(ع) بیشتر از عبادت همه کس بود زیرا او اغلب روزها روزه دار بود و تمام شبها مشغول نماز حتی هنگام جنگ نیز نمازش ترک نمی شد، او عالمی بود با عمل که نوافل و ادعیه و تهجد را به مردم آموخت.
امام علی (ع) نه تنها در رفتار خویش عبادت های خالصانه با عبود خویش را به نمایش گذاشت بلکه در گفتار نیز به آن تاکید داشت در این باره در نهج البلاغه حکمت 237 آمده است: گروهی خدا را به امید بخشش پرستش کردند، که این پرستش بازرگانان است، و گروهی او را از روی ترس عبادت کردند که این عبادت بردگان است، و گروهی خدا را از روی سپاسگزاری پرستیدند و این پرستش آزادگان است.
همچنین امام علی(ع) در خطبه 192 نهج البلاغه با اشاره به تاثیر عبادت در برطرف کردن رذایل اخلاقی می فرماید: چون بشر در معرض این آفات اخلاقی و بیماری های روانی است خداوند بوسیله نماز و زکات و روزه بندگان مومن خود را از این آفات حراست و نگهبانی کرد. این عبادات دستها و پاها را از گناه باز می دارند، چشمها را از خیرگی بازداشته به آنها خشوع می بخشند، نفوس را رام می گردانند، دلها را متواضع می نمایند و باد دماغ را زایل می سازند.
امام علی(ع) در گنجینه سخنانش در خطبه 199 نهج البلاغه با تاکید بر عبادت می فرماید: نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و گردنها را از ریسمان گناه آزاد می سازد، پیامبر خدا نماز را به چشمه آب گرم که بر در خانه شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شستشو دهد تشبیه فرمود، آیا با چنین شستشوها چیزی از آلودگی بر بدن باقی می ماند؟
همچنین در خطبه227 نهج البلاغه می فرماید: پروردگارا تو از هر انیسی برای دوستانت انیستری، و از همه آنها برای کسانی که به تو اعتماد کنند برای کارگزاری آماده تری، آنان را در باطن دل شان مشاهده می کنی و در اعماق ضمیرشان بر حال آنان آگاهی و میزان بصیرت و معرفتشان را می دانی، رازهای آنان نزد تو آشکار است و دلهای آنها در فراق تو بی تاب است. اگر تنهائی سبب وحشت آنان گردد یاد تو مونسشان است و اگر سختی ها بر آنان فرو ریزد به تو پناه می برند همانا یاد خدا افراد شایسته ای دارد که آن را به جای همه نعمت های دنیا انتخاب کرده اند.
سیره امام و نهج البلاغه برگی از سخنان گوهر بار ایشان است که مسیری حقیقی و مستقیم را برای مردم ترسیم می کند و بهترین الگو در تمام ابعاد مختلف است.

**عبادت های شبانه و کمک های امام علی(ع) برای مردم تبیین شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه عبادت های شبانه و کمک های امام علی(ع) برای مردم تبیین شود گفت: این دو خصوصیت شمه ای از فضایل امام علی(ع) است که باید به عنوان الگو به مردم بیان شود تا بتوانند در این مسیر زندگی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی افزود: رسیدگی امام علی(ع) و کمک های شبانه اش به ایتام و فقرا زمانی آشکار شد که ایشان به شهادت رسیده بودند و مردم کمک هایی را دریافت نمی کردند از این رو متوجه شدند که این مرد بخشنده امام علی(ع) است ضمن اینکه ایشان در حکومتش کمک به نیازمندان را مورد توجه قرار داده و به عدالت رفتار می کرد.
وی با اشاره به اینکه امامت در فرهنگ شیعه یک معنای عمیق و وسیعی دارد گفت: در قرآن به جایگاه امامت و ویژگی های امام اشاره شده است و امام علی(ع) به عنوان امام معرفی شده است و آیات مختلفی در مورد ایشان نازل شده است.
دبیر دوم شورای عالی مدیریت حوزه افزود: بعد از پیامبر اسلام کسی که از نظر سابقه علمی، اخلاقی و رفتاری نسبت به دیگران برتر بود امام علی(ع) بود از این رو اندیشمندان اهل مذاهب و ادیان مختلف در اصحاب پیامبر عالم تر و زاهدتر، عادلتر و شجاعتر از ایشان را نمی شناختند و در کتب های خویش به جایگاه ایشان پرداخته اند.
غروی ادامه داد: اولین کسی که به پیامبر اسلام ایمان آورد و در خانه ایشان و تحت تعلیم و تربیت رسول خدا(ص) پرورش یافت امام علی(ع) بود ایشان در همه برهه های زمانی از لحاظ دلاورمردی در جنگ و خصوصیات اخلاقی و اجتماعی زبانزد عام و خاص بود.

**عدالت گستری در حکومت علی(ع)
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه حکومت امام علی(ع) سرتاسر عدالت بود گفت: عدالت در دوران امام علی(ع) زبانزد عام و خاص بود ایشان با انتخاب استانداران شایسته و نظارت بر عملکرد آنها اجازه نداد تا حقی از مردم اجحاف شود.
وی افزود: امام علی(ع) 25 سال به علت شرایط اجتماعی جامعه و خلفای زمانش از حکومت ظاهری به دور ماند ولی زمانی که به حکومت بازگشت بیش از پنج سال نگذشت ولی در این مدت کوتاه عدالت را در حکومت خویش به صورت عملی به مردم نشان داد.

**امام علی(ع) جنگاوری قدرتمند و مردی یتیم نواز
عضو هیات علمی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه امام علی(ع) جنگاوری قدرتمند و مردی یتیم نواز بود گفت: ایشان پرچم دار جنگ بود و در شجاعت نظیر نداشت این در حالی بود که در مقابل اشک چشم یتیمان و نیازمندان بسیار فروتن بود و در صدد کمک رسانی به آنها از هیچ کمکی دریغ نمی کرد.
معصومه ظهیری افزود: امیرالمومنین(ع) کسی بود که در مکتب اخلاقی و رفتاری پیامبر اسلام تربیت یافته بود و اولین وصی از اوصیای الهی بود.
وی ادامه داد: در بحث فضایل امام علی(ع) کسی با او هماوردی نداشت اگر تمام آب اقیانوس ها مرکب و درختان قلم شود نمی تواند در وصف ایشان سخن بنویسید.
مشاور اموربانوان استانداری قم با بیان اینکه شناخت امام اول شیعیان شناخت همه خوبی هاست گفت: امام علی(ع) ولی و حجت خداوند معرفی شده است ریسمانی است که به وسلیه او می توانیم به خدا برسیم و سعادت دنیوی و اخروی را به دست آوریم.
وی افزود: شب های قدر بهترین فرصت است تا با معرفت نسبت به شخصیت این امام معصوم از او الگو برداری کنیم.ک/4
/8138/ 1175



17/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن