تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805621072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موانع جذب سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۴۹ق.ظ)
در همايشي با همت کانون کارگزاران بررسي شد؛ موانع جذب سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه موج - کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار گردهمايي را با عنوان «بررسي موانع جذب سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه و را‌ه‌کارهاي رفع آن» برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، سخنرانان اين گردهمايي احمد جمالي مدير کل دفتر سرمايه گذاري خارجي، جمشيد منوچهري مديرعامل گروه مشاوران استراتژي سرمايه گذاري (EMS consulting group)، سلطاني نژاد مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و پور نعمت مدير عامل شرکت کارگزاري فيروزه آسيا بوده‌اند.
در اين گردهمايي جمشيد منوچهري، مديرعامل گروه مشاوران استراتژي سرمايه گذاري در بازارهاي نوظهور، به بيان سه مبحث اصلي پيش روي سرمايه‌گذاران خارجي، از جمله انتظارات آن‌ها و چالش‌هاي پيشرو و راهکارهاي آن پرداخت.
وي بيان کرد: وجود قراردادهاي شفاف و قابل اجرا براي سرمايه گذاران خارجي حائز اهميت است، همچنين اطمينان از وجود شرايط برابر بين آن‌ها و سرمايه گذاران داخلي و آزادي عمل براي ورود و خروج در بازار سرمايه از موارد مهم ديگر به شمار مي‌رود.
مديرعامل گروه مشاوران استراتژي سرمايه گذاري در بازارهاي نوظهور در مورد چالش‌هاي پيش روي سرمايه گذاران به ريسک‌هاي سياسي و منطق‌هاي اشاره کرد و يکي از علل عدم ورود را عدم ثبات در سياست گذاري‌ها دانست و گفت: با تغيير سريع قوانين، سرمايه گذاران خارجي نمي‌توانند با ديدگاه ثابت و مشخصي چشم انداز مناسبي براي برنامه ريزي جهت سرمايه گذاري ايجاد کنند.

دکتر منوچهري همچنين ادامه داد: ساختارهاي نامتعارف و غيرقابل تحليل و الزامات در مورد ضمانت‌هايي درحوزه صکوک و بانک از تفاوت سرمايه گذاري در کشور ما با ساير کشورهاست که خود از موانع ورود سرمايه‌هاي خارجي است. علاوه برآن عدم وجود نرخ شناور در بازار موجب ناتواني محاسبه ريسک موجود در بازار است.

منوچهري با تاکيد بر موانع ورود سرمايه گذاران خارجي، يکي از مهم‌ترين دلايل آن را عدم تعامل فرهنگي و زبان مشترک کاري دانست و در ادامه به فقدان ساختارهاي فناوري اطلاعات مشابه ودسترسي آنلاين مانع اطلاع رساني به موقع مي‌شود.
وي همچنين در خصوص راهکارهاي موجود براي موانع ذکر شده بيان کرد: اولين اقدام نزديک شدن به مقررات بازار سرمايه بين المللي است. در اين راستا شفاف سازي و تدوين سياست‌ها در بازار سرمايه و بهره گيري از نظرات شرکت‌هاي بين المللي ضرورت دارد.
وي در خاتمه سخنان خود خاطر نشان کرد: البته تحقق اين موضوعات در کوتاه مدت امکان پذير نيست و ورود سرمايه گذاران خارجي به مرور محقق مي‌شود. برخي سرمايه گذاران پيشگام در اين امرخواهند بود از جمله شرکت‌هايي که مي‌خواهند کالاي خود را بفروش برسانند، پس از آن نيز شرکت‌هايي که قصد سرمايه گذاري مستقيم دارند. در مراحل بعد سرمايه گذاراني که از طريق پرتفو وارد بازار خواهند شد و آخرين گروه کساني هستند که قصد سرمايه گذاري از طريق خريد سهام شرکت خاصي را دارند.

مشکلاتي براي جذب
سخنران ديگر اين گردهمايي پورنعمت مدير عامل شرکت کارگزاري فيروزه آسيا، به نمايندگي از اعضاي کانون کارگزاران بود که به بيان برخي مشکلات در حوزه جذب سرمايه خارجي پرداخت.
پورنعمت در ابتدا به بررسي بازار بورس ترکيه پرداخت و بيان کرد، اين کشور بعد از بحران 2001 در عرض کمتر از 5 سال توانست سرمايه‌هاي جديد جذب کند و همچنين تورم موجود را به کمتر از 10 درصد برساند، باتوجه به اين مطلب مي‌توان با بهره گيري از تجارب کشورهاي مشابه در بازار مالي، فرايند جذب سرمايه­ گذاري را سرعت بخشيد.
وي مساعدت بخش دولتي را در جهت تسريع فرايند ورود سرمايه به داخل را بسيار حائز اهميت خواند و در ادامه بر بازنگري در قوانين و مقررات که لازمه حرکت به سمت جذب سرمايه‌هاي خارجي است تاکيد کرد.
مدير عامل کارگزاري فيروزه آسيا يکي ديگر از مشکلات موجود را فرآيند احراز هويت برشمرد و وجود تفاهم نامه اي براي حل اين مشکل را مفيد دانست. پورنعمت همچنين اختلاف ساعت و تفاوت در زبان را مطرح کرد و گفت: بايد براي دسترسي سرمايه گذاران خارجي تدابيري اتخاذ شود که اين دو مشکل پوشش داده شود.
در اين جلسه، احمد جمالي، مديرکل دفتر سرمايه گذاري‌هاي خارجي سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران، يکي از مهم‌ترين موانع در راه رسيدن جذب سرمايه‌هاي خارجي را عدم بازاريابي مناسب توسط ذينفعان اصلي در بازار سرمايه عنوان کرد.
وي افزود: يکي از مقدمات بازاريابي بين‌المللي، بازنگري جدي در آيين‌نامه سرمايه گذاري خارجي است که بايد زير ساخت‌هاي قانوني به عنوان ابزار اصلي بازاريابي در اين حوزه به روز شود.
وي همچنين يکي از مهم‌ترين مزيت‌هاي ورود سرمايه گذاران خارجي را مشارکت در توسعه اقتصادي کشور، تأمين مالي، ارتقا سطح فناوري و مهارت‌هاي مديريتي برشمرده است که در جهت تحقق اين اهداف، بايد کليه ريسک‌هاي سياسي سرمايه‌گذاران تحت پوشش قرار گيرند.
وي به نقش تاثيرگذار سازمان‌هاي تشويق سرمايه گذاري اشاره کرد و گفت: ارائه تصوير شايسته از کشور ميزبان، مديريت پروژه، همراهي سرمايه‌گذار در طي دوره سرمايه گذاري و ارائه خدمات پس از سرمايه گذاري از جمله مواردي است که به پايدار بودن اين امر کمک مي‌کند.
جمالي با تاکيد بر اهميت نقش تشکل‌هاي اقتصادي و سياسي افزود: بازنگري در آئين نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، انجام مذاکرات مستقيم با سرمايه گذاران و انعکاس مشکلات سرمايه گذاري خارجي به دولت و نهادهاي زيربط و نهايتاً نظارت بر عملکرد اعضا از جمله کارکردهايي است که تشکل‌هاي اقتصادي در راستاي تحقق اين هدف بايد انجام دهند.
وي همچنين در ادامه افزود: لازمه حرکت به سوي جذب سرمايه گذاري خارجي و حضور در صحنه بين المللي، پيوستن به زنجيره توليد از طريق سرمايه گذاري خارجي است. جمالي درحوزه آسيب شناسي بازار به نقش کانون کارگزاران اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفيت بالقوه موجود در کانون کارگزاران با همکاري ساير نهادهاي مالي، مي‌توان تحقيقات توسعه اي در زمينه شناسايي و رفع اين آسيب‌ها انجام داد.
در ادامه سلطاني نژاد، مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي، به اين مطلب اشاره کرد که ايران بيستمين اقتصاد بزرگ دنيا به شمار مي‌رود و توان رسيدن به رتبه دوازدهم را نيز دارد، اما رتبه ايران در جذب سرمايه گذاري خارجي 70 است که اين رتبه جايگاه مناسبي تلقي نمي‌شود.
وي در تعريف از گشايش بازار سرمايه به روي سرمايه‌گذار خارجي گفت: بايد شرايطي فراهم شود که سرمايه‌گذاران آزادانه بتوانند در بازار سرمايه ورود کنند لذا جهت فراهم آوردن اين شرايط بايد فرايندهاي ورود سرمايه اصلاح شوند تا کشور از مزاياي رونق اقتصادي و رشد حاصل از سرمايه گذاري بهره مند شود.
وي در ادامه به آثار و تبعات مثبت ورود سرمايه‌گذاران خارجي در کشورهاي همسايه ازجمله تخصيص بهينه منابع از طريق سبدي از فرصت‌‌هاي سرمايه گذاري، بهبود فعاليت نهادها و وضعيت اقتصاد کلان از طريق انتقال دانش فني اشاره کرد و يکي از عوامل اصلي عدم توفيق گشايش بازار سرمايه را فقدان زيرساخت‌هاي مناسب، کوچک بودن اندازه اقتصاد، فقدان استانداردهاي بين المللي، نوسانات نرخ ارز و تحريم‌ها برشمرده است.
سلطاني نژاد ادامه داد: باتوجه به اينکه در برخي کشورها صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز براي کاهش ريسک سرمايه‌گذار خارجي وجود دارد، ايجاد آن را براي اقتصاد ايران قابل تأمل دانسته است.
مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي بسترهاي لازم جهت محيا شدن بازار سرمايه در جذب سرمايه گذاري خارجي را آماده‌سازي سايت و اطلاع‌رساني به زبان‌هاي رايج دنيا، رفع مسائل مربوط به انتقال وجوه به داخل و خارج کشور، رفع مشکلات مربوط به توزيع سود تقسيمي، رفع مشکلات اخذ کد اقتصادي و ايجاد امکان احراز هويت در دفاتر اسناد رسمي کشور مبدأ و سفارتخانه‌ها بر شمرده و اين اقدامات را مهم و اجتناب ناپذير در جذب سرمايه گذاري خارجي دانسته است.
وي همچنين درباره نقش کارگزاران بورس در گشايش بازار سرمايه نيز گفت: افزايش کارايي و کاهش هزينه‌هاي سرمايه گذاري، تسهيل و تسريع فرايندهاي معاملاتي و امکان معاملات الکترونيکي از جمله عواملي است که زمينه ورود سرمايه گذاران فراهم مي‌کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن