تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816845422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت میهمان/ دیدار رهبر انقلاب با شاعران الگوساز است/نقدی بر سطح کیفی آثار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت میهمان/
دیدار رهبر انقلاب با شاعران الگوساز است/نقدی بر سطح کیفی آثار
نشست سالانه رهبر انقلاب با شاعران به دلایل مختلف می‌توانست و می‌تواند الگوساز و معرفی کننده­ سرمشق سرایش برای شاعران جوان و جوان‌ترهای شاعر باشد.

خبرگزاری فارس: دیدار رهبر انقلاب با شاعران الگوساز است/نقدی بر سطح کیفی آثار



به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، محمدتقی عزیزیان از شاعران کشورمان درباره دیدار امسال شاعران با رهبر انقلاب یادداشتی نوشته است. این یادداشت که برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته،‌به شرح زیر است: آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یارب این تأثـــیـر دولت از کدامین کوکب است سال‌ها بود که می‌خواستم به گونه­ ای نقشی در اعتلای ادبیات سرزمینم داشته باشم و به حال افرادی که در این عرصه دستی بر آتش داشتند، غبطه می‌خوردم. تا این که به راهنمایی یکی از دوستان مشفق، بر آن شدم که در عرصه نقد و نظر تا جایی که سواد اندکم یاری می‌دهد و جسارت گفتار همراهی می‌کند، قلم بزنم و به بررسی اتفاق‌ها و جریان‌های ادبی و حرکت‌های جریان ­ساز روزگار خودم بپردازم. **یک دیدار الگو ساز یکی از اتفاقات ادبی که در سال‌های اخیر، نظرم را جلب کرد، برگزاری نشست‌های شاعرانه و دیدار شاعران در ماه مبارک رمضان، با مقام معظم رهبری بود. این نشست به دلایل مختلف می‌توانست و می‌تواند الگوساز و معرفی کننده­ سرمشق سرایش برای شاعران جوان و جوان ­ترهای شاعر باشد. اختصاص وقت شخصیت اول مملکت و مرجع بزرگ دینی به قشری خاص و موضوعی مشخص، علاوه بر اهمیت توجه مسئولان به موضوع و متذکر شدن جامعه بر ضرورت آن، از نگاهی می‌تواند نشان دهنده نوعی زنگ خطر باشد. سال‌های اخیر، در سطوح و طبقات مختلف و اقشار گوناگون، شاهد بوده‌ایم که هر وقت مقام معظم رهبری دست روی موضوعی خاص یا نکته ­ای به خصوص، گذاشته‌اند؛ به نوعی در آن عرصه، نیاز به فعالیت بیشتر و با حساسیت بالاتری دانسته‌اند. در حواشی این نشست‌ها، اشارات کوتاه معظم له، ذیل شعرخوانی شاعران جوان و پیشکسوت، از بارقه­‌های امیدی است که نکته سنجی و تسلط معظم له، در راستای ارتقاء سطح ادبیات معاصر کشور و کشورهای فارسی زبان به کار گرفته شود. تحقق این مهم مستلزم زیرکی و کیاست دست اندرکاران اداری و فرهنگی است که سکان این حرکت را از لحاظ شکلی و محتوایی به دست دارند. **شعرهای امسال افت کیفی داشت با نگاهی به اشعار ارائه شده در این دیدارها، پی می­بریم که دو، سه سال اخیر، آثار با شیب ملایمی به سمت افت کیفی رفته‌اند. این افت در سال 1394 به حدی است که حتی مخاطبان عام ادبیات هم می‌­توانند بر آن اذعان کنند. اشعاری که در رمضان 1436(1394 ه. ش) در محضر معظم له خوانده شد، جدای از نادر ابیاتی که با رندی­‌های شاعرانه خلق شده بود و جنبه ادبی آن بر جنبه‌­های مصلحت اندیشانه می‌چربید، مابقی نماینده‌ی پدیده­ ای بودند که زنده یاد سیدحسن حسینی در کتاب ارزشمند «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس»، از آن به عنوان پدیده­ «طلبه – شاعران» تعبیر می‌کند و مؤلفه­ های آن را چنین بر می­ شمارد: «عناصر متعلق به این پدیده در عرصه ادبیات جنگ و انقلاب هم فوایدی داشته‌اند و هم مضراتی، مضراتشان بیشتر به حوزه­‌های مدیریتی در مراکز فرهنگی خالص و یا مراکز نظامی-فرهنگی و نهادهای دیگر بر می‌گردد». سراینده‌ی کتاب «گنجشک و جبرییل» در ادامه به بازکردن المان‌های خاص این تفکر و پیروان این پدیده می‌­پردازد: «گه گاه» تئوریزه کردن تنگ نظری زیر عنوان «مصلحت‌های انقلابی» به برخی از عناصر این پدیده نسبت داده می‌شود. صحت و سقم این نسبت دادن را گذر زمان روشن کرده و روشن‌تر نیز خواهد کرد. تلنگری که سیدحسن حسینی، سال‌ها پیش در مورد این طیف شاعران و این پدیده می‌زند و امیدی که به روشن‌تر شدن صحت این قضیه دارد، امروزه در شعر انقلاب و دفاع مقدس به بار می‌نشیند و آثار آن در انتخاب شاعران برگزیده جشنواره‌ها بر اساس ملاک‌های برون متنی و گزینش افراد برای ویترین شدن در این دست نشست‌ها مشهود است. **شاعری یعنی حرف‌های اصیل به زبانی بدیع بد نیست در فحوای سخن، گریزی بزنیم به فلسفه اگزیستانسیالیسم و از نگاه هایدگر به بررسی و بازخوانی شرایط شاعر شدن و شاعر ماندن بپردازیم. هایدگر زبان را اقامتگاه بودن می‌داند. یعنی افقی که در آن چیزها آشکار می‌شود. وی از زبان اصیل به عنوان «poesis»یاد می‌کند؛ اگر چه برخی این واژه را به «شعر» ترجمه می‌کنند؛ اما اصالت کلام بر آثار بدیع منثور هم صدق می‌کند. نکته قابل اهمیت این است که در تفکر هایدگر معنای بودن بر تفسیر آدمی از جهان خود فایق می‌شود و بدین­سان شاعر از رویکرد مصلحت طلبانه رایج میان خود و مردم رها می‌شود. به زبان ساده تر از نگاه هایدگر شاعر می‌بایست حرف اصیل و بدیع را به زبانی بدیع بگوید و به تعبیر سیدحسن حسینی چون تنی چند از شاعران سال‌های جنگ و بعد از دفاع مقدس بدون آغاز و کشف راه های ناپیموده، پای در «میدان‌های مین خنثی شده» نگذارند و از خط‌های شکسته عبور نکنند. مهم‌ترین ویژگی پدیده طلبه –شاعری از دیدگاه سیدحسن حسینی، گشودن زبان اعتراض و ذی حق دانستن انحصاری خود در این زمینه است: «در اعتراض کردن به کژی ها هم حق تقدم با ماست! یا اعتراض هم خدای نکرده، باید در انحصار ما باشد و موقوف به پایان امیدبخش...!»: منم گنجشکِ مفتِ سنگ‌هایِ بر زمین مانده
هراسی کهنه از صیادهای در کمین مانده دعایی بی‌اجابت کنج سقف خانه کز کرده
که بین شک و ایمان جماعت، با یقین مانده... تو اما وعده باران بعد از یأس‌ها هستی
که داغش بر دل خشکیده این سرزمین مانده اما خوانش اشعار دیدار امسال، متأسفانه هم در سطح زبان و هم در ساحت اندیشه، ضعف اصالت کلام در آثار امسال مشهود بود. غالب قالب اشعار کلاسیک کهن با زبانی بیشتر متعلق به سبک خراسانی بود و گاهی پهلو زدن به اشعار سده­‌های نخستین شعر فارسی نظیر دوران رودکی. البته این نکته در شعر شاعران تاجیک و افغان و ... بروز بیشتری داشت. یکی را پسر مست و مخمور بود
ز اخلاق نیکو بسی دور بود

یکی باغ انگور بودش پدر
معیشت نمودی از این رهگذر

چو مستی هر روز فرزند دید
همه تاک آن بوستان را برید

حکیمی چو بشنید، دادش پیام
که ای داده بر دست شیطان لگام

تو! پنداشتی آدم مست کیست؟
که مستی تو کم ز فرزند نیست
... در این عرصه شاعران برون مرزی با دست تهی آمده بودند، تنها رباعی که از این شاعران ارائه شد، اثری بود با ضعف ارگانیک و فقر تصویر و کشف: دین است حسین، فخر دین است حسین دین است، امامت و امیــن است حسیـن   چـــون خـــاتم الانبیـــاء محـمد بوده بر خــــاتم الانبیاء، نگیـن است حسین **آثار شاعران برون مرزی ضعیف بود با وجود ارائه این آثار ضعیف از سوی شاعران برون مرزی شاید تنها دلیل دعوت کنندگان از این دست شعراء ترویج زبان فارسی باشد. باید عرض کنم که این راه به سرانجام نخواهد رسید و ترویج زبان فارسی تنها با خلق و ارائه آثار محکم و استخوان دار ادبی صورت می‌پذیرد. با نگاهی در گذشته زبان فارسی می‌بینیم که استحکام، زیبایی و محتوای غنی شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی و رباعیات خیام است که مخاطبان زبان‌های دیگر را به فراگرفتن پیچ و خم‌های زبان فارسی تشویق می­‌کند نه آوردن شاعر از بلاد دیگر آن هم با سطح بسیار ضعیف. اما وفور استفاده از افعال و کلمات عربی در اشعار انتخاب شده از شاعران داخلی نشان داد که برگزارکنندگان چندان میلی به گسترش زبان فارسی هم ندارند: «لا فتی» را کـــه نوشتند به پیشانی عشق «لا» و «الا» ست که در زلف چلیپاست بلند که معنای مصراع دوم را مگر خود شاعر بتواند با هزار تبصره توجیه کند؛ و یا در نمونه دیگر عربی شبیه به فارسی استفاده شده از بس که رایج بوده‌اند در زبان فارسی شاعر پنداشته که شعر فارسی می­سراید: ای واجب الــــوجــود ز لوث وجودشان کی پاک می‌کنی همه‌ی ملک وجود را و باز هم: فرموده است: «و لا اعتصموا...، و لاتفرقوا» راه نجات اگر خواهی ریسمان یکی است ضعف تألیف، دورنگی زبان و سهل انگاری شاعر در پرداخت ترکیبات و فخامت بیت: راهی ست راه عشق که باید به سر دوید با سرســـری دویدن و لی لی نمی‌شود علاوه بر این در آثار شاعران جوان داخلی هم شاهد دوگانگی زبان و گسیختگی اندیشه در محور عمودی بودیم. باید بر این نکات، شعارزدگی و شتابزدگی را افزود که شعر را از ساحت ادبی دور می‌کرد و به سبک و سیاق بیانیه­ های تند پایان راهپیمایی‌ها، نزدیک می­‌کرد: مسجد یکی، مناره یکی و اذان یکی است قبــله یکی، کتاب یکی، آرمان یکی است    در پایان برای همه‌ی دوستان آرزوی توفیق دارم، امیدوارم تدابیری اندیشیده شود که جریان‌های ادبی منتج به برند ادبی شوند نه این که در ابتدا محکم و پرتوان برگزار شوند و در ادامه به صرف عادت و در حد رفع تکلیف. خدایا چنان کن سر انجام کار تـو خشنود باشی و ما رستگار
انتهای پیام/و

94/04/13 - 14:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن