محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844115899
حجتالاسلام پناهیان: کسانی که ماه رمضان عبادت میکنند کمی هم به زندگی بپردازند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام پناهیان:
کسانی که ماه رمضان عبادت میکنند کمی هم به زندگی بپردازند
ما باید پای زندگیِ درست، بایستیم و بجنگیم؛ کسانی که ماه رمضان به عبادت میپردازند یک مقدار هم به زندگی بپردازند! یک کمی هم به فکر زندگی باشند! یک مقدار برای بدست آوردن زندگی خوبی که خدا برای مؤمنین ارزانی کرده، بجنگند.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان که در رمضان گذشته با موضوع «تنها مسیر-راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی» سخنرانی کرد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت، امسال قرار است به مدت 30 شب در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین به موضوع «تنها مسیر برای زندگی بهتر» بپردازد و به سؤال «چگونه یک زندگی بهتر داشته باشیم؟» پاسخ دهد. در ادامه فرازهایی از دومین جلسه این سخنرانی را میخوانید: موضوع بحث ما رابطه دین و زندگی نیست، ما نمیخواهیم ببینیم که «چگونه هم دینداری کنیم و هم زندگی کنیم؟» و ما نمیخواهیم ابتدائاً به این بپردازیم که «چگونه از طریق دین، زندگی خودمان را بهبود ببخشیم و بهتر کنیم؟» نمیخواهیم ابتدائاً به این بحث بپردازیم که «دین نگاهش نسبت به زندگیِ بهتر چیست و چه راه حلهایی را به ما در این زمینه ارائه میدهد؟» بلکه موضوع بحث ما این است که «چگونه به زندگی بهتر برسیم؟» حالا چه با دین چه بدون دین، میخواهیم ببینیم که اساساً راه رسیدن به زندگی بهتر چیست؟
چرا سراغ زندگی بهتر را گرفتهایم؟ به دلیل اینکه انسان هستیم؛ به دلیل اینکه انسان موجودی است که نمیتواند زندگی خودش را بهبود نبخشد؛ انسان از یک سو، زندگی خودش را دوست دارد و این یک مسئله بسیار طبیعی است. و از سوی دیگر بعد از اینکه حداقل زندگی خودش را به دست آورد، به سراغ حداکثر زندگی میرود و زندگی خودش را مدام تغییر میدهد، مدام وضع زندگی خودش را بهتر خواهد کرد.
دین ما به این خواسته انسانی ما برای بهبود زندگی، میدان داده است. دین درباره زندگی بهتر حرفهایی دارد که بخشی از این حرفها را در آیات قرآن و در کلمات ائمه معصومین(ع) بررسی خواهیم کرد تا ببینید اساساً دینداران، و اهل مرام معنوی اهلبیت(ع) بیشتر و بهتر از غیرمتدینین باید دنبال زندگی بهتر باشند. ما دلیل قرآنی میآوریم برای اینکه مؤمنین باید به اینجا برسند. آدمهای غیردیندار در واقع به دنبال یک کیفیتهایی در زندگی هستند که لزوماً نمیشود اسمش را «زندگی بهتر» گذاشت. قرآن کریم: اگر مردم کتاب آسمانی خود را اقامه میکردند، از زمین و آسمان بر آنها میبارید و میخوردند خداوند متعال میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ»( مائده/66) اگر مردمی کتابهایی که از آسمان بر آنها نازل شده را اقامه میکردند، از آسمان و زمین برایشان میبارید و میخوردند.
دقت کنید که خداوند نمیفرماید «اگر اینها کتاب آسمانی خود را اقامه میکردند، خیلی نورانی میشدند!» یا نمیفرماید: «بعداً در بهشت و رضوان الهی جای خوبی به ایشان میدادم!» البته این موارد هم در جاهای دیگر قرآن هست، اما چون بعضیها دچار سوءتفاهم هستند که وعدههای قرآن همهاش برای قیامت است، در اینجا میخواهیم بگوییم: اگر میبینید در قرآن کریم از قیامت زیاد صحبت میشود بهخاطر این است که مهمتر است و الا معنایش این نیست که دینداری، در دنیا هیچ فایدهای ندارد! «بهرهمندی فراوان از دنیا» جایزه دینداری است/دنبال بهبود زندگی بودن، یک راه خدایی است از آیه فوق معلوم میشود دارایی-و نه پُرخوری- به این حد که از آسمان و زمین برایت ببارد و ببری و داشته باشی، این جایزه دینداری است. کجا بشر تا حالا به یکچنین جایزهای از طریق دیگری غیر از دینداری رسیده است؟! ما دنبال این زندگی هستیم که فرمود: «لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ» یعنی از آسمان و زمین چیزهایی که بشود خورد، دریافت کنیم. البته آیات دیگر قرآن هم در این زمینه هستند، منتها اینقدر در ارتباط با امور معیشتی و خوردنی صراحت ندارند. مثلاً اینکه میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»(اعراف/96) یعنی اگر مردم ایمان و تقوی داشته باشند، ما از آسمانها و زمین باب برکات را برای آنها باز میکنیم.
ما دنبال این هستیم که به زندگی بهتر برسیم، و در این گفتوگو هم نمیگوییم که میخواهیم سراغ دین برویم؛ حتی نمیگوییم که «هم میخواهیم آخرت را داشته باشیم، هم میخواهیم دنیا را داشته باشیم» بحث خودمان را اینطور پیش میبریم که اگر ما فقط زندگی بهتر در این دنیا را بخواهیم، چگونه باید زندگی کنیم؟ البته زندگی بهتر داشتن وعده الهی و مژده الهی برای مؤمنان است و فینفسه چیز بدی نیست. اگر کسی زندگی دنیایی خودش را بهتر قرار بدهد یک راهِ خدایی را رفته است. منتها ما فعلاً از راه خدا هم نمیخواهیم برویم، بحثمان سر این است که چگونه میشود به زندگی دنیایی بهتر رسید؛ از هر راهی که بشود. آیا عقلاً برای زندگی بهتر، راهی جز دین وجود دارد؟ ما وقتی میخواهیم به سراغ زندگی بهتر برویم، اولاً باید زندگی را تعریف کنیم و بگوییم که منظور، تعریف و تلقی ما از زندگی چیست؟ ثانیاً باید بگوییم که زندگی بهتر چیست؟ ثالثاً باید راههای متعدد برای رسیدن به زندگی بهتر را جستجو کنیم تا ببینیم کدام راه بهتر است؟ و در آخر بحثمان میخواهیم بگوییم که عقلاً برای زندگی بهتر هیچ راهی جز دین وجود ندارد. یعنی میخواهیم ببینیم که آیا به این نقطه میرسیم یا نه؟ ما نمیخواهیم بگوییم که «دین در زندگی بهتر، مؤثر است» چون این را که الان روانشناسها هم دارند میگویند!
الان خیلی از متکلمین که بحثهای جدیدی به بازار آوردهاند این را دارند میگویند. اینها میگویند: «اصلاً آدم باید یک کسی را پرستش کند، حتی این کسی را که میخواهد پرستش کند مهم نیست که وجود هم نداشته باشد! فقط کافیست یک کسی را بپرستی؛ این باعث آرامش تو در زندگی میشود.» ما نمیخواهیم از این حرفها بزنیم. حتی نمیخواهیم حرف برخی از مذهبیون را بزنیم که میگویند: «دینداری در زندگی هم مؤثر است و تأثیرات مثبتی دارد» ما نمیخواهیم اینقدر حداقلی نگاه کنیم. شروع دینداری از «اثبات صانع»، فشار روانیاش بر آدمها بالاست؛ بیایید از همین زندگی شروع کنیم ما میخواهیم ببینیم که آیا واقعاً از راه رسیدن به زندگی بهتر میتوانیم به ضرورت دینداری برسیم یا نه؟ ما معمولاً دینداری و دینشناسی خودمان را از اثبات صانع و خالق شروع میکنیم. از توحید و عدل شروع میکنیم و بعد هم به نبوت و امامت و معاد میرسیم و میگوییم: «حالا بیایید دینداری را شروع کنید!» این کار عیبی ندارد، این هم یک راه معقول و منطقی است، ولی فشار روانیاش برای آدمها بالاست.
این آدمی که دارد زندگیاش را میکند و به زندگی علاقه دارد، ما سر راهش، در مدرسه جلویش را میگیریم و میگوییم: «صبرکن! صانعت کیست؟ خالقت کیست؟ جهان که نمیتواند بیخالق باشد!» او هم میگوید: «باشد؛ قبول! حالا بگذار بروم! من دارم زندگیام را میکنم» میگوییم: «نه! صبر کن! این خالق حتماً حقی به گردن تو دارد...» عیبی هم ندارد، شما دارید حرفهای منطقی میزنید، هرکسی هم در مدرسه این حرفهای منطقی شما را درک کند، میایستد به شما جواب مثبت میدهد، حرفی نیست. منتها آنطوری که ما میبینیم، مردم اکثراً مشغول زندگیشان هستند؛ کاری ندارند به اینکه دنیا خالق و صانع دارد، مبداء و معاد دارد یا نه؟ بیاید با این مردم هم دو کلمه حرف بزنیم.
مردم مشغول زندگی هستند و از زندگی آغاز میکنند، درگیری ذهنی اکثر مردم، زندگی است؛ بیایید به طرز تفکر مردم احترام بگذاریم و از همین زندگی شروع کنیم. بگوییم شما چه میخواهی؟ میگوید: من زندگیام را میخواهم. بعد بگوییم: «آیا میخواهی این زندگیات بهتر بشود؟ یقیناً میگوید: بله. بعد بگویید: بیا بنشینیم و فکر کنیم که چگونه میتوان این زندگی را بهتر کرد؟ در این صورت اگر از درونش، خدا هم در آمد، تسلیم آن خدا هم هستیم.
ما نمیخواهیم قیافه فیلسوفانه بگیریم. ما نمیخواهیم به پروردگار عالم لطف کنیم و خدا را تأیید کنیم! ما دنبال زندگیمان هستیم و میخواهیم زندگیمان بهتر شود، این دغدغه ماست. حالا برویم ببینیم چگونه میتوانیم زندگیمان را بهتر کنیم؟ شما بروید با وجدان، زندگیتان را درست کنید، بعد در مسیر اصلاح و بهبود زندگی ببینید آیا به خدا میرسید یا نه؟ ما میخواهیم با همین نگاه جلو برویم، مطمئن باشید ما به خدا میرسیم، ما به خداپرستی میرسیم؛ ما به معنویت و دیانت خواهیم رسید؛ البته به شرطی که در این بررسی ملاکمان «عقل» باشد. سوءتفاهمهای بسیاری در جامعه ما و جامعه جهانی پدید آمده که باید برطرف کنیم/ رفع سوءتفاهم برای هر یک نفر، کمک به حضرت است حالا چرا ما داریم این بحث را مطرح میکنیم؟ همانطور که جلسه قبل گفتیم، یکی از اهداف ما در این بحث «رفع سوءتفاهم» است. شما میدانید که آخرالزمان دوران بزرگترین امتحانها و ابتلائات الهی است. در آخرالزمان وقتی غربال صورت میگیرد، خیلی از آدم بدها میآیند خوب میشوند، کما اینکه خیلی از آدم خوبها هم خراب میشوند(البته منظورمان از «خیلی از آدم خوبها» اکثر آدم خوبها نیست) معلوم میشود تاحالا دکان باز کرده بودند و دیندارِ درست حسابی نبودهاند.
سوءتفاهمهای بسیاری در جامعه ما و در جامعه جهانی پدید آمده است و ما در جهت رفع این سوءتفاهمها داریم این بحث را انجام میدهیم. یکی از کارهایی که ما به عنوان منتظر، باید انجام دهیم این است که رفع سوءتفاهم کنیم. این بندگان خدا که در روی کره زمین دارند زندگی میکنند همه، جزء اهداف حضرت هستند و حضرت برای اینها ظهور خواهد کرد. شما هر نفری که سوءتفاهم او را برطرف کنی، به حضرت کمک کردهای؛ هر یک نفری که برای پذیرش پیام حضرت آماده کنی، به حضرت خدمت کردهای. یکی از اقدامات ما در آخرین مراحل انتظار، رفع سوءتفاهمهای تاریخی است/ امروز رفع سوءتفاهمها خیلی آسانتر شده یکی از اقدامات ما در آخرین مراحل انتظار رفع سوءتفاهم تاریخی است که ابلیس از روز اول سعی کرده ایجاد کند، و موفق هم بوده است؛ و تا الان هم موفق بوده است، ولی دیگر زمینههای بسیار خوبی پدید آمده برای اینکه این سوءتفاهمها برطرف بشود.
الحمدلله ما در لحظهها و در جهانی زندگی میکنیم که سوءتفاهمها را میتوانیم برطرف کنیم. مثلاً الان اگر کسی بخواهد زیاد غربزده باشد، شما میتوانید به او بگویید: «منظور شما زندگی مردم فرانسه است؛ زندگی با این سیاستمداران وحشی؟ یا منظورتان انگلستان یا آمریکاست؟ برو زندگی مردمشان را نگاه کن! آیا واقعاً همه آن زندگی، مطلوب و مورد نظر شماست؟» امروز دیگر غربزدگی به آن صورت افراطیاش نمیتواند شکل داشته باشد.
الان خیلی حرفها را میشود مطرح کرد؛ حرفهایی علیه همه فریبهایی که اجازه نداده بشر درباره زندگی بهتر درست فکر کند. ما الان برای رفع سوءتفاهم خیلی کارمان آسانتر است. بعد یک دلائلی هم داریم از مؤمنینی که از دین استفاده کردهاند و زندگی خودشان را بهتر کردهاند، این دلائل را الان میتوانیم بهتر بیان کنیم؛ اینها جزء امکانات ویژه ما هستند. هرکس در اثر سوءتفاهم غیرمذهبی است، باید بیاید اینطرف؛ این وظیفه تاریخی ماست باید همه افراد غیرمذهبی که در اثر سوءتفاهم، غیرمذهبی و غیرمتدین هستند بیایند اینطرف؛ این وظیفه تاریخی ماست. و بین مذهبیها هم هرکسی که دکان باز کرده، و دارد بهصور قلّابی دینداری میکند، باید برود آنطرف؛ ما باید به این غربال کمک کنیم و إنشاءالله خودمان جزء این مذهبیها نباشیم. البته من نمیخواهم علیه مذهبیها و متدینین حرف بزنم، ولی شما به همین جریان داعش در منطقه نگاه کنید؛ اینها دارند به نام دین، با هر نوع مظاهر تمدن و هر نوع عقلانیتی مخالفت میکنند. البته معلوم است غربیها که خودشان داعشیها را درست کردهاند، دنبال این هستند که توسط اینها چهره اسلام را زشت نشان دهند. اگر یک مذهبی «زندگی درست» نداشته باشد، در ادعایش صادق نیست من و شما هم اگر واقعاً ادعایمان میشود که مذهبی هستیم، باید زندگی درستی داشته باشیم و الا ادعای ما درست و صادقانه نیست. مطمئناً در بین مذهبیها، برخی هستند که با طرح بحث «زندگی درست» مخالفت میکنند؛ چون شما با این بحث میتوانید مچ او را بگیرید و بگویید: «تو واقعاً مذهبی نیستی چون این ویژگیهای زندگیِ درست را نداری!» بعد از اینکه ویژگیها و جزئیات زندگی خوب را گفتیم، شما میتوانید مچ برخی افراد مذهبی و نمازخوان را که زندگی درست و خوبی ندارند را بگیرید. کسی که در اثر زندگی غلط دچار گرفتاری شود، حال مناجات هم پیدا نمیکند/ چرا در تهران ما اینقدر مجالس دعا کم است؟ شاید بحث ما در ظاهر، با احساس خوش معنوی و حال زیبا و لطیف عرفانی مورد انتظار در ماه رمضان، تناسب نداشته باشد؛ ولی از چند جهت میگوییم که اتفاقاً خیلی هم تناسب دارد! آن آدمهایی که درست زندگی میکنند و دغدغههای نابجا ندارند و دچار «مَعیشَةً ضَنْکا» نیستند، بیشتر فرصت مناجات پیدا میکنند. و آن کسانی که در اثر زندگی غلط، دغدغههای بیخود و اضافی برایشان ایجاد شده، حال مناجات و فرصت مناجات ندارند. در روایت هست که خداوند میفرماید: اگر از یک بندهای بدم بیاید، اینقدر در زندگی گرفتارش میکنم که هرموقع به او گفتند «بیا برویم درِ خانه خدا» میگوید دوست دارم بیایم اما وقتش را ندارم؛ گرفتارم، نمیتوانم!
چرا در تهران ما اینقدر مجالس دعا کم است؟ چون مردم گرفتار هستند. اما این گرفتاری برای چه پیش آمده؟ برای بیدینی! کسی که خوب و درست زندگی کند، خدا طوری گرفتارش نمیکند که فرصت عبادت پیدا نکند. البته شاید برخی هم باشند که در خانه خودشان عبادت میکند، ولی به هر حال مجالس و محافل دعا هم جای خود را دارند. چرا معنویت بالاتر نمیرود؟ برای اینکه ما درگیر زندگی هستیم؛ اما باید دید که چرا زندگی ما را زیادی درگیر کرده؟! نکند دچار «مَعیشَةً ضَنْکا» شدهایم! میخواهیم با «عقل» راه زندگی بهتر را ببیابیم، نه با مباحث «دینی»/ همان عقلی که بناست دنیای ما را تأمین کند، بناست آخرت ما را هم تأمین کند موضوع بحث ما این است که آیا راهی برای زندگی بهتر وجود دارد؟ اصل اینکه باید به زندگی بهتر برسیم یک امر محرز است ولی آیا راهی وجود دارد؟ بله، ما میخواهیم به سراغ این راه برویم ولی با کمک عقل. نمیخواهیم زیاد دینی سخن بگوییم تا اگر یک کسی هم بود که دین را نپذیرفته بود، برایش قابل استفاده باشد. لذا ملاک ما برای اینکه ببینیم برای زندگی بهتر به چه چیزهایی نیاز داریم یک گفتگوی عاقلانه است.
در ابتدا چند روایت در تکریم عقل و در لازم و ملزوم بودن «عقل» و «دیانت» و از آنطرف «زندگی خوب» برای شما بخوانم تا ببینید که دین ما چقدر به «عقل» وابسته است. همان عقلی که بناست دنیای ما را تأمین کند، همان عقل بناست آخرت ما را هم تأمین کند.
پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیث شریفی میفرماید: «تمام خوبیها به واسطه عقل قابل درک هستند؛ إِنَّمَا یُدْرَکُ الْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ»(تحفالعقول/54) و بعد میفرماید: «کسی که عقل نداشته باشد دین هم نخواهد داشت؛ وَ لَا دِینَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَه» یعنی باید عقل ما کار کند تا به همه خوبیها و خیرات برسیم؛ منجمله دین. و بعد هم نقش دین را در بین همه خوبیها درک کنیم. «ارزشها» فرهنگ زبانی غلطی بود که برخی درست کردند/ امیرالمؤمنین(ع): «ملاک دین عقل است» برخی آمدند و به غلط، یک فرهنگ زبانیای درست کردند و درباره متدینین گفتند: «اینها ارزشی حرف میزنند» و بعد هم درباره غیرمتدینین گفتند: «اینها عقلانی حرف میزنند» یعنی متدینین دنبال مقدسات هستند و غیر متدینین دنبال معقولات هستند. یک چنین تفکیکی ایجاد کردند و برخی از ما متدینین هم از کلمه ارزشها و قداست خوشمان آمد و گفتیم که «بله، ما داریم از ارزشها دفاع میکنیم!» ولی آنها منظورشان این بود که بگویند: اینها ارزشی میاندیشند؛ نه عقلانی! یعنی میخواهند کار دینداران را غیرعقلانی نشان دهند. در حالی که مشکل ما با آنها بر سر همین عقل است که خداوند میفرماید: «أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون»(مائده/103) اگر آنها عقل داشتند، دینشان هم درست میشد.
در روایت دیگری امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «ملاک دین عقل است؛ مِلَاکُ الدِّینِ الْعَقْل»(غررالحکم/702) یا در روایت دیگری پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: «هیچ عقلی مانند دین نیست؛ لَا عَقْلَ کَالدِّین»(ارشاد القلوب دیلمی/1/74). یعنی از آنطرف هم میتوان نگاه کرد و گفت که دین بهترین عقل را به انسان هدیه میدهد.
امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: «دین و ادب نتیجه عقل است؛ الدِّینُ وَ الْأَدَبُ نَتِیجَةُ الْعَقْل»(غررالحکم/1693) مثلاً کسی که عقل داشته باشد، خود به خود میرسد به اینکه باید مؤدبانه زندگی بکند. لذا من هرجا یک آدم مؤدب میبینم، میگویم: این چقدر به درد دین میخورد؛ لابد عقلش به او گفته مؤدب باش، و همین عقل برای دینداری کافیست.
باز امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر میفرماید: «إنَّما العَقلُ التَّجَنُّبُ مِنَ الإثمِ و النَّظَرُ فی العَواقِبِ و الأخذُ بِالحَزمِ»؛(غررالحکم/3887) عقل همان چیزی است که انسان را از کار بد باز میدارد، عقل همان چیزی است که به آدم میگوید عاقبت و انتهای کار را هم نگاه کن و عقل همان چیزی است که انسان را محتاط میکند و یک احتیاطهای به جایی به انسان میدهد. ماجرای عابد بنیاسرائیل/خواب عاقل بهتر از عبادت بیعقل است یکی از پیامبران الهی داشت از جایی عبور میکرد. یک عابدی را دید که خیلی عبادت قشنگی انجام میداد. آن پیغمبر، خیلی دلش رفت که چه بنده عابد خوبی است! خداوند متعال فرمود نه عبادتهای ایشان پیش من ارزش ندارد. پرسید چرا؟ خدا فرمود: چون او عقل درست حسابی ندارد. آن پیامبر برای اینکه میزان عقل آن عابد را بفهمد، رفت با آن عابد نشست و برخاست کرد و پرسید چه خبر؟ او گفت: «این علفهای بیابان را نگاه کن! واقعاً غصه میخورم که در تابستان سرسبز میشود و من میگویم خدایا گوسفندهایت را بفرست بیایند این علفها را بخورند، ولی خدا نمیفرستد و اینها در پاییز خشک میشود!» خدا فرمود ببین! او عقلش همینقدر میرسد؛ یعنی تمام دردش خشک شدن چندتا علف در بیابان است و جایگاهش در آخرت به همین میزان است (کَانَ یَرَى مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ ع رَجُلًا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ یَطُولُ سُجُودُهُ وَ یَطُولُ سُکُوتُهُ... مَا الَّذِی أَکْبَرْتَ مِنْ مَقَالَةِ عَبْدِی أَنَا أُؤَاخِذُ عِبَادِی عَلَى قَدْرِ مَا أَعْطَیْتُهُمْ مِنَ الْعَقْلِ؛ محاسن/1/193) و (امام صادق(ع): إِنَّ الثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْلِ إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ...فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِهِ؛ کافی/1/12)
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: آدم عاقل عبادت نکند و بخوابد، ثوابش بیشتر است و بهتر است از اینکه یک آدم بیعقلی تا صبح نماز بخواند!(فَنَوْمُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِل؛ محاسن/1/193) ببینید خدا با این عقل چه نسبتی برقرار میکند، و چرا اینقدر به عقل احترام میگذارد؟ قرآن عقل انسان را پرورش میدهد/ میخواهیم با یک ملاک عقلانی به سراغ زندگی بهتر برویم باید عقلتان را پرورش دهید. یکی از کارهایی که قرآن میکند این است که عقل انسان را پرورش میدهد؛ ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و خیلی سفارش شده قرآن زیاد بخوانید و این فرصت خوبی است برای اینکه عقل افزایش پیدا کند. ثمره روزه هم افزایش عقل و حکمت است، اصلاً میراث روزه حکمت است؛ حکمت یکی از لوازم یک عقل خوب و کامل است.
مراقب باش که یک وقت با یک موسیقی عرفانی نخواهی ماه رمضان خود را پشت سر بگذاری و بگویی «من با این نوای خوش عرفانی، ماه رمضان باحالی داشتم!» شما باید با پرورش عقل خودت ماه رمضان نورانی و باحالی داشته باشی. البته این منافات ندارد با اینکه نوای خوش عرفانی هم در زندگیات باشد ولی بدان که اصل ماجرا کجاست؟
ما میخواهیم با یک ملاک عقلانی به سراغ زندگی بهتر برویم و مطمئن باشید که در طول مسیر به ضرورت دینداری هم خواهیم رسید. فعلاً نمیخواهیم درباره آخرت و قیامت و معاد صحبت کنیم؛ فعلاً میخواهیم ببینیم که زندگی اگر بخواهد درست شود، چگونه درست میشود؟ تا کسی تصور نکند که ما داریم بندگی را به زور به این زندگی تحمیل میکنیم! کسی بخواهد زندگی خودش را اصلاح کند باید عقلاً ببیند که واقعاً ضرورت دارد که به سراغ بندگی برود. امیرالمؤمنین(ع): اگر مردم از من تبعیت میکردند، از آسمان و زمین نعمت برایشان میریخت وعده داده بودیم که درباره زندگی بهتر احادیثی بخوانیم. أمیرالمؤمنین علی(ع) درباره آیه «لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ؛ مائده/66) میفرماید: اگر از همان اولی که خدا پیامبر گرامی اسلام(ص) را از میان مردم برد، امت پیامبر از من تبعیت و اطاعت میکردند زندگیشان طوری میشد که از آسمان و زمین همینطور نعمت برایشان میریخت. و این مردم، سعه در عیش و یک زندگی خوش و خرّم پیدا میکردند؛ تا روز قیامت، نه اینکه موقتاً؛ وَ لَوْ أَنَّ الْأُمَّةَ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِیَّهُ اتَّبَعُونِی وَ أَطَاعُونِی لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ رَغَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة»(کتاب سلیم بن قیس/2/658)
حالا یکی از دلائل سینهزنی همه سینهزنها را ببینید! ببینید که بشریت از چه چیزی محروم شده است؟ این کلام امیرالمؤمنین(ع) یک نگاه کلان به این موضوع بود. نگاه خردتر و جزئیتری هم در این روایت هست که امام صادق(ع) با ذکر همین آیه میفرماید: اگر شیعیان ما استقامت ورزند، مقاومت و پایداری کنند، ملائکه با آنها مصافحه میکردند، زندگیشان نورانی میشد، زندگیشان خوش و خرم میشد، از آسمان و زمین برکات برایشان نازل میشد و کارشان به جایی میرسید که هر چیزی میخواستند خدا به آنها میداد؛ یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِیعَتَنَا اسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ الْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَاراً وَ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ لَمَا سَأَلُوا اللَّهَ شَیْئاً إِلَّا أَعْطَاهُم»(تحفالعقول/302)
اما راه رسیدن به این زندگی خوبی که امام صادق(ع)-در روایت فوق-میفرماید، چه بوده که ما نرفتیم؟ ما که دعای ندبه میخوانیم، پس از ظهور زیر سایه حضرت بخواهیم زندگی کنیم، آیا زندگی جز این است؟ آیا ما انقلاب نکردهایم که به اینجا برسیم؟ ما جمهوری اسلامی راه انداختیم که فقط نماز بخوانیم؟ ضمن اینکه نماز هم درست نخواندهایم؛ چون زندگیمان درست نیست. کمااینکه وقتی به بعضیها میگویند که چرا نماز نمیخوانی؟ میگوید: گرفتار هستم. ما باید پای زندگیِ درست بایستیم/کسانی که ماه رمضان به عبادت میپردازند کمی هم به زندگی بپردازند ما باید پای زندگیِ درست، بایستیم و بجنگیم. و الا اگر بخواهیم تنهایی به خدا برسیم و با عالم کاری نداشته باشیم، میرویم یک گوشه عبادتمان را میکنیم و با دیگران هم کاری نداریم!
کسانی که ماه رمضان به عبادت میپردازند یک مقدار هم به زندگی بپردازند! یک کمی هم به فکر زندگی باشند! یک مقدار برای بدست آوردن زندگی خوبی که خدا برای مؤمنین ارزانی کرده، بجنگند. البته فرعونها مانع هستند، رذلها و پستفطرتها در عالم مانع هستند که باید آنها را بینیشان را به خاک مالید، فقط باید نابودشان کرد! دین مدعی زندگی بهتر است/ زندگی سرشار از گرفتاری، نشانه ایثار، زهد و خداپرستی نیست ما مدعیِ زندگی هستیم؛ آنوقت در مقابل ما، کسانی میآیند و از زندگی حرف میزنند! معلوم میشود که ما تا حالا درست حرف نمیزدیم و برای بعضیها سوءتفاهم شده است. ما باید به این زندگیای که در قرآن فرمود برسیم: «لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ»؛ ما باید این زندگی را داشته باشیم. خدا این را از ما میخواهد که ما باید زندگی خودمان را به اینجا برسانیم. دینداری بدون رسیدگی به زندگی خودفریبی است اینکه یک زندگی سرشار از گرفتاری داشته باشیم، نشانه ایثار و زهد و فداکاری و خداپرستی و اخلاص نیست. باید دید چه چیزی و چه کسانی مانع یک زندگی خوب و درست برای ما هستند؟ این زندگی مال ماست؛ ما باید به این زندگی برسیم. ما اگر داریم دینداری میکنیم ولی به این زندگی نمیرسیم داریم خودمان را فریب میدهیم؛ این دینداری نیست. انتهای پیام/
94/04/02 - 14:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام دلیر در گفتوگو با فارس: نمونه برتر روزهداری در ادعیه ائمه(ع) نهفته است/ نگاه ویژه علامه طباطبای
حجتالاسلام دلیر در گفتوگو با فارس نمونه برتر روزهداری در ادعیه ائمه ع نهفته است نگاه ویژه علامه طباطبایی به ماه رمضانعضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت از میان تمامی عرفا علامه سید محمدحسین طباطبایی رویکردی عرفانی نسبت به روزه ماه مبارک رمضان دارد حجت&zwnjعوامل «هفت» ماه رمضان استراحت میکنند/ فرصتی برای تغییر
مدیر شبکه سه در گفتگو با مهر عوامل هفت ماه رمضان استراحت میکنند فرصتی برای تغییر شناسهٔ خبر 2783726 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۳ هنر > رادیو و تلویزیون مدیر شبکه سه سیما از تعطیلی موقت برنامه هفت در ماه مبارک رمضان خبر داد و اعلام کرد از آنجایی که بنا نیست تغییرات بهزندگی آزاد شبانه در ماه رمضان
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۷ فقط هفت ساعت برای یک زندگی شبانهی بدون دردسر زمان داریم سانسهای ویژه سینما و تئاتر کافهها و رستورانهای بازِ از افطار تا دَم سحر فرصت مغتنمی را فراهم میآورند که شاید در کل سال کمتر نصیب شود این زندگی شبانه مرهون ماه مبارک خدا رمضان است فرصتی کبرنامه سخنرانی و مناجات خوانی استاد پناهیان در شب های ماه مبارک رمضان
برنامه سخنرانی و مناجات خوانی استاد پناهیان در شب های ماه مبارک رمضان استاد پناهیان در شب های ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق میدان فلسطین به سخنرانی و مناجات خوانی خواهند پرداخت 94 3 27 - 14 21 - 2015-6-17 14 21 45حجتالاسلام موحدنژاد در نشست خبری: پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود/اعزام ۱۵۰ گروه رصدی برای رؤیت هلال رم
حجتالاسلام موحدنژاد در نشست خبری پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود اعزام ۱۵۰ گروه رصدی برای رؤیت هلال رمضانعضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت پیشبینی کارشناسان رؤیت هلال این است که در غروب روز چهارشنبه هلال ماه مبارک رمضان رؤیت خواهد شد و انتظار داریم پنجشنبه اول مابه مناسبت ماه مبارک رمضان ایران و اوگاندا برنامههای تلویزیونی مشترک قرآنی تولید میکنند
به مناسبت ماه مبارک رمضانایران و اوگاندا برنامههای تلویزیونی مشترک قرآنی تولید میکنندرایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا با شبکه تلویزیونی یو بی سی UBC این کشور تصمیم گرفتهاند تا برای ماه مبارک رمضان برنامههای تلویزیونی مشترک قرآنی تولید کنند به گزارش خبرگزاری فارس رایزنی فرهنگیک شاعر و قرآنپژوه: ماه رمضان برای زندگی و حرکت است/ به جای هزار بار خواندن قرآن، یک آیه را هزار بار بخوانیم
یک شاعر و قرآنپژوه ماه رمضان برای زندگی و حرکت است به جای هزار بار خواندن قرآن یک آیه را هزار بار بخوانیمحسینجانی شاعر و قرآنپژوه معتقد است مفاهیم و ارزشهایی همچون ماه رمضان امام زمان عج قرآن و برای زندگی و حرکت است به گزارش خبرگزاری فارس بوالقاسم حسینجانی با بیانبرنامه فعالیت سینماها در ماه رمضان
برنامه فعالیت سینماها در ماه رمضان مدیر کل دفتر سینمای حرفهای گفت سالنهای سینما در طرح ویژه ماه مبارک رمضان پس از افطار کار خود را شروع میکنند و ۲ ساعت قبل از اذان صبح به کار خود پایان خواهند داد خبرگزاری فارس امسال با موافقت و توجه نیروی انتظامی سینماها امکان عرضه فیلم ردعای ادریس را در سحرهای ماه رمضان بخوانید
دعای ادریس را در سحرهای ماه رمضان بخوانید در اعمال مشترکه ماه رمضان قسم سوم اعمال سحرهای ماه رمضان آمده است در سحر بعد از دعای ابوحمزه ثمالی بخوان دعای ادریس را به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در اعمال مشترکه ماه رمضان قسم سوم اعمال سحرهای ماه رمرمضان، ماه آغاز سیر و سلوک است
رمضان ماه آغاز سیر و سلوک است ماه مبارک رمضان ماه نزول رحمت الهی است ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده است شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ قرآنی که برای هدایت همه مردم نازل شده است ماه مبارک رمضان ماهی است که در همه ادیان مورد توجه قرار گرفته وسانس فوقالعاده برای فیلمهای «هنر وتجربه» در ماه رمضان
سانس فوقالعاده برای فیلمهای هنر وتجربه در ماه رمضان خبرگزاری پانا گروه سینمایی هنر وتجربه برای اکران فیلمهای خود در ماه رمضان سانس فوق العادهای را در نظر گرفته است ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد ساعت 12 04 به گزارش سرویس فرهنگی پانا پردیس سینمایی کوروش که از سینماهای نمایش دهندهدعای روز چهارم ماه مبارک رمضان مرا به فرمانبرداریات نیرومندم ساز+صوت
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضانمرا به فرمانبرداریات نیرومندم ساز صوتدر دعای روز چهارم رمضان نیرومند شدن برای فرمانبرداری از خداوند و چشیدن طعم عبادت و یاد پروردگار را مسألت میکنیم زیرا اعتقاد داریم رب جهانیان بیناترین بینایان است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارسماه مبارک رمضان در افغانستان + تصاویر
ماه مبارک رمضان در افغانستان تصاویر مساجد افغانستان در ماه رمضان شاهد حضور پررنگ مردم است شیعیان و اهل سنت افغانستان هر کدام آداب و رسوم خاص خودشان را در این ماه انجام میدهند به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران ماه مبارک رمضان در کشور افغانستاادامه پخش «دردسرهای عظیم» بعد از ماه مبارک رمضان
ادامه پخش دردسرهای عظیم بعد از ماه مبارک رمضاندومین قسمت سریال دردسرهای عظیم 2 بعد از یک شب وقفه امشب از شبکه سه سیما پخش میشود به گزارش خبرگزاری فارس پخش «دردسرهای عظیم 2» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی مهران مهام از پنجشنبه شب گذشته در شبکه سه آغاز شدمعاون کمیته امداد امام خمینی استان زنجان خبر داد جذب 1800 حامی طی ماه رمضان سال گذشته
معاون کمیته امداد امام خمینی استان زنجان خبر دادجذب 1800 حامی طی ماه رمضان سال گذشتهمعاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی استان زنجان از جذب یک هزار و 800 حامی طی ماه رمضان سال گذشته خبر داد سید مسعود حسینی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد کمیته امدبرنامههای اداره کل هنرهای نمایشی برای ماه مبارک رمضان | خبرگزاری ایلنا
برنامههای اداره کل هنرهای نمایشی برای ماه مبارک رمضان ایلنا اداره کل هنرهای نمایشی برای ایام ماه مبارک رمضان نمایشهایی را برای اجرا در محوطه تئاتر شهر و سطح شهر تهران تدارک دیده است به گزارش ایلنا در ایام ماه مبارک رمضان محوطه تئاتر شهر و دیگر فضاهای فرهنگی شهر تهران میزباندعاى حضرت رسول (ص) در شب اول ماه رمضان
دعاى حضرت رسول ص در شب اول ماه رمضان روايت است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله چون ماه رمضان داخل مى شد اين دعا را مى خواند به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران روايت است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله چون ماه رمضان داخل مى شد اين د-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها