تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819550899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگهداري يک نسخه نفيس به خط صائب تبريزي در آستان قدس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ تير ۱۳۹۴ (۲۱:۳۰ب.ظ)
نگهداري يک نسخه نفيس به خط صائب تبريزي در آستان قدس موج- بيش از ۱۰۰ نسخه ارزشمند از آثار صائب تبريزي در گنجينه مخطوطات کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود که تاريخ کتابت برخي از آن‌ها به زمان حيات شاعر مي‌رسد و يکي از اين نسخه‌ها، به خط خود صائب است.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد محمدرضا فاضل هاشمي، رئيس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، ضمن معرفي تعدادي از نسخه‌هاي نفيس خطي درباره صائب تبريزي گفت: حدود يک‌صد نسخه از آثار صائب تبريزي شامل کليات، ديوان اشعار، غزل‌ها، برگزيده غزليات و شرح غزل‌هاي صائب در گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود که در ميان اين نسخه‌ها، نسخه نفيسي به چشم مي‌خورد که در سده 11 قمري کتابت شده و کارشناسان، آن را به خط خود ناظم تشخيص داده‌اند.
وي ادامه داد: اين نسخه، شامل غزليات و قطعات به خط نستعليق خوش 17 سطري در متن است به علاوه تعداد زيادي غزليات در حواشي صفحات به خط نستعليق شکسته که بسيار شبيه به نسخه به خط شاعر است. از ديگر ويژگي‌هاي اين نسخه نفيس، کاغذ نخودي، جداول اوراق به زر تحريردار و لاجورد، صفحه اول حواشي و بين‌السطور داراي تشعير، جلد تيماج دورويه مشکي، برون‌ضربي جدول‌کشي شده با زر، داراي ترنج و سرترنج زرّين و درون تيماج زرشکي است.
فاضل هاشمي با بيان اين که بيشتر نسخه‌هاي نفيس از آثار صائب در گنجينه کتب خطي آستان قدس رضوي، اهدايي مقام معظم رهبري است، به دو نمونه اشاره کرد و افزود: قصائد صائب به خط نستعليق 16 سطري، کاغذ نخودي و جلد مقوا با عطف و گوشه تيماج که ايشان در سال 1381 اهدا کرده‌اند و ديواني به تاريخ کتابت 1076 که در سال 86 وقف شده، از نسخ فوق‌العاده نفيس است.
رئيس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي به برخي از نسخ ارزشمندي که در قرن 11 و همزمان با حيات صائب کتابت شده، اشاره کرد و يادآور شد: دو نسخه ديوان صائب اهدايي دکتر فريدون مقتدري، يکي به کتابت سال 1083 قمري و به خط نستعليق 14 سطري، جلد مقوا با عطف و گوشه تيماج و نسخه ديگر، به تاريخ کتابت 1078 قمري، به خط نستعليق 14 سطري که جدول‌کشي اوراق به شنگرف خط کشيده شده است، از نسخ نفيس مربوط به قرن 11 قمري است.
وي به نسخه ارزشمندي از ديوان صائب به کتابت قرن 12 قمري اشاره کرد و گفت: اين نسخه، متن و حاشيه نستعليق، داراي سرلوح و کتيبه مزدوج منقّش الوان و ترنج و سرترنج، نقوش اسليمي و ترنج ضربي، جدول‌کشي به تحرير مشکي و زر، جلد زرکوب داراي حاشيه زنجيره‌اي و جدول‌کشي است.
فاضل هاشمي يکي ديگر از آثار صائب را در حوزه ادبيات «مرآت الجمال» نام برد که نسخه نفيسي از آن در گنجينه کتب خطي آستان قدس رضوي موجود است و توضيح داد: اين اثر در قرن 12 قمري به خط نستعليق 15 سطري کتابت شده و مجدول به زر و تحرير مشکي و کمند با جلد تيماج آبي ضربي است.
در پايان رئيس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، با بيان اينکه برخي از نسخه‌هاي آثار صائب که در قالب کتب خطي، چاپ سنگي، ميکروفيلم و کتب چاپي در اين گنجينه نگهداري مي‌شود، به صورت خوشنويسي و مرقع درآمده و محل کتابت بيشتر آن‌ها در شبه‌قاره است، يادآور شد: کتابخانه آستان قدس رضوي با دارا بودن بيش از 37 هزار کتاب چاپ سنگي و سربي ناياب و نفيس، مجموعه کم‌نظيري را فراهم آورده که در موضوعات مختلف در شهرها و کشورهاي مختلف به چاپ رسيده است. در اين ميان کتاب‌هاي چاپِ شبه‌قاره از امتياز ويژه‌اي برخوردار بوده و تعداد قابل توجهي را به خود اختصاص داده است.
ميرزا محمدعلي صائب تبريزي (زاده حدود سال 1000 قمري، درگذشته 1080 قمري اصفهان)، بزرگ‌ترين غزل‌سراي سده يازدهم هجري و نامدارترين شاعر زمان صفويه است.
وي مشهورترين شاعر سبک هندي و يکي از پرآوازه‌ترين شاعران ايران است. 10 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران، به نام روز بزرگداشت صائب تبريزي نام‌گذاري شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن