محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844574861
سی و نهمین «عصرانه ادبی فارس» برگزار شد شکارسری: «ولی، دوشنبه، آه» سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی است/ یوسفزاده: اسفندقه میراثدار شعر فارسی است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سی و نهمین «عصرانه ادبی فارس» برگزار شد
شکارسری: «ولی، دوشنبه، آه» سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی است/ یوسفزاده: اسفندقه میراثدار شعر فارسی است
شاعر و منتقد ادبی گفت: کتاب «ولی، دوشنبه، آه» میتواند سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی باشد.
● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیو نهمین «عصرانه ادبی فارس»، ویژه نقد و بررسی کتاب «ولی، دوشنبه، آه»، اثر مرتضی امیری اسفندقه با حضور حمیدرضا شکارسری، سعید یوسفنیا و علیرضا قزوه در خبرگزاری فارس برگزار شد. *محتوای این کتاب ریشه در سفرنامهنویسی دارد حمیدرضا شکارسری در این نشست گفت: وقتی این کتاب را باز میکنیم و میخوانیم باید دو بحث را به موازات هم پیش ببریم، یکی در مورد ساختار صوری این اثر است که قالب هم نام میگیرد و دیگر در مورد محتوای اثر است، محتوای این اثر نیز ریشه در یک پیشینه دارد که همان سفرنامه نویسی است. در این کتاب محتوا و ساختار چنان در هم تنیده شده است که جدا کردن آنها کار دشواری است. وی اضافه کرد:طی این بیش از 80 سال که از انتشار شعر نیمایی گذشته شاعران نیماییسرای شاخصی به خصوص در این 30 سال اخیر کم داشتهایم، عبور از زبان اخوان یا صمیمیت سهراب در زبان نیمایی و همچنین نزدیک شدن به بزرگان شعر نیمایی کار دشواری به نظر میرسد و در این سالها شاید دلیل نیامدن شاعر شاخص در عرصه نیمایی همین باشد.
شکارسری گفت: اما یکی از این شاعرانی که توانسته از سیطره بزرگان شعر نیمایی خارج شود قیصر است؛ همچنین مرتضی امیری اسفندقه در فضایی بین این فضاها گردش میکند زیرا زبان وی یک زبان خراسانی سخت است که دارای رنگ و لعاب آرکائیک است و آنچه که میتوان با این زبان بیان کرد مسائل کلی است، اما این زبان که دارای تظاهرات کهن است ما شاهدیم که در آن کلماتی بروز مییابد که جا دادن آنها در یک فضای کهن کمی دشوار است. این شاعر و منتقد ادبی در ادامه گفت: احساس من این است که این تمایلات و اینکه شاعر این زبان خراسانی را با دایره واژگانی مدرن تلفیق کرده به دنبال این است که یک زبان جدید در شعر نیمایی ایجاد کند. *«ولی، دوشنبه، آه» میدان تاخت و تاز اسفندقه است او اضافه کرد: در این کتاب خواننده از کلمات انتظار بار سمبلیک و نمادین ندارد و کلمات نقش خودشان را ایفا میکنند. سفرنامهنویسی در تاریخ ادبیات ما سابقه کهنی دارد اما اینکه در قالب شعری این سفرنامه نوشته شود کاری کمسابقه در روزگار ما است و این کار میدان را برای تاخت و تاز امیری فراهم کرده است و به نوعی کار برای وی راحت بوده چون جزو اولین بارها بوده که اینطور سفرنامه نوشته شده است.
شکارسری گفت: این سفر دائمی در این کتاب است که روایت شاعری دارد و به نثری منظوم نزدیک شده و گاهی نیز به شعری منظوم و روایی نزدیک میشود احساسات نوستالژیک شاعر در ادبیات این کتاب به هنرمندی بروز کرده است و این شعر روایی و روایت شعری در این کتاب دائم در رفت و آمد است و این را میتوان به عنوان نظام در این کتاب پذیرفت زیرا در سراسر کتاب روی میدهد و همین موجب میشود که این کتاب از یک مجموعه به یک نظام شعری برسد. وی افزود: ساختار بیان نیمایی به کمک شاعر آمده و شاعر هم به خوبی از این بیان استفاده میکند. امیری در این کتاب در تقطیعها به سبک اخوان دست به تقطیع زده است و تقطیعهایش نیمایی نیست اما در موسیقی شعرش به نیما توجه دارد. *اشعار این کتاب مدرن است این منتقد ادبی گفت: شعر نیمایی در دو سه دهه اخیر دچار عارضهای شده آن هم قافیهبندیهای زیاد است و فاصلهگیری از فضای این قافیههای پرشمار در این کتاب ارزشمند است و من تحت تاثیر آن قرار گرفتم در اشعار این کتاب شاعر از قافیه تا حد ممکن پرهیز کرده و مدرن شعر میگوید. بدون هرگونه بیان نمادین هر چه میبیند به صورت جزئی بیان میکند.
او اضافه کرد: روی هم رفته این کتاب در تاریخ ادبیات شعر نیمایی کتاب برجستهای است و به نظرم به جریان غریب شعر نیمایی یک ارتش اضافه کرده است. پرداخت عینیگرا و جزءنگر با زبان خراسانی کاری کم سابقه است استفاده از هستی کلمات بدون بار سمبلیک موجب مدرن شدن کار شده است و این کتاب میتواند سرتیتر سفرنامه منظوم در شعر فارسی باشد. *امیری اگر شاعر خوبی است چون راوی خوبی است شکارسری در پایان سخنانش گفت:حرکت موازی شعر روایی و روایت شعری در این کتاب که هم شاعر شرح سفر را بیان میکند و هم کار شاعری انجام میدهد موجب شده که از یک مجموعه شعر به یک کتاب برسند در پایانبندی این کتاب میتوان نتیجه گرفت که اگر امیریاسفندقه شاعر خوبی است، به خاطر این است که راوی خوبی است و داستانپرداز موفقی است و پیام این کتاب را در پایان این کتاب میتوان در آنجا دید که شاعر میگوید «من از وطنم به وطنم رسیدهام» و این بیان نشان میدهد که تاجیکستان نیز وطن امیری بوده زیرا زبان آنها زبان فارسی بوده است. *امیری خودآگاه شعر نمیگوید و خود را به شعر میسپارد سعید یوسفزاده در ادامه این مراسم گفت: تاثیری که شعر بر جان میگذارد ناشی از زنده بودن آن است و اگر تاثیری نگذارد زبان شعر زنده نیست و بحث من ناظر بر درونمایه شعر است، ما در این کتاب با یک انسان صادق و خالص مواجه هستیم که دیدههای خود را روایت میکند، اما خام روایت نمیکند بلکه بعد از عبور از لایههای درونی این روایت در شعر او تجلی کرده است.
وی افزود: امیری اسفندقه خودآگاه شعر نمیگوید بلکه خود را میسپارد به یک جریانهای خاص و شعرش را میسراید و این تفاوت یک شاعر با یک شعرساز است، زیرا یک شعرساز در چیدمان بنای شعرش دقت میکند و کلمات را سبک و سنگین میکند ولی شاعر خود را در درون شعر رها میکند. *امیری اسفندقه قصیده را به رخ میکشاند یوسفزاده گفت: امیری یک معلم است و ادبیات خوانده ولی در هنگام شعر سرودن معلم نیست و شعر درس نمیدهد بلکه خود را در فضای شعر رها میکند بعد از پیروزی انقلاب ما میبینیم کمتر کسی سراغ قصیده میرود چون قصیده سخت است و دانش میخواهد اما امیری اسفندقه سراغ قصیده رفته و قصیده را به رخ میکشد. او اضافه کرد: اتفاقاتی که در این مجموعه میافتد خودآگاه نیست ما وقتی در اشعار امیری اسفندقه با زبان متفاوت روبهرو میشویم به خاطر این است که با جان متفاوتی روبهرو هستیم و اگر جایی اشعار او شبیه اخوان است به خاطر این است که او تمام شعرا را دوست دارد زیرا حافظه او یک حافظه افسانهای است و اشعار در جان او نشسته و اسفندقه یک میراث از شعر دیروز وامروز فارسی را در خود دارد.
یوسفزاده در ادامه گفت: بحث شعر، انسان و زندگی سه ضلع یک مثلث هستند که مرتضی امیری اسفندقه در «ولی، دوشنبه، آه» آن را روایت کرده و این باز هم به خاطر این است که امیری آن را زندگی کرده است. و از آنجا که شعر احساسی است که فکر آن را رهبری کرده ما این احساس هدایت شده در شعرش را میبینیم از آنجا که با روحیات امیری آشنا هستم میدانم که شعر را زندگی میکند. *امیری اسفندقه شاعری به تمام معنا انقلابی است علیرضا قزوه در این نشست گفت: به شهادت کتابهای امیری و حضور خوب او در طی سه دهه شعر انقلاب او را میتوان یک شاعر به تمام معنا انقلابی دانست که پاسدار زبان فارسی است. امیری برای شعر امروز و زبان فارسی حرفهای تازه دارد و در سلوک شعری نیز حرف و پیام دارد. ما امروز هر قدر در شعر و فرم پیشرفت میکنیم اما از سلوک شعری دور میشویم و این نکتهای است که امیری رعایت کرده است.
وی در بخشی از سخنانش گفت: امیری در میان سایر شعرا در سالهای اخیر از همه جلوتر است و پررنگتر از شاعرانی مانند اخوان و نیما در فرهنگ بومی خود حضور دارد و از بزرگان شعر فارسی چیزی کم ندارد اما به خاطر همان سلوک شعری که مورد اشاره قرار گرفت کمتر خود را نشان داده است. او از شاخصترین شاعرانی است که قصیده میگوید. *درام منظوم از قالبهای فراموش شده در ادبیات است قزوه در پایان گفت: درام منظوم یکی از قالبهای فراموش شده در ادبیات ما است و باید در شعر معاصر به آن توجه کرد در حالی که در تاجیکستان این قالب وجود دارد. تعزیه نوعی درام منظوم است که باید احیا شود.
مرتضی امیری اسفندقه در پایان این نشست ضمن تشکر از شرکتکنندگان و برگزارکنندگان این مراسم گفت: اگر موفق بودهام به خاطر این بوده که در آینه مهر دوستان دیده شدهام و دوستان به من لطف کردند و به شعر من پرداختند. انتهای پیام/و
94/04/12 - 09:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
در «عصرانه ادبی فارس» کتابی «ولی، دوشنبه، آه» امیری اسفندقه نقد میشود
در عصرانه ادبی فارسکتابی ولی دوشنبه آه امیری اسفندقه نقد میشودکتاب ولی دوشنبه آه اثر مرتضی امیری اسفندقه نقد و بررسی می شود به گزارش هبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سی و نهمین «عصرانه ادبی فارس» با محوریت بررسی «ولی دوشنبه آه» اثر مرتضیدر سیوهشتمین «عصرانه ادبی فارس» شعرا از خاطرات شب شعر رمضان با رهبر انقلاب میگویند
در سیوهشتمین عصرانه ادبی فارسشعرا از خاطرات شب شعر رمضان با رهبر انقلاب میگویندسی و هشتمین عصرانه ادبی فارس با حضور شاعران به مرور خاطرات آنها از شب شعر امین شعر انقلاب خواهد گذشت به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سی و هشتمین «عصرانه ادبی فارس» به منظورسی و نهمین عصرانه ادبی فارس
سی و نهمین عصرانه ادبی فارسسیونهمین عصرانه ادبی فارس با بررسی کتاب ولی دوشنبه آه اثر مرتضی امیری اسفندقه با حضور شاعران و منتقدان ادبی در خبرگزاری فارس برگزار شد این کتاب سفرنامه منظوم اسفندقه به تاجیکستان است عکس محمدحسین ولایتی1394 04 10 - 15 08 دریافت کل گزارش تصویریسیوهشتمین عصرانه ادبی فارس
سیوهشتمین عصرانه ادبی فارسسیوهشتمین عصرانه ادبی فارس عصر یکشنبه هفتم تیرماه با خاطرهگویی شاعران از دیدار سالیانه با رهبر معظم انقلاب در خبرگزاری فارس برگزار شد عکس احمد پیروز1394 04 08 - 10 37 دریافت کل گزارش تصویریگودرزی در انتقاد از تنگ نظریها در برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی: تعداد درخواستهای بسیج دانشجویی برای برگزاری
گودرزی در انتقاد از تنگ نظریها در برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی تعداد درخواستهای بسیج دانشجویی برای برگزاری کرسیهای آزاداندیشی بیش از سایر تشکلها است رد مخالفت بسیج با برگزاری کرسیهای آزاداندیشیمسئول سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه برخی روسای دانشگاه فکر میکنند اگر درعلیرضا قزوه در گفتوگو با فارس: چراغ ادبیات در وزارت ارشاد کم رنگ است/ صدا و سیما به شعر و ادبیات بها نمیدهد
علیرضا قزوه در گفتوگو با فارس چراغ ادبیات در وزارت ارشاد کم رنگ است صدا و سیما به شعر و ادبیات بها نمیدهدمدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در حوزه شعر و ادبیات و کم توجهی به این مسئله گفت صدا و سیما آنقدر که به موسیقی و فیلم اهمیت و بها می دهدجعفری در گفتوگو با فارس مطرح کرد برگزاری 2 هزار کلاس حفظ سوره مبارکه «یس»/ آموزش تفسیر قرآن در مساج
جعفری در گفتوگو با فارس مطرح کردبرگزاری 2 هزار کلاس حفظ سوره مبارکه یس آموزش تفسیر قرآن در مساجدمعاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد با اشاره به مشارکت این نهاد با طرح قرآنی 1449 از برگزاری 2 هزار کلاس حفظ سوره مبارکه یس خبر داد و گفت ما در کنار برگزاری کلگزارش فارس/ چرا پول بلیت کنسرت «همای» هنوز به مردم عودت داده نشده است؟/ پاسخ شرکت برگزار کننده کنسرت
گزارش فارس چرا پول بلیت کنسرت همای هنوز به مردم عودت داده نشده است پاسخ شرکت برگزار کننده کنسرتچندی پیش کنسرت پرواز همای علی رغم بلیت فروشی لغو شد اما با وجود گذشت 10 روز از این اتفاق هنوز پول برخی از کسانی که اقدام به تهیه بلیت این کنسرت کردهاند پرداخت نشده است به گزارش خبضرغامی در پاسخ به فارس خبر داد برگزاری نمایشگاه قرآن با نیمی از بودجه سال گذشته
ضرغامی در پاسخ به فارس خبر دادبرگزاری نمایشگاه قرآن با نیمی از بودجه سال گذشتهدبیر بیست و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از اختصاص ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای نمایشگاه امسال خبر داد و گفت این بودجه نیمی از بودجه سال گذشته و بسیار کمتر از بودجههای نمایشگاهنیمه اول شهریور ماه نهمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرسنشین برگزار میشود
نیمه اول شهریور ماهنهمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرسنشین برگزار میشوداداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری اهداف و شرایط حضور در نهمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرس نشین کشور را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیارینشست «شهر و ادبیات» برگزار میشود
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۸ نشست خوانش شهر در ایران معاصر شهر و ادبیات دوشنبه اول تیر در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش ایسنا صد و پنجاه و سومین جلسه گفتمان از گفتمانهای نقد معماری و شهرسازی با عنوان شهر در ایران معاصر شهر و ادبیات با سخنرانی جواد مجابی سیدمحسن«ماموران فارسیزبان» انگلیس برای استعمار عراق
ماموران فارسیزبان انگلیس برای استعمار عراق شناسهٔ خبر 2785469 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۶ مجله مهر > دیگر رسانه ها در این گزارش بر آن هستیم تا به ابعاد مختلف پرونده سیاه شبکه بی بی سی فارسی برای پیگیری منافع مشترک آل سعود و دولت انگلیس برای ایجاد جنگ فرقه ای در عراق مرورینقش خرد ایرانی در رسمیت یافتن نوشتار فارسی دربرابر نوشتار عربی | خبرگزاری ایلنا
نقش خرد ایرانی در رسمیت یافتن نوشتار فارسی دربرابر نوشتار عربی ایلنا باقری با بیان اینکه پیشتر زبان فارسی در نوشتن معامله یا حواله رسمیت نداشت گفت هوش خرد و دانشی که ایرانیانِ آن روزگاران زمینهی ورود زبان فارسی به دایره زبان نوشتاری را فراهم کرد به گزارش ایلنا سومین نشستعلی فردوسی در گفتوگو با فارس: کلید گمشده ادبیات امروز همان سخن رهبری درباره ورود شعر به خلوت مخاطب است
علی فردوسی در گفتوگو با فارس کلید گمشده ادبیات امروز همان سخن رهبری درباره ورود شعر به خلوت مخاطب استعلی فردوسی گفت رهبر انقلاب سال گذشته صحبتی پیرامون جایگاه شعر داشتند و فرمودند شعر باید به خلوت مخاطب راه یابد از نظر من هم کلید گمشده ادبیات امروز همین موضوع است علی فردوسییک شاعر جوان در گفتوگو با فارس: انجمنهای ادبی در کنار مطالعه مفید خواهند بود/ نگاه فاضل به مسائل متفاوت است
یک شاعر جوان در گفتوگو با فارس انجمنهای ادبی در کنار مطالعه مفید خواهند بود نگاه فاضل به مسائل متفاوت استحسین دهلوی شاعر جوان مجموعه مجنون در تهران گفت به نظرم انجمنهای ادبی در کنار مطالعه مفید اثر خواهند داشت حسین دهلوی شاعر مجموعه «مجنون در تهران» که انتشاراتدر گفتوگو با فارس عنوان شد دعوت برگزار کنندگان یک جشنواره خارجی از یک فیلم دفاع مقدسی/«تا آمدن احمد»
در گفتوگو با فارس عنوان شددعوت برگزار کنندگان یک جشنواره خارجی از یک فیلم دفاع مقدسی تا آمدن احمد به جیپور هند رسیدپروانه مرزبان گفت از سوی برگزار کنندگان جشنواره جیپور هند دعوتی مبنی بر حضور فیلم سینمایی تا آمدن احمد صورت گرفت که بنده به عنوان تهیه کننده و صادق صادق دقیقی به عمقدمکیا به فارس خبر داد برگزاری دورههای «ابرار و ملکوت» برای آمادگی در طرح ملی تلاوت
مقدمکیا به فارس خبر دادبرگزاری دورههای ابرار و ملکوت برای آمادگی در طرح ملی تلاوتدبیر طرح ملی تلاوت با اشاره به لزوم ارتقای کیفی این طرح از برگزاری دورههای ابرار و ملکوت با هدف ایجاد آمادگی نوجوانان برای شرکت در طرح ملی تلاوت خبر داد «حسین مقدمکیا» دبی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها