تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819523228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش علم و فناوري در برنامه ششم توسعه (1)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۵۰ب.ظ)
نقش علم و فناوري در برنامه ششم توسعه (1) موج- گروه آموزش
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ امروز اهميت و نقش فناوري در رشد اقتصادي کشورها بر هيچ‌کس پوشيده نيست و کشورها تلاش مي‌کنند سياست‌هاي توسعه صنعتي و اقتصادي خود را هم سو با سياست‌هاي فناوري تدوين کنند؛ چراکه ديگر با اتکاي صرف به منابع طبيعي نمي‌توان به رشد اقتصادي دست‌يافت که اگر چنين بود کشورهاي خاورميانه با داشتن عظيم‌ترين منابع طبيعي دنيا بايد درصدر کشورهاي توسعه‌يافته با رشد اقتصادي بالا قرار مي‌گرفتند به‌عبارتي‌ديگر آنچه امروز تضمين‌کننده رشد و پيشرفت کشورهاست، منابع و توان فناورانه و نوآورانه آن‌ها است. رهبر معظم انقلاب نيز جايگاه ويژه‌اي براي فناوري و نوآوري و نقش آن‌ها در رشد اقتصادي کشور مشخص کرده‌اند و رهنمودهاي مکرر ايشان در ارتباط با تبديل دانش به فناوري، توليد محصول تجاري‌سازي علم و در نهايت توليد ثروت ملي براي کشور و پاسخگويي به نيازهاي ملت نشان از اهميت اين مقوله در نظر ايشان دارد. به‌طور مشخص مي‌توان پيشنهاد‌هايي ازجمله فرهنگ‌سازي و تأکيد بر اهميت تجاري‌سازي فناوري و رشد اقتصادي کشور، بهره‌گيري کامل از ظرفيت‌هاي قانوني و اجرايي موجود، ساماندهي و اصلاح قوانين مرتبط با مقوله تجاري‌سازي فناوري، طراحي ابزارهاي سياستي جديد براي حمايت از تجاري‌سازي فناوري متناسب با انواع شرکت‌هاي نوپا و بزرگ و چرخه عمر فناوري، درگير ساختن متوليان اقتصاد کشور در تدوين سياست‌هاي صنعتي و فناورانه، افزايش توجه به‌طرف تقاضا و ابزارسازي براي محصولات داخلي از طريق بخش خصوصي و توانمندسازي شرکت‌هاي داخلي براي رقابت در بازارهاي بين‌المللي را به‌عنوان اصلي‌ترين محورهاي سياست‌گذاري در اين حوزه مطرح کرد.

دستيابي به رتبه اول منطقه در علم و فناوري و تثبيت آن با اهتمام به تحقق سياست‌هاي کلي علم و فناوري
با ارائه آخرين آمارها از توليد علم ايران، مي‌توان به اين نتيجه رسيد که دانشمندان و پژوهشگران ايران به‌تازگي 1.58 درصد از كل توليد علم دنيا را به خود اختصاص داده‌اند. طبق داده‌هاي موجود در پايگاه استنادي Scopus، جمهوري اسلامي ايران تا 6 مهر جاري با توليد 27306 مقاله رتبه اول منطقه و مقام 16 توليد علم جهان را در اختيار دارد. بايد خاطرنشان کرد ايران تا تاريخ 21 مرداد سال گذشته با توليد 22456 مقاله ( 1.61 درصد از كل توليد علم جهان)، رتبه اول منطقه و مقام 15 توليد علم را در دست داشت. اين در شرايطي است که مقايسه دو آمار در پايگاه استنادي Scopus نشان مي‌دهد كه ايران از رتبه 15 دنيا به رتبه 16 تنزل پيداکرده است اما رتبه دقيق ايران را مي‌توان در ماه‌هاي آتي كه معمولاً دانشمندان و پژوهشگران در ماه‌هاي تابستان با انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي نتايج حاصله را به شكل مقاله علمي در مجلات معتبر بين‌المللي چاپ مي‌کنند به‌دقت گزارش كرد. با توجه به اين آمار اين را هم بايد دانست که ايران بااين که توانايي رسيدن به رتبه اول منطقه را دارد؛ اما مهم اين است که اين رتبه‌بندي با عملي شدن نتيجه علمي به رشد کشور کمک کند.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس درباره اين موضوع گفت: در اسناد کلان متعدد نيز اهميت اين مقوله براي کشور قابل‌مشاهده است به‌عنوان مهم‌ترين مثال طبق سند چشم‌انداز 1404 کشور ما بايد به رتبه اول علمي و فناوري منطقه دست پيدا کند بر اين اساس نقشه جامع علمي کشور و اخيراً سياست‌هاي کلي علم و فناوري نيز توسط رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ‌شده است که مسير تحقق سند چشم‌انداز را ترسيم و حوزه‌هاي اصلي سياست‌گذاري را براي نيل به هدف فوق روشن مي‌سازد.
کاظم جلالي خاطرنشان کرد: اگر به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و بيانات رهبري در ارتباط با آن نيز رجوع کنيم مي‌بينيم که ايشان اقتصاد مقاومتي را همان اقتصاد دانش‌بنيان مي‌دانند که اين امر نيز تأکيد مجددي بر ضرورت سياست‌گذاري درست و مناسب براي اين مقوله است.
وي بابيان مهم خواند بحث فناوري در سياست‌هاي ابلاغي افزود: سياست‌گذاران و برنامه ريزان کشور ما نيز بر اهميت مقوله فناوري در توسعه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي واقف هستند و در برنامه پنجم توسعه فصل علم و فناوري اين مسئله نيز گنجانده شد که نشان از توجه سياست‌گذاران به اين موضوع را داشت اما بايد توجه داشت که شرايط و الزامات خاصي در کشورهاي درحال‌توسعه وجود دارد و سياست‌گذاري صحيح در حوزه فناوري بايد با در نظر گرفتن اين شرايط و الزامات خاص باشد.

اجراي سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش و تأکيد بر دوران تحصيلي کودکي و نوجواني
با توجه به اين‌که يکي از بندها متعلق به سند چشم‌انداز آموزش‌وپرورش است بايد دانست که تحقق ارزش‌ها و آرمان‌هاي متعالي انقلاب اسلامي مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگي، علمي، اجتماعي و اقتصادي است. احراز عرصه تعليم و تربيت از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي تعالي پيشرفت همه‌جانبه کشور و ابزار جدي براي ارتقاء سرمايه انساني شايسته کشور در عرصه‌هاي مختلف است. به‌اين‌ترتيب تحقق آرمان‌هاي متعالي انقلاب اسلامي ايران مانند احياي تمدن عظيم اسلامي، حضور سازنده، فعال و پيشرو در ميان ملت‌ها و کسب آمادگي براي برقراري عدالت و معنويت در جهان درگرو تربيت انسان‌هاي عالم متقي و آزاده و اخلاقي است. تعليم و تربيتي که تحقق‌بخش حيات طيبه، جامعه عدل جهاني و تمدن اسلامي ايراني باشد در پرتو چنين سرمايه انساني متعالي است که جامعه بشري آمادگي تحقق حکومت جهاني انسان کامل را يافته و در سايه چنين حکومتي ظرفيت و استعدادهاي بشر به شکوفايي و کمال خواهد رسيد. همان‌طور که مطلع هستيد سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش مبتني بر آرمان‌هاي بلند نظام اسلامي تنظيم‌شده معطوف به چشم‌انداز1404 است، لذا اين چشم‌انداز ترسيم‌گر ايراني توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويتي اسلامي انقلابي، الهام‌بخش جهان اسلام به همراه تعاملي سازنده و مؤثر در عرصه روابط بين‌المللي است و اميد مي‌رود که با توجه به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري توجه ويژه‌اي به آموزش‌وپرورش تا پايان برنامه توسط مسئولين به وجود بيايد.
عليرضا کمرئي، مديرکل آموزش‌وپرورش شهرستان‌هاي استان تهران دراين‌باره مي‌گويد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وظيفه ارزيابي و نظارت راهبردي بر فرايند تحول بنيادين نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي را نيز عهده‌دار است و اين مهم بايد از اولين قدم‌هاي اجرايي تحقق سند، به‌ويژه در تدوين زير نظام‌ها، به‌دقت وب درستي صورت گيرد.
وي افزود: قابل‌مشاهده است که سند بنيادين ذاتاً، تا به امروز نه تحول زا بوده و نه تحول‌آفرين و تاکنون هم نتوانسته، و تنها آموزش‌وپرورش را با چالش‌هاي جدي روبه‌رو کرده است.

افزايش سهم آموزش‌هاي مهارتي در نظام آموزشي کشور
در اين بند از سياست‌هاي برنامه ششم توسعه اهميت به آموزش مهارتي در دستور کار است و زماني که صحبت از آموزش مهارتي مي‌شود ناخودآگاه ذهن جامعه علمي کشور به سمت دانشگاه جامع علمي کاربردي مي‌رود. اين دانشگاه از بدو تأسيس خود و بر اساس اساسنامه، به‌عنوان يک دانشگاه کارآفرين و نسل سوم فعاليت کرده است. آموزش مهارت‌هاي شغلي بر اساس نياز بازار کار يکي از ويژگي‌هاي ممتاز اين دانشگاه در آموزش عالي کشور به‌حساب مي‌آيد و با توجه به اين بند و وجود چنين دانشگاهي بايد بر برنامه‌ريزي برافزايش سهم آموزش عالي مهارتي در کشور توجه لازمي را داشت. در راستاي افزايش سهم و کيفيت آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي بايد متذکر شد که رشته‌هاي آن متناسب با شرايط روز جامعه بايد موردبررسي و در صورت لزوم بازنگري شود و براي مشاغل جديد نيز رشته‌هاي متناسب ايجاد شود. همچنين ارزيابي مستمر و نظارت از عناصر کليدي افزايش کيفيت و سهم آموزش‌هاي مهارتي است و بايد کيفيت مراکز آموزش‌هاي مهارتي با توجه به بند 76 سياست‌هاي برنامه ششم توسعه روزبه‌روز تقويت شود. اين موضوع را هم بايد خاطرنشان کرد که تدوين يک برنامه راهبردي براي افزايش سهم به همراه کيفيت آموزش‌هاي مهارتي بر اساس اهداف و سياست‌هاي کلي کشور نيازي ضروري به‌حساب مي‌آيد.
معاون توسعه و پژوهش سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور گفت در ارتباط با بند 76 سياست‌هاي ابلاغي گفت: نظام آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي توليدکننده نيروي کار در جامعه است و براي اين‌که از تحولات فناوري جهان عقب نمانيم، بايد هرروز سطح آموزش‌ها را ارتقا دهيم که اين مساله مستلزم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و دولتي به‌ويژه بنگاه‌هاي کلان اقتصادي در اين زمينه است.
وي افزود: آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي تابع فناوري و اقتصاد کشور است و بايد در زمينه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي نيازسنجي صورت گيرد و آموزش بايد بر اساس نياز بازار کار باشد.
معاون توسعه و پژوهش سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور خاطرنشان کرد: نيازسنجي فرايندي مداوم و مستمر است و يک از فعاليت‌هاي پژوهشي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي در استان‌هاي کشور شناسايي مشاغل و حرفه‌هاي بومي است آن‌ها و افزايش آموزش علمي و عملي درباره آن‌ها است.

توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادي، نظريه‌پردازي و نوآوري در چارچوب نقشه جامع علمي کشور
در اين بند از سياست‌هاي موجود کليدواژه حياتي به نام تحقيقات بنيادي وجود دارد تحقيقاتي که لازمه زندگي مردم يک کشور به‌دوراز وابستگي‌هاي خارجي به‌حساب مي‌آيد. دربندهاي 3، 4 و 13 از اصل سوم قانون اساسي و اصل 110 که يکي از وظايف و اختيارات رهبري را تعيين سياست‌هاي کلي نظام پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت عنوان کرده ظرفيت‌هاي خوبي براي جلب حمايت از تحقيقات هستند و مقام معظم رهبري نيز خود همواره بيشترين تأکيد را بر گسترش علم و پژوهش در کشور داشته‌اند. در قانون اهداف، وظايف و تشکيلات وزارت علوم مصوب 1379 براي اولين بار در ماده 2 اين قانون حمايت از توسعه تحقيقات بنيادي به‌عنوان يکي از مأموريت‌هاي اصلي وزارتخانه مورد تأکيد قرارگرفته اما در سند چشم‌انداز 20 ساله (1384 تا 1404) به‌رغم تأکيد بر کسب جايگاه علمي اول منطقه از سوي ايران، جنبش نرم‌افزاري، برخورداري از دانش پيشرفته و توانايي توليد علم، «تحقيقات بنيادي» به‌طور مستقيم قيد نشده است. در برنامه‌هاي اول، دوم و سوم توسعه نيز اشاره‌اي به نوع پژوهش‌ها نشده ولي در برنامه چهارم توسعه در ماده 135، «علوم و تحقيقات بنيادي» و در برنامه پنجم در بند ط ماده 18، «علوم و فنون بنيادي» درج‌شده است. در نقشه جامع علمي کشور در فصل تبيين اولويت‌ها، اولويت‌هاي علوم پايه در سه سطح در کنار فناوري، علوم انساني و معارف اسلامي، سلامت و هنر لحاظ شده که مفهومي نزديک به تحقيقات بنيادي است. در سياست‌هاي کلي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري اما به‌صراحت توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادي اشاره‌شده و در برنامه ارائه‌شده از سوي وزير علوم به مجلس نيز با اين‌که وزن علوم کاربردي و تجاري‌سازي بسيار بيشتر است ولي گسترش مرزهاي دانش و ارتقا به مرجعيت علمي نيز ذکرشده است. و اميد مي‌رود که با توجه به وجود پتانسيل‌هاي فراوان اتفاقات خوبي جهت توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادي رخ دهد.
حسينعلي قبادي، عضو هيأت‌علمي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به عدم اهميت لازم به تحقيقات بنيادي گفت: اگر پژوهش بنيادي را به‌خوبي پاس بداريم به‌صورت طبيعي نتيجه كاربردي خواهيم گرفت، محال است که فلسفه برجاي خود بنشيند و نتيجه طبيعي ندهد.
وي تصريح کرد: محال است که جامعه‌شناسان خوب داشته باشيد و نتيجه کاربردي ندهد؛ در کليله‌ودمنه داريم که هدف کشاورز از پراکندن تخم، دانه باشد و کاه که علف ستوران است خود به‌تبع حاصل آيد، پژوهش‌هاي بنيادي همان دانه و پژوهش‌هاي کاربردي همان کاه هستند.
قبادي تأکيد کرد: براي درک بهتر ارتباط پژوهش بنيادي و کاربردي به خود فارابي و زندگي او نگاه كنيد، او يک جامعه‌شناس فيلسوف بود، او براي علم کارکرد و درس خواند و براي علم حرف زد، همه كاربردها به‌تبع آن آمدند، سرانجام عالم موفقي هم شد.
عضو هيأت‌علمي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به سياست‌هاي ابلاغي گفت: براي موفقيت لازم است تمام اين سياست‌ها اجرايي شود تا بتوانيم درزمينه هاي علمي مختلف حرفي براي گفتن داشته باشيم.

ادامه دارد...













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن