تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819683257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران آب از ضعف مديريت در 20 سال گذشته است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بحران آب از ضعف مديريت در 20 سال گذشته است
۹۰ درصد از مرگ زمين و كاهش ذخاير آب‌هاي زيرزميني مربوط به ۲۰ سال گذشته است و در اين زمينه فرصت‌هاي زيادي را در طول اين سال‌ها از دسترس مردم خارج كرديم و در اين زمينه مردم و مسئولان هر دو سهيم هستند.


۹۰ درصد از مرگ زمين و كاهش ذخاير آب‌هاي زيرزميني مربوط به ۲۰ سال گذشته است و در اين زمينه فرصت‌هاي زيادي را در طول اين سال‌ها از دسترس مردم خارج كرديم و در اين زمينه مردم و مسئولان هر دو سهيم هستند.
سيد مسعود مصطفوي، مديركل دفتر حفاظت از منابع آب كشور درباره وضعيت دخاير آب‌هاي زيرزميني در كشور گفت: آب‌هاي زيرزميني شرايط خوبي ندارند. بسياري از چاه‌ها دچار افت سطح آب شده و تبعات آن در سراسر كشور به صورت نشست زمين كه به آن «مرگ زمين» مي‌گوييم خود را نشان داده است؛ اتفاقي كه قابل برگشت نيست.
وي افزود: ما مشكل تأمين نداريم، عمده مسئله ما كاهش سطح روان‌آب‌ها و آب‌هاي سطحي است، اگرچه سازمان هواشناسي مقدار روان‌آب‌هاي متأثر از ريزش‌ها را ۱۸ درصد عنوان مي‌كند اما آمار ما بيش از ۲۰ درصد است، حتي در آب‌هاي سطحي بيش از ۵۵ درصد كاهش روان‌آب‌ها را مشاهده مي‌كنيم.
مديركل دفتر حفاطت از منابع آب كشور ادامه داد: بيش از ۵۰ ميليارد متر مكعب جايگاه‌هايي براي دخيره آب براي تأمين نياز‌ها ساخته‌ايم اما در بلندمدت كه نگاه مي‌كنيم اگر جريانات آب‌هاي سطحي ما بيش از ۶۸ ميليارد متر مكعب است در سال جاري ارديبهشت ماه اين رقم كمتر از ۳۰ ميليارد متر مكعب است.
وي با بيان اينكه تمدن ۱۰ هزار ساله ايران تنها با منابع آبي تهديد مي‌شود، تصريح كرد: اگرچه مصرف ما در بحث شرب ۶ درصد است اما همه جامعه از اين ميزان مصرف برخوردار هستند، اگر آموزش مديريت مصرف بهينه را از فرزندانمان آغاز نكنيم و ايستادن در لبه تيغ را باور نداشته باشيم، تغيير در نگرش‌مان انجام نمي‌شود.
وي با بيان اينكه مجلس بايد بازنگري در قوانين را بپذيرد، اظهار داشت: رايگان كردن آب‌هاي زيرزميني براي استفاده كشاورزان بزرگترين لطمه را به ذخاير آب‌هاي زيرزميني وارد و اين پيام را به مصرف‌كننده‌ها منتقل كرد كه آب بهايي ندارد. در حالي كه اين اقدام مغاير با اصل ۱۴۰ قانون اساسي بوده و آب را متعلق به همه ملت ايران مي‌داند.
مديركل دفتر حفاظت از منابع آب كشور تأكيد كرد: در بحث مديريت منابع آب‌هاي زيرزميني اولويت با بخش كشاورزي است در كنار آن دو موضوع راندمان و تدبير اقتصادي آب تعيين كننده است.
در ادامه علي سيدزاده، مدير اداره مصرف شركت مهندسي آبفاي كشور با اشاره به مديريت منابع آبي در سال ۹۳ گفت: براي عبور از بحران آب در تابستان ۹۳ اقدامات متعددي انجام شد كه در نتيجه مديريت علمي مهندسي شبكه توزيع، مديريت فشار، بخش مصارف و اقدامات نظارتي توانستيم از بحران آبي در تابستان ۹۳ عبور كنيم.
وي افزود: صرفاً براي عبور از بحران آبي نبايد نگاه به وزارت نيرو باشد، ما در اين زمينه نيازمند وحدت ما بين همه دستگاه‌ها هستيم در حمايت از طرح‌هاي تصويب شده و لايحه‌ها، تعرفه‌ها و موارد قانوني، وزارت جهاد كشاورزي، دانشگاهيان و مهندسان مردم و بدنه دولت (وزارت نيرو) همه دخيل هستند.
مدير اداره مصرف شركت مهندسي آبفاي كشور با بيان اينكه منابع آبي در ايران مجاني توزيع مي‌شود، گفت: همكاري دولت و مجلس، هدايت بخشي از اعتبارات و افزايش تعرفه آب براي مديريت منابع آبي در سال جاري مهم است. اقدامات متعدد براي فرهنگ‌سازي انجام شده است هر ساله بايد اعتبار مناسبي براي خريد ابزار كاهنده مصرف آب فراهم شود اما با تعرفه پايين نمي‌توانيم به وضعيت كشورهاي توسعه‌يافته در اين زمينه برسيم.
سيدزاده اضافه كرد: وقتي مصرف‌كننده ما ارزش آب را نداند چه لزومي دارد با قيمت قبض آب ۶ هزار توماني به سمت خريد شيرهاي كاهنده مصرف برود كه قيمت آن ۸۰ هزار تومان است. به نظر مي‌آيد با افزايش تعرفه‌هاي آب نه قيمت آب كه با حامل‌هاي انرژي اشتباه گرفته شود، مي‌شود مصرف آب را مديريت كرد.
مدير اداره مصرف شركت مهندسي آبفاي كشور گفت: يك متر مكعب آب با قيمت ۱۰۰ تومان تمام مي‌شود اما اين مقدار با قيمت ۳۰۰ تومان به مصرف‌كنندگان به فروش مي‌رسد، بنابراين با افزايش تعرفه آب، مديريت منابع مالي شركت آب و فاضلاب به سمت بازسازي شبكه‌ها مي‌رود.
سيدزاده از ۴۲ هزار كيلومتر شبكه آبي فرسوده در بخش شهري خبر داد و گفت: اصلاح هر كدام از اين شبكه‌ها به ۱۵۰ ميليون تومان اعتبار نياز دارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن