تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821044467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشکول: «روز یازدهم ماه رمضان»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کشکول: «روز یازدهم ماه رمضان»

1_22997.aspx.jpg


شناسهٔ خبر: 2789211 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
مجله مهر > گزارش ویژه

در این روزها می توانید کشکولی از خواندنی ها و دانستنی های ماه مبارک رمضان را در مجله مهر بخوانید. مجله مهر: امام صادق علیه السلام فرمود: «آن گاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنی از گناهان پرهیز کند.)»گوش کنید و بخوانیدپيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: :حامل و حافظ قرآن پرچمدار اسلام است، كسى كه او را احترام كند خدا را گرامى داشته است، كسى كه به او اهانت كند مورد لعن و نفرين خدا خواهد بود.» امروز هم جز یازدهم قرآن را با صوت کریم منصوری بشنوید.ترتیل جز یازدهمنکات خواندنی سوره یونساز رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «هر که این سوره را قرائت نماید ده برابر تعداد کسانی که حضرت یونس علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کردند حسنه به او عطا می شود و نیز به تعداد کسانی که با فرعون غرق شدند.»
آثار و برکات سوره یونس: ۱. درمان درد پهلو، درد پا و ساق: برای درمان، قرائت آیه ۱۲ این سوره مفید است و همچنین اگر در ظرفی تازه و پاک نوشته شود و روغنی پاک را در آن ریخته و با آتش آرامی آن را بجوشانند و با آن روغن بر جای دردها بمالند بهبود می یابد.
۲. برای شناسایی سارق: به نقل از رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم: «هر کس سوره یونس را بنویسد و آن را در منزل خود قرار دهد و نام اعضای خانواده را ببرد، اگر در آنها عیبی باشد آشکار می شود و اگر سوره یونس را در طشتی بنویسد و با آب پاکی آن را بشویند و شخصی که متهم به سرقت است از آن بنوشد نمی تواند آن را قورت بدهد و در گلویش گیر کرده و به سرقت اقرار می کند.»
11.jpg
 ما برای بندگی به این دنیا آمده‌ایم
147454_662.jpg
شب یازدهم خطیب ارجمند «حجت الاسلام میرباقری» سخنان خود را با آیه ۶۰ سوره یس آغاز نمودند «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» (اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید زیرا وى دشمن آشکار شماست) در ادامه بیان داشتند از اینجا معلوم می‌شود انسان با خداوند عهدی بسته تا در صراط شیطان قدم برندارد پس انسان یا در صراط مستقیم است و یا در صراط شیطان.
انسان در گذر خود از صراط مستقیم باتکیه برشناخت و معرفت الهی و یا براساس محبت و تقرب، به حرکت مستمر خود در وادی توحید می‌پردازد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید «الصِّراطِ، هُو الطَّریقُ إلى مَعرِفَةِ اللّه عَزَّ و جلَّ» (بحار الأنوار، جلد ۲۴، باب ۱۱) باید توجه داشت وارد شدن به صراط مستقیم برای شخص دائم الذکر لازم است.
این اذکار برای تقرب به مقام قرب الهی است و چنین طرز فکری برای انسان باعث می‌شود ذکر را به همه شئون زندگی اسلامی برساند. در این مورد با توجه به نیات چند دیدگاه وجود دارد «بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی» (مناجات شعبانیه)- عبادت، معامله و امید به  دنیا است.
- عبادت، معامله برای دنیا و آخرت با خداوند است. (ترس و یا رغبت به رحمت الهی) 
- عبادت به شکل محبت و شکر برای خداست.
ما به این دنیا آمدیم که به هر شکل بندگی خدا را بنماییم و شیطان آمده تا جلوی این موضوع را بگیرد.- «مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»
چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله ‏اى که با او کرده ‏اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است.این صراط مستقیمی که واردشدن به آن معامله با خداوند است چیزی نیست جز امامان ما شیعیان و پیروی کردن از ایشان است در واقع وادی دنیا محلی برای رسیدن به امام زمانت است، ماه رمضان زمانی برای رسیدن به امام زمانت است.
«هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ» (خطبه شعبانیه پیامبر اکرم) این که می‌گویند این ماه ضیافت الله است از چه رویی است؟ ما که از آنچه در تمام سال استفاده می‌کنیم در این ماه استفاده می‌کنیم؟ باید گفت در این ماه به طور خاص به قرآن و صراط(توبه و هدایت) توجه می‌شود فلذا «جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ» در این ماه اهل کرامت خداوند می‌شویم.
جلوه این ماه امیرالمومنین (ع) و قلب این ماه (شب قدر) در حضرت زهرا سلام الله علیها خلاصه می‌شود.آیا روزه‌داران می‌توانند ورزش کنند؟افرادی که قصد انجام ورزش همگانی در ماه مبارک رمضان را دارند، می توانند بدون مواجهه با مشکل خاصی به ورزش نیم تا یک ساعته خود ادامه دهند منوط بر آن که روزانه حدود ۳۰ درصد از تمرین های خود بکاهند و به منظور پیشگیری از کم آبی بدن، علاوه بر استفاده از پوششی مناسب که مانع از گرمازدگی آنها شود به ورزش هایی هوازی نظیر پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری و… بپردازند.
قهرمانان ورزشی و افرادی که ورزشکار حرفه ای هستند نیز به منظور استفاده روحی، جسمی و شرعی از لذت و فواید روزه داری باید به نکاتی توجه کنند از جمله این که در وعده افطاری، ۱۰ تا ۱۵ درصد تغذیه ۲۴ ساعته خود را آن هم بیشتر، با مایعات و مواد قندی نظیر، نان، خرما، فرنی و… تامین کنند. قند موجود در چنین موادی بسرعت هضم و جذب خون می شود و انرژی بدن را تامین می کند. برگزاری مسابقه هایی نظیر فوتبال باید با فاصله زمانی یک ساعت تا یک ساعت و نیم بعد از افطار انجام شود و بعد از مسابقه، بهترین زمان برای خوردن شام است که باید ۲۵ تا ۳۰ درصد غذای ۲۴ ساعته بدن را تامین کند. فرق شام و افطاری ماه مبارک رمضان از نظر ماهیت غذایی ورزشکاران در این است که افطار عمدتا از مواد قندی و کربوهیدرات ها تشکیل می شود در حالی که در عده غذایی شام، باید ترکیبی از کربوهیدرات ها و پروتئین ها مصرف شود. البته در بین مسابقه نیز باید مایعات قندی زیادی نوشیده شود تا آب و کالری مورد نیاز بدن تامین شود. در وعده سحری نیز ۶۰ درصد باقیمانده تغذیه ۲۴ ساعته فرد ورزشکار باید مورد استفاده قرار گیرد که ترکیبی از هیدروکربن ها (نظیر نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی) همچنین چربی و پروتئین مورد نیاز بدن به همراه ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن است که هضم چنین غذایی حدود ۱۰ ساعت طول می کشد.
براساس نوع رشته ورزشی نیز مواد مورد نیاز بدن ورزشکاران، کمی با یکدیگر متفاوت می شود، مثلا در ورزشکاران رشته های قدرتی نظیر وزنه برداری، نیاز به پروتئین بیشتری وجود دارد و آنها می توانند بیش از ۲۰ درصد از مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را به پروتئین ها اختصاص دهند تا فرآیند عضله سازی بهتر انجام شود. در مجموع، ورزشکاران نیاز به دریافت ۶۰ درصد کربوهیدرات، ۲۵ درصد چربی و ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین دارند و اگر از گوشت قرمز یا سفید به عنوان پروتئین استفاده می کنند نیاز به خوردن چربی دیگری نخواهند داشت. در غیر این صورت نیز بهتر است از چربی هایی چون روغن زیتون، روغن ماهی یا دیگر روغن های غیراشباع استفاده کنند. در حقیقت ریختن دمبه و چربی های حیوانی در غذا، برای سلامت آنها مضر است.
املاحی نظیر آهن، سدیم، پتاسیم و ویتامین ها نیز در میوه ها و مواد سالم و طبیعی غذایی وجود دارند و نیاز طبیعی بدن را برطرف می کنند. هر چند برای تامین بیشتر آنها از مولتی ویتامین ها همچون قرص های فارماتون نیز می توان بهره گرفت.
به طور کلی در روزه داری باید شدت ورزش کاهش پیدا کند و بخصوص از انجام ورزش های سخت در ساعات بعد از ظهر که به طور طبیعی فشار و قند خون کاهش پیدا می کند پرهیز کرد تا بدن وارد فازهای خطرناکی چون شوک هیپوگلیسمی نشود.


لینک را کپی کنید ترتیل جز یازدهم








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن