تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821065871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يک ايراد کارشناسي به «پايتخت 4»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ تير ۱۳۹۴ (۱۶:۱۶ب.ظ)
يک ايراد کارشناسي به «پايتخت 4» موج-سريال پايتخت فقط مصرف و انگيزه‌هاي مصرف را ترويج مي‌کند. درحالي‌که بايد توليد و توليدکننده و انگيزه‌هاي توليد را هم معرفي کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سريال «پايتخت» که در شب‌هاي ماه مبارک رمضان از شبکه اول سيما پخش مي‌شود هم طرفداران زيادي دارد و هم منتقدين زيادي؛ اما آن‌هايي که اين سريال را مي‌پسندند معمولاً دلايل کافي براي اقناع منتقدين خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال گفته مي‌شود که اين سريال سبک زندگي ايراني و اسلامي را به‌خوبي رواج مي‌دهد. ازاين‌جهت که با پايبندي به سنت‌هاي مذهبي در ماه رمضان، از غذاهاي ساده در وعده‌هاي سحر و افطار استفاده مي‌کنند. زندگي جمعي و شکل و شمايل خانه هم صفا و صميميت را به مخاطب القا مي‌کند. هرچند منتقدين فضاي آشفته و سروصداي کاذب و همچنين شخصيت‌هاي مرد ضعيف و دستور پذير را از ضعف‌هاي اين داستان مي‌دانند. به عبارتي زن‌سالاري و دستور پذيري مرد در آن نشان داده مي‌شود. بااين‌حال اين دوره از زنجيره با دوره‌هاي قبل از هماهنگي بيشتري برخوردار است. شايد همين امر دليل خوبي باشد براي اينکه مخاطب حول‌وحوش ساعت 10 شب بيننده اين فيلم شود. از طرف ديگر باوجود بسياري از مشکلات شخصيت‌هاي فيلم سعي مي‌کنند صبر و حوصله به خرج دهند. درواقع به مخاطب اين حس صبر و استقامت القا مي‌شود. از نقاط مثبت اين فيلم توجه به فرهنگ نماز و نمازخواني است. شايد به‌جرئت بتوان گفت در هيچ سريالي اين‌قدر نمازخواندن با سادگي نشان داده نشده بود. گونه‌اي از ريا و تبليغ به‌هيچ‌وجه در سکانس‌هاي نمازخواندن نيست.
البته منتقدين، زواياي ديگري را براي نقد بازکرده‌اند. ازجمله اينکه در اين سريال مصرف يک کالاي خاص مدام توصيه مي‌شود. دکتر عبدالمجيد شيخي، استاد دانشگاه و اقتصاددان در اين زمينه به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: اين سريال فقط مصرف و انگيزه‌هاي مصرف را ترويج مي‌کند. درحالي‌که بايد توليد و توليدکننده و انگيزه‌هاي توليد را هم معرفي کند.
وي افزوده است: به فرض که انگيزه‌هاي مصرف را هم معرفي کند بايد انگيزه‌هاي مصرف کالاهاي داخلي را معرفي کند؛ نه اينکه کالاهاي خارجي را مدنظر قرار دهد. به‌ عنوان‌مثال شخصيت ارسطو کالاهاي موردنياز خود را از خارج مي‌آورد؛ يا اين که کلاً زن خارجي گرفته است. از طرفي طرز حرف زدن و کلماتي که استفاده مي‌کند صيانت فرهنگي را دچار خدشه مي‌کند.
درواقع اگر با عينک احترام به توليد ملي و بحث اقتصاد مقاومتي به سريال نگاه کنيم چنين ايراداتي قابل‌طرح است. بااين‌حال روي هم رفته اين سريال هم ازنظر انتخاب بازيگران و هم ازنظر مکان فيلم‌برداري و ديالوگ‌ها به‌خوبي عمل کرده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن