تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803966399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» منتشر شد

تاریخ تحلیلی ترانه فارسی


شناسهٔ خبر: 2852144 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
فرهنگ > تازه های نشر ایران

کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» اثر مهدی موسوی میرکلایی توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» شامل بررسی جریان‌ها، انواع ترانه و گزیده ای از ترانه های پس از انقلاب اسلامی است. این کتاب به عنوان چهارمین عنوان از کتاب‌های «آنتولوژی» انتشارات بوتیمار به چاپ رسیده است.ترانه در آیینه ادب، اصطلاحی عام بوده که بر انواع قالب های شعر ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی و بیت اطلاق می شده است. فهلویات، گوسان، خسروانی، گلبانگ و تصنیف، در طول تاریخ، نام های دیگر این صورت شعر بوده اند. از نظر محمدرضا شفیعی کدکنی، موسیقی و اولین سند مکتوب در ترانه ها به سرودی از باربد، شاعر و موسیقی دان دربار خسرو پرویز در دوره ساسانیان بر می گردد.  «تاریخ تحلیلی ترانه فارسی» ۳ فصل اصلی دارد که به بخش های کوچکتر تقسیم می شوند. ۳ فصل کتاب عبارت اند از: تعاریف و کلیات، از باربد تا شیدا (عهد ساسانیان تا اواسط قاجاریه)، ترانه در دوران انقلاب اسلامی.بعد از فصل اول کتاب که به تعاریف و کلیات می پردازد، فصل دوم ۵ بخش را در بر می گیرد که به ترتیب عبارت اند از: از عهد باستان تا پیدایش اسلام، ترانه و ترانه سرایی در دوره اسلامی، دوره شیدا، از ۱۳۱۹ (تاسیس رادیو) تا ۱۳۴۹، از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ (ترانه نوین).فصل سوم کتاب هم شامل ۱۱ بخش با این عناوین می شود: سرودهای انقلابی و حماسی، ترانه دفاع مقدس، ترانه های آیینی، ترانه کودک، ترانه های بومی (فولکلور)، ترانه های دستگاهی، ترانه پاپ، ترانه تیتراژ، ترانه رپ، ترانه امروز، نمونه ها.  در قسمتی از این کتاب می خوانیم:از حدود ده سال پیش از انقلاب اسلامی، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی و گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران حرکتی را در جهت بازگشت به سنت آغاز کردند که، به ویژه، پس از انقلاب با حذف موسیقی های مردم پسند از صحنه رسمی موسیقی کشور به بار نشست. آموزش دیدگان این دو موسسه، از ابتدا، در برابر موسیقی های رسانه ای ایستادند و کوشیدند ارزش های سنتی موسیقی ایرانی را احیا کنند. در حوزه تصنیف، این حرکت جنبشی در برابر ترانه های دستگاهی بود که در دوره قبل، با غربی شدن: سپس، عربی شدن از موسیقی ایرانی فاصله گرفته بود. نخستین گام ها با اجرای دوباره تصنیف های قبلی بدون توسل به سازها با فنون غربی برداشته شد. در پی آن موسیقی دانان به ساختن تصانیف تازه پرداختند و برای متمایز کردن خود از ترانه سرایان دوره قبل اصطلاح تصنیف را احیا کردند.  موسیقی دانان جوان، برای این که کاملا به ترانه و ترانه سرایی پشت کنند و به تصنیف اعتباری در خور یک هنر جدی ببخشند، با انتخاب متون تصانیف خود از دیوان شعرای کلاسیک و حذف نقش ترانه سرا یا سازنده کلام  تصنیف به طور متناقضی غیرسنتی رفتار کردند. گذشته از آن نگاه، آنان به تصنیف از نظر رابطه شعر و موسیقی اساسا با آنچه در مرحله سوم دوره اول رواج داشت سازگار بود که تبعیت برش لحن از برش کلام و استفاده نکردن یا استفاده نادر از کلمات و عبارات اضافی از ویژگی های آن به شمار می رفت...این کتاب با ۳۱۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۰۵ هزار ریال منتشر شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن