تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803972879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ مدیرکل هنرهای‌ تجسمی به حواشی حراج بزرگ تهران و فعالیت افراد ضد ارزشی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
پاسخ مدیرکل هنرهای‌ تجسمی به حواشی حراج بزرگ تهران و فعالیت افراد ضد ارزشی
حواشی حراج بزرگ تهران، بینال ونیز، اکسپوی ایتالیا و برگزاری دو سالانه‌ی تهران موضعات حاشیه‌ای هستند که مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی ارشاد به آن‌ها پاسخ داد.


مجید ملا‌نوروزی مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی ارشاد، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص حواشی پیش‌آمده در حراجی تهران گفت: بر‌خلاف صحبت‌هایی که مطرح شده، این حراج بدون هیچ‌گونه رابطه‌ای، طبق ضوابط قانونی دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد است و خوشبختانه حدود 5 سال است که کار خود را آغاز کرده و توانسته شرایط بهتری را کسب کند.


وی در خصوص قیمت‌گذاری و تشخیص اصالت آثار این حراج تصریح کرد: همه‌ی نگار‌خانه‌ها مسئول هستند که اصالت کارهای خود‌شان را بر عهده بگیرند و اگر شکی داشته باشد، موزه هنرهای معاصر متناسب با آن اثر کارشناس مربوطه را احضار می کند.


ملا‌نوروزی افزود: قیمت‌گذاری نیز به عهده‌ی گالری و یا توافقی است که هنرمند با مجموعه‌‌دارش می‌کند و ارشاد وارد این مقوله نمی‌شود؛ همچنین به نظر من قیمت‌ها بسیار پایین هستند، چرا‌ که در فضای مارکت‌های جهانی هنرمندان ما بسیار قیمت های ارزانی را اعلام می کنند و ما خوشحال می‌شویم که قیمت آثار هنری را بالا ببریم.


این مسئول با اشاره به تفاوت زیاد قیمت بین اثر کمال‌الملک و سهراب سپهری عنوان کرد: علت این که اثر سهراب سپهری حدود 700 میلیون و کمال‌الملک 200 میلیون تومان فروخته شد این است که هنر معاصر یا کهن متفاوت است و کار سپهری هنوز هم قیمت پایینی دارد، شاید ارزشی واقعی آن حدود 10 برابر این قیمت باشد و این که کدام هنرمند قیمتش بالاتر است به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شهرت هنرمند، ندرت کارها یعنی این که آثارش کمتر دست مردم و در مکان‌های دیگر باشد، مکان و چگونگی نگهداری از اثر و آخرین قیمتی که برای کار آن هنرمند در یک رویداد ملی یا جهانی پرداخته شده باشد؛ و روی آثار کمال‌الملک خرید و فروش خیلی کم بوده؛ چرا که اکثر کارها در مجموعه‌ها هستند.


وی افزود: شهرت سهراب به علت ادبیات و جایگاهی که در هنر‌های معاصر دارد، خیلی مهم است، همچنین گران‌ترین آثار هنر‌مندان تجسمی در جهان کارهای افراد معاصر است و یکی دیگر از عوامل این قیمت‌گذاری فارغ از هنرمند بودن یا نبودن، بحث مارکت داشتن و خریدار داشتن است.


ملا‌نوروزی عنوان کرد: این حراج نیز یک بنگاه اقتصادی است که سعی دارد بتواند با بالا بودن قیمت هنر، به هنرمندان کمک کند؛ همان‌طور که باعث شد بسیاری از فعالان اقتصادی که به طور معمولی به نگار‌خانه‌ها نمی‌روند را جذب کند و تشویق به سرمایه‌گذاری برای ایجاد اقتصاد فعال در هنر نماید.


ما هر‌گونه مسئولیت نسبت به ضد انقلاب و ضد ارزش بودن این افراد در صورت وجود، می‌پذیریم


این مسئول در ادامه‌ی صحبت‌های خود، در خصوص بینال ونیز و حضور هنرمندانی با سوء پیشینه‌ای ضدارزشی گفت: این جا وزارت ارشاد زیر چتر جمهوری اسلامی است، و باید خط‌‌‌‌ مش‌های آن رعایت شود، به همین دلیل ما کار ضد ارزشی در این بینال نداریم.


وی در پاسخ به علت فرستادن افرادی چون شادی قدیر‌یان که در آثار گذشته‌ی خود موارد ضد ارزشی مثل، به تصویر کشیدن چهره‌ای خاص از چادر و پوشش‌های سنتی و مذهبی زن ایرانی دارد و یا نیوشا توکلیان و چند نفر دیگر که دارای آثار ضد نظام هستند، تصریح کرد: خود ما نیز آن کارها را نمی‌پسندیم و از آن‌ها در بینال استفاده نشده و لازم به ذکر است که آن آثار در دولت قبل به نمایش گذاشته شده و ما مسئول همه‌ی آثار یک هنرمند در طول عمر وی نیستیم، البته حتماً با کسی که خط قرمز‌هایی را رد می‌کند، دیگر همکاری نمی‌کنیم، اما این افراد این گونه نیستند و ما نمی‌خواهیم هنرمندانی که فضای زندگی مردم را به تصویر می‌کشند و یا تدریس و تألیف دارند را رد کنیم، همچنین ما هر‌گونه مسئولیتی که نسبت به ضد انقلاب و ضد ارزش بودن این افراد در صورت وجود، مطرح باشد را می‌پذیریم و مسئولیت آنها بر عهده‌ی ما است.


وی افزود: سواد بصری در کشور پیشینه‌ی بزرگی مثل ادبیات ندارد، چرا که ملت ما بیشتر اهل گوش دادن هستند ولی در حوزه‌ی تجسمی این گونه نیست و هنگامی که یک نمایشگاه برگزار می‌شود حدود 20  تحلیل و تفسیر در پی دارد و اثری دیگری شاید مناسب باشد، به عنوان مثال در حال حاضر نمایشگاه بسیار بزرگی در آنکارا داریم که با توجه به فضای منطقه‌ی اسلامی با ترکیه و میراث مشترکمان، آثار و نقاشی‌هایی را ارسال کرده ایم که ارتباطی با فرهنگ بصری ترکیه ایجاد کنیم، همزمان با ونیز در موزه هنرهای شرقی رم نیز، نمایشگاهی از هنرمندان نگار‌گر گذاشته‌ایم و این اتفاقات مانند بازی است که باید بدانید مهره‌ها را در کجا بچینید؛ زیرا ممکن است اثری در جایی دیده نشود و در جایی رد استقبال قرار گیرد.


آمادگی برای خصوصی‌سازی همه‌ی موزه‌ها نگار‌‌خانه‌ها


مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد در خصوص اکسپو ایتالیا و مؤسسه‌ای که هزینه‌ی شرکت در آن‌جا را تأمین می کند، عنوان کرد: یکی از کارهایی که در دنیا رایج است، سرمایه‌‌گذاری شرکت‌ها و مؤسسات مختلف غیر انتفاعی در هنر و مسائل دیگر است، هزینه‌های اکسپوی ایتالیا را نیز بنیاد فیضیه که جز‌و همان مؤسسات است، تأمین می‌کند و ما با این که این بنیاد پولش را از کجا و با قرارداد با چه کسی می‌گیرد، کار نداریم، زیرا با شرایطی که وضع مالی خوب نیست و تنها بودجه اندکی که حتی در حد بینال هم نیست را داریم، نمی‌توانستیم در چنین اکسپویی شرکت کنیم.


وی در پاسخ به حواشی مرکز طرف قرارداد بنیاد فیضیه و برگشت سودها و گردش مالی به برخی مسئولان تصریح کرد: هرگونه بحث در این خصوص بی‌خود و بی‌پایه است، و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، نهادهای نظارتی باید بگردند تا منبع فساد،‌اختلاس یا هر چیز دیگر را در این زمینه پیدا کنند، و این کار ما نیست، من نیز به عنوان یک مسئول تلاش می‌کنم که با بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم، ما خصوصی هستیم و ما اصلاً نمی‌خواهیم کار اقتصادی که دولتی باشد را انجام دهیم، زیرا جواب نمی‌دهد.


وی افزود: ما این آمادگی را داریم که با ایجاد بستر‌هایی همه‌ی موزه‌ها، نگار‌خانه‌ها و ... را خصوصی کنیم، چرا که حدود 10 هزار هنرمند تجسمی داریم که بخش خصوصی باید به آنها کمک کند، زیرا دولت بعد از انقلاب، یک موزه‌ی هنرهای معاصر برای خریدن کار‌ها و حمایت از آنها نساخته است.


این مسئول گفت: در عین حال ما به طور کامل در خدمت بخش خصوصی نبوده‌ایم و آن‌ها نیز طبق چهارچوب‌های ما پیش رفته‌اند، در صورتی که می‌توانستند بدون همکاری با هم به طور خیلی آزاد‌تری در این اکسپو شرکت کنند.
محمد نوری‌زاد هیچ گونه مجوزی از ارشاد ندارد   ملا‌نوروزی در ادامه در خصوص برگزاری نمایشگاه نقاشی محمد نوری‌زاد‌، افزود: نوری‌زاد اجازه‌ی برگزاری نمایشگاه در هیچ کدام از نگار‌خانه‌ها را نداشته، و این اتفاق نیز در مکانی غیر از این‌ها افتاده است، و ما نسبت به اماکنی که مجوز داده‌ایم مسئول هستیم نه هر جایی که نمایشگاه برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: این فرد از ارشاد مجوزی نداشته است؛ البته ما به هنرمندان مجوز نمی‌دهیم بلکه خود نگارخانه است که صلاحیت فرد را رد یا تأیید می‌کند.


فضای رقابتی جشنواره فجر و واگذاری فضا به جوانان


این مدیر در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به جشنواره‌ی تجسمی فجر اظهار داشت: در سال گذشته ما سعی کردیم این جشنواره را با دعوت از هنرمندان پیشکسوت و افراد حرفه‌ای از حالت دانشجویی خارج کنیم، و امسال هم این اتفاق علاوه بر بخش رقابتی،‌ در خصوص دعوت از بزرگان نیز به صورت فراتری تکرار می‌شود، چرا‌ که در هر جشنواره‌ای که تنها رقابت باشد، استادان و پیشکسوتان این فضا را به جوانان می‌سپارند ولی سعی ما بر این است که طیف‌های مختلفی از هنرمندان در آن شرکت کنند.


تلاش برای برگزاری بینال تهران


وی در خصوص برگزاری بینال تهران گفت: دو سالانه‌هایی که به نام شهرها برگزار می‌‌شوند خلاقیت‌های نوین با موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند ولی متأسفانه ما در این سالها تنها بینال‌های تخصصی برگزار کرده‌ایم، در صورتی که زمانی تهران پنجمین دو سالانه‌ی جهان محسوب می‌شد،‌ اما حالا با وجود این گستردگی در تعداد هنرمندان و موزه‌ها برگزاری آن کار مشکلی است. به طور مثال برای بین‌المللی شدن آن باید از 5 قاره داورانی را دعوت کنیم و همه‌ی انجمن‌ها را دخیل کنیم، چرا‌که از وزارت ارشاد به تنهایی کاری بر نمی‌آید، بلکه به همکاری شهرداری، بانک‌ها و مؤسساتی که علاقه‌مند هستند تا به عنوان اسپانسر از این اتفاق پشتیبانی کنند، ‌نیاز داریم.


ملا‌نوروزی افزود: تا حدودی این توافقات و جلسات انجام شده است و امید داریم امسال دوباره بتوانیم بعد از مدت‌ها این بینال را برگزار کنیم، همچنین لازم به ذکر است که در خصوص بنیال‌های تخصصی مثل عکس، نقاشی و ... بگویم، متأسفانه در هر بخشی هر کسی که وارد می‌شود نگاه خاص و جدید خود را می‌آورد و گاهی راه رفته را تعطیل می‌کند و مسیر جدیدی را شروع می‌کند.


وی تصریح کرد: ما امید‌واریم در این سالها بنیادی‌ها و انجمن‌های هنری که برای کار ثبت شده‌اند بتوانند در هر سالی، در چهارچوب قوانین کشور از مؤسسات و نهادهای مختلفی استفاده کنند، چون یکی دیگر از مشکلات ما نداشتن یک گالری ملی و یک جای ثابت است، همچنین برگزاری این بینال به این صورت که یکسال ارشاد بودجه ندارد، و یکبار جا ندارد، درست نیست و باید نظارت و کمک بیشتری در این زمینه شود.


لزوم توجه بیشتر سیاسیت‌های فرهنگی برای رشد و تعالی


ملا‌نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: هنر تجسمی در حوزه‌ی نقد بسیار ضعیف است و کم‌تر نقدی را داریم که به صورت فرهنگی و هنری و تخصصی، بخش‌هایی از این حوزه را تحلیل کند؛ همینطور این هنر حدود 50 رشته‌ی متنوع و شاخه‌های مختلفی دارد، به همین دلیل لازم است که هم رسانه‌ها و هم سیاست‌های فرهنگی بیشتر به آن بپردازند تا این حوزه از هنر به رشد و تعالی برسد و در عرصه‌ی جهانی مطرح شود.




انتهای پیام/



اخبار مرتبط

علاقه‌مندان واقعی هنر بَُعد اقتصادی را نادیده می‌گیرند
حضور، زنانگی و دختران معاصر در نمايشگاه «آن من»
گالری گردی هفته دوم تابستان
مینیاتور را در دنیا با نام ایران می‌شناسند
کنتور جشنواره هنر جوان، هر بار صفر نشود
تقویت زیرساخت ها به ایجاد انگیزه در هنرجویان کمک می کند
هنرمندان به دنبال کارهای تکراری نروند
تعامل فرهنگی و هنری ایران و آمریکا در گالری اعتماد
نمایشگاهی از آثار استاد فقید ‌میرزا‌ طاهر خوشنویس تبریزی
مدح حضرت علی (ع) در آثار خطاطی استادان و پیشکسوتان




۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن