واضح آرشیو وب فارسی:الف: نظر موسسه امام در مورد خاطرات "من بودم و امام"
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۲
قائم مقام موسسه ی تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) گفت که در مورد خاطراتی از امام که فقط ایشان و فرد گوینده ی خاطره حضور داشته اند، موسسه نه می تواند تایید کند و نه تکذیب.حمید انصاری در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری تسنیم در مورد نقل خاطرات از امام گفت: گوینده خاطره میگوید من در جایی با امام بودم. یک وقت این جایی که دارد میگوید، در یک جمع عمومی است که ما مستنداتش را داریم. صوت و تصویر و فیلم داریم، اما یک وقت میگوید من در جلسهای خصوصی خدمت امام بودم و صحبتی شد، در اینجا مورد به مورد را موسسه حفظ و نشر آثار امام نمیتواند تأیید یا تکذیب و اظهارنظر کند. با کدام مبنا و مستند میتوانیم بر نقلی صحه بگذاریم یا آن را رد کنیم؟جلسه خصوصی امام که مخفیانه ضبط نمیشده، بله اگر مخالف با مسلمات اندیشه امام باشد یا سیره امام این را نفی کند، اینجا موسسه حفظ و نشر آثار امام موضع میگیرد که تاکنون گرفته است، البته معتقدیم در انتشار خاطرات مربوط به امام نیز طبق قانون «نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام» باید از موسسه حفظ و نشر آثار امام مجوز بگیرند.وی افزود: اتفاقا یکی از موارد اختلاف نظر موسسه حفظ و نشر آثار امام با برخی از مراکز اسناد و موسسات انتشارات تاریخی، همین موضوع بوده که حتی در برههای به رسانهها نیز کشیده شد. ما تاکید داشته و داریم که طبق قانون و حکم حضرت امام انتشار هر چه که منسوب به امام میشود باید از مرجعی که حضرت امام تعیین کرده و در قانون هم تصریح شده، مجوز بگیرند، از جهت اینکه اگر مطلبی در این خاطرات نسبت داده شده که اسناد و شواهد متقن خلاف آن را ثابت میکند، تصحیح شود. بدیهی است که صدور مجوز موسسه حفظ و نشر آثار امام به معنای تأیید خاطرات نیست.انصاری سپس در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد هر که با امام بوده نقل قول کند و به صرف ارتباط به امام خاطرهاش معتبر باشد، تکلیف نقلهای متناقض چه میشود، گفت: بخش عمده آن با جامعه است. آنجایی که ببینیم خلاف اصول امام است، موضع میگیریم و گرفتهایم، اما خاطره، خاطره است. عنوان و اسمش خاطره است و سند مکتوب نیست، صوت و تصویر نیست. کسی واقعهای یا بیانی را از کسی نقل میکند که در اعتبار نقلش به میزان وثاقت او میزان صداقت راوی و میزان آشنایی و ارتباطی که با منبع خاطره داشته، بستگی دارد.حتی در روایات و نقل از معصومین(ع) که احکام الهی را بیان میکنند با آنکه از لحاظ سندیت یکسان نیستند و احادیث ضعیف فراوانی در کتب حدیث وجود دارد، اما هیچ وقت علما و فقها نگفتهاند این خاطرات و این نقلها را از درون کتب احادیث بردارید، چون سند ارائه نشده، حتی ممکن است راوی جایگاهش، مقامش و عدالتش به حدی باشد که اصطلاحا در علم رجال میگویند از اصحاب اجماع است، یعنی صحت نقل و روایتش نیاز به تحقیق ندارد.در مورد نقلهایی که از وقایع انقلاب و زندگی و مطالب امام میشود نیز به وضعیت راوی و شواهدی که روایتش را تأییید یا رد میکند و یا سندی که ارائه میکند، بستگی دارد، مگر اینکه موضوعی که بیان میکند و مطلبی که از امام نقل میکند، خلاف مسلمات اصول و اندیشه امام باشد.گاهی هم ممکن است فردی خاطره نقل میکند که میدانیم هیچ وقت امام را ندیده که بحث دیگری است. کما اینکه در همین خاطراتی که بعضا چاپ شده افرادی خاطراتی نقل میکنند که اصلا سنشان به دوران امام نمیرسد.گاهی هم گوینده خاطره قصد خلافگویی ندارد، اما دچار فراموشی شده و خلط مباحث شده است.انصاری در مورد خاطره ای از امام که ادعا شده بود ایشان با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بوده اند هم اظهار داشت: ای کاش وارد مصداق نشویم، چون این سؤال شما به مصداق خاصی بر میگردد. موسسه حفظ و نشر آثار امام قبلا در این موضوع به تفصیل اعلام نظر کرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]