تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806848388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشکول: «روز هفدهم ماه رمضان»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کشکول: «روز هفدهم ماه رمضان»

1431-ramadhan-1-1440.jpg


شناسهٔ خبر: 2851041 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
مجله مهر > گزارش ویژه

در این روزها می توانید کشکولی از خواندنی ها و دانستنی های ماه مبارک رمضان را در مجله مهر بخوانید. مجله مهر: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى بهشت درى است ‏به نام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏‌شوند. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۵، ح‏۳۱)گوش کنید و بخوانیدامام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود: «در این قرآن چراغهای روشن (هدایت) و داروی شفابخش دل‌هاست.» (جامع الاخبار و الآثار جلد ۱ صفحه۱۶۴) ترتیل جز هفدهم قرآن را با صدای کریم منصوری را ازدست ندهید.ترتیل جز هفدهمنکات خواندنی سوره انبیادر فضیلت این سوره از نبی مكرم اسلام (ص) آمده است: «هر كه سوره انبیاء را قرائت نماید، خداوند از او حسابرسی آسانی نماید و همه پیامبرانی كه نام هایشان در قرآن یاد شده است در روز قیامت با او مصافحه كرده و بر او درود می فرستند.»
خواندن آیه ۸۷ این سوره هم که به ذكر يونسيه معروف است، آثار و برکات زیادی دارد: لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.(آيه ۸۷، سوره انبيا) امام صادق(ع) درباره این ذکر فرمود: «عجب دارم از كسى كه غم زده است چطور این دعا را نمى خواند لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمین چرا كه خداوند به دنبال آن مى فرماید: فاستبجنا له و نجیناه من الغم و كذلك ننجى المؤ منین (ما او را پــاسـخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم )»
17.jpg
نشاط علامت دینداری استمراسم شب هفدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج مهدی سماواتی در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد. در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را می‌ خوانید:
farhangnews_124161-350401-1430298120.jpg
در زبان عربی بین چند کلمه تفاوت های اندکی وجود دارد که ما در زبان فارسی ممکن است این تفاوت ها را در نظر نگیریم. امّا چون می‌ خواهیم از کلمات اهل بیت علیهم‌السلام استفاده کنیم بهتر است این تفاوت ها را دقت کنیم. در باب سرور و شادی و یا در باب حزن و اندوه؛ این ها کلمات مختلفی هستند که برخی هایشان فارسی استفاده می‌ شوند و برخی همانند کلماتی هستند که در زبان عربی استفاده می‌ شوند. ما این ها را گاهی در زبان فارسی یکی می‌ گیریم. نشاط، شادی، سرور و خوشحال بودن؛ اینها کلماتی هستند که در کنار هم قرار می‌ گیرند اخیرا هم چند کلمه اضافه شده؛ مانند پر انرژی بودن یا انرژی داشتن از این شکل کلمات نیز معمولا استفاده می‌ شود. اگر بخواهیم کلمه نشاط را به زبان عربی تلفظ کنیم و بگوییم « نَشاط» در زبان فارسی زمانی که تلفظ اشتباهی رایج شد دیگر غلط محسوب نمی شود. در زبان عربی زمانی که می‌ گوید: «فَرَح» منظور شادی مطلق است.( هر نوع شادی) منتهی در قاموس قرآن و برخی از تحقیق ها این طور آمده است که «فَرَح» شادی توأم با تکبر است. لذا این کلمه تماماً دارای بار مثبت نیست بلکه مقداری بار منفی نیز دارد. سرور همان فَرَح است منتهی شادی ایجاد شده از اندیشه و تفکر است. زمانی که کسی خوب فکر کند و از دلایل منطقی و معقولی عمیقا شاد شود مسرور شده است. گویا نسبت به فرح بار سنگین تری از نظر عقلانی دارد. لذا گاهی از اوقات کسانی که دارای "فَرَح" هستند در قرآن کریم مذمت شده اند. البته از کلمه فَرَح استفاده خوبی نیز شده است.در خطبه شریف همام در توصیف اهل تقوا یکی از حالات متقین داشتن فرح است که در اثر اصابت فضل و رحمت پروردگار ایجاد می‌ شود. در مقابل فَرَح، حزن است. در مقابل سرور هم حُزن و غم می‌ گذارند. اما در مقابل نشاط معمولا از کلمه کسالت استفاده می‌ کنند. پس به این معنا نشاط یعنی با انرژی بودن. در کلام شریفی از امیر المومنین علی علیه‌السلام  رابطه بین سرور و نشاط نیز خیلی زیبا نشان داده شده است. نشاط یعنی، آنقدر تو سر حال و سر کیف هستی که آن کاری که تو را خوشحال می‌ کند خیلی با انرژی انجام می‌ دهی.برخی از دوستان می‌ پرسند شما درباره نشاط صحبت می‌ کنید و چه تفاوتی با حزن و غم و اندوه معنوی دارد ؟این دو با هم مغایرت ندارند. انسان نشاط را یا از سر محبت پیدا می‌ کند و یا از سر هر نوع خوشحالی که از اشک ریختن و گریه کردن و غم معنوی جمع می‌ شود. اتفاقا اگر غم ما، غم معنوی باشد نباید نشاط ما را از بین ببرد. بلکه ما را همیشه باید پرانژی و سرحال حفظ کند. برخی از اندوه ها و غم ها ناشی از این است که انسان به کرم خدا اطمینان ندارد و در اثر عدم اطمینان به کرم خدا اشک ریخت قبول است؟مطلق گریه کردن این حال را ایجاد نمی کند. لذا عرض شده است که نشاط نبض روحی یک انسان است. نبض روحی یک انسان مؤمن نیز هست. سرور یعنی هر نوع خوشحال، اما خوشحالی که موجب شود تو برای عمل انرژی پیدا کنی و از کار و عبادت خسته نشوی.مؤمن دائماً نشاط دارد و اگر لحظه ای نشاط اش را از دست بدهد آن را پیدا می‌ کند و دیگر در او کسالتی ایجاد نمی شود. نشاط و شادی با هم یکی نیستند؟ خیلی با هم ربط دارند اما به هر نوع شادی، نشاط نمی گویند. شادی که موجب قدرت انسان در زندگی شود. به یک تعبیر ساده نشاط یعنی انرژی و شادی را با هم ترکیب کنیم. گاهی از اوقات به نشاط قدرت در عمل نیز گفته شده است. گاهی از اوقات به معنای تداوم و خسته نشدن در عمل نیز هست.امیرالمؤمنین علی (ع) می‌ فرمایند:« سرور نفس انسان را مبسوط می‌ کند. موجب برانگیختن نشاط در وجود انسان می‌ شود.» (مبسوط یعنی روح انسان باز شود.) لذا اگر ما گاهی از اوقات نشاط را با شادی یکی می‌ گیریم بی راه نرفته ایم. اما نشاط آن شادی است که زندگی انسان را مملو از نشاط کند. زمانی که انسان شاد شود و این شادی در زندگی او تاثیر گزارد و او با قدرت وارد عمل شود به این نشاط می‌ گویند.  آن چیزی که خیلی مهم است نشاط است. نه فرح و نه حتی سرور، منتهی سرور مقدمه نشاط است. امام علی (ع) می‌ فرمایند زمانی که سروری در دل انسان ایجاد شد. موجب نشاط انسان می‌ شود. اساساً از ادخال سرور در قلب دیگران انسان باید مسرور شود. آدم با وجدان مسرور می‌ شود برخی اهل لطیفه گویی هستند اما با این لطفه گویی دوست دارند دل ها را شاد کنند و غم از دل دیگران برطرف می‌ شود او جگرش حال می‌‌آید.اگر در روایت ما زیاد از فرح حرفی گفته نشده است اما بر نشاط تاکید شده است، به این دلیل است اگر ما موضوع مان را شادی های معنوی قرار نداده ایم، بلکه گفته ایم نشاط معنوی به این دلیل است که ما آن نشاطی را می‌ خواهیم که موجب انگیزه و تداوم و قدرت عمل شود.ما چرا می‌ خواهیم از نشاط معنوی صحبت کنیم؟بنده یک تصور و یک ادعایی دارم ، تصورم این است که اکثر آدم ها موتور وجودشان نیم سوز کار می‌ کند. باید خیلی سرحال بود و قدرت داشت و با قدرت روحی زندگی کرد. امام علی علیه‌السلام فرمودند درِ خیبر را با قدرت روحی کنده ام و می‌ فرمایند مؤمن غالبا با قدرت روحی و نشاط اش زندگی می‌ کند و نشاط است که موجب می‌ شود ده برابر از جسم اش استفاده کند.امام علی (ع) فرمودند:«به یک گیاهی کمتر آب برسد قوی تر است.» کسی که مومن بود یعنی با نشاط است. یعنی دارای قدرت روحی و با نشاط است. یعنی از کسالت به دور است و بسیار با انرژی است. انسان با انرژی، کمتر بیمار می‌ شود و از تمام استعدادهای خود استفاده می‌ کند.نوعا به ذهن ها خطور نمی کند؛ کسی که مومن بود یعنی با نشاط است. نشاط چیزی است که انگیزه عمل را در انسان قوی نگه می‌ دارد. نمی شود ما فرهنگ جامعه مان را تغییر دهیم و بگوییم علامت دین داری نشاط است. همان طور که امام علی (ع) در توصیف اهل تقوا فرمودند: «کسالت از او دور است. نه اینکه کسالت ندارد. معنایش این است که او کجا و کسالت کجا!»بنده تصورم این است گاهی از اوقات مردم ما نشاط را علامت ایمان و تقوا نمی دانند و از خود انتظار ندارند با نشاط باشند. به خدا قسم جسم انسان در اثر نداشتن نشاط فرسوده می‌ شود.نقش روزه بر سلامت روانامروزه میلیون‏‌ها انسان در دنیا به ویژه در کشور‏های توسعه یافته و متمدن از بیماری‏‌های روانی و از نبود آرامگاه روحی به شدت رنج می‏‌برند و ده‏‏ها انسان در روز در سرتاسر جهان به خاطر اضطراب‏‏‌های روحی و فقدان پناه‏گاه معنوی، پوچ انگاریِ این عالم، دست به خودکشی می‏ زنند.به گفته روان شناسان، توجه به مسایل عبادی و امور ماوراء طبیعی، بهترین درمان این بیماری‏‌هاست و روزه که از مهمترین عبادات الهی و از اساسی‏ ترین فرایض دینی به شمار می‏‌رود، شایسته‏‌ترین درمان برای فشارهای روحی و بیماری‏‌های روانی دانسته شده است، زیرا انسان روزه‏‌دار، خود را در جهانی می‏‌بیند که از خود حساب و کتابِ دقیق دارد و گرداننده آن، نیرویی است که فناپذیری و نیستی در وجودش راه ندارد.صادق رشتیانی، کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص نقش روزه در سلامت روان، مطالب زیر را بیان کرده است:نقش روزه در سلامتیِ روان و طهارت روح، به مراتب افزون‏تر از نقش آن در سلامتی جسم است؛ زیرا گرفتن روزه هم باعث کاهش بیماری‏‌های روانی (حتی در بعضی موارد سبب درمان قطعیِ آن‌ها) می‏‌شود و هم تقویت، پاکی و بزرگی روح را در پی دارد.تقویت اراده یکی از موارد آثار روحی و روانی روزه است. انسان موجودی است دارای اراده و اختیار لذا هم می‌تواند بر کارهای زشت و غیرقانونی دست زند و هم قادر است کارهای خوب و پسندیده انجام دهد.بر سرِ این دوراهی، آنچه وی را در پیروی از فرمانِ خِرد و فطرتِ پاک انسانی و پاگذاری روی خواست های نفس سرکشیده و هواهای لجام گسیخته‏ شهوت حیوانی، توان‏مند می‏‌سازد، شناخت آفریدگار یکتا و پیروی از دستورهای نجات‏بخش اوست و بدون شک یکی از مهم‏ترین دستور‏العمل‏های خداوند بزرگ، فریضه روزه است.انسانی که در روزهای روزه‌‏داری با آنکه در میان نعمت‏‌های فراوان و غذاهای متنوع غرق است و برای بهره‌‏برداری از انواع لذت‏‌های شهوانی توانایی دارد، وقتی به امر خداوند حکیم از خوردن همه آن نعمت‏ها و غذاها دست کشیده و روی تمام لذایذ پا می‌‏گذارد، در حقیقت توفیق ‏یافته تا مهار نفس سرکش را در اختیار خود گیرد، یعنی این انسان توانسته است برای نفس سرکشش «بِرِیک» بسازد تا با استفاده از آن در موارد خطرناک، خود و ایمانش را از افتادن در پرتگاه‏‌های بی‏‌تقوایی حفظ کند؛ پس روزه در واقع، اراده‏ی انسان را قوی ساخته و مهارِ نفس سرکش را در اختیار او قرار می‏‌دهد.پیامبر اکرم می فرمایند: «روزه آرزوهای نامشروع نفس را از بین می‏‏ برد و نیروی شهوات را کنترل می‏‌کند.»پاکیزگی روح و نزدیکی به خدا از دیگر آثار روحی و روانی روزه است، به عبارتی پس از آنکه انسان روزه‏‌دار، مهار نفس را در دست گرفت و غریزه‏‌های گوناگون خود را تعدیل و اداره کرد، زمینه را برای انجام واجبات و ترک محرمات آماده می‏‌سازد؛ برای چنین انسانی از هر لحاظ، شرایط برای توبه و بازگشت به سوی خداوند بخشایشگر فراهم است و با یک توبه حقیقی و پشیمانی واقعی، می‏‌تواند خانۀ خاک‏ آلود دل را تکان داده و آیینۀ غبار گرفتۀ عقل را پاک و مصفا سازد تا از یک روح پاک و روان سالم بهره‏‌مند شود.دین اسلام از آنجا که دین کامل و جامع است‏ به تمام ابعاد وجودی انسان و به همه‏ زوایای زندگی او عنایت تام دارد؛ از این جهت آفریدگار هستی با وضع قوانین جاودانه و با تسریع دستورات عادلانه، هم نیازمندی‏‌های جسمی او را بر‏طرف می‏‌سازد و هم به ضرورت‏‌های روحی او پاسخ می‏‌دهد؛ اگر از یک سو با تسریع عبادات به پرورش و پالایش روح او می‏‌پردازد از سوی دیگر همین عبادات را دوا برای درمان مرض‏‌های بدنی او نیز قرار می‏‌دهد؛ اگر روزه را برای تقویت اراده و بالا بردن عزت نفس بنده‏اش واجب می‏‌کند، از جانب دیگر آن را به عنوان بهترین داروی شفابخش برای کاهش اختلالات عصبی و اضطراب‏‌های روحی او نیز معرفی می‏‌کند.انسان روزه‏‌دار نیک می‏‌داند که زندگی انسان هیچگاه پایان ندارد بلکه فقط چهره می‏‌گرداند و در کیفیت آن، دگرگونی پیش می‏‌آید؛ اینگونه انسان همواره به زندگی خویش لبخند زده و فردای خویش را درخشان می‏‌بیند.بنده‏ روزه‏‌دار هرگز خویش را تنها تصور نمی‌کند، بلکه خود را تحت نظارت دقیق و همیشگی نیروی قدرت‏مند و جاوید می‏‌بیند و در همه حالات کمک‏‌های نهانی و امدادهای غیبی آفریدگار خویش را در لحظه لحظه حیات خویش تجربه می‏‌کند.باید هوشیار و آگاه باشیم که صنعت و فنّاوریِ پیشرفتۀ چند قرن اخیر، گرچه در بسیاری از ابعاد زندگی مادی انسان، نیازمندی‏‌های انسان را به حداقل رسانده ولی بی‏‌توجهی به مسایل متافیزیکی و پشت‏ پا زدن به ارزش‏های معنوی، خسارت جبران ناپذیری در بُعد روحی و روانی بشر به وجود آورده است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تنها راه برون رفت از این بحران حیرت‏ آور، برگشت به امور معنوی است.در یک بررسی جدید یک ایرانی که در مورد تاثیر روزه بر سلامت روان و کاهش میزان افسردگی روزه‌داران انجام شد، تعداد ۳۶۱ دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه‌هایی جمع‌آوری شد.روش کار به این ترتیب بود که آزمون‌های علمی و استاندارد شده افسردگی توسط نمونه‌های مورد پژوهش، ۱۰ روز قبل از ماه رمضان به عنوان دوره پیش آزمون و نیز و به فاصله ۱۰ روز بعد از ماه مبارک رمضان به عنوان پس آزمون را روزه‌داران تکمیل کردند و با کنترل عوامل مداخله‌کننده دیگر، میانگین نمرات این دو، ارزیابی و با استفاده از روش‌های آماری و در مقایسه با اشخاصی که روزه نداشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته‌های این پژوهش نشان داد که میانگین نمرات افسردگی نمونه‌های روزه‌دار، بعد از ماه رمضان، از لحاظ آماری کاهش معنی‌داری داشته است و به این ترتیب نتایج این پژوهش بر تاثیرات مثبت روزه بر افزایش سلامت روانی و نیز کاهش میزان افسردگی روزه‌داران صحه گذاشت.در سال‌های اخیر استفاده از مذهب و اعتقادهای دینی، توسط سیاست‌گذاران و تدوین‌کنندگان راهبردهای بهداشت روان جامعه‌نگر، در سازمان جهانی بهداشت مورد توجه روزافزونی قرار گرفته است به طوری که در تعریف راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش چهارم (DSM-IV) که برای تشخیص بیماری‌های روانی مورد استفاده روان‌شناسان و روان‌پزشکان قرار می‌گیرد، فقدان دین به‌عنوان یک مشکل مذهبی و به شکلی اختصاصی مطرح شده است و به‌طور خلاصه پیامدهای بالینی آن را که از نبود اعتقاد و ایمان ناشی می‌شود، شامل عصبانیت، تنفر، پوچی، ناامیدی، غمگینی و انزوا تعریف کرده است.به باور روان‌شناسان و سایر متخصصان بهداشت روانی، روزه به عنوان یکی از مناسک مذهبی در کنار اثرات مثبتی که بر سلامت جسمانی دارد برای سلامت روانی نیز مفید است.آنها اعتقاد دارند در اثر روزه، اعتماد و آسایش خاطر برای انسان به وجود می‌آید زیرا انسان درک می‌کند که با روزه‌داری با خدای جهان و آفریننده خود رابطه پیدا کرده و از این روش به آرامش و رضایت دلنشینی دست می‌یابد.دو محقق کانادایی که در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای را روی تاثیرات مذهب بر بهداشت روان انجام داده‌اند در آزمایش‌های خود نشان دادند هنگامی که افراد در مورد دین و خدا فکر می‌کنند به آرامش می‌رسند و پس از آن می‌توانند با مشکلات زندگی راحت‌تر روبرو شوند.شرکت‌کنندگان در این آزمایش در مورد دین و مذهب خود و همچنین واژه‌ها و کلمات مربوط به خداوند و دین نوشتند، سپس محققان، فعالیت مغزی آنها را هنگام تکمیل یک فعالیت رایانه‌ای ثبت کردند؛ نتایج نشان داد هنگامی که افراد به خداوند و دین فکر می‌کنند، فعالیت مغزی‌شان در برخی از نقاط مغز افزایش می‌یابد و به این طریق، احساس اضطراب و‌ اندوه در آنها کاهش می‌یابد و به آرامش و شادی لذت‌بخشی می‌رسند.براساس پژوهش‌های علمی، روزه‌داری سبب آرامش روحی شده و استرس و نگرانی را از انسان روزه‌دار دور می‌کند؛ این امر مسلما تنها در سایه گرسنگی و تشنگی‌های بی‌هدف و بدون احساسات پاک معنوی میسر نخواهد شد، به عبارتی ارتباط معنوی انسان با معبود و توکل بر او باعث نوعی نشاط روانی در فرد می‌شود؛ در واقع آنچه که در سیستم عصبی انسان رخ می‌دهد و به صورت انواع رفتارها بروز می‌کند، بستگی به ترشح مواد میانجی سیستم عصبی دارد.محققان اروپایی با بررسی تاثیر روزه در مسائل روحی افراد روزه‌دار دریافتند که با پررنگ‌تر شدن اصول معنوی در ماه رمضان، بسیاری از مسائل روحی آنها از جمله وسواس، افسردگی و پرخاشگری کاهش چشمگیری می‌یابد.یکی دیگر از اثرات روحی روزه‌داری، پاسخ منطقی به امیالی است که پروردگار به آن امر و نهی کرده است، اینجاست که انسان به خاطر آن نیروی برتر به خود «نه» می‌گوید.شاید در بسیاری از شرایط زندگی، نه گفتن سخت باشد، اما اگر عادت کنیم که با خواسته خود یا دیگران موافقت کنیم، روزی فرا می‌رسد که دیگر به مزاحمت‌های فکری خود و خواسته‌های نگران‌کننده دوستان و اطرافیان هم نمی‌توانیم نه بگوییم، اما در روزهای پرفیض ماه رمضان تمرین می‌کنیم که با دلیل و منطق، خواسته‌ها را به زمان خاص خودش موکول کنیم.


لینک را کپی کنید ترتیل جز هفدهم








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن