تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806886043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرار گرفتن نام ۶۰۰ تعاوني اعتبار در ليست مجوزبگيرها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۲۴ب.ظ)
ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي همچنان ادامه دارد؛ قرار گرفتن نام ۶۰۰ تعاوني اعتبار در ليست مجوزبگيرها موج - با توافق جديد وزارت تعاون و بانک مرکزي و قرار گرفتن نام ۶۰۰ تعاوني اعتبار در ليست مجوز بگيرها، بازگشت دوباره تعاوني‌هاي اعتبار به بازار پولي کليد خورد.
به گزارش موج، ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي همچنان ادامه دارد و اين بار از توافق جديد وزارت تعاون با بانک مرکزي خبر مي رسد، اين در حالي است که بانک مرکزي طي سال‌هاي اخير ساماندهي تعاوني هاي اعتبار را به عنوان يکي از ارکان بازار غيرمتشکل پولي در دستور کار دارد.
در حال حاضر بانک مرکزي با ساماندهي که در اين بازار انجام داده است، اسامي ۱۴۵ تعاوني اعتبار که داراي مجوز رسمي از اين بانک هستند را در سايت خود اعلام کرده است، اما صدور مجوز آنها را مشروط دانسته و اعلام کرده است که خدمات اين شرکت‌هاي تعاوني اعتبار صرفا محدود به اعضا بوده و براي عموم قابل استفاده نيست.
در عين حال، بانک مرکزي در اين سال‌ها که ساماندهي تعاوني هاي اعتبار را برعهده داشت، برخي از اين تعاوني ها را با يکديگر ادغام کرد. بانک مرکزي در آن دوران اعلام مي‌کرد که تعاوني هاي اعتبار بازار پولي کشور را بر هم ريخته اند و باعث افزايش نقدينگي و تورم در کشور هستند.
سال گذشته ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي وعده داده بود که تا پايان سال ۹۳ منضبط کردن اين بازار نهايي مي شود. به هر حال حدود يک هزار واحد تعاوني اعتبار که اعضا و سهامداران آنها را کارکنان دولت و کارگران واحدهاي توليدي و خدماتي تشکيل مي دهند، در کشور فعاليت مي کنند.
بر اين اساس مي توان انتظار داشت که با توافق‌هاي جديد وزارت تعاون و بانک مرکزي و قرار گرفتن نام ۶۰۰ تعاوني اعتبار در ليست مجوز بگيرها، بازگشت دوباره تعاوني هاي اعتبار به بازار پولي کليد بخورد، اما بانک مرکزي فعاليت آنها را مشروط اعلام کرده است.
با توافق‌ جديد، ساماندهي تعاوني هاي اعتباري که اهميتشان در بازار پول ۱۵ درصد است، شتاب خواهد گرفت. مسوولان وزارت تعاون بر اين اعتقاد هستند که به دليل تخلف چند تعاوني نمي توان کل عملکرد تعاوني هاي اعتبار را زير سوال برد.
در حال حاضر هماهنگي مناسبي براي ساماندهي و منضبط کردن بازار غيرمتشکل پولي وجود دارد و مطمئنا با ساماندهي آنها نقدينگي جهت‌گيري مناسبي در اقتصاد خواهد داشت. ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي منجر به جلوگيري از حرکت نقدينگي به بازارهاي مختلف و ممانعت از بر هم زدن آرامش اقتصاد مي‌شود.
سيد حميد کلانتري معاون وزير کار با تاکيد بر آغاز صدور مجوز فعاليت تعاوني هاي اعتبار توسط بانک مرکزي گفت: ۶۰۰ تعاوني اعتبار در صورت همکاري و تکميل اسناد، مجوز فعاليت خواهند گرفت، همچنين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از طريق تفاهم نامه همکاري با بانک مرکزي شيوه نامه اجرايي تسريع در ساماندهي شرکت‌هاي تعاوني اعتبار گروه‌هاي شغلي سراسر کشور و متمم آن را به امضاء مسوولان دو دستگاه رسانده است.
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: موسسات اعتباري و تعاوني‌هاي اعتبار گروه‌هاي شغلي در چرخه کمک‌هاي اقتصادي کارگزاران دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي نقش ارزشمندي دارند، اما متأسفانه مدتي است که فعاليت‌ها و کارکردهاي اين قبيل موسسات به چالش کشيده شده و هر از گاهي در کانون تبليغات مسموم و منفي قرار مي گيرند که اين مسأله با قوانين و مقررات موضوعه بالادستي به ويژه قانون سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ و سند توسعه بخش تعاوني در تناقض آشکار است.
وي افزود: تعاوني‌هاي اعتبار گروه‌هاي شغلي تعاوني‌هايي هستند که با گردآوري و تجهيز سرمايه هاي اندک اقشار کم درآمد در راستاي رفع نيازهاي اعتباري و مالي اعضاء خود تشکيل شده و به گروه‌هاي شغلي همچون کارمندان، کارگران و معلمان دواير و دستگاه‌هاي دولتي و موسسات خصوصي خدمات اعتباري بي بديلي ارائه مي کنند.
اين مقام مسوول در وزارت کار بيان داشت: اين نوع از تعاوني‌ها توسط افرادي که از آنها خدمات مي‌گيرند و عضو آن هستند اداره مي شوند و در آنها کسب سود و انتفاع شخصي به هيچ عنوان مطمح‌ نظر نبوده و اعضا با حفظ کرامت و با کمترين تشريفات اداري و بروکراتيک از منابع خود بهره مند مي گردند، از اينرو تعاوني‌هاي مذکور مصداق عيني قرض الحسنه و بهترين روش اعطاي وام‌هاي بي بهره اند که در بسياري از مواقع با نرخ کارمزد کمتر از ۲ درصد گره گشاي مشکلات و تنگناهاي مالي کارگران و کارمندان هستند.
معاون امور تعاون وزارت کار افزود: در گذشته تعداد اندکي از تعاوني‌هاي اعتباري به دليل عدم نظارت کافي از چارچوب‌ها و قالب هاي اصلي فعاليت خود خارج شده و به صورت موسسات آزاد فعال شده اند که البته اين تعاوني‌ها نيز هم اکنون تحت کنترل و نظارت جامع بانک مرکزي و وزارت تعاون و ساير دستگاه‌هاي متولي قرار دارند.
وي خاطرنشان کرد: در قانون اساسي و قوانين توسعه کشور بر گسترش کمي و کيفي بنگاه‌ها و شرکت‌هاي تعاوني براي جامعه و برنامه ريزي براي آن تاکيد شده است. کلانتري اظهارداشت: تسريع و تسهيل در روند ساماندهي اين نوع از تعاوني‌ها از طريق دفاتر ذيربط در حوزه معاونت نظارتي بانک مرکزي به طور مستمر و با جديت پيگيري مي شود به گونه اي که تاکنون نزديک به ۱۵۰ تعاوني اعتبار گروه شغلي موفق به اخذ مجوز دائم شده اند.
اين مقام مسوول در وزارت کار گفت: حدود ۶۰۰ تعاوني ديگر نيز در صدد انطباق عمليات و حساب‌ها و نيز مدارک و مصوبات مجامع خود با چارچوب هاي تعيين شده در مقررات نظارتي هستند و طبعا تا چند ماه آينده و به شرط همکاري‌هاي بيشتر بانک مرکزي و وزارت تعاون، کار و رفاه اين مهم شتاب گرفته و تعاوني‌هاي باقيمانده موفق به اخذ مجوز خواهند شد. هر چند که تمامي تعاوني‌هاي اعتبار برشمرده قبلا از بانک مرکزي مجوز فعاليت موقت دريافت نموده‌اند که زمان آن هم اکنون به سر آمده است.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: در حال حاضر در اين بخش دغدغه اصلي مسوولان عدم تحقق قوانين فرادستي به خصوص سند توسعه بخش تعاوني جهت رسيدن به سهم ۱۵ درصدي تعاوني‌ها در بازارهاي مالي و اعتباري است که متأسفانه تبليغات سوء و فضاسازي هاي موجود خود مانع بزرگي بر سر راه جذب سرمايه هاي مردمي در تعاوني‌ها است.
البته سال گذشته وزارت کار و بانک مرکزي توافق اوليه اي براي اين منظور داشتند به طوري که علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به همان توافق، از بازگشت تعاوني هاي اعتباري به بازار پول خبرداد و اعلام کرد: بانک مرکزي با تشکيل موسسات مالي و اعتباري در قالب تعاوني هاي سهامي عام موافقت کرد و مقرر شد اقدامات بعدي صورت پذيرد.
ربيعي در ادامه افزود: ما اعتقاد داريم در قالب تعاوني ها، افراد با سرمايه اندک بدون اختلال در فرايند مالي کشور مي توانند فعاليت داشته باشند.
به نظر مي رسد با توافق جديد اين دو دستگاه، اختلاف نظرها براي ساماندهي تعاوني هاي اعتبار به حداقل رسيده و برنامه اي نهايي براي فعاليت اين تعاوني هاي اعتباري تدوين شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن