تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813021507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشکول: «روز دوم ماه رمضان»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کشکول: «روز دوم ماه رمضان»

ماه رمضان


شناسهٔ خبر: 2782416 - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
مجله مهر > گزارش ویژه

در این روزها می توانید کشکولی از خواندنی ها و دانستی های ماه مبارک رمضان را در مجله مهر بخوانید. مجله مهر: در جلد چهارم  تهذیب الاحکام به نقل از امام موسی کاظم علیه السلام  آمده است: «فِطرُكَ أخاكَ الصّائِمَ أفضَلُ مِن صِيامِكَ. افطارى دادن به برادر روزه ‏دارت از روزه ‏ات بهتر است.»گوش کنید و بخوانیددر جلد دوم اصول كافی باب «ثَوَابِ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ‬» آمده است که خداوند حتی برای شنیدن صدای قرآن حسنه‎ای می‎نویسد و یكی از گناهان او را محو می‎كند و مقام او را یك درجه بالا می‎برد. اگر فرصت خواندن قرآن را ندارید، شنیدن ترتیل جز دوم قرآن با صدای کریم منصوری را از دست ندهید.ترتیل جز دوم قرآن نکات خواندنی سوره بقرهبقره به معنی گاو است و منظور از گاو، گاو بنی اسرائیل است که یک داستان زیبا دارد. پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمودند: سوره هاى طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است ؛ چنانکه مئین به جاى انجیل و مثانى به جاى زبور به من عطا شده و با دریافت مفصل (که تقریبا ۶۷ سوره است) بر دیگران برترى یافتم و در پاسخ پرسش از برترین سوره قرآن، از سوره بقره نام بردند: سئل النبى (صلى الله علیه وآله) اى سور القرآن افضل ؟ قال: البقره
گرچه برخى سوره هاى دیگر قرآن، مانند حمد، نیز برترین سوره معرفى شده، ولى با افضل بودن سوره بقره نیز منافى ندارد؛ زیرا برترى هر یک، از جهتى است و افضل بودن در این گونه موارد نسبى است، نه مطلق و نفسى ؛ مثلا، برترى سوره حمد از آن روست که با وجود ایجاز و اختصار مشتمل بر عصاره معارف قرآن است و به همین جهت به ام الکتاب موسوم شده است.برترى سوره بقره نیز از نظر جامعیت آن است ؛ این سوره گسترده، جامع اصول معارف ، اخلاق، حقوق و احکام فقهى فراوانى است و از این جهت در میان سوره ها بى همتاست. از این رو برخى در صدر اسلام مدت هشت سال کوشیدند تا آن را فرا گیرند.سوره بقره در نگاه پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) از چنان عظمتى برخوردار بود که به جوانترین فرد یک لشکر بر اثر فراگیرى این سوره، سمت فرماندهى داد: روى ان النبى (صلى الله علیه وآله) بعث بعثاثم تتبعهم یستقرئهم. فجاء انسان منهم فقال: ماذا معک من القرآن ؟ حتى اتى على احدثهم سنا، فقال: ماذا معک من القرآن ؟ قال کذا و کذا و سوره البقره. فقال (صلى الله علیه وآله): اخرجوا و هذا علیکم امیر. قالوا: یا رسول الله (صلى الله علیه وآله) هو احدثنا سنا. قال: معه سوره البقرهسفارش موکد اهل بیت (علیهم السلام) درباره تلاوت این سوره نیز، حاکى از عظمت آن در نگاه آن برگزیدگان است.
این سوره مشتمل بر آیاتى برجسته و نورانى مانند آیه الکرسى است که از آن به ذروه قرآن یعنى قله رفیع قرآن و یا گنج عرشى یاد شده است: ان لکل شى ء ذروه القرآن آیه الکرسى ، اعطیت آیه الکرسى من کنز تحت العرش ولم یوتها نبى کان قبلى.
تعبیر گنج عرشى درباره آیات پایانى این سوره نیز آمده است: اعطیت لک و لامک کنزا من کنوز عرشى فاتحه الکتاب و خاتمه سوره البقرهبه بقره سید قرآن هم می گویند. چون توحید داراى بلندترین جایگاه در معارف الهى است، این سوره بر اثر اشتمال بر آیات برجسته توحیدى، مانند آیه الکرسى، بدین صفت موصوف شده است. از سوى دیگر چون سید هر مجتمعى مئونه و هزینه آنان را تحمل مى کند و معونه و کمک به آنان را به همراه دارد و از جهت دیگر، سید هر گروهى خادم آنهاست و این سوره طولانى هزینه نیل به معانى بسیارى از سوره ها را تحمل کرده، در ادراک ره آورد آنها خدمت به سزایى دارد، مى تواند سید آنها باشد.​
دعای روز دوم
 دشمنی شیطان با ما به خاطر حب اهل بیت(ع) استگزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام مومنی در شب اول ماه مبارک رمضان در مسجد ارک را بخوانید:
در حکمت ۳۸ نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام عنوان می‌فرمایند با چهار گروه معاشرت نکن: انسان بی خرد چرا که می‌خواهد به تو سود برساند ولی به تو ضرر می‌رساند. انسان بخیل چرا که در زمان نیاز تو را تنها می‌گذارد.انسان اهل فسق و فجور چون تو را در زمان خاص به بهایی اندک می‌فروشد. انسان دروغگو چرا که انسان دروغگو مثل سراب می‌ماند دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور می‌نمایاند.اما شاهد مطلب مورد بحث دو مورد اول حکمت ۳۸ نهج البلاغه است که در ادامه می‌آید:   إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ (بالاترین سرمایه‌ها عقل است) 
    أَکْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ (بزرگ‌ترین فقر حماقت و نادانى است)  
   أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ )بدترین وحشت خودپسندى است(
   أَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ ( برترین ارث از خانواده اخلاق نیک است (
شیطان شناسی مقدمه ای دیگر هم دارد و آن تعریف عقل است از منظر امام صادق علیه السلام(الکافی جلد ۱ کِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل‏)" مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُکْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ "عقل آن ملکه درونی است که انسان را به سوی خدا سوق می‌دهد و هر مطلبی به هر نحوی ما را به نقطه مقابل آن سوق دهد به آن "حمق" می‌گویند. انسان گناهکار قبل از هر صفتی موصوف به جهل است یعنی این جهل و نادانی است که انسان گنه کار را به سوی حماقت گناه می‌کشاند!نشانه‌های "حمق" در کلام پیامبر(تحریر المواعظ العددیه  ۲۳۰ح)۱     التهاون فِی فرائضِ اللَّهِ( سبک شماری و سهل انگاری در فرایض دینی)۲      الاستهزاء بِعبادِ اللَّهِ(مسخره کردن بندگان خدا)۳         و کثرة الکلام فِی غَیْرَ ذکر اللَّهِ(کلام زیاد در غیر ذکر خدا) 

چه عواملی ما رابه خدا نزدیک می‌کند و چه عواملی انسان را از خدا دور می‌کند؟اولین قدم برای جواب این سوالها دوری از جهالت و دانستن است. بدانیم دشمن قسم خورده ما شیطان است و سجده به غیر خدا شرک است .بدانیم شیطان به دنبال کسی که در پی اوست نمی‌رود به دنبال من و تو است که ذره ای محبت به اهل بیت رسول الله علیهم السلام را داریم، می‌آید نه به خاطر خودمان بلکه به خاطر آن حُب!" لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِیسُ حَبَائِلَهُ فِی دَارِ الْغُرُورِ فما یَقْصُدُ فیها اِلاّ اولیاءَنا " شیطان در این عالم فریب کاری، دام‌های خود را گسترده است، از این کار هم هیچ مقصودی ندارد، جز آن که دوستان ما را به دام بیندازد(تحف العقول، ابن شعبه حرانی صفحه ۳۰۱ ؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد ‏۷۵، صفحه ۲۷۹)
موبایل های خود را برای ماه رمضان آماده کنید!این نرم افزار بخش های کاملی همچون پخش مستقیم سریال های رمضانی، اس ام اس های ماه رمضان، احکام، دعاهای هر روزماه خدا، توصیه هایی سلامتی و بهداشتی در ماه رمضان، تغذیه در ماه رمضان و حتی آشپزی برای ماه رمضان را در خود جای داده است.
ماه رمضان
دانلود کنید زخم معده مانعی برای روزه داری است؟دکتر سید حبیب الله جعفری توضیحات جالبی در رابطه با ارتباط زحم معده با روزه داری ارائه داده است: «عموم مردم بر این باورند که بیمار مبتلا به زخم معده نمی تواند روزه بگیرد ما نیز چندان مخالفتی با این باور نداریم. برای بیماران مبتلا به زخم معده و اثنی عشر حاد روزه گرفتن صلاح نیست. اما آنان که سابقه زخم معده داشته و بهبود یافته اند و در حال حاضر بدون علایم بیماری هستند، می توانند روزه بگیرند. این افراد در صورت وجود علایم ناراحتی گوارشی و یا هیپراسیدیته از داروهایی مانند سایمیتیدین یا رانیتیدین استفاده کنند، ولی در این مورد چند نکته وجود دارد که توجه به آنها می تواند از توصیه های عامیانه که بسیاری را بی جهت از روزه گرفتن محروم  می دارد، جلوگیری کند.در حالی که چند سال یش کسانی را که زخم معده داشتند از مصرف آنتی بیوتیک منع  می کردند، امروزه آن را برای بیماران تجویز می کنند. البته هنوز هم بعضی عوارض نظیر افزایش اسید معده، مسائل عصبی، افراط در کارهای فکری، استعمال مشروبات الکلی و غیره تشدید این بیماری دخالت دارند. در مورد خالی ماندن معده نیز حالا تصورها تغییر کرده است و این طور نیست که همه معتقد باشند خالی ماندن معده موجب بدتر شدن زخم معده می شود. اتفاقا" نظریاتی وجود دارد که می گوید پرخوری و تحمیل مقادیر زیاد غذا به معده در وعده های غیر منظم       می تواند به عنوان عاملی نقش آفرین در تشدید زخم معده و اثنی عشر باشد. به همین دلیل برای کسانی که مبتلا به بیماری زخم معده هستند تاکیدی بر پرهیز از روزه وجود ندارد. در حال روزه داری و استراحت، اسید معده به جای معده غذا، صفرا را خنثی می کند و زخم معده ایجاد نمی شود. کبد که برای حل و هضم مجبور است دایما" صفراوی خود را مصرف کند در مدت ۳۰ روز ترشحات صفراوی را صرف حل باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد.  بنابراین، اگر کسی دچار زخم معده و یا بیماری حاد دیگری است و با روزه و امساک حال او وخیم تر شود بنابر فتوای علما و فقها، روزه بر آن شخص حرام است و معصیت دارد.»


لینک را کپی کنید








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن