تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820165783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیم مذاکره کننده، خطوط ترسیمی رهبر انقلاب را دنبال میکند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تیم مذاکره کننده، خطوط ترسیمی رهبر انقلاب را دنبال میکند


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: خطوط قرمز هسته ای که مقام معظم رهبری تبیین و تشریح کردند خیلی کمک کننده است و تیم مذاکره کننده در مذاکرات این خطوط را دنبال می کند؛ اما باید تا نهایی شدن موضوع صبر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خانم  افخم در نشست خبری هفتگی خود افزود: چون مذاکرات ادامه دارد اجازه دهید کارشناسان بحث ها را دنبال کنند تا به نتیجه برسیم.
وی همچنین درباره طرح مجلس برای صیانت از دستاوردهای هسته ای گفت: با احترام به نظر مجلس ما هم به صورت مکاتبه و هم به صورت شفاهی دیدگاهمان را به مجلس اعلام کردیم و خوب بود مجلس ملاحظات تیم مذاکره کننده را هم در نظر می گرفت.
افخم افزود: چون مراحل قانونی کار باید پیش برود بنابراین نظرمان را بار دیگر در آن مراحل نیز اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص همکاری های عراق و ایران و سوریه گفت: این همکاری ها از گذشته وجود داشته و ساز و کارهایی برای همکاری های مشترک تنظیم شده که کمتر زمینه بروز آن فراهم شده بود.
افخم افزود: یکی از این موارد نشست وزرای کشور ایران، عراق و سوریه در بحث تروریسم و افراطی گری و استفاده از ظرفیت هاست که امکانش ایجاد شده است.
وی گفت: قرار است این نشست در بغداد برگزار شود و معتقدیم همکاری های سه کشور کمک کننده به پیشبرد اهداف کشورهای منطقه و کمک به رفع مشکلات و نگرانیها نسبت به فعالیتهای افراطی است.
افخم افزود: معتقدیم ساز و کارهای همکاری های سه جانبه باید تقویت شود تا این نوع همکاری ها الگویی برای دیگر کشورهای منطقه باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هنوز زمان قطعی حضور وزیر امور خارجه در مذاکرات مشخص نیست. کار کارشناسان و معاونان ادامه دارد و مذاکرات برای نهایی کردن متون و کار روی نقاط اختلافی به صورت فشرده انجام می شود.
وی با بیان این که هنوز زمان قطعی حضور وزیر امور خارجه در این مذاکرات مشخص نیست، افزود: بخشی از این کار مربوط به این است که کارشناسان و معاونان کار را به چه مرحله ای برسانند تا نیازمند حضور وزرا باشد.
افخم تصریح کرد: آنچه  قطعی است این است که تا قبل از موعدی که برای توافق احتمالی اعلام شده است، وزرا در وین خواهند بود.
وی درباره اظهارات آقای انصاری درخصوص مصوبه مجلس برای حفظ دستاوردهای هسته ای و مخالفت دولت با آن گفت: بنده چنین نقل قولی از آقای انصاری نشنیده ام. متعاقب اعلام موضوع الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای، ما دیدگاه های خودمان را به صورت کتبی و همچنین در جلسات به صورت شفاهی مطرح کردیم و این کار را مفید نمی دانستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این موضوع رأی و نظر مجلس است که در صورت تصویب نهایی و تأیید آن در شورای نگهبان قانون خواهد شد و چنانچه به شکل قانون درآید همه تابع هستیم که از آن تبعیت کنیم و آن را ملاک کار قرار دهیم.
افخم افزود: ما دیدگاه هایمان را در مراحل مختلف اعلام کردیم و حال که به شکل یک مصوبه شده است، بهتر است ورود به گذشته نداشته باشیم و جزئیات را از ابتدا بحث نکنیم.
وی گفت: شورای نگهبان وظیفه بسیار حساسی دارد، همچنین کارشناسان مبرز و حقوقدان آن می توانند آن را نهایی کنند و در صورتی که به شکل قانونی درآید همه باید از آن تبعیت کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در مذاکرات هسته ای خود را به زمان محدود نمی کنیم و ملاک برای ما توافق خوب است.
مرضیه افخم درباره اینکه آیا احتمال تمدید مذاکرات هسته ای وجود دارد؟ گفت: در این زمینه نمی توان پیش بینی کرد و باید صبر کنیم تا مذاکره به سطح وزیران برسد. وزیران متونی را که کارشناسان و معاونان آماده کرده اند مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برخی بخش ها احتمال تمدید مذاکره را مطرح کردند؛ اما از نظر ما تا قبل از تاریخ مقرر هم امکان دسترسی به توافق وجود دارد اگر چه باید برای تمدید در سطح وزیران تصمیم گیری شود.
افخم درباره روند بررسی پرونده دو پلیس خاطی عربستان سعودی گفت: تاکنون دو جلسه برای رسیدگی به جرم و محاکمه خاطیان برگزار شده است و دادستان خواهان اشد مجازات برای این دو پلیس خاطی است و طبق گزارش های دریافتی از سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در جده تاکنون رأی نهایی در این زمینه صادر نشده است. خواسته وکیل نوجوانان ایرانی و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً روشن است و ما خواهان مجازات عاملان و خاطیان هستیم و امیدواریم در یک دادرسی عادلانه به جرم خاطیان رسیدگی شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: باید حکم نهایی صادر شده در این دادگاه از طریق مجاری رسمی به ما اعلام شود و گمانه زنی ها و مطالب رسانه ای برای ما ملاک نیست.
افخم همچنین درباره مذاکره با استرالیا درباره بازگرداندن پناهجویان ایرانی گفت: هیچ توافقی مبنی بر بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی صورت نگرفته است و کسی این حق را ندارد که برای پناهجویان ایرانی تعیین کند که کجا را برای زندگی انتخاب کنند.
وی گفت: در این زمینه با طرف استرالیایی گفتگوهای کنسولی خوبی صورت گرفته و یک هیئت به ریاست معاون کنسولی وزارت امور خارجه به استرالیا سفر کرده و از استرالیا هم هیئتی مشابه به تهران سفر کرده است و درباره ابعاد مختلف روابط دو جانبه گفتگو شده و در حاشیه این گفتگوها به این موضوع هم اشاره و درباره آن تبادل نظر شده است اگر چه تأکید می کنیم موضوع این سفر صرفاً این مسئله نبوده است. اراده ما این است که منطبق با قوانین به این موضوع رسیدگی کنیم و تأکید داریم که نمی توانیم هیچ ایرانی را مجبور کنیم به زور محل زندگی خود را ترک کند.
وی افزود: گفتگوهای کنسولی در این زمینه ادامه دارد و آماده هستیم راه های قانونی و کارشناسی را در این زمینه بررسی کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم توافقی خوب و عزتمندانه  در پایان مذاکرات هسته ای داشته باشیم چرا که همه گروه های داخل کشور خواستار چنین توافقی هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در این که همه نهادهای کشور تلاش دارند تا کمک کنند  بهترین نتیجه در مذاکرات حاصل شود هیچ تردیدی نیست.
وی گفت: جایگاه مجلس شورای اسلامی کاملاً مشخص است و نمایندگان در راستای صلاحدید در کشور عمل می کنند؛ اما جزئیاتی وجود دارد که مذاکره کنندگان در راستای روند مذاکرات دیدگاه های خود را داشته اند که ما نیز  آنها را به مجلس اعلام کرده ایم.
افخم همچنین درباره انتشار اسناد مربوط به سیاست های خصمانه عربستان علیه ایران توسط پایگاه ویکی لیکس افزود : ما خیلی از این اسناد را دریافت کرده ایم که باید بررسی شود. در برخی از این اسناد از ایران نام برده شده که در حال بررسی موضوع هستیم و البته زمان بر است؛ اما اینکه قول بدهیم حتماً  در این خصوص و بعد از بررسی موضوع اعلام نظر کنیم این را نخواهم گفت.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت : امیدواریم  در ماه مبارک رمضان آتش بس در یمن برقرار شود زیرا  ادامه حملات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست .
افخم در نشست خبری در خصوص تحولات یمن افزود: در اینکه  راه حل موضوع یمن، سیاسی است هیچ تردیدی نیست و موضوع یمن هیچ راه حل دیگری ندارد.
وی گفت: این را  به عنوان یک اصل اساسی  اعلام کردیم و معتقدیم مسئله یمن از طریق سازو کار سیاسی قابل حل است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:  باید همه تلاش ها معطوف به این مسیر  شود و با وجود اینکه نشست اخیر ژنو نتیجه ای نداشت باید به این تلاش ها  ادامه داده شود.
افخم گفت: تلاش ها برای گفتگو و تشویق گروههای مختلف برای نشستن کنار هم  برای حل و فصل موضوع باید تقویت شود.
وی افزود: ما خواهان ادامه تلاش ها برای تنظیم گفتگوی های بعدی هستیم و در  این مسیر گفتگوهایی با نماینده ویژه دبیرکل داشتیم  و به تلاش ها در ابعاد مختلف که امکانپذیر است و کانال های دیپلماتیک ادامه می دهیم.
افخم گفت: باید گفتگو تشویق شود و اگر در مرحله ای ساز و کارهای  پیش بینی شده  نتوانست نتیجه ای در بر داشته باشد نباید ناامید شد و باید ادامه یابد .
وی افزود: متاسف هستیم که به درخواست های متعدد برای توقف حملات و آتش بس در یمن بی توجهی شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : انتظار می رفت با  آغاز ماه مبارک و ایام روزه داری برای همه مسلمان اتش بس صورت می گرفت و از بعد انسانی این اتش بس  نشانه مثبت و حسن نیتی بود برای اینکه بشود  فضای مناسب برای گفتگوی سیاسی را فراهم کرد.
افخم افزود:  امیدواریم  تا در این ماه هستیم اتش بس برقرار شود ،  ادامه حملات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست ،  حمله به مردم بی گناه یمن و روزه داران یمنی قابل پذیرش نیست تلاش ها باید ادامه یابد و موضوع یمن به کانال سیاسی از طریق گفتگو هدایت شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: درباره پیشرفت مذاکرات هسته ای نمی توان عدد و رقم اعلام کرد، اما در هر حال مسیر رو به جلو است اگرچه کند پیش می رود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: کسانی که قبلاً عدد و رقم درباره مذاکرات هسته ای اعلام می کردند اکنون با ملاحظه در این مورد صحبت می کنند.
وی افزود: در جریان مذاکرات با وجود کند بودن مباحث همه در حال تلاش هستند تا بتوانند به جلو حرکت کنند و پیشرفتهایی حاصل شود، هم کارشناسان و هم معاونین وزارت امور خارجه در تلاش هستند و گامهای پایانی ،‌گامهای بسیار تعیین کننده در این زمینه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اکنون کار حساسیت ویژه ای پیدا کرده و مذاکرات حرفه ای  در سطح بالایی در حال انجام است و امیدوار هستیم این روند به نتایج برسد و همه تلاش ها به سمتی است که با وجود همه موانع و مشکلاتی که بر سر راه وجود دارد کار پیشرفت کند .
وی در پاسخ به سؤالی درباره شعارهای برخی افراد در مراسم تشییع شهدای غواص علیه تیم مذاکره کننده تصریح کرد : ما حتی از گروههای مختلفی که خواستند در حمایت از تیم مذاکره کننده تجمعاتی  برگزار کنند دعوت کردیم که چنین تجمعاتی ضروری و مورد نیاز نیست و باید اجازه بدهیم مسیر این مذاکرات ملی بطور طبیعی و در بستر خود پیش برود.
افخم با تشکر از افرادی که با علاقمندی آمادگی خود را برای برگزاری تجمعات اعلام کردند گفت: ما حتی درباره هواداران تیم مذاکره کننده ملاحظاتی داشتیم که این مذاکرات مهم معطوف به رقابتهای جناحی و سیاسی نشود و گروه بندی ویژه ای در آن ایجاد نشود.
وی گفت: در هر حال فرصت طلایی بازگشت پیکر شهدای غواص به کشور، شهدای عزیزی که سمبل مقاومت و ایثار بودند، توسط عده ای مورد سوء استفاده قرار گرفت که فکر می کنم این موضوع به مذاق هیچکدام از گروههای سیاسی و آحاد عمومی کشور خوش نیامد و امیدوار هستیم که شاهد تکرار چنین صحنه هایی نباشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئله هسته ای یک مسئله ملی است و هر چه به این مسئله ملی نگاه شود و فراگیر با آن برخورد شود مطمئن باشید دستاوردهای ما بسیار گران بهاتر و عظیم تر خواهد بود.
وی افزود: نگاه جناحی و سیاسی به مذاکرات و معطوف کردن آن به مباحث رقابتهای سطح پایین که وجود دارد مناسب نیست اگر چه با تدابیر و درایتی که در مجموعه حاکمیت است از این مراحل به خوبی عبور می کنیم؛ اما این ها تمرینی است که همه ما یاد بگیریم که در هر حال منافع جناحی ، حزبی ، گروهی باید در  بخشهایی حتماً فدای منافع بزرگتری که منافع ملی هست بشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران خارجی درخصوص مذاکرات ایران و اعضای 1+5 گفت: ما هنوز به هیچ توافقی نرسیده ایم و صحبت هایی که پیرامون این موضوع مطرح است بحث توافق احتمالی است.
خانم افخم افزود: همه کشورهای جهان انتظار دارند این مسیر سیاسی به خوبی طی شود و امیدواریم ایران در سایه یک توافق خوب به همکاری های خود با کشورهای منطقه و جهان ادامه دهد.
وی گفت: در صورت توافق همه باید به آن احترام بگذارند چرا که احترام به توافق، احترام به جامعه جهانی است.
افخم درخصوص نشست وزرای خارجه سه کشور ایران، عراق و سوریه افزود: نفس این نشست بسیار ارزشمند و فرصتی است برای هماهنگی های بیشتر و گفتگو و استفاده از ظرفیت های سه کشور در مقابله با مشکلات و معضلات منطقه .
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد جزئیات این نشست باید صبر کرد ولی همکاری میان سه کشور از گذشته وجود داشته و در این سالها برخی از توافقات و تفاهمات اجرایی نشده که نشست سه وزیر با هدف اجرایی شدن تفاهمات گذشته خواهد بود که گامی مهم در روابط سه کشور ایران ، عراق و سوریه محسوب می شود. سخنگوی وزارت امورخارجه برقراری رابطه میان ایران و طالبان افغانستان را کذب دانست.
خانم افخم در ادامه نشست خبری هفتگی خود درباره اینکه برخی مسئولان افغانستان اتهام زده اند که ایران به دنبال بهبود روابط با طالبان است تا بتواند داعش را کنترل کند، گفت: در مواضع اصولی ما که همانا محکومیت اقدامات گروه های تروریستی بوده است خللی ایجاد نشده و این گفته و ادعا تناقض با رفتار اصولی جمهوری اسلامی ایران دارد.
وی با بیان اینکه در برخی محافل رسانه ای این اخبار مشاهده شد افزود: مصاحبه سفیر ما در کابل با وال استریت ژورنال نشان می دهد که ما هیچ گونه رابطه ای با طالبان نداشته ایم.
افخم گفت: ما خواهان مصالحه در کشور دوست و همسایه مان افغانستان هستیم و می دانیم دولت وحدت ملی این کشور خواهد توانست از این مرحله سخت عبور کند و راه صلح و توسعه را در این کشور پیش بگیرد که جمهوری اسلامی ایران هم در این راستا به آنها کمک خواهد کرد.
وی افزود: بخشی از این بحث ها سوء استفاده از شرایط منطقه است و صحت ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره ارتکاب جنایت جنگی در جنگ غزه گفت: حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و محاصره این شهر جنایتی بود که حتی رسانه های کشورهای حامی رژیم صهیونیستی هم نتوانستند آن را کتمان کنند.
افخم افزود: صحنه هایی چون حمله به بیمارستان ها، مدارس و مراکز عمومی و شهادت و زخمی شدن هزاران نفر مردم بیگناه غزه از مواردی بود که در اخبار نیز آمد .
وی گفت: جنایات این حمله بسیار وسیع بود به نحوی که صدای خیلی از کشورهای اسلامی و غیراسلامی را درآورد.
افخم افزود: اقدام کمیته حقیقت یاب گام ابتدایی بود که رگه هایی از نگاه به واقعیت ها در این گزارش دیده شد و امیدواریم چشم جهانیان به موضوع فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی باز شود.
وی گفت: در هر حال با انتشار این گزارش فرصت هایی هم برای فلسطینیان ایجاد می شود تا از این فرصت ها برای محاکمه عاملان جنایات استفاده کنند و ما این موضوع را جزو انتظارات اولیه فلسطینیان می دانیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه ابراز امیدواری کرد: مجامع بین المللی رسیدگی به موضوع فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی ر ا به طور جدی مورد توجه قرار دهند.
افخم گفت: انتشار چنین گزارش هایی هرچه بیشتر شود کمک می کند تا ملت فلسطین به حقوق حقه خود دست یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوالی درخصوص آینده توافق میان ایران با 1+5 و احتمال همکاری دوجانبه ایران با آمریکا گفت : اصلاً بحث دوجانبه ای مطرح نیست و موضوع توافق بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است .
افخم در ادامه نشست خبری افزود : این توافق، در عین حال چشم انداز بهتری را در همکاری کشورهای مختلف با جمهوری اسلامی ایران و ورود ایران به عرصه های جدید در حوزه های مختلف فراهم می کند.
وی تاکید کرد : با رفع تحریم های ظالمانه  امکان تعامل و همکاری و فضای بهتر برای سازوکارهای اقتصادی فراهم خواهد شد و در توافق احتمالی موضوع همکاری دوجانبه میان ایران و آمریکا وجود ندارد.
افخم گفت : موضوع توافق احتمالی، موضوع ابعاد صلح آمیز فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران ، تحریم ها و اجرای توافق احتمالی همه اینها موضوعات بسیار حساسی است لذا موضوع روابط دوجانبه اصلاً در این میان وجود ندارد .
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش سالانه حقوق بشر هم گفت:‌ این گزارش را رد می کنیم در عین حال از مقامات اتحادیه اروپا می خواهیم رویکرد واقع بینانه تر و منطقی تری را درباره ایران در پیش بگیرند.
افخم افزود: این گزارش در عین حال یکطرفه، جهت دار و حاوی داده ها و استنتاجات ناصحیح است و ما فکر می کنیم یک مجموعه یا یک کشور نمی تواند صلاحیت ارزیابی شرایط حقوق بشری را داشته باشد و شرایط ویژه ای را برای خودقرار دهد  و به واسطه ان بخواهد در امور داخلی کشورها دخالت کند.
وی گفت: حقوق بشر  موضوعی است در سطح جهان که بایستی کاملاً بی طرفانه ، عادلانه و بدور از معیارهای دوگانه بررسی شود  در عین حال که  کشورهای اروپایی هم دارای نقض حقوق بشر فراوانی هستند.
افخم با بیان اینکه  باید عاقلانه و منطقی به مسئله حقوق بشر در ایران نگریست افزود : طرف مقابل باید منطقی تر به مسائل حقوق بشر در ایران نگاه کند.


چهار شنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن